Reklama

Reklama

Stárnoucímu spisovateli Karlu Šejnohovi (Zdeněk Svěrák) už psaní nejde jako dřív. Nedokončené povídky se mu hromadí v hlavě, jejich postavy vylézají na denní světlo a dožadují se, aby autor pokračoval v ději. Všichni něco chtějí. Fotograf Matěj chce získat nedobytnou Vendulu z lékárny, pan Bohumil prosí, aby udělal zázrak, automechanik Bakalář by chtěl být léčitelem. Do toho vstupuje z reálného světa Šejnohova manželka, která si myslí, že už by měl psaní nechat a konečně se věnovat jí. Komedie s prvky magického realismu servíruje univerzální otázky lidského života s nadsázkou a humorem. Scénář filmu Jana Svěráka vznikl na motivy oblíbených povídek Zdeňka Svěráka. (Bioscop)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (296)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Já nedělám zázraky, ale legraci..."  Filmový zázrak tenhle film tedy není a že by to bylo vysloveně k popukání, to asi taky ne. Přesto to v lecčems je typický Svěrák (ať už otec tak i syn). Otce Svěráka film nezapře některými hláškami ("to je intimní záležitost jako když se sprchuješ... a ty mi lezeš do sprchy") či moudrými výroky ("Lidé dneska nechtějí praktické věci"...V kostele si taky věřící nestěžují na svého  stvořitele. Bylo by to marný..."), syna Svěráka zas výběr herců odkazující na jeho předchozí tvorbu. A nejde jen o oba hlavní protagonisty (Zdeněk Svěrák s Danou Kolářovou), u nichž má divák občas pocit, jako by si jen na chvíli odskočili a pak znovu naskočili do vlaku jménem Vratné  lahve. Hned v jedné z prvních replik, které pronese Ondřej Vetchý, nelze neslyšet jeho postavu hrobaře z Kolji. A Tereza Ramba je furt "kočka" a slušňačka zároveň jakou byla její maminka v Po strništi bos. Někomu možná může ta charakterová podobnost u zmiňovaných herců připadat trošku jako ztráta režisérské invence, mě to však připadá spíše  jako režisérský záměr. Záměr, který hned v úvodní snové scéně vtipně replikuje sám Zdeněk Svěrák: "Helenko, ani jsme se nerozloučili...."  Bylo by škoda se s tvorbou Zdeňka Svěráka nepřijít rozloučit. Zvláště když tento film rozhodně nejsou jen "páprdovské vtipy". ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

První a bohužel zřejmě i poslední cimrmanovsky laděný film Jana Svěráka se setkal s nepochopením, které zase nechápu já. Po dlouhé době si Jan Svěrák na nic nehraje, nedává na odiv své ego, jen pokorně užívá chvil se svým tátou. Ten film je milý přesně jak umí Zdeněk Svěrák být. Po zhlédnutí Po strništi bos mne jala hrůza, že Svěrák starší zblbnul. Naštěstí tomu tak není, to pouze do jeho námětu vnesl příliš sebe jeho syn. Zde Svěrák starší spolupracoval na scénáři zřejmě mnohem více a je to znát. Některé scény jsou hodně dada a dovedu si je představit i v rozhlasovém provedení v nealkoholické vinárně U pavouka. Není to film na plný počet, ale tak mizerné hodnocení (aktuálně 54%) si nezaslouží, navíc jsem se několikrát smála nahlas, takže bez uzardění přimhouřím oko a kus hvězdičky přihodím. ()

Reklama

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Nejhorší film Jana Svěráka svou bezradností trumfuje i Po strništi bos, navrch však přidává nevyvážené, většinu času se míjející pokusy o humor i přesah. Zdeněk Svěrák v úloze stárnoucího spisovatele tápe v moderním světě i vlastním manželství, ale pro diváka z toho plyne těžko uvěřitelné minimum zábavy i životních mouder. Více zde. ()

silentname 

všechny recenze uživatele

Je mi ťažké súdiť ako budú ľudia vnímať "Betlémské Světlo". Je to veľmi zvláštny film a myslím si, že možno to je skutočne naposledy, kedy môžeme vidieť na veľkom plátne Zdeňka Svěráka. A ja som za jeho prínos filmovému svetu stále veľmi vďačný. A tento film opäť vnímam veľmi pozitívne. Aj keď (ako som povedal) si myslím, že pre väčšinu to bude asi celkom slušný zmätok a sklamanie. Ako sa tu už aj stihlo trošku odzrkadliť. A aj ja musím uznať, že napríklad 15 rokov staré "Vratné Lahve" na mňa pôsobili oveľa silnejšie. No treba uznať pár vecí. Stále ide o veľmi vtipný film. Sedel som v kine a smial sa skoro počas celého času. Úvodných asi 5 minút je podľa mňa úplne dokonalých. Fór na fóre, ktoré fungujú a vedia pobaviť. To musím tvorcom pogratulovať. Tá celá scénka je úžasná. Vôbec, kedykoľvek sa vrátime k Táborskému a Budařovi, ide o absolútne zlato. Zdeněk v tomto filme asi neponúka niečo, čo by sme už nevideli, no jeho konverzácie so všetkými postavami a ako tam predstavuje ich mentora ma vždy vie pobaviť. Ramba s Kotkom sú tradične spolu dobrí a vtipní. Plus ako si Ramba vždy prefukuje ofinu bolo... čím viackrát som to videl, tým viac som sa smial. Daniela Kolářová hrá opäť Svěrákovi manželku a pôsobí  to trošku opäť ako deja vu. Ale na druhú stranu ja tento ich "Love-hate relationship" skutočne žeriem. Pôsobia skutočne ako manželia, ktorí spolu prežili možno aj 50 rokov. A hoci sa ľúbia, tak si už aj lezú neskutočne na nervy. A ako niekto, kto trávil ako dieťa čas u svojich starých rodičov mi je jasné, že také presne manželstvo aj je. Je to plné momentov. Vo výsledku nemôžem dať filmu negatívnu známku, lebo splnil v podstate všetko čo som chcel. Pobavil ma, neľutujem čas čo som tu strávil a dal mi možnosť opäť vidieť Zdeňka na veľkom plátne. Ak by sa to niekedy ešte podarilo znovu, budem veľmi rád, ale myslím si, že ten jeho odchod do rakvy je skutočne jeho posledné zbohom. Hodnotenie: A- ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Jan Svěrák scenárista si tentokrát naběhl a pospojovat tři úplně rozdílné povídky svého otce do smysluplného tvaru nedokázal. Sice začíná nadějně, ale bohužel úvodní scéna z filmu značně vybočuje, a navázat se na ni moc nedaří. Jan Svěrák režisér a kvalitní herecké osazenstvo ale film udrží nad vodou, takže jsem se nezačal vyloženě nudit. Druhá silná scéna je až těsně před závěrečnými titulky. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (16)

  • Bistro 8 je reálné, nachází se v ulici Veverkova 8 v Praze 7 (pod Letnou). Naproti však lékárna není a nebyla. Jak ostatně napovídá nezvyklý tvar firmy nad touto filmovou apotékou. Ve skutečnosti tam sídlí knihkupectví a nakladatelství pod anglickým názvem „PageFive“. (MichalStxt)
  • Pri nakrúcaní scény v truhle mal Zdeněk Svěrák pod sebou vyhrievanú deku a cítil sa tak dobre, že v tej truhle aj zaspal. (krasomama)
  • Když v chráněné dílně chlapci dělají boudy, jednu z nich mistr porovnává s boudou ježibaby z pohádky Mrazík (1964). (Zix.)

Reklama

Reklama