Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších romantických filmů - 100 Greatest Romance Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Lemmonův svérázný humor se projevuje i zde, ale tentokrát s hodně smutným a sarkastickým podtónem. Ale co se bude dít, když se i starý mládenec s prázdným bytem zamiluje? ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Být či nebýt? To není, oč tu běží. Jde o Byt.....Tenhle žánrově amorfní snímek je neodolatelně zábavný a poučný- pánové se dozví, jak užitečné je mít tenisovou raketu v kuchyni nebo kam by dosáhla hlava posledního Newyorčana v řadě od Times Square a dívky zjistí, proč nosit rozbité kapesní zrcátko a nemalovat se řasenkou, pokud jste zamilovaná do ženatého muže. .......V humorné satiře kafkovského rozměru hraje Jack Lemmon pana Baxtera, muže bez tváře a zakotvení, jehož nedůležitost je vyvážena půjčováním bytu pro mimomanželské spády svého šéfa. Vesmír, který zná, má jedinou hvězdu, kolem které obíhá jeho osamělá planetka- Korporaci. A pak potká Ji. Stejně jako Baxter si mladá dáma Fran Kubelik (Shirley MacLaine) vybrala okovy moderního otroctví. Kudy vede cesta z firemního pojišťovacího labyrintu? A jak se cítí jehla v kupce sena? Odpovídá maestro Wilder a volí prostředky existenciální komedie. Oscarový scénář klame tělem. Vyřádí se v břitkých komediálních dialozích, ostrých jako čerstvě nabroušená břitva, ale na jazyku zůstává příchuť hořkých mandlí. Last lines tvoří jedno z nejkouzelnějších filmových rozloučení všech dob ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že Byt vyluxoval Oskarové nominace. Na svůj rok působí dost pamětnicky, jak staré české filmy pro pamětníky, ale pořád má v sobě takového laskavého ducha, který nenuceně baví a hlavně nic a nikoho neuráží, jak je u dnešních komedií zvykem. Jedná se vlastně o absolutně klasické a totálně omšelé téma, ale natočené milou a zábavnou formou. Trošku v tom cítím tu prášky vyhnanou pozitivní atmosféru tehdejšího Hollywoodu, ale s laskavými rysy, které ani urazit nemůžou. ()

burina 

všechny recenze uživatele

Nenechajte sa zmýliť mojim hodnotením. Aj napriek tomu, že nedám plný počet tak ma táto romantická komédia dostala. Jack Lemmon je úžasny, úžasný, úžasný, jeho CC Baxtera si zamilujete a budete mu držať palce aby si krásnu Shirley získal. Jeden z filmov, ktoré by som púšťala ľudom, ktorí neveria, že aj romantická komédia može patriť ku klenotom svetovej kinematografie. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

"U Budyho se nikdy nezavírá." Že by opravdu ne ? Moc milá romantická komedie s moc milým Jackem Lemmonem a moc milou Shirley MacLayneovou. Osobně považuji za velké plus, že to nebyla až tak sladká romantika, ale i trochu toho smutku při pohledu do dvou osamělých dušiček Budyho a slečny Kubelíkové. Všechno bylo velmi vkusně vyvážené, jen ta délka mohla být klidně o něco kratší. Celkově jsem s nimi ale strávila velmi příjemné nedělní odpoledne. 80% ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Scéna se žolíky byla do filmu dopsána během natáčení. (Kulmon)
  • Zkratka C. C. ve jméně C. C. Baxter (Jack Lemmon) znamená Calvin Clifford. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno