Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Ondřej SoukupHrají:
Zdeněk Svěrák, Andrej Chalimon, Libuše Šafránková, Ondřej Vetchý, Stella Zázvorková, Ladislav Smoljak, Irina Bezrukova, Silvia Šuvadová, Lilian Malkina (více)Obsahy(1)
Laskavá komedie o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy. Kolja ještě nedosáhl školního věku a setkali se díky tragikomické životní situaci. Ti dva zůstali nakonec sami.Starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí a to ve všech směrech. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou... (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (743)
Jestliže svou nepokrytou inspiraci Hollywoodem (potažmo Spielbergem) dává Svěrák jako filmař plně najevo už v "Akumulátorovi" tak Kolja jí dává přímo štempl s podpisem. Spíš než filmu vyčítat jeho neskrývanou prvoplánovost bych uvažoval o její míře. Když ovšem vidím film s odstupem několika let., nezbývá mi konstatovat, že Svěrák pro mě nadále zůstává jediným filmařem naší porevoluční filmové éry, který mi má co říci. Ale hlavně, tohle je jeden z nejlepších a nejpřirozenějších filmů o muzikantech, co znám, "pekárnu" jsem si už totiž taky užil. ()
"Kolja, ty něboj sa, hlavně nikam něuběgaj, my si tě najdem. Zdravstvuj! Konec hlášení v ruském jazyce." Milej zlatej violoncellista Louka mě bavil jako skvělý lingvista, majitel čemodanu, sexuální loudil i kritik krav - těch zelených a nenažraných. I to zasazení příběhu do kontextu historických událostí se mi líbilo, ale taky jsem si bystře všiml, že se mě někdo snažil trošku citově vydírat a to já zase moc nemusím. ()
Kedysi zo školy chodili na ten film povinne. A puberťáci boli vo vytržení, lebo aj 15roční si pošmakovali pohľadom na Šuvadovú, ktorá sa predvádzala v scénke so Svěrákom a vykol jej prsník. To boli ešte časy, že na také sa čakalo, mládež sa bežne k nahote nedostala. Dnes jej leží všetko rovno v mobile a na prsníky kuž každý kašle. Kolja je stále pamätný film, výnimočný, pekný. Nepoviem krásny, lebo scénka s krásnou vlajkou je nezabudnuteľná a má úplne iný význam. ()
Film "Kolja" se mi líbil, i když ne tolik jak jsem si původně myslel. Scénáře Zdeňka Svěráka byly odjakživa pojem a i když tentokrát zabrousil do zcela jiného soudku, nemohu říci, že by byl špatný, ale ne dokonalý! Doba si žádá filmů o nepohodlných lidech minulého režimu a jeho "odvrácené strany" a ani já proti tomu nic nemám. Ale divil jsem se, že vždycky tolik neutrální a apolitický Zdeněk Svěrák sáhl do těchto vod. Ale naštěstí je to mistr oboru a dokázal z toho jemně vybrousit. Dojemné a sentimentální příběhy si rovněž žádá doba a zde se ani mistr Svěrák nedokázal vyhnout občas silné sladkobolnosti a nátlaku na city, ale opět v mezích. Jediné dokonalé složky filmu jsou civilní herecké výkony Zdeňka Svěráka a Andreje Chalimona (myslím, že právě kvůli němu film obdržel Oscara). Podtrženo sečteno - "Kolja" je velice dobrý film po všech stránkách, Oscara mu přeju, ale nikdy jsem mu nedokázal podlehnout. Jana Svěráka si vážím, umí skvěle točit, ale pokud se mě někdo zeptá, co od něho bych mu mohl doporučit, pak jediným filmem, kterých bych mu bezvýhradně doporučil je "Obecná škola". 80%. ()
Svěrák (otec) umí psát příběhy, které obsahují silné a vtipné scény, a Svěrák (syn) je umí poutavě a půvabně převést na celuloid. Ano, KOLJA je prvoplánová a až hanebně vykalkulovaná sázka na jistotu, ale je zkrátka velmi profesionálně zpracovaný, zahraný a ve vší své sentimentalitě relativně decentní a i funkční. Film ze zcela pochopitelných důvodů jedněmi milovaný, druhými nenáviděný (přestože svým vyzněním je naprosto nekontroverzní). Ovšem moc by mě zajímalo, jak by byl v naší zemi přijímán, kdyby toho zlatého plešouna (a i ty další významná ocenění) nakonec nedostal... 80 % ()
Galerie (28)
Zajímavosti (99)
- Autor námětu, filmový historik Pavel Taussig, vzpomínal, že si věděl o "podobných fingovaných rusko-českých svatbách, několik případů jsem znal z okruhu známých. Zajímavá byla například jedna estonská Židovka, krásná a atraktivní žena. Také měla dítě, chlapce. Přes fingovaný sňatek s Čechem a zájezd na Západ se i ona snažila dostat do Izraele. Začal jsem si představovat, co by se stalo, kdyby odjela, nestačila se předtím s tím mužem rozvést, anebo se jí dokonce z nějakých důvodů nepodařilo vzít s sebou synka. Byla by to pěkná polízanice, říkal jsem si, ale i pěkný námět na film. Je to ovšem modelová situace, nic nového. Známe ji už z Chaplinova Kida. Dospělý hrdina a malý opuštěný chlapec, outsider." (NIRO)
- Přípravy ke scénáři trvaly 2 roky - skládá se z více než 150 obrazů. (Pierre)
- Jak uvedl Jaroslav Sedláček, filmový publicista a scenárista projektu Rozmarná léta českého filmu (2010), Český film byl po odstátnění v takové krizi, že se vážně mluvilo a jeho zániku. Přišel však rok 1996 a Kolja, jenž svou slávou i za hranicemi země a ziskem prestižního Oscara nalil živou vodu do žil tvůrců i filmových sponzorů. Bez nadsázky se dá říct, že měl lví podíl na záchraně Českého filmu. (sator)
Reklama