Režie:
David LynchKamera:
Peter DemingHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Kyle MacLachlan, Michael Horse, David Lynch, Miguel Ferrer, Chrysta Bell, Naomi Watts, Robert Forster, Laura Dern, Kimmy Robertson, Harry Goaz, Don Murray (více)Epizody(18)
-
Epizoda 1 (S03E01)
-
Epizoda 2 (S03E02)
-
Epizoda 3 (S03E03)
-
Epizoda 4 (S03E04)
-
Epizoda 5 (S03E05)
-
Epizoda 6 (S03E06)
-
Epizoda 7 (S03E07)
-
Epizoda 8 (S03E08)
-
Epizoda 9 (S03E09)
-
Epizoda 10 (S03E10)
-
Epizoda 11 (S03E11)
-
Epizoda 12 (S03E12)
-
Epizoda 13 (S03E13)
-
Epizoda 14 (S03E14)
-
Epizoda 15 (S03E15)
-
Epizoda 16 (S03E16)
-
Epizoda 17 (S03E17)
-
Epizoda 18 (S03E18)
Obsahy(1)
Nový osmnáctidílný limitovaný seriál, režírovaný výlučně Davidem Lynchem, pokračuje 25 let poté, co obyvatele svérázného městečka na severozápadě USA šokovala děsivá vražda jejich místní královny, mladé studentky Laury Palmerové. Scénáristy a výkonnými producenty Twin Peaks jsou tvůrci seriálu David Lynch a Mark Frost, výkonnou producentkou je Sabrina S. Sutherlandová. (HBO Europe)
(více)Videa (5)
Recenze (142)
Snad ještě nikdy nebyla hranice mezi významovou provázaností a samoúčelnou pseudoartovostí tak tenká. Lynch opět boří konvence a kromě kritiky a mainstreamového diváka si tentokrát vytírá zadek i s vlastními fandy. Dalo se čekat, že nové Twin Peaks bude prostě jiné, ale tohle netušil asi nikdo. Když Frost s Lynchem vypustili do světa původní seriál, mohl se divák ponořit do atmosférické detektivky zasazené do bizarního maloměsta, kterou občas narušovaly nějaké ty psychedelické výlevy. Ty byly ovšem v původních dvou sériích použity víceméně jako koření, přičemž v nich fungoval normální, lineární děj. U třetí řady člověk vážně neví, jestli si Lynch tropí žerty, nebo jestli ty natahované exkurzy do života původních postav, které nemají na děj příliš velký vliv, mají nějaký hlubší smysl. Jestli ty hrátky s časem a dimenzemi jsou promyšlenou skládačkou, nebo jen masturbací stárnoucího génia. Nejsem z těch, kteří potřebují dostat všechny odpovědi na podnose, zároveň ale nemám náladu sledovat současně dvě synchronizované epizody, jak navrhují autoři některých jinak zajímavých teorií o tom, co znamenal ten závěrečný mindfuck. Nabízí se otázka, jak by to celé vypadalo, kdyby měla třetí série jen původně zamýšlených devět, ne osmnáct epizod. Takhle se člověk prostě neubrání myšlence, že dvouminutové zametání baru je jen výplň. Jsem ale přesto rád, že si Lynch mohl splnit sen a natočit osmnáctihodinovou jízdu do světa snů, do které mu nikdo nekecal. (1 213. – To je jen číslo komentáře, fakt to není čas, kdy se na zem vrátí agent Cooper.) ()
Stal se zázrak a jedno z mých starých nesplnitelných filmových přání se vyplnilo - dočkal jsem se pokračování Twin Peaks ( tím druhým vždy bylo pokračování Terminátora 2 s Arnoldem a režií Jamese Camerona ). Trvalo pár let, než jsem se odvážil do The Return nastoupit, protože ho většina fanoušků popisovala jako něco úplně jiného, než byly původní dvě série a měl jsem velký obavy, jestli mi to sedne, přecijen u mě v případe Twin Peaks jde o něco víc, než jen o oblíbený filmový svět, je to srdeční záležitost. A asi je dobře, že jsem na to byl předem připravenej, protože tohle pokračování jiný je. Ale jelikož - a to je to hlavní důležitý - si to celé vzal na svá bedra sám David Lynch, je tohle pokračování/rozšíření světa Twin Peaks nejen vytouženým návratem, ale taky pěkně solidním mindfuck námrdem alá starej známej badass motherfucker Lynch. "Starring KYLE MacLACHLAN na konci každého dílu mluví za vše. To co tu předvádí hlavní představitel starého dobrého Agenta Coopera je naprostej nářez a to se starého dobrého Coopera dočkáme jen na pár desítek minut. Vynikajicí hudba, staré i nové postavy, camea a ten konec... Jako celek perfektní záležitost, prostě perfektní, v dnešním světě a trendu televizní i filmové zábavy opět nevídané, odvážné, ale ve svých základech pevné, fungující. Nikdy nic nebude takové jako Twin Peaks. 9/10 ()
"Tohle není Dale Cooper, kterého jsem znala. Není to zubem času, tím, jak se změnil, nebo jak vypadá. Je to něco, co už tam určitě není," říká Diana svému někdejšímu nadřízenému alias režisérovi Davidu Lynchovi a dokonale tím vystihuje problém, který s třetí řadou věhlasného seriálu budou mít mnozí diváci. Když David na Twitteru napsal "Vaše oblíbená žvýkačka znovu přijde do módy," pošetile se mýlil. Nejen proto, že už dávno na žvýkačky nemá monopol a chuť jeho produktu někteří převzali a přidali další ingredience. První série se kdysi dokonale trefila do očekávání a vkusu vzdělanějšího mladšího publika, které už neoslovovaly staré přežité formáty zaměřené na masový vkus. Tím pádem mohla studia přijít s něčím odvážnějším. Lynch vyvolal revoluci tím, že řekl: "Vykašleme se na ústřední příběh, místo toho si budeme hrát s postavami a dílčími zápletkami, zaměříme se na zábavné hříčky a detaily." Fungovalo to. O 20 let později přišly nové technologie a s nimi i nové způsoby distribuce, a tak si Lynch řekl, že nastal čas pro novou revoluci. Kdybych byl jízlivý, napíšu, že třetí sérii Twin Peaks natočil proto, aby naštval a zdeptal seriálové diváky a zároveň aby otestoval věrnost svého fanklubu a sílu značky Twin Peaks. To druhé obstálo se ctí, bylo zajímavé sledovat, jak po prvním díle, kdy ještě vůbec nemohlo být zřejmé, co se z projektu vyklube, rychlým tempem přibývala pětihvězdičková hodnocení. Vrchol Lynchovy tvorby spatřuji ve třech titulech: první sérii Městečka Twin Peaks, Lost Highway a Mulholland Drive. Pochopitelně se lišily, ale jedno měly společné. Ať už pracovaly s tajemstvím jakkoliv, ať už se sebevíc vzpíraly jasnému výkladu svého světa, vždycky v nich režisér počítal s divákem. V případě Inland Empire jsem poprvé pocítil, že Lynchova manýra a sebestřednost potlačily to ostatní a Return se mi jeví jako pokračování v nastoupeném trendu. Lynch se v Twin Peaks jeví jako experimentátor, když v Return testuje samotné hranice seriálové tvorby. Vzdal se totiž dokonce i postav. Ty se objeví a na dlouhou dobu mizí a tvůrci nám neumožní vytvářet si k nim vztah. Běžný seriál si představte jako fotbalové hřiště, na kterém se potkávají postavy - hráči a dochází ke střetům, zkrátka se hraje. V Twin Peaks - The Return Lynch ono hřiště rozšířil na velikost krajského města. Postavy se v něm potkávají jen výjimečně, většinou jen bloudí krajinou a divák tápe, o co se tvůrce hry vlastně snaží. Děj se narozdíl od prvních dvou řad nesoustředí na zkoumání prostředí jednoho maloměsta, ale chaoticky skáče z centra New Yorku do Montany, odtud zase do Jižní Dakoty a pak pro změnu desítky minut bloudí prostorami jiné dimenze. Stejně tak se skáče i v čase a všechno nekonečně dlouho trvá. Největší prostor dostává dětinská figura bez vlastní vůle, proti které i pan Tau je příkladem hamletovsky rozervané komplikované postavy. Český génius Jára Cimrman hlásal, že i zkoušení zjevně slepých cestiček má svůj význam, nejsem si ale jistý, jestli nějaká statisticky významná skupina diváků bude chtít ten výzkum spolu s Lynchem celý podstoupit. Kouzlo původního Twin Peaks spočívalo v tom, že bylo originální a bavilo. Return už je pouze originální. Jistě, najdete tam spoustu atmosférických scén, které připomínají Lynchovy slavné časy. Jenže to jsou solitéry, které jen tak trčí v prostoru a nic na ně nenavazuje. Na druhou stranu, určitě není na škodu, že tohle dílko vzniklo. Je to takový samorost, že si své diváky už pro tu výstřednost najde. Ostatně pocit, že umíte ocenit něco, co je mase primitivních konzumentů nedostupné, je určitě slastný. Return bych mohl doporučit bytostným surrealistům a kovaným alternativcům. Běžný divák se mu nejspíš velkým obloukem vyhne. Celkový dojem: 40 %. () (méně) (více)
David Lynch dostal volnou ruku a ukázal, že v Twin Peaks je ve svém živlu, nicméně (na své dnešní poměry) stále příčetný – to ho nejspíš usměrňoval Mark Frost. Dohromady vyprodukovali totální bizár, v němž pomalé, nesouvisející scénky po předlouhé agónii překonávají propasti trapnosti, aby vygradovaly do surreálného ticha bezpointového vtipu a/nebo abstrakce zla z jiných dimenzí. Třetí sezónu pojali autoři z větší části jako absurdní "telenovelovou" komedii plnou nesrozumitelného, bezkontextového chování plejády roztodivných existencí; z té menší pak jako meditativní ponor do groteskních výjevů pokrouceného universa – a tady jsem se i nudil. Nejvíc mě však ve výsledku zamrzelo, že většina z těch svérázných postaviček se zde objevila jen kvůli pár výstupům, často bez jakéhokoliv dramatického oblouku či pointy (což zejména platilo o navrátilcích – aspoň, že rozetnuli trojúhelník Normy, Eda a Nadine). Zde se nejenom nic nevysvětlovalo, ale ani neuzavíralo, jediná jakž takž dotažená linka se týkala dvou agentů Cooperů (BTW, za zpomaleného Dougieho by zasloužil MacLachlan cenu). Závěrem tak mohu fádně konstatovat, že jsem sice nepochopil absolutně nic, ale výborně se bavil (a v Roadhouseu poslechnul několik skvělých "nemainstreamových" kapel). ()
SPOILERy! Chýbala mi tam Donna. A moc nechápem, akým spôsobom Audrey prežila výbuch v závere druhej série. Ak vôbec. ;) Po famóznej satirickej detektívke (S01) a pseudohororovej soap opere (S02) je Return opäť iný žáner. Ani se neodvážim tvrdiť aký. Som rád, že už to mám celé za sebou a zároveň mi ten vesmír (tie vesmíry) bude chýbať. Úplne najviac ma tešila asi scénka s dievčaťom na konci jednej z posledných epizód, ktorá sa stratila pod stolom? Lynch je génius. ()
Galerie (450)
Zajímavosti (15)
- Na konci 2. série řekla Laura Palmer (Sheryl Lee) agentu Daleu Cooperovi (Kyle MacLachlan), že se opět uvidí za 25 let. Přesně po 25 letech natočil David Lynch s Markem Frostem toto pokračovaní. (Shadowland)
- Epizóda je venovaná Frankovi Silvovi (Bob), ktorý zomrel ešte v roku 1995. V tejto epizóde ho možno vidieť vďaka použitiu archívneho záberu z epizódy Za hranicemi života a smrti (1991). (koba)
- Epizóda je venovaná Jackovi Nancovi (Pete Martell), ktorý zomrel ešte v roku 1996. V tejto epizóde ho možno vidieť vďaka použitiu archívnych záberov z pilotnej epizódy (1990). (koba)
Reklama