Reklama

Reklama

Cesta

  • USA The Road (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Otec (Viggo Mortensen) a jeho malý syn (Kodi Smit-McPhee) bojují po zničení světa o přežití. Nikdo přesně neví, co se stalo. Byl to jaderný útok? Nebo naši planetu napadli mimozemšťané? Jedno je jisté - miliony lidí zemřely, ať už v důsledku katastrofy, vyhladovění či zoufalství z pomalého umírání lidí kolem poté, co se zastavily dodávky energií. Snaží se dostat na pobřeží a doufají, že tam najdou zásoby jídla, bezpečí i někoho, s kým by mohli sdílet budoucnost. Veškerý majetek si vezou v nákupním košíku vybaveném zpětným zrcátkem, aby viděli, zda je někdo nesleduje. Cestou překonávají řadu překážek a děsivých situací. Naráží na zástupy zoufalých, nepřátelských přeživších, loupeživých gangů i kanibalů. Nemají nic než jeden druhého a snaží se zachovat si alespoň zbytky lidské důstojnosti. (HBO Europe)

(více)

Recenze (1 595)

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Začnu slovy adresovanými předloze - málokterá kniha mě totiž k sobě připoutala tak mocně, jako právě Cesta od McCarthyho. Kolektiv mých nejoblíbenějších literárních děl dostal nového společníka a stalo se i to, s čím jsem nikdy dříve nepočítal - Cesta bezpečně předběhla i mou další milovanou postapokalyptiku, Den trifidů. Poutavá je zejména naprostá bezvýchodnost světa, který tu McCarthy představuje - všudypřítomná zima, bez ustání padající popílek, spálená města a mrtvoly v různých fázích rozkladu, slunce kdesi za mlhavým oparem, absence jakéhokoliv života, krutý nedostatek jídla, poslední živořící jedinci, ze zoufalství propadající i kanibalismu a lovu lidí.. a když už nic, je titulní dvojka bičována aspoň pořádným lijákem. Nicotu a zmar umocňuje absence jmen a skutečností. Neznáme jméno otce, neznáme jméno syna, neznáme jméno nikoho jiného. Když už se v jednom případě ke jménu dostaneme, ukáže se, že bylo smyšlené. Názvy nemají města ani řeky, název nemá země, kde se příběh odehrává. Vyslovený název nemá otcova nemoc, ačkoliv od začátku v nesnesitelných bolestech vykašlává krev. Název ani podobu nemá dokonce ani katastrofa, která uvrhla svět do pekla. V cestě se zkrátka na konkrétno nehraje. Jedinou jistotou je otcovská láska. Otec žije pro syna a syn díky otcovi. Jejich žití nemá žádný smysl, svět utekl do hajzlu a s každým dnem je situace horší. Není cíl, není viditelná naděje, není kam jít a proč tam jít. Cílem cesty tak zůstává sama cesta, nezlomná vůle jít, i když k tomu není důvod. Jít, dokud je tu ten druhý, dělit se o mizivé radosti a sdílet zdrcující nátlak hnusu. Cesta si vytvoří naději i ve světě, kde je doufat zakázáno, nebo spíš není jasné, v co by se doufat mohlo. Otec, jdoucí navzdory vlastnímu žalu ze ztráty ženy, která názor na cestu nesdílela a syn, který se možná na cestě naučí dost, aby byl silný a přežil i poté, kdy tu otec již nebude. Dokud jdou, žijí. Dokud žijí, třeba se něčeho dožijí. Něčeho beze jména. Jakýkoliv cíl je lepší, než žádný. Otevřené emoce v knize téměř chybí, ale o to víc je těch skrytých. McCarthyho poněkud strohý, věcný styl neustále nutí představovat si sebe sama v dané situaci, která je i přes svou nekonkrétnost živá a velmi výhružná; zimu pocítíte, popílek budete nenávidět. Reálie představovaného světa se zažerou hluboko do mozku, znásilní všechny představy a veselí z hraní Falloutu, sledování Mad Maxe a nechají pocity balancovat na hraně pudu sebezáchovy. Svět Cesty je děsivý možná i proto, jak blízko se případné realitě nachází. Zobrazuje nahotu civilizace ve vší parádě a vedle fantastické atmosféry obsahuje řádku poschovávaných myšlenek. O pádu důvěry v druhé. O smyslu žití, který je zde hrubě sedřený až na kost. O rodičovské odpovědnosti. O znovunastolení vlády pudové podstaty a ztrátě duchovních hodnot. O víře. Je otázkou, zda nás pak budou zajímat názvy, údaje z kalendáře, detaily světového dění a zda opravdu budeme tak slabí/silní, jak se teď cítíme. Vlastně není. Jedinou otázkou pak bude, jak dlouhá ta naše cesta bude... McCarthy do krátké knihy nacpal velice atmosférickou depresivní ždímačku, která koketuje s mnoha myšlenkami, chvílemi balancuje na hranici filozofična s vlastní, poněkud morbidní poetikou a jako celek nabízí zážitek s omračující silou. Alespoň mně se ho tedy dostalo. A teď k filmu: Jediným zádrhelem byla vlastně jen znalost předlohy, film se jí drží věrně a k žádnému překvapení tudíž nedojde. Pohyblivá ilustrace. Naštěstí je nádherná a skvěle ohudebněná, taky dobře obsazená a "svoje" momentky z knihy jsem si zhruba takhle nějak představoval. Spokojenost. Slabší hodnocení a hanlivé komentáře chápu, i když jednu výtku bych k nim měl - Cesta není čistě postapokalyptickým filmem, jak je tu často zmiňováno, má daleký přesah do roviny otcovského dramatu a ve svém celku řekne o tom nejpodstatnějším více, než sofistikované legendy příslušného žánru. Možná je to o vnímání a ochotě takové věci v Hillcoatově filmu hledat.. ale já už to mám prostě nastavené takhle. Jisté detaily a skutečnosti bych tam bez knihy pravděpodobně neviděl, takže ta pětka náleží spíše literárně-filmovému kombu... no a co! () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Smutný krásny film. Pomaly a citlivo rozprávaný príbeh putovania dvoch bezbranných postáv po svete bez ľudskosti. Po svete, v ktorom som ich nechcel nechať samotné a chcel som ich chrániť. Skvelý Mortensen, fenomenálny Duvall, jedna pekelne mrazivá scéna a jeden pekný, všadeprítomný klavírový motív. Zatiaľ druhý prírastok (po Shutter Island) do mojej tohtoročnej top 10. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Chcete vědět, co by se stalo s Maxem, kdyby nezešílel? Tato vrchovatá porce existenciální depky vám to ukáže. Doporučuji především nerozhodným sebevrahům. Jen je trochu škoda, že na skomírající zemi narazíte na slušné lidi jen pro potřeby šťastného konce. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Zbytečnost doslovnosti. Zrádnost instantní depresivnosti. Slabost projektu, kde je zdánlivě vše správně poskládáno, ale šumí to pryč tak rychle, že film jako by ani nevznikl. ()

KevSpa 

všechny recenze uživatele

Problém Cesty je v tom, že nevyvolává příliš silné emoce a přestože jde o zajímavé drama s thrillerovými prvky, jeho pomalé tempo se postupem času stává až úmorným a vytrácí se nakonec i kouzlo oné depresivní postapokalyptické vize. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Hodnotit tenhle film hvězdičkami mi je tak trochu proti srsti, protože to svým způsobem nejde. Rozhodla jsem se pro 3* z několika důvodů, ale podle úhlu pohledu bych mohla dát klidně i o dvě víc nebo o jednu míň... Co se týče audiovizuální části filmu, tak to jsou doslova orgie. Někdo může namítat, že je film zbytečně tmavý a šedý, jenže mně to k postapokalyptickému příběhu podobného ražení prostě sedí, na spoustě míst jsem si říkala, že by z těch záběrů byly nádherné depresivní fotky. Svět ve zkáze je prostě zobrazený perfektně, navíc ta rouška tajemství, že nevíme, co se vlastně stalo, děje a bude dít, je nesmírně zajímavá, podněcuje naší zvědavost a hlavně film díky tomu dostává naprosto nový rozměr. A na efekt to funguje mnohem víc, než když třeba ve 2012 sledujeme, jak obří vlna spláchne mnicha v tibetu nebo když se rozpadá L.A. Takhle vypadá katastrofa, žádné rozjásané barvy, ale pořádná várka šedé deprese podbarvená hudbou Nicka Cave. A flashbacky Vigga Mortensena na šťastné dny se svoji ženou celou tu depku ještě pořádně umocní tím kontrastem atmosféry a barev. Kromě audiovizuální části má film ale i část dějovou. Ze začátku jsem si říkala, že je to prostě parádní, Viggo i jeho "syn" Kodi hrají skvěle a první půl hodina je působivě tísnivá, cítila jsem strach spolu s hrdiny, při každém šustnutí v lese ve mě škublo a s hrůzou jsem se dívala na všechnu tu zkázu okolo. Jenže jak napovídá název filmu, tak CESTA je to jediné, oč v tomhle filmu vlastně jde. Takže když se peripetie výpravy na jih a za mořem začnou dokola opakovat (jdou, nemají jídlo, najdou něco k snědku, potkají někoho zlého, potkají někoho hodného atd.), začíná to být trochu monotónní. A v tomhle okamžiku jde právě o to, jak se na děj člověk podívá. Je to filozofické dílo o beznaději a bezvýchodnosti situace (každý přece ví, že na jihu asi těžko něco bude, ale i cesta může být cíl), které nás vlastně nutí přemýšlet? Asi ano, ale pak co má znamenat ten konec? Těžko říct, asi půjdu, a přečtu si knižní předlohu a pak se uvidí, co si budu o tomhle filmu myslet dál. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Většinu stopáže jsem byl přesvědčen o stoprocentním hodnocení, posledních pár minut však snad patří úplně jinému filmu. V zobrazení postapokalyptické budoucnosti Cesta strká veškerou současnou konkurenci do kapsy. V intenzitě zoufalství a deprese se může měřit snad jen se starším britským Threads. The Road je pádným argumentem pro ty, kteří tvrdí, že I Am Legend nebo Carriers nejsou nijak zvlášť povedenými snímky. 9/10 ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Nakoniec áno. Poctivo špinavé, patrične bezútešné a v mnohých momentoch až prekvapivo silné. Verná adaptácia to nie je, pretože tam, kde McCarthy majstrovsky pracuje s náznakom, tu sa používajú flashbacky, hrdinove vnútorné vysvetľovačky a sem-tam prebleskne aj pátos (tie kecy o ohni v duši si fakt mohli odpustiť). Navyše to herecky kazí ten chlapec. Ale... nakoniec teda áno. Rezonovalo. Chcel by som to vidieť očami človeka, ktorý nečítal knihu. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Hillcoat rozhodně neprohrál, vlastně si ani nedovedu představit, zda-li by šlo McCarthyho knihu zadaptovat věrněji. Ale podobně jako Coeny i tady jej sráží k zemi otrocký přepis, který pro filmové médium některé pasáže zjednodušil, jiné vyškrtnul, ale nepřidal nic svého. Oceňuji strohou práci s obrazem, který netlačí diváka do oblíbených post-apokalyptických depresí, ale spíše brnká na pochmurně smutné struny, podobně jako Nick Cave. Každopádně jsem rád za to, že Hillcoat měl dostatečné koule, aby to natočil právě takhle. Na druhou stranu pachuť zbytečnosti tomu odpárat nelze, alespoň v mém případě. Sedm palců z deseti nahoru, do kina asi zajdu. Krvavého poledníku se bojím. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $25miliónovTržby USA $8,117,000Tržby Celosvetovo $27,635,305Tržby za predaj DVD v USA $8,814,575 //počet predaných kusov 490,474║ Prvá polovica filmu ide strašne uvlečene, proste dej do prázdna, v tej druhej sa konečne dočkáme aj nejakých lepších momentiek, keď sa hľadajú tí dobrí ľudia, čím sa dej spruží a vytvára nejaké zázemie. Film je svojím spracovaním dosť chladný k divákovy a tým pádom si nenájdeme ani cestu k putujúcej dvojici postapokalyptickou krajinou. Potenciál to malo slušný ale režisér to podľa mňa nezvláda a aj keď rozbehne nejakú tu pestrejšiu scénku, rýchlejšie ju ukončí než by mohla v niečo vyznieť, je to skratkovité, bez citu, bez skutočných emócii, Mortenesen je snaživý ale nemá fakt čo hrať a ani spomienkové momentky otec(Mortenesen)-matka(Charlize Theron)-syn nič deju nepomôžu lebo su strašne prázdne, bez kúska lepšieho spojiva s plynúcim dejom. Nepomôžem si ale režisér Hillcoat mi jeho chladným štýlom vyprávania príbehu vôbec nesedí. /40%/ ()

imf 

všechny recenze uživatele

Opojně pomalé, beznadějně depresivní, se všemi odstíny šedé, špínou, kterou nesmyjete a vizí před níž nelze utéct. Hillcoat zahalil Ameriku do nejponurejších barev a zadaptoval McCarthyho knížku s takovým důrazem, že začnete ve sklepě vršit zásoby a učit se střílet z luku, stahovat místo filmů králíky a hledat nejrychlejší cestu k nejbližšímu krytu. Mortensen je sázkou na jistotu, Kodi Smit-McPhee je příjemným překvapením, ale klobouk letí k nohám Hillcoata, který publikum válcoval už v Proposition. Apokalypsa, ze které běhá mráz po zádech. Řemeslo, které hřeje. A film, jenž nutí k zamyšlení. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

V mezích možností citlivá a adekvátní adaptace novely Cormaca McCarthyho. Pravdou je, že to, co v předloze odkazovalo kamsi do nepostižitelných výšin "božství", "soucitu" a "humanity" se ve filmu logicky drží bláta a prachu. Ale podle mého to o moc lépe a syrověji natočit nešlo – pouze větší sevřenost by nepochybně nezaškodila. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Joe Penhall .. Zvládnuté. Od jistot, kterými jsou Viggo Mortensen, hudebník Nick Cave a především adaptace proslavené předlohy po nedůvěřivě obsazený post režiséra, jenž svojí prací naštěstí přesvědčil. Podobně jako v knize je téměř vše, co se okolností spalující katastrofy týče, zahalené rouškou nejasností a tajemstvím a vlastně jediné, co je rozpracované svévolně, je dění okolo ztráty matky. Žádné zbytečné okázalosti anebo efektní akční momenty navíc se naštěstí nekonají. Jde o strohé ovšem působivé putování anonymních osob postapokalyptickou pustinou, jejich vzájemné pouto i rozdílné pohledy, kde mi jen ten neustále z temného nebe padající popílek a častější nalezení jídla chybělo. Cesta nekončí. Cíl je stále v nedohlednu. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Prakticky dost presna a aj verna adaptacia. Tak ako v knihe aj tu sa ciele menia, pretoze jedinym cielom je cesta a ist. Zastavenie totiz znamena rezignovat, rezignacia vedie k zmeraveniu a to napokon k smrti. Mnohi sa jej poddali, hrstka ma vsak volu nevzdat sa - podobne ako ohen, ktory bojuje do poslednej iskry a tlejuceho drievka. Atmosfera nicoty, ponurosti, sklucenosti a stagnacie presvedcivo navodena, herecky dobre zvladnute (ten maly chalan fakt ako keby Charlize z oka vypadol). Jeden z mala filmov kedy nemam takmer ziadne vyhrady a predsa nieco malinko neidentifikovatelne chyba - mozno prave vdaka tomu, ako "verne" sa to drzi predlohy. Ovsem v ramci postapo zanru v poslednom obdobi jedno z najlepsieho, co som videl [kino]. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Těžké hodnocení, film totiž můžeme vnímat ve dvou rovinách - ta první, sledující epizodní dobrodružství otce a syna, prostřednictvím kterých poznáváme reálie postapokalyptického světa, má po chvíli nesnesitelně pomalé tempo a na to, co se na obrazovce skutečně děje, je vyprávěná strašlivě pomalu. Ve druhé rovině ovšem sledujeme symbolické hledání odpovědí na dosti palčivé otázky (Kdo a proč, jestli vůbec někdo, je sleduje? Jaké jsou motivy otce a jaké syna? Kdo je v tomhle světě skutečně ten dobrý a zlý a jak se to pozná?) a v tomhle ohledu to celé funguje výborně a konec tomu dává velmi silnou pointu, která možná na první pohled není tak patrná. Škoda že se k zajímavým a, jakkoli klišoidně to zní, lidsky silným odpovědím dobereme až skrze zdlouhavé, snad až unylé vyprávění. Za to hvězda dolů. Ale těch pár herců a záběry na bezútěšnou krajinu jsou skvělé po celou stopáž. Kvalitní a nenápadný přírůstek do postapokalyptického šuplíčku. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Postapokalyptická tíživá vize...komorní film několika herců...mistrně rozehraný aspekt zmaru...zvířecí ID uvnitř člověka symbolizovaný fenoménem kanibalismu...solidní adaptace stejnojmenné knihy Cormaca McCarthyho, v níž samotné tkví Achillova pata tohoto filmového díla - jestliže se Cormac McCarthy ve své proslavené knize (a taktéž v její skutečně dokonalé filmové adaptaci bratrů Coenů) s názvem Tahle země není pro starý vyjadřuje ke stavu současné americké společnosti, v Cestě chce provést uměleckou reflexi o řád výše a snaží se vydat popis celého lidstva, takový záměr je ovšem ve filmové rovině o poznání těžší a neproveditelnější, neboť vyžaduje více filozofických než dějových pasáží, což skvěle funguje v knižní epicko-lyrické fúzi, mnohem hůře už v médiu založeném na pohyblivých obrázcích... Podobné filmy: Kniha přežití, Já, legenda, Ocelový meč ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Nejkatastrofičtější reklama na Coca-Colu. McCarthyho Cesta stojí na atmosféře, proto bylo nanejvýš důležité, aby z filmu stejně jako z předlohy žádná scéna nevyčnívala, aby za měsíc nezůstala vzpomínka na nic konkrétního, pouze na tu atmosféru syrové beznaděje, zmaru; světa, kde důvěra v bližního je synonymem trestuhodné naivity. Na atmosféru, která se vám dostane pod kůži, na atmosféru, která vás bude stíhat i dlouho po projekci. Stačí zakašlání někoho v MHD, pohled na pohozenou plechovku a jste zase tam, kde jste byli - až po uši v depresi. Nechci vyvolat dojem, že je to bezchybné. Není. Ono by toho dokonce bylo docela dost co kritizovat, ale vše bledne ve stínu TÉ atmosféry a úplného závěru, u kterého se ihned pozná kdo má jaký pohled na svět (znáte to, sklenka do půli plná či z poloviny prázdná). To všem záporům otupuje hrany. Především roztříštěnosti a ostatně všemu, čím trpí již předloha. Ano, čtete správně, Cestu mám sice hodně rád, ale ani zdaleka ji nepočítám do McCarthyho top tvorby. Není to dokonce ani jeho nejatmosféričtější dílo. PS: Ale je to jedna z těch zbytečných adaptací. Je to ilustrace jedna k jedné, nic víc. Přeci jen jsem čekal, že se režisér odváží více tnout do živého a zprotivit se "kánonu" předlohy a přitom jí i tak zůstat věrný. Tady vlastně je všechno zásluha předlohy, není tu nic "z Hillcoata". Proto za čtyři. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Deprese, beznaděj, šeď a STRACH! Nejsyrovější a nejsurovější podání postapokalyptického světa na filmovém plátně. ()

Související novinky

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

13.06.2023

Uznávaný spisovatel, scenárista a držitel Pulitzerovy ceny za literaturu Cormac McCarthy zemřel ve věku 89 let. Smutnou zprávu potvrdil jeho syn John McCarthy. Slavný autor měl na svědomí tak zásadní… (více)

Michael Fassbender s kolty proklatě nízko

Michael Fassbender s kolty proklatě nízko

22.09.2013

Divoký západ jej láká už nějakou dobu. Hrál třeba padoucha v propadáku Jonah Hex a měl se objevit v hlavní roli problémového a mnohokrát přeobsazeného westernu Natalie Portmanové Jane Got A Gun. K… (více)

Ridley + Cormac: Tahle země JE pro starý

Ridley + Cormac: Tahle země JE pro starý

05.02.2012

Lépe řečeno, pro starý machry ;-). Cormac McCarthy je mnoha čtenáři a literárními odborníky považován za nejlepšího žijícího amerického spisovatele. Kromě předloh pro filmy jako Tahle země není pro… (více)

James Franco chce adaptovat McCarthyho

James Franco chce adaptovat McCarthyho

07.01.2011

Ben Affleck nám předvedl, že i z chlápka považovaného za prkno s hezkým obličejem se může stát velmi dobrý scénárista a režisér. V jeho stopách chce nyní kráčet James Franco. Ten už dokázal, že je i… (více)

Reklama

Reklama