Reklama

Reklama

Obsahy(1)

57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 580)

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: James Cameron / Príbeh: J.C, David Giler, Walter Hill | Hudba: James Horner | Produkcia: Gale Anne Hurd, Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill | Distribúcia: 20th Century Fox | Štúdio: Brandywine Productions, SLM Productions Group | Rozpočet: 18,5 miliónov $ | Tržby: 131,060,248 $ || Trhák z vizionárkej dieľne Camerona. Jeho typické črty dizajnerského zásahu do filmu sú nepopierateľné. Hororové prvky fungujú dobre, no navodenie sci-fi atmosféry je silnejšiou stránkou jeho rannej tvorby - rovnako, ako aj dnes. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Opravdu dobrý akční film, dokonce jeden z nejlepších. Řemeslně perfektní práce, ale oproti původnímu Vetřelci už je to prostě až příliš uniformní a předvídatelné. Cameron je bezesporu skvělý fachman, ale Vetřelci se velice rychle okoukají. Přesto jsou některé nápady nezapomenutelné (například kamery v přilbách vojáků). Vysoký nadstandart v žánru. A po shlédnutí SE nemůžu než přidat další hvězdu, vynikající atmosféru zaručují jak ty přidané dovětky (např. hluboký vztah Newt a Ripleyové je mnohem logičtější), tak vynikající THX balení... Užil jsem si tu atmosféru skoro stejně intenzivně jako tenkrát poprvé. :o) Lehká předvídatelnost zůstala... u té uniformity už si tak jistý nejsem. Samozřejmě z filmařského hlediska nedosáhl Cameron Scottova vizionářství, ale nelze přehlížet fakt, jak jeho vize předurčily podobu sci-fi nejen ve filmu. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“ () (méně) (více)

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Pro mnohé možná, ale pro mě určitě nejlepší film z vetřelčí trilogie. Čtvrtý díl Vzkříšení a nástavby AVP prostě nepočítám. Tohle jsou zlatý osmdesátý. Akční sci-fi jako dosud nepřekonaný mustr. Zrod hrdinky a vznik mysteria zvané Alien. Film, který má vynikající gradaci, film, od kterého by se měli všichni učit, když by chtěli točit o mariňácích na emzáky osídlené planetě. Vlastně nechápu, proč všechny další vetřelčí filmy byly mermomocí jiné. No, není to škoda, když je tu tak dokonalá předloha? AVP 2? Výsměch. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Viva la Jim!! to snad ani nejde tocit jeden bezchybny film za druhym. James Cameron, nenapadny, ne prilis prubojny (aspon na pohled a taky chovanim) clovek, puvodem ridic kamionů... No kdo by od neho cekal tolik geniality, tolik skvelych napadu, zlepsovaku a nejuzasnejsiho vizualu.. Aliens tedy rozhodne nejsou vyjimkou, dokonce me dostali jeste vice nez Scottuv uvodni atmosferak.. Asi me proste bavi vic tvrda, drsna, hlaskujici armada proti hordam tech nejhorsich nocnich mur ve vesmiru nez komorni dusivy snimek odehravajici se v jedne lodi s jednim alienem.. ne ze by byl Ridleyho opus nejak vyrazne horsi, ale nezaujal tak jako tohle. Podle mne totiz Aliens jsou nejlepsi akcni film vsech dob, nikdy sem nevidel tak precizne zvladnute sceny, atmosferu a take samozrejme skvele zahrane role. Weaver je tezka bad-ass, hlavne finalni souboj je naprosto skvely, dale mne nejvice bavil neustale vydeseny chudak vojin a pak samozrejme Bishop.. Cameron dokazal i z jednoduchych vojenskych scen udelat prehlidku perfektne zvladnute vojenske prehlidky a alieni jsou neskutecne dokonali, scena jak se hrnou na Biehna, je uplne best. Nechybi ani poradna zapletka, desive odpocitavani casu zbyvajiciho do smrti a take mnohem vice objasnuje tenhle film zvyky a obyceje monster.. proste dokonale ()

Galerie (128)

Zajímavosti (195)

  • James Cameron ve filmu použil některé fráze z knihy „Hvězdná pěchota“ od Roberta A. Heinleina a herci hrající mariňáky měli za úkol si knihu přečíst. Také nakladač, který Ripley (Sigourney Weaver) používá ke konci filmu v boji s královnou, je inspirovaný silovými obleky z knižní předlohy. (Zdroj: Wikipedia.cz)
  • V rozšírenej verzii dostane Ripleyová do rúk fotku jej dcéry, ktorá je už stará. V skutočnosti je na fotke mama Sigourney Weaver. (DJ Rocco iNc)
  • Mariňáci jsou si jistí, že Xenomorphové dříve či později prolomí jejich zabezpečený obvod, ale teprve poté, kdy hrozí zhroucení výrobníku atmosféry, někdo navrhne přivolat druhou výsadkovou loď ze Sulaca. (Jan.Kanak)

Související novinky

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

26.02.2017

Pooperační komplikace nám dnes sebraly hereckého veterána Billa Paxtona. Mladší ročníky tohohle pána možná neznají, v 80. a 90. letech ho však nešlo přehlédnout. Kdo za to může? V první řadě James… (více)

Avataří sága bude mít 5 dílů

Avataří sága bude mít 5 dílů

14.04.2016

Pamatujete si, jak se v roce 2012 vyklubaly ze dvou sequelů Avatara tři? James Cameron tehdy zvednul nejedno divácké obočí, no a teď se mu to povedlo znovu. Jeho vystoupení na CinemaConu totiž… (více)

O čem měl být pátý Vetřelec?

O čem měl být pátý Vetřelec?

30.11.2015

U 20th Century Fox nedávno zrušili dva velké filmy. Nejdřív se škrtly plány na Fantastickou čtyřku 2, protože jednička bolestivě neuspěla, a záhy jsme přišli o pátého Vetřelce. Ten je údajně jen… (více)

Reklama

Reklama