Zajímavosti (8)
- Jeho častý spolupracovník, režisér Jan Hřebejk, o něm řekl: "Malíř je jedinečnej v tom, že má výjimečnou empatii pro potřeby herce. On neukazuje, kam se postaví kamera a jaké bude světlo, on se nejdřív podívá, kde stojí herec, a sám se podle toho zařídí. Nevymýšlí nějaké zvláštnosti, jak ten film opentlit, jak strhnout pozornost na sebe, naopak buduje prostor, ve kterém se bude moct maximálně přizpůsobit hercům. A v neposlední řadě je to člověk, který si dokáže velmi dobře vystavět koncepci celého filmu a pak se jí držet. Nebojí se jednoduchosti, ačkoliv moc dobře ví, že ceny se dávají za složitosti a podivnosti, které jsou samozřejmě pracné, nicméně v českých podmínkách z nich nevylézá nic jiného než taková horší 'americká' kamera. Ano, je to vynikající práce, ale umělá. Kdežto Honza Malíř je originál, který život nedusí, naopak mu pomáhá." (NIRO)
- Jeho bývalou manželkou je Marta Vančurová, mají syna Jana Malíře. (sator)
Karel (2020)
- „Olga má velký dar natáčet se svým úzkým týmem tak, že jsme se častokrát nechali unést spontánní atmosférou a přirozeně jsme ji vpustili do našeho soukromí, díky čemuž jsem se rozpovídal o tématech poměrně důvěrných. Se svým manželem, kameramanem Janem Malířem, se tak vlastně stali součástí naší rodiny,“ řekl sám Karel Gott. (SONY_)
Horem pádem (2004)
-
Režisér Jan Hřebejk v čase vzniku filmu pro tisk okomentoval výběr hereckého obsazení:
- Jan Tříska (profesor Horecký): "Spojení Tříska-Vášáryová mě něčím lákalo a dost dobře ani nevím čím. Třísku jsem poznal před několika lety na festivalu Finále v Plzni, kde byl předsedou poroty. Tedy poznal, jenom zprostředkovaně poznal. Strávili tam s Petrem Jarchovským, Jardou Duškem a Honzou Malířem určitý hezký čas a volali mi do Irska, že Tříska je fajn. Herecky mě nadchl jako Král Lear. A v neposlední řadě mě baví jeho občanskost. Ze všech přátel a přátelíčků Václava Havla se na něj počátkem 70. let jako jeden z mála nevykašlal. Pro mě je to statečný muž, který našel sílu ve čtyřiceti změnit od základu svůj život, a mě fascinuje."
- Emília Vášáryová (Věra Horecká): "Jednak jsem chtěl navázat a spolupráci z Pelíšků a jednak se mi líbilo nabídnout jí protiúkol, postavu, která je úplně jiná než ona sama. Lákalo mě z velice půvabné a laskavé dámy udělat odkvetlou, rasistickou a přitom vysoce inteligentní ženskou. Chtěl jsem, aby ty nehoráznosti, které její postava vypouští z úst vyzněly přesvědčivě. Chtěl jsem od té postavy určitý temperament, určité napětí a Milka pro mě tímhle chodcem na hraně je."
- Jiří Macháček (Franta Fikes): "U obsazení téhle role to byla trochu kombinatorika. Zkoušel jsem na ni víc herců a u Jirky se mi zdálo, že ji nejvíc chce. Ne snad z prestižních důvodů, ale že tu postavu nejvíc chápe. Navíc je Jirka spolužákem Nataši a žákem Jardy a mě ten trojlístek Nataša-Jirka-Jarda zajímal a bavil. A pak se mi taky líbilo udělat z tohoto idolu populární hudební skupiny přitroublíka s rozseklým pyskem."
Petr Forman (Martin Horecký): "Pro postavu Martina se mi zdála klíčová věta: 'Mami, ale já jsem taky emigrant,' a já nechtěl, aby vyzněla nevěrohodně nebo dokonce trapně. Hledal jsem někoho, kdo bude hrát minimalisticky a kdo má až nečeský šmrnc. Petr sice není emigrant, ale za svoje herectví ručí životem, má vnitřní sebevědomí a to, čemu já říkám písek na dně lodi."
- Nataša Burger (Mila): "Žačka Jardy Duška z Ježkovy konzervatoře. Věděl jsem, že postava Milušky je do značné míry pro film klíčová, a Nataša mě napadla jako první, když jsem scénář četl. Viděl jsem ji ve slovinském filmu Volnoběh, který byl v karlovarské soutěži spolu s Pelíšky, a Jarda mi zprostředkoval i videokazetu z kamerových zkoušek na jistou roli ve filmu České televize, kterou nakonec ale kvůli svému přízvuku nedostala. Když jsem ji na těch kamerovkách viděl, nebylo co řešit. Měla v sobě tu bláznivost i ty emoce, které jsem pro tuhle roli potřeboval. Navíc mi vyhovovalo, že ačkoliv je to výborná herečka, u nás ji nikdo nezná."
- Jaroslav Dušek (Plukovník): "S Jardou moc rád dělám a navíc je to můj kamarád. Ale role mu nedávám proto, že je to můj kamarád, ale proto, že aniž bych chtěl někoho urazit, tady žádný druhý tak inteligentní herec není. Baví mě jeho humor, a i když třeba Ondřej Trojan nebyl srozuměn s jeho obsazením do této role a zpočátku měl trochu strach, aby tuhle hnusnou postavu nějak nepolidšťoval, věřil jsem mu a stejně jako u Milky Vášáryové jsem ho chtěl vidět v protiúkolu."
- Kristýna Liška Boková: "Když jsem ji viděl, moc mě bavila a moc jsem ji do tohoto filmu chtěl, ačkoliv vůbec není herečka. Dokonce jsme kvůli ní změnili scénář. Původně matka dělala balet a dcera pracovala v poradně pro uprchlíky, ale kvůli ní jsme to otočili. Chtěl jsem, aby mi v tom filmu mohla jako tanečnice opravdu zatancovat." (NIRO)
Pelíšky (1999)
- Režisér Jan Hřebejk několik let po vzniku filmu vzpomínal na genezi jeho názvu: "Knížka Petra Šabacha se jmenuje Hovno hoří. Nechci říkat, že to je úplně nejlepší název pro potenciální štědrovečerní komedii, ale - po pravdě - cítili jsme, že titul, který obstál u knihy, film neunese. I když varianta, že by na sebe diváci pokřikovali: 'Už jsi viděl Hovno?' nebo 'Půjdem na Hovno?' nás docela bavila. Velkým zastáncem tohoto titulu byl kameraman Honza Malíř, který říkal, že stejně nic lepšího nevymyslíme. Zásadní slovo měl ale Petr Borovan z České televize, který nám vysvětlil, že vzhledem k tématu budou chtít film zařadit do vánočního týdne a na veřejnoprávní televizi (zatím) prostě nejde, aby se něco v osm večer na ČT1 jmenovalo Hovno hoří. (...) V další fázi jsme film nazvali Hospodské historky. Hospodská historka je totiž svou délkou, mírou tragikomiky a stylizace základem velké české literatury. Z Hospodských historek jsme odvodili název Pub fiction, jelikož člověk většinou začíná nějakými parodiemi známých titulů a když je blbej, tak u nich i skončí. Pub fiction se nikomu nelíbilo, ale přesto tohle slovní spojení nějakou dobu vězelo na první straně scénáře. A pak přišel Petr Jarchovský se Spolkem pohodlí. Jeho teta Jindřiška (...) byla totiž členkou takhle pojmenované hospodské sebeobranné party výtvarníků a recesistů z přelomu 60. a 70. let, v níž se ukovala spousta znamenitých hospodských historek. Jenže tuhle legendu spojenou s názvem by bylo potřeba každému individuálně vyložit, což pochopitelně není možné. Přesto i Spolek pohodlí figuroval na scénáři poměrně dlouho. A když už se všechno konečně začalo blížit realizaci, přišel producent Ondřej Trojan s názvem Pelíšky a prohlašoval, že ten film přece je o takových našich domovech a doupátkách. Já nebyl ani pro ani proti, jelikož jsem v té fázi řešil jiné věci, a tak jsme nechali Pelíšky dokonce natisknout na trička, do kterých byl oblečen štáb během natáčení. Jenže Jarchovský s tím šel za Šabachem a vydavatelem Láďou Horáčkem a ti nevěřili vlastním uším: 'Je to blbý a takový teploušský,' říkali. Uklidnili jsme je, že je to jen pracovní verze, a pokračovali v natáčení. (...) A jak už to tak bývá, u sebeblbějšího titulu se někdy stane, že si ho lidi zamilujou. (...) Náš film navíc titul zpětně ovlivnil, takže dneska ten název snad nevadí ani Horáčkovi se Šabachem." (NIRO)
Lotrando a Zubejda (1996)
- Režisér Karel Smyczek si, jako obvykle, střihnul malinkou roličku: "Z pověrčivosti. Mám strach, že když se před kamerou nějakým způsobem nemihnu, film dopadne špatně. Na straně druhé mě to při natáčení strašně zdržuje a je mi to vlastně nepříjemné. Něco jiného je při aranžování předehrát hercům, co od nich chci, ale jakmile kamera zavrčí na mě, cítím, že mi chybí bezprostřednost. Vím, že neumím hrát a beru to spíš jako recesi. V Lotrandovi jsem hrál pouštního zoufalce ovšem víceméně z donucení, protože nikdo jiný tam s námi nebyl a kameraman Honza Malíř, který by se na tu roličku hodil mnohem víc, ji striktně odmítal." (NIRO)
Dědictví aneb Kurvahošigutntág (1992)
- Popularitu filmu využila spoločnosť Hamé s.r.o., jeden z najväčších českých výrobcov potravín. V roku 2001 odkúpila práva na know-how filmu na 30 rokov. V roku 2002 sa objavil prvý reklamný spot spoločnosti na jeden z ich najznámejších výrobkov, paštétu Májka, ktorá sa v Československu vyrábala už od roku 1966. V reklame z roku 2002 se Boleslav Polívka objavil znovu vo svojej roli Bohuša. Spot režíroval Jan Hřebejk a zahral si v ňom aj Jiří Pecha (ktorý vo filme stvárnil dvojúlohu doktora Strážneho a anjela). Spoločnosť Hamé kúpila v roku 2008 islandská spoločnosť Nordic Partners a v roku 2010 natočila druhý reklamný spot inšpirovaný filmom, kde sa objavil Polívka ako dedko Bohuš, ktorý sa rozpráva s vnukom Bohouškom. Režíroval Jan Malíř. V tej dobe sa na obale paštéte Májka začala objavovať nad názvom baretka, ktorú po celý čas vo filme nosil na hlave hlavný hrdina Bohuš. Hamé ešte natočila s inšpiráciou na film reklamný spot na svoj ďalší výrobok, uhorky Znojmia. (Raccoon.city)
Olga Malířová Špátová
- V roce 2019 si bývalá partnerka zpěvačky Anety Langerové vzala kameramana Jana Malíře. Má dceru Olgu. (sator)
Související novinky
Finále Plzeň až k jádru českého filmu
10.09.2021
34. ročník filmového festivalu Finále Plzeň se letos opět uskuteční na podzim. České filmové žně začnou 24. a skončí 29. září. Do kin od léta míří řada nových snímků a Finále je nabídne pohromadě… (více)
Kameraman
Filmy | |
---|---|
2022 |
Princ Mamánek |
2018 |
Hovory s TGM |
2015 |
Johančino tajemství (TV film) |
2011 |
Konfident |
Odcházení |
|
2008 |
Nestyda |
U mě dobrý |
|
2007 |
Medvídek |
2006 |
Kráska v nesnázích |
2005 |
A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu |
2004 |
Horem pádem |
2003 |
Pupendo |
2002 |
Kruté radosti |
2001 |
Podzimní návrat |
2000 |
Anděl Exit |
Musíme si pomáhat |
|
1999 |
Pelíšky |
1996 |
Lotrando a Zubejda |
1994 |
Učitel tance |
1993 |
Šakalí léta |
1992 |
Ecce Constantia (TV film) |
Zkouška paměti |
|
1991 |
Tankový prapor |
1990 |
Pražákům, těm je hej |
Ta naše písnička česká II |
|
1989 |
Prstienky z kukučiny (TV film) |
Čeleď brouků finančníků (TV film) |
|
1987 |
Šašek a královna |
1986 |
Mahulena, zlatá panna |
1985 |
Ustláno na čekankách (TV film) |
1983 |
Faunovo velmi pozdní odpoledne |
Hrom do kapelníka (TV film) |
|
1982 |
Veľké šťastie (TV film) |
Seriály | ||
---|---|---|
2013 |
Škoda lásky |
|
Škoda lásky (S01E01) |
||
2012 |
Setkání s hvězdou |
|
Dagmar Havlová (E04) |
||
2002 |
Místo činu |
|
Vzpomínka na Prahu (S33E14) |
||
1996 |
Kde padají hvězdy |
|
Co mě nezabije, to mě posílí (E07) |
||
Modlitba závodníka (E06) |
||
Střelec (E05) |
||
více epizod (4) | ||
1994 |
Česká soda |
|
Epizoda 8 (E08) |
||
Epizoda 7 (E07) |
||
1986 |
Hvězdy nad Syslím údolím |
|
Zvláštní případ Josefa Satrana (E03) |
||
Životní román Mudr. Diany Filipové (E02) |
||
O krásných nožkách Anduly Bláhové (E01) |
||
1982 |
Tunel Omega |
|
Konfrontácia (E04) |
||
Kontakt (E03) |
||
Pasca (E02) |
||
Priepasť (E01) |
Dokumentární | ||
---|---|---|
2020 |
Příběhy českého jazzu (seriál) |
|
Gustav Brom a brněnská scéna (E12) |
||
Dvě ženy a jazz (E11) |
||
Renesanční Jiří Stivín (E01) |
||
2018 |
České komorní zlato (seriál) |
|
Pavel Haas Quartet (E01) |
||
2016 |
Zkáza krásou |
|
2013 |
Dyk, Vojtěch - Live at Lucerna 2012 (koncert) |
|
2012 |
Perla baroka (TV film) |
|
2011 |
Inventura Febia (seriál) |
|
Soukromý vesmír |
||
2008 |
České mechanické betlémy |
|
2006 |
Manželské etudy po dvaceti letech (seriál) |
|
Marcela |
||
1996 |
Život zpěváka a skladatele Vladimíra Mišíka (TV film) |
|
1994 |
Pokus a chyba Ivana Vyskočila (TV film) |
|
1993 |
Abramo e Isacco |
|
1989 |
První sekunda (TV film) |
|
1988 |
Hledání cest |
|
1987 |
Manželské etudy (seriál) |
|
Ivana a Vašek (E06) |
||
Marcela a Jiří (E05) |
||
Zuzana a Stanislav (E04) |
||
více epizod (3) | ||
Z lásky |
||
1986 |
Karel Gott |
|
1984 |
Matyáš Bernard Braun |
|
Praha - neklidné srdce Evropy |
||
Tisíc let střízlivosti |
||
Vyšehrad |
||
1983 |
Capitali culturali d'Europa (seriál) |
|
1980 |
Československá spartakiáda 1980 (TV film) |
Pořady | |
---|---|
2017 |
Linka |
1998 |
Jak se žije |
Hudební videoklipy | |
---|---|
2019 |
Lucie Bílá - Mám ráda život |
2015 |
Tereza Černochová - Až nastane září |
Koncerty | |
---|---|
2020 |
Pavel Haas Quartet |
Divadelní záznam | |
---|---|
2014 |
Orfeus a Eurydika |
2013 |
Touha jménem Einodis |
2010 |
Zítra se bude... |
2009 |
Dobře placená procházka |
Krátkometrážní | |
---|---|
2019 |
Václav (studentský film) |
2017 |
Scalamare |
2014 |
Načerno (TV film) |
1997 |
Bakaláři 1997 (seriál) |
Dobrá zpráva (E17) |
|
Poslední koncert (E09) |
|
Okno (TV film) |
|
Past (TV film) |
|
1987 |
Poslední lup |
Scenárista
Dokumentární | |
---|---|
1999 |
Cestománie (seriál) |
Režisér
Dokumentární | |
---|---|
2020 |
Příběhy českého jazzu (seriál) |
1999 |
Cestománie (seriál) |
1992 |
Jazz kolem půlnoci - Sandy Lomax (koncert) |
Hudební videoklipy | |
---|---|
2021 |
D.Y.K.: You Don't Know Who I Am |
2015 |
Tereza Černochová - Až nastane září |
Divadelní záznam | |
---|---|
2013 |
Touha jménem Einodis |
Skladatel
Seriály | ||
---|---|---|
1996 |
Kde padají hvězdy |
|
Co mě nezabije, to mě posílí (E07) |
||
Modlitba závodníka (E06) |
||
Střelec (E05) |
||
více epizod (4) |
Herec
Filmy | |
---|---|
1968 |
Červená kůlna |
Dokumentární | |
---|---|
2013 |
Vzpomínky pana Jana (studentský film) |
2009 |
Neobyčejné životy (seriál) |
Účinkující
Pořady | |
---|---|
2018 |
25. Český lev |
2015 |
Ceny české filmové kritiky 2014 |
Související novinky
Finále Plzeň až k jádru českého filmu
10.09.2021
34. ročník filmového festivalu Finále Plzeň se letos opět uskuteční na podzim. České filmové žně začnou 24. a skončí 29. září. Do kin od léta míří řada nových snímků a Finále je nabídne pohromadě… (více)
Fanklub
(91)- sud kameraman
- Vančura kameraman
- DJ Lonely kameraman
- prkalil kameraman
- jezurka42 kameraman
- Rabina kameraman
- raptorrr kameraman
- PX kameraman
- Kulik.Z kameraman
- HonzaBez kameraman
- Ravi kameraman
- patrikus kameraman
- EKLEKTIK kameraman
- mazadlo kameraman
- frykulin kameraman
- louisa kameraman
- Rado-KE kameraman
- Ham.and.eggs kameraman
- fiflip1995 kameraman
- dainio kameraman