Biografie
Ctižádostivá, inteligentní a extrémně introvertní chladná kráska, která většinou poutá pozornost jen prostřednictvím svých filmů.
Mohla by být téměř dalším filmovým ideálem drobné modrooké plavovlásky, ale Jodie Foster se důsledně vyhýbá jakýmkoli romantickým komediím a přenechává je kolegyním jako Meg Ryan. Právě ona přitom odmítla roli Annabel ve westernové komedii Maverick a Jodie ji bez potíží převzala. Role v Taxikáři, Kontaktu, Mlčení jehňátek nebo Znásilnění ji staví na pozici nejrespektovanějších osobností Hollywoodu. Nehraje moc často, ale filmy, ve kterých se objeví se stávají nezapomenutelnými. Jodie Foster mimo to absolvovala na Yaleské univerzitě, má příjemný vzhled, herecký talent aniž by kdy brala hodiny herectví, dva Oscary v kapse a je jedna z nejlépe placených žen Hollywoodu.
Narodila se jako nejmladší ze čtyř sourozenců a vyrůstala s matkou, protože se rodiče rozvedli ještě před jejím narozením. Otec Lucius Foster III., obchodník s realitami se s rodinou příliš nestýkal a Jodie s matkou Evelyn, filmovou publicistkou trávila všechen čas v kině. Už v raném dětství se na ni přenášela matčina celoživotní láska k temným francouzským filmům padesátých a šedesátých let. Malá dívenka Jodie už ve třech letech četla a aniž by pro to něco víc dělala, byla ve škole vždycky nejlepší. Ve třinácti mluvila plynně francouzsky a v roce 1980 absolvovala na prestižním francouzském lyceu v Los Angeles, samozřejmě jako nejlepší z ročníku a rozhodla se studovat anglickou literaturu na Yaleské univerzitě. Současně se už od svých tří let objevovala v televizních reklamách, stejně jako její bratr Buddy, celým jménem Lucius Foster IV. Ostatně přezdívky jsou v rodině Fosterů běžným zvykem. Jodie se původně jmenuje Alicia Christian, matce Evelyn se říká Brandy, na Jodiinu sestru Constance volají Connie a kdo ví, jak se jmenují a oslovují prarodiče... Se svým jediným bratrem není v právě nejlepším vztahu, zvláště od doby, kdy Buddy vydal její neautorizovanou biografii, v níž ji označil za homosexuální. Jodie se nechala slyšet, že takovou knihou zlomil srdce jejich matky a popřela v ní popisované informace.
V roce 1969 si odbyla televizní premiéru v epizodě sitcomu Mayberry R.F.D, a když v průběhu svého hektického dětství načerpala dost obdobných zkušeností, získala svou první filmovou roli v disneyovské rodinné podívané Samantha a Napoleon (1972) o přátelství dvou dětí a starého dobráckého lva. Rok na to si zahrála lásku Toma Sawyera v muzikálovém zpracování Twainova románu Tom Sawyer. Díky své dokonalé francouzštině získala roli ve svém prvním francouzském filmu Moi, fleur bleue (1977) a natočila několik písní. Vedle dalších méně podstatných rolí následovalo Scorseseho drama Alice už tu nebydlí. I vedle hvězd Krise Kristoffersona a Ellen Burstyn, která byla oceněna Oscarem dokázala dvanáctiletá Jodie zazářit natolik, že ji Scorsese svěřil roli dvanáctileté prostitutky Iris ve svém Taxikáři (1976). Než se mohl zrodit její první slavný film, musela dokonce podstoupit psychologické vyšetření, zda je schopna zvládnou případné trauma plynoucí ze ztvárnění dětské prostitutky. Výsledkem nebylo trauma, ale první nominace na Oscara. Taxikář do jejího života nezasáhnul tolik ani nominací ani očekávaným traumatem, ale možností ztvárnit tolik odlišnou roli oproti hercově podstatě. Tehdy se herectví pro Jodie stalo prací. Už nikdy víc nebylo jen zábavou, když řekla „Tento film kompletně změnil můj život. Bylo to poprvé, kdy po mě někdo chtěl vytvořit postavu, která byla úplně jiná, než jsem já.“ Hrála v té době velmi často a až do dospělosti ze svých zisků živila celou rodinu.
„Nejsem extrovert, nevykládám vtipy a netancuji po stole.“
Na konci sedmdesátých let na čas zmizela z plátna a věnovala se studiu, v médiích však její jméno zaznívalo ještě častěji, tentokrát v souvislosti s atentátem na prezidenta USA Ronalda Reagana, který spáchal její fanoušek John Hinckley ve snaze mladé herečce zaimponovat. Posílal Jodie množství dopisů a pak jednal po vzoru Taxikáře, kde se Robert De Niro pokusí zastřelit prezidentského kandidáta. Osmnáctiletá studentka se prý rok vzpamatovávala z takového nepřímého zásahu do jejího života a vpádu novinářů, kteří obléhali její studentský pokoj na koleji a prožívala skutečné trauma také mimo filmový příběh. Své pocity tehdy publikovala v časopise Esquire pod názvem „Proč já?“ V roce 1988 si vyzkoušela další postavu, kterou bychom mohli označit za traumatizující, prostořekou a ne zrovna vzdělanou servírku Sarah, která se stala obětí několikanásobného znásilnění (Znásilnění). Film sledující vývoj vztahu mezi jednoduchou Sarah a její advokátkou vynesl Jodie prvního Oscara. Další zlatý Oscar na sebe nenechal dlouho čekat, protože v roce 1991 se na plátnech kin objevila její úplně nejslavnější postava nadané studentky na akademii FBI Clarise Starling, pátrající po masovém vrahovi (Mlčení jehňátek). Ve stejné době si třicetiletá Jodie Foster vyzkoušela první režijní pokus Človíček Tate, vyprávějící o malém geniálním chlapci a jeho vztahu k matce, kterou si Foster sama zahrála. Poprvé tak projektovala své osobní pocity a zkušenosti do filmu. Osamělost nadaných dětí a vlastně celého života výjimečných lidí ji stále přitahuje.
Uzavřená Jodie má ve své filmografii štěstí na role prostitutek, další si zahrála u Woodyho Allena ve Stínech a mlze (1992) a ve westernové komedii Maverick s Melem Gibsonem mazanou Annabel. Takové role Jodie používá téměř jako terapii, protože během natáčení je pravidelně nervózní a své vlastní emoce není schopná veřejně projevovat. Ve stejném roce stačila kromě okouzlující Annabel získat další oscarovou nominaci za roli přírodní bytosti v dramtu Nell o vztahu ženy, která vyrostla uprostřed lesa a ničivé civilizaci. Podruhé se ujala režie, která ji naplňuje ještě více než herectví v Domů na svátky. Rodinné drama o vztazích, traumatech, osamělosti a sexuálních orientacích se odehrává na Den díkuvzdání a Foster do něj mohla opět projektovat vlastní pocity. Osamělost prožívá i její astronomka Ellie Arroway hledající mimozemské civilizace v Zemeckisově Kontaktu. Režisér se nechal slyšet, Jodie je jedna z mála hollywoodských hereček, která umí sama dát dohromady smysluplnou větu a pak ji ještě vyslovit.
Historická dramata s romantickou zápletkou jí ale zrovna nejlépe nevyházejí, Návrat Sommersbyho s Richardem Geerem se nesetkal s příliš velkým ohlasem a ani se snímkem Anna a král Jodie neměla mnoho štěstí. Kvůli natáčení strávila i se synem Charlesem pět měsíců v jihovýchodní Asii, ale nákladná produkce moc nevydělala, navíc v Thajsku byl snímek zakázán, protože přesně nezobrazil historické souvislosti. Alespoň za kostýmy a výpravu sklidil dvě oscarové nominace a sama Jodie si za roli vydělala 15 milionů dolarů.
„Rozhodně se necítím jako feministka.“
Do třiceti získala dva Oscary, po čtyřicítce ale klade na první místo své děti, omezila činnost své produkční společnosti Egg Pictures i herecké aktivity. Svého snu se však rozhodně nevzdává, dokonce ani když proti němu protestují členové židovské ligy. Jejím snem je totiž natočit biografický film o německé filmařce Leni Riefenstahl, která do filmu sice přinesla jisté pokroky, ale v kontextu s prezentací Hitlerova režimu za druhé světové války. Osobnost filmařky, která zemřela ve stojedna letech tolik provokuje především tím, že nikdy nevyjádřila lítost, nad souvislostmi svých činů. Jodie Foster si je však jistá, že snímek dokáže zvládnout herecky, produkčně, režisérsky i eticky. Ví, co dělá, když po roli v Kontaktu odmítla hrát v pokračování Mlčení jehňátek, protože ji postava Clarice Starling už dál nezajímala. Je jí jedno, co se o ní říká a píše, chová se tak, jak to vyhovuje jí. Letos se dala do režírování Claire Danes, Meryl Streep a Ewana McGregora v dramaru Flora Plum z prostředí cirkusu třicátých let. Režírování ji prý naplňuje energií mnohem více než herectví a říká „nikdy jsem si nemyslela, že budu herečka. Vždycky jsem chtěla pracovat u filmu, ale jako scenáristka nebo režisérka. Nicméně začala jsem s herectvím brzy a dělám to ráda, protože film miluji.“
O Jodie Foster se nedá tak snadno říct do jaké epochy hollywoodských hvězd patří, už proto, že se hvězdám vůbec nepodobá. Ve třiačtyřiceti letech vypadá stále dobře, ačkoli většinou neuvažuje nad tím, jak vypadá a co má na sobě. Pro příležitosti, jako je přebírání Oscarů se však dokáže obléci do lehkých, těsných a sladěných šatů a na večírky stejně nikdy nechodí. Pracuje od devíti do pěti a make-up a zajímavé šaty pojí jedině se svou prací. Mezi své přátele zařadí jen málokoho a tvrdí o sobě, že je strašně nudná. Sběratelka zajímavého kuchyňského nádobí si prý velmi užila těhotenství se synem Charlesem a proto se brzy rozhodla pro druhé dítě. Po narození Charlese (1998) se vrátila v Úkrytu Davida Finchera, který se několik týdnů držel v čele návštěvnosti amerických kin. Temný thriller o matce, skrývající se s dcerou v utajené bezpečnostní místnosti natočila právě v době, kdy čekala druhého syna Kita (2001). Nejprve se média s nadšením zabývala úvahami, zda někdy někdo viděl Jodie Foster s mužem, spekulovala o umělém oplodnění, ale protože Jodie má úspěch ve všem co dělá, povedlo se jí i to, že už se jí dnes nikdo neptá na neznámého otce jejích dětí, na její sexuální orientaci nebo na fakt, že syny vychovává se svou přítelkyní. Taktika ignorování všetečných dotazů spojená s poklidným životem se zřejmě osvědčila. Žádné fámy, ale jen role a filmy, o kterých se mluví. Naposledy poutala pozornost menší rolí ve francouzském dramatu Jean-Pierre Jeuneta Příliš dlouhé zásnuby a nyní se vrací v thrilleru Tajemný let. Jodie Foster zřejmě sleduje především cíl, který vyjadřuje stručným přáním „Toužím po obyčejném lidském štěstí.“
ČSFD.cz
Související novinky
Lednové tipy z VOD služeb
Zima nám stále ještě nekončí, a tak pokud hledáte nápady, jak si zpříjemnit chladné večery strávené u televizních obrazovek v pohodlí a teple domova, máme pro vás opět pár zajímavých i netradičních… (více)
NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD
Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)
Krásné svátky a PF 2024
Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)
Byly vyhlášeny nominace pro 81. Zlaté glóby
V pondělí 11. prosince byly vyhlášeny nominace pro nadcházející 81. ročník slavnostního předávání Zlatých glóbů, které dosud každoročně pořádala Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu (Hollywood… (více)
Temný případ nabírá posily
Jedna z hlavních tváří seriálu Deadwood John Hawkes, bývalá hvězda seriálu Doctor Who Christopher Eccleston a nesnesitelná teta z Harryho Pottera herečka Fiona Shaw se nově připojují k obsazení… (více)
Herečka
Seriály | ||
---|---|---|
2024 |
Temný případ |
|
Part 6 (S04E06) |
||
Part 5 (S04E05) |
||
Part 4 (S04E04) |
||
více epizod (3) | ||
2009 |
Simpsonovi |
|
Čtyři velké ženy a manikúra (S20E20) |
||
1997 |
Akta X |
|
Nikdy více (S04E13) |
||
1974 |
Paper Moon |
|
1973 |
Bob & Carol & Ted & Alice |
|
Kung Fu |
||
Alethea (S01E11) |
||
Love Story |
||
The Addams Family |
||
1972 |
Amazing Chan and the Chan Clan, The |
|
Nová dobrodružství Scooby-Doo |
||
Wednesday Is Missing (S01E03) |
||
1970 |
Adam-12 |
|
Log 55: Missing Child (S03E06) |
||
Nanny and the Professor |
||
The Scientific Approach (S01E04) |
Krátkometrážní | |
---|---|
1989 |
Rabbit Ears: The Fisherman and His Wife |
Režisérka
Filmy | |
---|---|
2016 |
Hra peněz |
2011 |
Pan Bobr |
1995 |
Domů na svátky |
1991 |
Človíček Tate |
Seriály | |
---|---|
2020 |
Příběhy nekonečna |
Home (E08) |
|
2017 |
Černé zrcadlo |
Arkangel (S04E02) |
|
2014 |
Domek z karet |
22. kapitola (S02E09) |
|
Orange Is the New Black |
|
Žíznivý ptáček (S02E01) |
|
2013 |
Orange Is the New Black |
Lesbická žádost zamítnuta (S01E03) |
|
1983 |
Příběhy z temnot |
Host
Producentka
Filmy | |
---|---|
1986 |
Šokovaná |
Související novinky
Lednové tipy z VOD služeb
Zima nám stále ještě nekončí, a tak pokud hledáte nápady, jak si zpříjemnit chladné večery strávené u televizních obrazovek v pohodlí a teple domova, máme pro vás opět pár zajímavých i netradičních… (více)
NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD
Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)
Krásné svátky a PF 2024
Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)
Byly vyhlášeny nominace pro 81. Zlaté glóby
V pondělí 11. prosince byly vyhlášeny nominace pro nadcházející 81. ročník slavnostního předávání Zlatých glóbů, které dosud každoročně pořádala Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu (Hollywood… (více)
Temný případ nabírá posily
Jedna z hlavních tváří seriálu Deadwood John Hawkes, bývalá hvězda seriálu Doctor Who Christopher Eccleston a nesnesitelná teta z Harryho Pottera herečka Fiona Shaw se nově připojují k obsazení… (více)
Fanklub
(4 608)- ScreamJay herečka
- Tyler herečka
- lupuscanis herečka
- Janchor herečka
- ripo herečka
- JANARYBA herečka
- pepo herečka
- -bad-mad-wolf- herečka
- Phobia herečka
- Ampi herečka
- Jhershaw herečka
- Aky herečka
- HAL herečka
- Mendéz herečka
- Satan herečka
- k212 herečka
- HoneyBunny herečka
- AppleCore herečka
- boshke herečka
- Filmmaniak herečka