Režie:
Dušan KleinScénář:
Ladislav PecháčekKamera:
Josef VanišHudba:
Zdeněk RytířHrají:
Pavel Kříž, David Matásek, Tereza Brodská, Míla Myslíková, Jana Hlaváčová, Josef Somr, Lenka Kořínková, Eva Vejmělková, Adriana Romanová-Tarábková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dospělý Štěpán Šafránek už ztratil mnohé ze svého mladistvého elánu. Už nerecituje dívkám básničky a jeho vzdor vůči nejrůznějším nepořádkům má příchuť hořké ironie. Když Kendy natáčí v nemocnici reportáž, sestříhá Štěpánovy odpovědi tak, že vyzní jako výsměch velmi ctižádostivému řediteli nemocnice. Samozřejmě se to neobejde bez následků. Štěpán je vyhozen z práce a vrací se do rodného Hradiště. Zatímco jeho přátelé, známí a bývalí spolužáci se úspěšně zabydlují ve světě podnikatelských aktivit, on jen s obtížemi hledá vhodné zaměstnání. Setkání s jeho bývalými láskami mu přináší řadu zklamání, jeho jedinou útěchou je sympatická lékárnice Ute. Poprvé ji potkal na slavnosti místního Sokola, kde asistoval jako lékař, podruhé v lékárně, kam přišel pro léky mamince. Odměřená žena si ho však nepouští příliš k tělu. Jeden z bývalých spolužáků mu sice dohodí skvěle placené místo na soukromé klinice, kde se léčí bohatí pacienti se sexuálními poruchami, Štěpánovi se však taková práce nelíbí a brzy odejde. Jediné peníze, které vydělá, jsou za nápady, kterými zásobuje reklamní agenturu svého bývalého soka v lásce, Emila Nádeníčka. Nakonec se zdá, že i on konečně najde, co hledá. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (267)
Čtvrté pokračování "Básníků" bohužel postrádá to, co dělalo krásné první tři díly. Schází něha jedničky, dynamická komika dvojky a sentimentalita trojky. Všechno se mi zdá dost uspěchané, ale to je také dobou, ve které film vznikl. Ale přesto přezevšechno zůstává dobrou komedií, nepostrádající kvalitní zábavu. 60%. ()
Básníci a porevoluční fantasmagorie... ach jo, i Dušan Klein se nechal zlákat k hloupé, laciné tzv. satiře tzv. pseudokapitalismu u nás, trapné filmy točené na toto téma, za všechny např. Trhala fialky dynamitem, Hotýlek v srdci Evropy či Playgirls velmi rychle zapadly do archivu a odsud je vytáhne jedině tak Nova na Vánoce, Konec básníků je přece jen o stupínek lepší než tyto stupidity a sem tam i vtipný a tak a nakonec i z lásky k Básníkům za *** ()
Byl bych pro, aby tento díl byl posledním, ale mám jej rád, právě proto, že dle mého velmi dobře zobrazuje posametovou atmosféru rozčarování z nových poměrů a počátky kapitalismu v Čechách. Ve své době byl v atmosféře oficiálního nadšeného halekání poměrně ojedinělý a dost účinný (opět připomínka fantastické atmosféry letních kin), dnes je svědectvím o době, na kterou se tak nějak snaží všeobecně zapomenout. Neboť, abych parafrázoval větu z filmu, ti co umějí již někdy i mají a ti co měli obvykle mají ještě víc, i když třeba stále ještě moc neumí. ()
Ne, ne a ještě jednou ne. Je mi líto. U první čtvrtiny jsem cítil jakýsi záblesk naděje, že po druhém díle čeká něco jemu podobné, tentokrát zasazené do devadesátých let a ačkoliv o obdobích vím kulové, zřejmě to i pěkně vystihlo onu dobu a změny nejen v naší republice. To by ale nesmělo být tak zoufalé, utahané, s naprosto debilním zakončením. Tohle si už rozhodně znova nedám. Básníci měli skončit už dávno. 25% ()
Hlavním kladem čtvrtého pokračování Básniků je zachycení začátků kapitalismu v Čechách. Bylo zajímavé sledovat osudy postav známé z již tří filmů volné série i v nové době, osobně pak pro mne cenné vidět, jak vypadal svět pouhých pár let před tím, než jsem se narodil. Lidé nadšeni z velkých společenských změn se hrnuli do podnikání, ale nebyli připraveni na novou dobu, s níž přišel problém nezaměstnanosti. Ještě nedávno oslavovanou manuální práci vystřídává propagace schopností "know-how", do popředí se dostává všudy přítomný fenomén reklamy, kde se nejednou stane, že autor krátkého sloganu nebo dobrovolník vystupující v reklamě obdrží za svůj podíl větší finanční odměnu, než doktor za záchranu lidského života (dnes bohužel aktuální snad ještě víc než před 25ti lety). . . . V tomto filmu se i popři hořkém příběhu párkrát zasmějeme, bohužel už nejde o tak skvěle propracovanou komedii, jak tomu bylo v předchozích dílů z roku 1984 a 1987. Šílenosti z reklamních vstupů, kde rytíř v středověkém kostýmu propaguje na náměstí kondomy, jsem schopen rozchodit, ale celkově dokumentární hodnota převážila humor a další diváckou atraktivitu, což považuju za výraznou slabinu tohoto filmu. A ubylo nejen humoru, ale i výrazných hereckých osobností jako Hrušínský, Suchařípa, Filipovský,... Jana Hlaváčová si už v roli svérázné sestřičky už jen štěkla, zůstal zde pak prakticky jenom Josef Somr, který to coby profesor "básniků" z gympla dotáhl i do dvou pokračování z dalších desiletí. Takže díky, ale s dovolením se do sledování zbylých dílů Kleinovy a Pecháčkovy série se zatím nedávám. (65%) ()
Galerie (12)
Zajímavosti (12)
- Pavel Kříž (Štěpán) a Tereza Brodská (Ute) byli již v době začátku natáčení partnery. (M.B)
- Pan Písařík (Pavel Zedníček) opakuje v léčitelském transu formuli: „Noli tangere circulos meos,“ což znamená: „Nedotýkej se mých kruhů.“ (rakovnik)
- Film videlo v kinách 5,5 miliónov divákov. (Raccoon.city)
Reklama