Režie:
Evžen SokolovskýScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Vladimír OpletalHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Zdeněk Buchvaldek, Jan Hartl, Jiřina Bohdalová, Milena Steinmasslová, Martin Růžek, Míla Myslíková, Josef Bláha, Jaroslav Moučka, Jiří Štěpnička (více)Epizody(11)
-
Havárie (E01)
-
Rozhořčení (E02)
-
Byt (E03)
-
Starost (E04)
-
Neschopnost (E05)
-
Vzbouření (E06)
-
Syn (E07)
-
Silvestr (E08)
-
Křížové tažení (E09)
-
Rozchod (E10)
-
Setkání (E11)
Obsahy(2)
František Bavor je aktivním poslancem a funkcionářem Městského národního výboru ve Starém Kunštátu. Je to obětavý člověk, který prožívá s městem jeho radosti i starosti. Jeho rodinu postihne tragédie – při dopravní nehodě ztratí manželku a matku svých dětí. Tím víc se pak věnuje své práci. Má v plánu zmodernizovat a přestavět město. V jednotlivých příbězích sledujeme i jeho soukromý život, problémy se synem Přemyslem a dcerou Bohunkou. Poznáváme i práci členů občanských výborů, poslanců a funkcionářů národních výborů, kteří se starají o rozvoj města. (TV JOJ)
(více)Recenze (138)
V dobe svojho vzniku som bol nastavený na tvorbu kapitalistickej cudziny a apriori som odmietal podobné propagandistické pamflety, nakoľko im chýbala remeselná zručnosť "majora zemana". Po rokoch poplyšákovej televíznej tvorby bolo ale zhliadnutie tohto dielka nanajvýš zaujímavé. Jednoznačne môžem konštatovať, že súdruhovia v tomto prípade podcenili formálnu stránku a vyflákli sa na špeciálne efekty. To znamená, že napríklad tragická nehoda Bavorovej ženy je načisto diletantsky nakrútená a ja som sa úplne cynicky musel na jej zaranžovaní uchechtávať. Takisto zavŕšenie megalomanského Bavorovho projektu je korunované niekoľkými úbohými zábermi na jednu "králikáreň". Dietlov prínos ale z tejto propagandy vytŕča a stavia Muža na radnici do absolútne nadčasovej roviny. Seriál je "narvaný" dejovými turbulenciami, ktoré Bavora - ako kovaného straníka - majú evidentne poľudštiť (smrť manželky, nepodarený syn, nabúchaná dcérenka, zmija Jitka - mimochodom ultimátna Bohdalka, intrigán Chovanec...) a rozhodne nebudú zhovievavého diváka nudiť. Mašinériu komunálnej politiky však Dietl postihol tak dokonale, že si za straníkov stačí dosadiť dnešných korupčných papalášov a voila, divák zistí, že prevracači kabátov síce zmenili svoju stranícku knižku, ale maniere im zostali. Za to prvá hviezdička. Tá druhá je za absolútne skvele zahranú úlohu cholerického tajomníka Pepu Hlavicu v dokonalom podaní Josefa Bláhu, ktorému Dietl napísal najlepšie scény a aj najlepšie hlášky. A tretiu hviezdičku si dovolím udeliť za sexicu Evu Jakoubkovú, ktorá by samozrejme na Bavorovom mieste bola aj mojou konečnou voľbou. (4.2.2021) ()
Serál10x lepší než obludnosti, které se točí dnes a popravdě, přes všechnu tu propagandu a stalinismus je velmi snadné představit si, že by se odehrával v dnešních dobách, problémy totiž dost často přetrvávají a český marasmus věčné nespokojenosti, klikoleštění a neschopnosti pokračuje i v 21 století. Lidské vztahy jsou zpracovány velmi korektně a pana Bavora nemůžete nemít rádi, je to totiž takový ten vysněný profil poctivého politika, který tolik chybí na našich radnicích i dnes.... ()
Jestliže se Ženě za pultem dnes vyčítají plné, nazdobené regály, Muže na radnici bychom asi za tu špínu a šeď měli pochválit. Tím však s chválou končím. Jinak jsem se nemohla rozhodnout, jestli budu radši umírat nudou nad tím schůzováním, trapností nad privátními problémy soudruhů nebo jestli mě z těch blábolů rovnou trefí jako pana učitele. Poslední díl to rozštíp. U toho jsem se nalomila smíchy. ()
Třicet případů Majora Zemana se dnes považuje za první českou moderní detektivku. Diváky to ve své době bavilo a ukázalo se, že to baví i diváky současné. Oproti tomu například seriál Okres na severu je čistá propaganda o životě tajemníků a kdyby se vysílal dnes, nikoho by to nezajímalo. Oproti Okresu na severu Muž na radnici dobové diváky zajímal, ale koukám na současné hodnocení a je mi jasné, proč ho dnes žádná televize znovu nevysílá. ()
Z celé té série patří zřejmě tenhle seriál k těm horším, filmařsky nic moc, ideologicky poplatný, ale opět s plejádou výborných českých herců, v čele s charismatickým Zdeňkem Buchvaldkem. Výjimečná Liškova hudba, ta flétna je nádherná... Zaujalo mě velmi, co pronesl na jedné schůzi k občanům architekt Mikuláš: Ve dvacátém století, a zvláště v této společnosti, stavíme domy a byty, kam do každé místnosti musí svítit slunce, kde musí být koupelna s teplou vodou a který je vytápěn bezprašným způsobem. Takový byt obývám, stěhovala jsem se do něj rovnou ze svatební hostiny. Stál mě tenkrát 30 tisíc, dnes stojí takový byt 3 miliony. Jo, to byla tehdy ale hnusná doba, kdy člověka nutili násilím přestěhovat se ze 200 let staré barabizny do nového bytu, nebo kdy člověk bez koruny v kapse dokázal za pomoci státu postavit rodinný dům. O tom se nám dneska může akorát tak zdát. A je dobré si to tímhle seriálem připomenout. - Nádherný komentář: anderson. ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize / Miroslav Pospíšil
Zajímavosti (34)
- První díl byl odvysílán 12. září 1976, další díly byly uvedeny vždy v pátek a v neděli. V sobotu byly dva díly reprizovány. Poslední jedenáctý díl se dostal na obrazovky v neděli 17. října a již 22.–23. října se konaly volby do všech zastupitelských sborů. Seriál byl tedy významným propagandistickým příspěvkem televize. (Smileface)
- Marek (Jiří Štěpnička) láká do bytu Bohunku (Milena Steinmasslová) slovy: „Jindy budou naši doma, nebudou v Praze ve Zlaté kapličce.“ Štěpničkova matka byla opravdu ve Zlaté kapličce, tedy v Národním divadle, a to v letech 1930–1936. (sator)
- Hokejový komentátor Luděk Brábník v televizním přenosu mluví o tom, že oplácení nesportovních zákroků v zápase nikam nevede. Stejné téma v předchozím obraze řešil Bavor (Zdenek Buchvaldek), když měl potřebu se mstít. Vyplývá z toho, že komentátor tato slova namluvil účelově pro tento díl. (sator)
Reklama