poster

Vetřelci

  • USA

    Aliens

  • Velká Británie

    Aliens

  • Československo

    Votrelci

  • Slovensko

    Votrelec 2

Akční / Dobrodružný / Horor / Sci-Fi

USA / Velká Británie, 1986, 137 min (SE: 154 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    *****

    Musím začít jedním slovem - MARIŇÁCI !!!!!!!! S těmi totiž tahle řežba stojí a padá. Cameron se chopil díla s takovou vervou, až kyselina stříká proudem...z čehož je jasné, že jednoho jediného, v temnotách skrytého děsivého útočníka vystřídá tisícihlavé stádo agresivních monster, kterému tentokrát nebudou čelit takřka neozbrojení vesmírní špeditéři, ale špičkově trénovaná jednotka (taktéž vesmírných) Mariňáků, slint slint.... extáze....seržant Michael Biehn, OTZ Vasquezová, android Bishop, partička k nezaplacení. A jejich hlášky jsou nezapomenutelné. Smícháme to se skvělými efekty, prací se světlem, nádhernými zbraněmi a to vše štědře zalijeme krví a slizem, a zůstane nám božská adrenalinová podívaná. A poslyšená, protože i hudba je skvělá. A zvuk motion scanu vám snad ani nemusím připomínat.... Není to umění, ale i tak je to klasika;) 90%(23.3.2003)

  • Bloody13
    *****

    Dvojka snad nemůže být odlišnější od jedničky a přesto mají oba filmy společného víc, než se na první pohled zdá - i když v menších obměnách. Partička kolem Ripleyové se znovu mění v hrstku ustrašených zoufalců, samotná Ripleyová v závěru zachraňuje malou Newt, která zdařile nahradila kocoura. Nechybí ani android (za "zlého" Ashe jen nastoupil hodný Bishop), závěrečné odpočítávání do blížící se destrukce, poslední vetřelec (tentokrát královna), jenž je znovu vypuštěn do kosmického prostoru a sladký happyend opět končí hibernačním spánkem. Jen těch vetřelců je tentokrát mnohem víc. Jak je vidět, Cameronova schopnost obměňovat Scottovo základní schéma i jeho jednotlivé motivy se vyplatila do puntíku.(18.9.2016)

  • JFL
    *****

    Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“(10.6.2012)

  • J*A*S*M
    *****

    Úžasný film, ale Scottově atmosférické jedničce dávám osobně přednost. Horror movie of the year(15.8.2007)

  • Marigold
    *****

    Opravdu dobrý akční film, dokonce jeden z nejlepších. Řemeslně perfektní práce, ale oproti původnímu Vetřelci už je to prostě až příliš uniformní a předvídatelné. Cameron je bezesporu skvělý fachman, ale Vetřelci se velice rychle okoukají. Přesto jsou některé nápady nezapomenutelné (například kamery v přilbách vojáků). Vysoký nadstandart v žánru. A po shlédnutí SE nemůžu než přidat další hvězdu, vynikající atmosféru zaručují jak ty přidané dovětky (např. hluboký vztah Newt a Ripleyové je mnohem logičtější), tak vynikající THX balení... Užil jsem si tu atmosféru skoro stejně intenzivně jako tenkrát poprvé. :o) Lehká předvídatelnost zůstala... u té uniformity už si tak jistý nejsem. Samozřejmě z filmařského hlediska nedosáhl Cameron Scottova vizionářství, ale nelze přehlížet fakt, jak jeho vize předurčily podobu sci-fi nejen ve filmu.(27.1.2004)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace