Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Při prvním sledování jsem udělala tu chybu, že jsem očekávala historickou detektivku ve stylu Jméno růže nebo Případy bratra Cadfaela. Tak po téhle stránce se to vůbec nepovedlo, protože skutečnost, která osoba je za to všechno odpovědná, byla zřejmá od doby, kdy se tam objevila a zcela jasná od okamžiku, kdy byla objasněna příčina úmrtí a jen naprostý blázen by to nepoznal. (Takový minispoiler: inspirovali se volně Gillem de Rais konec minispoileru)Takže za detektivku bych toho moc nenahvězdičkovala. Naštěstí jsem se ale na to dokázala podívat jako na drama a za to bych těch hvězdiček nadělila i rovných pět, kvůli vynikajícímu Bettanymu ( a to se mi nelíbí jako chlap) nebo neméně dobrému Casselovi (který měl teda herecky minimum prostoru) nebo novému principálovi kočovné divadelní skupiny (Dafoe). Jediná, kdo mi tam vadila, byla jako obvykle Gina. Nemohu si pomoci, je chladná a mrazivá jako krajina na ruském dálném východě, i když se směje, obdivuje nebo miluje...Na druhou stranu tady taková možná být i měla. Jelikož jsem se nedokázala úplně oklepat ze zklamání z toho, že to není detektivka, dávám tomu naprosto jasné čtyři hvězdičky (a plus malý kousek navíc), jako drama to bylo vskutku excelentní a film gradoval až do posledních okamžiků. ()
Zajímavý snímek, který skvěle líčí středověkou Anglii a dává nám poznat život tehdejších lidí. Tento snímek by se dal hravě prezentovat v hodinách dějepisu - informuje nás o zkaženosti kněží a pokládá mnoho otázek týkajících se náboženství. Film vás donutí si všímat i takových podrobností, jako je oblečení herců. Jak už bylo řečeno, snímek má opravdu skvělé obsazení. Přesto mi snímek mi přijde chladný, neemotivní. Já jsem zřejmě náročný, ale od těchto snímků vyžaduji daleko lepší příběh. Hudba ve filmu je impozantní a stylová. Tento snímek bych viděl na hranici mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. ()
Mám takový zvláštní pocit, že kdyby nebylo tak skvělého hereckého obsazení, tak by se toto středověké drama ztratilo mezi ostatními málo sledovanými filmy. Bettany a Dafoe to jednoznačně táhli a Vincent se tam jen mihnul. Jinak byla velmi dobře vystižená atmosféra a syrovost tehdejší doby, ve které bych rozhodně nechtěla žít. Prostě to byla "hra o smrti" ve 14 století. Horší čtyřka za pár momentů, které mně přišly trochu nereálné. ()
No, že by som bol obzvlášť nadšený sa nedá povedať. Jednak som nevedel identifikovať žáner, nedokázal som uveriť príbehu a moje predstavy o živote, správaní, reči a konaní ľudí 14. storočia sa dosť líšia od toho, čo Paul McGuigan ponúkol. Ostatné bolo v poriadku. Herci svojim výkonom vylepšovali nedostatky scenára a réžie, hudba a kulisy prispievali k ponurej atmosfére, v ktorej sa to celé odohrávalo. Určite sa film dal nakrútiť lepšie, i keď v žiadnom prípade ho nezatracujem, pretože aj v tejto podobe je lepší, ako priemerný. ()
Atmosférický skvost zažírající se pod kůži jako morová zima. Dokonale vystihuje, co je pro nás na středověku tak děsivé: krok mimo pevně dané místo ve společenství znamenal smrt. Film se vydává jinou cestou než jeho knižní předloha, která se nese v lehčím tónu a jde v ní o duši středověkého divadla. Té se Hra o smrti dotkne jen letmo, nádhernými střípky kulis a kostýmů potulných herců, a na pozadí zločinu rozehrává part o duši středověkého člověka. Paul Bettany ztvárnil svého kněze-uprchlíka Nicholase se směsicí křehkosti a zoufalé touhy po vykoupení. Principál Martin (W. Dafoe) je vynalézavý realista, schopný riskovat, ne pro nejistou spravedlnost, ale pro přítele. A lordu de Guise jako by z černých kudrn chvílemi vykukovaly rohy (Vincent Cassel je ďábel, to říkám pořád! :)). Zásadní scénu rozhovoru v kostele si užívá jako kočka hru s myší, s nadhledem dravého nihilisty hledá slabiny v Nicholasově víře a odhodlání. V tandemu s loňskou Black Death dokonalá volba na temný středověký maraton. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- Skupinka hercov sa pri táborovom ohni chce ísť na sever, ale po páde mosta sa rozhodujú, či ísť na východ, alebo západ. Ale smery svetových strán ukazujú naopak. (vander19)
- Filmovanie snímky prebiehalo vo Veľkej Británii a taktiež v Španielsku. (MikaelSVK)
- Psát levačkou byl ve středověku hřích. Bratr Simon Damiens se to naučil, když se na něj zrovna nikdo nedíval. (akisha)
Reklama