Reklama

Reklama

Božena

(seriál)
TV spot 1
Česko, 2021, 5 h 51 min (Minutáž: 82–94 min)

Hrají:

Aňa Geislerová, Jan Hájek, Anna Kameníková, Kryštof Hádek, Martin Myšička, Václav Matějovský, Viktor Zavadil, Ondřej Kavan, Lucie Žáčková, Vladimír Javorský (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Kdo je první, má to nejtěžší. Zvlášť je-li ženou v polovině 19. století. Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 1

Recenze (191)

Mariin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zatím jsem zhlédl jen první díl a hodnotím jej jako průměrně dobrý. Klady: historický kolorit, kostýmy, herecké výkony, zapojení němčiny do dialogů. Zápory: ačkoliv jsou tu několikrát použity katolické kulisy (kříže, svaté obrazy) domácnosti Panklů i Němců nikde není scéna, že by se lidé (i Barbora) modlili. Dokonce ani před jídlem. Zato scény sexuálně-intimního rázu tu jsou víckrát. Není pochyb, že ti venkovští lidé se modlili. Tipuji, že takových 70% stopáže prvního dílů není faktograficky podložených, k nimž patří právě tyto intimní scény. Z toho důvodu se mi jeví pominutí vlivu babičky Magdalény Novotné na malou Barboru (pozdější Boženu) asi jako nejzávažnější nedostatek prvního dílu.Vždyť díky působení babičky na malou Barboru pak velká Božena mohla napsat jedno z nejkrásnějších děl české literatury „Babičku“. ---- Viděl jsem druhý díl, který se mi zpočátku líbil moc. Velmi dobře ve zkratce naznačeno vlastenecké ovzduší první poloviny 19. století, dobré dialogy, sympatický výkon Anny Kameníkové, Ale pak to opět hrubě kazí fiktivní sexuální scény. A opět totální absence duchovna, naznačen je pouze duševní (nikoliv duchovní!) boj u vztahu Božena – Josef – básník Nebeský. Takže, bohužel, tyto zápory srážejí i 2. díl jen na průměr... --- Viděl jsem nakonec i třetí a čtvrtý díl. Herecky,, dramaticky to není špatné. Je tu snaha o vyjádření ovzduší 19. století, ale všechny 4 díly jsou totálně bez Boha, bez jediné modlitby... Nedělám si iluze o českých (nikoliv moravských!) národních vlastencích, u nichž nacionalismus převyšoval víru, ale ono to tam není vůbec, ani u obyčejných lidí. A jako velký nedostatek celého projektu považuji vynechání vlivu zmíněné opravdové babičky Magdalény na začátku a k tomu ještě vynechání scén slavného pohřbu BN na konci seriálu. Zato postelových scén, nikterak fakticky nepodložených, je tu tolik, že má člověk podezření, že jim u toho Wimmerová svítila a pak se převtělila do osoby režisérky... ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Čtyři jsou asi opravdu moc, ale vlastenecké cítění je nutné podpořit i ve filmové minisérii.. :) Toliko na úvod. První dva díly byly opravdu zajímavé, měly švih a energii a to zejména díky skvělé Kameníkové (přestože pořád tvrdím, proč vybrali zrzky na postavu Boženy). I ostatní herci byli zajímaví a musím poznamenat, že v první dvou díle se opravdu podařilo Němcovou zbavit vlasteneckého a obrozeneckého nánosu a mramorové mrtvolnosti. Nicméně celé tempo minisérie se v druhé části s Geislerovou zpomalili, zřejmě to byl účel, ukázat jak Němcové prostě kvůli nemoci docházejí síly, nicméně v porovnání s Kameníkovou Geislerka prostě neobstála. V některých scénách byla velmi předvídatelná, propojovala se mi dokonce s dalšími filmy, ve kterých se objevila, a že jich bylo. Éra Geislerové je už prostě silně vyčerpaná, prostor by se měl dát jiným a Geislerku už chci vidět pouze ve vedlejších a pečlivě vybraných rolích. Na druhou stranu, takhle dobře se Němcovou zfilmovat ještě nepodařilo, a to těch pokusů již také bylo nemálo. Vávra z ní udělal neživou posvátnou bytost, za úvahu však ještě stojí německé zpracování "A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu", které se zaměřilo na poslední dny Boženy. Jinak a podobně dobře. ()

Reklama

Lachtaan 

všechny recenze uživatele

Většina z posledních seriálů či minisérií ze stáje České televize mě znechutila natolik, že jsem je odsoudil po první či dokonce ani žádné epizodě, jen na základě extrémně negativních recenzí. V případě Boženy mnou předem zmítaly obavy dost obdobné, naštěstí neoprávněné. Oběma představitelkám nejslavnější české spisovatelky jsem nikdy nepřišel příliš na chuť, tady mě překvapila zejména Anna Kameníková, která s černými vlasy vystoupila ze stínu otravné herečky na světlo té zdařile hrající. Aňa za ní nikterak nezaostávala a jako celek se tenhle historický náhled do trpkého osudu první české feministky vyvedl velmi dobře. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Minisérie Božena není vyloženým průšvihem. Má mnoho pozitivních aspektů, jeho vizuální stránka není úplně bídná, herci se snaží a seriál obsahuje mnoho výborných momentů. Bohužel ale zároveň mnoha pasážím života Boženy Němcové věnuje příliš moc a druhým zase až příliš málo. Nepodařilo se mu úplně prodat důležitost této spisovatelky a bere příliš velký důraz na její milostný život. Nebylo by v tom vlastně nic špatného, v závěru ale chybí snaha o to opodstatnění toho, co udělalo Boženu Němcovou tím velkým lokálním literárním jménem. A ani ta snaha představit Boženu Němcovou ve světle silných a nezávislých žen seriálu jednoduše nevyšla. Minisérie Lenky Wimmerové tak vstoupí do historie jako minisérie s promarněným potenciálem, přičemž je její celkový detailní rozbor i dost možná zajímavější než kompletní minisérie. A už to dokazuje, že je něco v jistém ohledu špatně. Pořád ale platí, že jde jen o důstojný průměr než o vyložené peklo...... ()

kajas 

všechny recenze uživatele

O Boženě, respektive Barboře Němcové jsem si v rámci psaní bakalářky přečetla několik životopisů napsaných za socialismu. Tyto knížky a koneckonců ani středoškolské hodiny literatury mi ale nedaly dostatek informací ani o Boženině povaze, ani o jejích blízkých. Díky čtyřem epizodám s délkou celovečerního filmu jsem si díky výborným hereckým výkonům a zkušeným tvůrcům udělala obrázek také o dalších osobnostech české literární historie. V minisérii se totiž jako vedlejší postavy objevují také Josef Kajetán Tyl, Magdalena Dobromila Rettigová nebo Karel Jaromír Erben (věděli jste, že koktal?). Ztvárnění hlavní hrdinky si stejným dílem (po dvou epizodách) rozdělily Anna Kameníková a Aňa Geislerová. Rozhodnutí tvůrců obsadit "profláklou" Geislerovou se nesetkalo s úplně pozitivními ohlasy internetových diskutérů, po skončení minisérie ale jistě většina odpůrců musela uznat, že obě herečky podaly vyrovnaný a velmi dobrý výkon. Osobně mě ale mnohem více zaujal Jan Hájek v roli Josefa Němce. Hájek dokázal svojí postavě vdechnout jak potřebné hrubiánství, tak specificky projevovaný cit k manželce, která ho dlouhá léta podváděla a zřejmě nikdy nemilovala. S milostným životem Němcové souvisí moje asi jediná větší výtka k minisérii - čtyři epizody se až příliš velkou měrou věnují romantickým dostaveníčkům a flirtování hlavní hrdinky téměř se všemi muži, kteří se na kratší či delší dobu zastaví v její blízkosti (od jiných spisovatelů přes rodinného lékaře). Uvítala bych tak trochu větší zacílení na její pracovní život. Přesto jsem ráda a děkuji ČT za další historický projekt, který může zájemcům nabídnout jiný pohled na známou postavu než ten ze školních lavic. ()

Galerie (127)

Zajímavosti (16)

  • Základní hudební motiv používaný napříč seriálem vychází z klavírního koncertu a moll op. 16 od Edvarda Griega. (LaCro1x)

Reklama

Reklama