poster

EXODUS: Bohové a králové

  • Velká Británie

    Exodus: Gods and Kings

  • španělský

    Exodo: Dioses y Reyes

  • slovenský

    EXODUS: Bohovia a králi

Drama / Dobrodružný

Velká Británie / USA / Španělsko, 2014, 151 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Shushika
    ****

    Dobré. Pro mě zajímavý pokus demytologizovat a provádět svého druhu historicko-kritickou (sebe)reflexi kodifikované tradice a zároveň odjinud remytologizovat. Přičemž nejlepší je to v intimnějších momentech a tehdy, když to "předlohu" bere "zadním schodištěm". Ano, i na 2.5h je to uspěchané (DC nutnost), zkratkovité, místy bizarně obsazené (Bremmer, Turturro, nevyužitá Weaver), odtažité a sebevykrádající (víc lučištníků už Scottova filmografie opravdu nepotřebuje). Ale věřím tomu. Kdo tvrdí, že to vzniklo jen proto, aby si Scott pohrál s egyptskými ranami, zjevně neviděl Pompeje. To je teprve fetiš na katastrofy! Tady vizuál/CGI slouží a vlastně nijak zásadně neční.(26.12.2014)

  • Gimli
    **

    Exodus je povrchní vyprávěnka plná hezkých obrázků, ale bez jakékoli práce s postavami. Chybou scénáristy zřejmě bylo, že přespříliš spoléhal na inspiraci Biblí, což ale nestačí, protože několikastránkový biblický příběh plný plytkých postav vydá maximálně na dobrý námět, nikoli však na dobrý scénář. A to platí dvojnásob zejména v případě, kdy se scénárista vzdá klasické interpretace Mojžíšova příběhu. Například Mojžíšově proměně jsem nevěřil ani za mák. Rovněž Ramsesovo záporáctví bylo až kýčovitě schématické. Oceňuji snahu o racionální vysvětlení Mojžíšovy komunikace s bohem, egyptských ran nebo zázraku rozestoupení Rudého moře. Ale proč si, sakra, dává scénárista tolik práce s racionalizací některých zázraků a Mojžíšovy motivace, když se jindy zase pouští do vysvětlení čistě nadpřirozených?(8.9.2015)

  • -bad-mad-wolf-
    **

    Si nemyslím, že by byl Exodus vyloženě špatný film. Ani mě nikterak neuráží, že jsem ho viděl. Taky vím, že je Steven Zaillian schopný scenárista a Ridley Scott výborný režisér. Bohužel, i Messi se občas ukopl a Poe zfetoval, takže není nic zvláštního na tom, že jsme se dočkali rutinního zfilmování scénáře, který je neuvěřitelně líný a neochotný. Exodus je přeplněn náhodami a iracionálním rozhodováním postav: Mojžíš, dávno z Ramsesova hájemství vystrnaděn, se ve chvíli, kdy to potřebuje, setká s Ramsesem tak, že přijde do královských stájí a vrazí mu meč pod krk. Nikoho nezajímá, jak se tam tak snadno dostal. Nikoho nezajímá, jak věděl, že bude Ramses v noci sám ve stájích. Nikoho nezajímá, že Mojžíš nebyl na tomto místě sedm let a těžko tak mohl cokoliv předvídat. Dle současné verze filmu to vypadá, že si Mojžíš prostě jednoho večera řekl "hm, bylo by třeba postrašit Ramsese, vlezu mu dnes v noci stájí, třeba si přijde polaskat koníky, to egyptští vládcové mezi souloží a usínáním dělají". A to je pro Exodus naprosto signifikantní. Často se někdo přibližuje k vysoce postaveným osobám, které normálně hlídají tucty ozbrojenců; často se někdo zcela samozřejmě dostává na místa, jež zdravá logika považuje za přísně střežená. Buď je to tím, že jsem starej rejpal, nebo je film jednoduše natolik nezáživným a nedotaženým spektáklem, že mozek podvědomně vyhledává cokoliv, co by ho zaměstnalo. Nezájmem scénáře kromě diváka a detailů trpí rovněž postavy, z nichž nemalé množství vypadá v první chvíli ohromně důležitě a osudově, načež si přelouskají pár svých replik, zmizí a už se v příběhu buď neobjeví, nebo postávají bezmocně v pozadí. Totéž platí pro několik zajímavých podzápletek. Až někdy ve druhé půli se objeví svěží prvek (vtipně sestříhané popravování rádců); bohužel je to dost málo. Vlastně ani vizuálně Exodus nepřekvapí - ano, na kostýmech, kulisách a tricích je vidět, že film stál hodně dolarů a rád by jich pár vydělal zpátky, nicméně není tu jediná scéna/výjev/záběr/cokoliv, co bych si chtěl pamatovat a pustit ještě jednou. Závěrečná "boží vlna" je tak okatě CGI, že bez problémů spláchla poslední naděje na kvalitní divácký zážitek. A to říkám já, nadržený fanda Ridleyho Scotta, který vysoko hodnotil Promethea i Robina Hooda. P.S. Mnohé z výše zmíněných chyb by mohla ospravedlnit režisérská verze s vystříhanými scénami, které by dodaly podklad nelogičnostem a hloubku zanedbaným postavám - nebylo by to ve Scottově případě poprvé. Stejně tak se může stát, že z odfláklých dvou a půl hodiny vzniknou odfláklé hodiny tři. Uvidíme, uvidíme...(30.12.2014)

  • Aaron.
    ****

    Starý, známý příběh v luxusním kabátě. Exodus opravdu hodně vyčnívá svým povedeným vizuálem v digitální době, kdy většina blockbusterů vypadá naprosto příšerně a opravdu se jednalo o svěží změnu (obzvláště po nedávném zhlédnutí Hobbita nebo po podobném Noem). Tohle vytáhlo Exodus z mého pohledu na čtvrtou hvězdičku. V ostatních aspektech už film kvalitativně mírně pokulhává. Prvně na takovýto biblický příběh dost nevýrazná hudba, které jsem si všiml asi dvakrát za film, jinak mne nezaujala. Poté naprosto nevyužité vedlejší postavy, které jen přicmrndávají Baleovi s Edgertonem. Na jednu stranu to je dobře, ale přeci jen se tu objeví výteční herci, kteří prostě nedostanou prostor. A závěrem scénář, který mi v 1/3 filmu přišel až moc moderní. To nic nemění na tom, že jsem z kina odcházel nadšený díky nečekaně skvostným záběrům.(6.1.2015)

  • Hrabka
    **

    Jeden z nejhorších historických filmů, jaké jsem kdy viděl. Zdlouhavé, neúderné, hloupé, nudné. Povedlo se toho opravdu jen málo, líbilo se mi 10 ran egyptských, ale toť asi vše. Jinak hodně velká bída! 45%(23.6.2015)

  • Joel Edgerton

  • - Ve stejném roce byl uveden i další vysokorozpočtový snímek vycházející ze Starého zákona, a to Noah (2014). (JORDY)

  • - Pracovným označením filmu boli aj názvy Moses, Untitled Moses Project či The Book of Exodus. (MikaelSVK)

  • - Gods and Kings bol pracovný názov filmu, na ktorom kedysi pracoval Steven Spielberg. (scattered)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace