Režie:
Joseph SargentScénář:
Peter StoneKamera:
Owen RoizmanHudba:
David ShireHrají:
Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Hector Elizondo, Earl Hindman, James Broderick, Dick O'Neill, Lee Wallace, Tom Pedi, Jerry Stiller (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Čtyři maskovaní a dobře ozbrojení muži přepadnou vlak metra v New Yorku. Mají pečlivě připravený plán celé akce a brzy každého přesvědčí, že z jeho realizace rozhodně nehodlají ustoupit. Jako výkupné za zadržované cestující požadují milion dolarů, které mají být doručeny na určené místo v metru za pouhou hodinu. Kapitán dopravní policie Zachary Garber se pokouší v rekordním čase zajistit požadovaný finanční obnos a přitom hledá způsob, jak neznámé muže zastavit… Napínavý příběh o terorismu, který natočil na motivy knihy Johna Godeyho režisér Joseph Sargent, neztratil nic na své působivosti a zůstává aktuální i v dnešní době. Úlohu policejního kapitána Garbera ztvárnil americký herec Walter Matthau známý především komediálními rolemi ve filmech Apartmá v hotelu Plaza, Kaktusový květ, Průvodce ženatého muže, Dej si pohov kámoši. Snímek Přepadení vlaku z Pelhamu se stal jedním z inspiračních zdrojů Quentina Tarantina pro jeho Gaunery. O potenciálu filmu Přepadení vlaku z Pelhamu svědčí i to, že se dočkal nejednoho remaku, původní zpracování z poloviny 70. let ale dodnes zůstává nepřekonáno. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (130)
Docela mě zajímá, co na tom chce Scott remakeovat. Jedinou vadou toho filmu je, že některým postavám jasné věci docházejí dost pomalu a od Tonyho akčnější verze určitě nečekám, že bude uvěřitelnější než originál :) Sargent totiž nabízí 104 sakra napínavých minut, během nichž není nouze o překvapení a vypečené hlášky, které padají snad z každého, kdo projde okolo kamery. Žánrová lahůdka. ()
Hodně zajímavý detektivní film, na němž je dnes výborně vidět, kam se posunula americká kinematografie za oněch více jak třicet let. Film s minimem akce, s důrazem na mluvenostní stránku komunikace, film s hrdiny, jimž je v průměru hodně přes padesát a kteří vypadají, přemýšlejí a jednají jinak než většina dnešních postav amerických kriminálních thrillerů, film o terorismu, ovšem ještě ne politicky a kosmopolitně laděném, film s obrovskou dávkou černého humoru, ale ovšem jen kdesi uvnitř, vespod, ve spodních vodách (,,Už vím, jak se tamodtud dostanou" ,,Jak?" ,,Uletí s tím metrem na Kubu"), jinak film vážný a jaksi sociálně a civilizačně posmutnělý (New York jako špinavé město plné zločinu - podobně jako třeba Půlnoční kovboj), s hlavním hrdinou, starým znuděným detektivem, který řeší svůj velký případ tak nedramaticky a neokázale, že se dnes skoro nechce věřit, že ho natočili v tom samém Hollywoodu... PS: Film s gaunery, kteří se asi ne náhodou jmenují úplně stejně jako gauneři Quentina Tarantina... ()
Fajn thriller a když přihlédnu k tomu, že jsem v době vzniku ještě nebyl na světě tak i docela současný. Samozřejmě nemyslím techniku, ale spíš chování postav. Minimum akce doplňují hodně dobré dialogy a černohumorné hlášky. No a vůbec celý ten nápad s tím unášet metro je dost dobrý a netradiční. Celkem se těším co s tímhle příběhem udělá Tonny Scott, který právě točí remake. Doufám, že nepřijdeme o scénu s panem Modrým na kolejích v závěru filmu. ()
Hezky natočený krimi snímek ze 70. let. Líbilo se mi to o něco víc než Scottova verze. Parta ozbrojených gaunerů unese jeden vagón Newyorského metra a požaduje výkupné milion dolarů. Po dlouhém vyjednávání policie přistoupí na jejich požadavky. Pak už zbývá jen se dostat z tunelů metra. Je tam pár dost chytrých nápadů. "Je New Yorku trest smrti?" ()
Takových filmů o souboji dvou individualit - strážce zákona a zlosyna - je spousta, mění se v nich rekvizity a prostředí, ale obvykle v nich zůstává takový ten bohorovný americký machismus, který je mi silně protivný. Tak protivný, že se vlastně vyhýbám celému žánru. :) Film s Walterem jsem ovšem vynechat nemohl a nelitoval jsem. Už sám únos vagonu metra je čin tak nevídaný a zdánlivě pošetilý, že mě ani z hlavy nenapadá srovnatelný film. Celé to navíc přineslo zajímavou inovaci. Obrazně řečeno, Walter Matthau hraje s Robertem Shawem imaginární šachy se zavázanýma očima. Aby uspěl a zneškodnil z komunikační centrály únosce, tušeného kdesi v útrobách metra, potřebuje "poslepu" odhadnout všechny varianty jeho příštího tahu, což může a nemusí vyjít. Nepostupuje proto s onou protivnou nabubřelostí, s neochvějným přesvědčením, že "dobro" zvítězí nad "zlem" jaksi á priori, buď jak buď. To je asi hlavní důvod, proč mě tento film bavil a napínal víc než jiné, vnějškově podobné. 80% ()
Galerie (62)
Zajímavosti (10)
- Garber (Walter Matthau) má revolver Smith & Wesson Model 10 Snub. (Maulincio)
- Pan Modrý (Robert Shaw), pan Šedý (Hector Elizondo), pan Hnědý (Earl Hindman) i pan Zelený (Martin Balsam) mají samopaly Smith & Wesson M76. (Maulincio)
- Pan Zelený (Martin Balsam) a pan Hnědý (Earl Hindman) mají při začátku únosu revolver Colt Detective Special. (Maulincio)
Reklama