Reklama

Reklama

Epizody(1)

Obsahy(1)

Pátý a poslední díl série výpravných historických filmů o věhlasné panovnici je situován do let 1760 až 1780. Marie Terezie nechápe, proč se její manžel, František Štěpán, neustále zabývá finančními problémy monarchie, když její prioritou je zajistit trvalý mír a prosperitu monarchie prostřednictvím sňatkové diplomacie. Oběma rodičům přitom dlouho uniká, jak složitým dospíváním prochází jejich prvorozený syn Josef, který se má stát následníkem habsburského trůnu. Kromě přiblížení života Marie Terezie a doby jejího panování nám série dává možnost stát se svědky trnité cesty Josefa II. od privilegovaného a zároveň svými rodiči opomíjeného dítěte přes obtížná léta spoluvlády s matkou, až po závěrečné smíření s odkazem otce i matky. Jeho první manželství s půvabnou Isabelou Parmskou skončí tragickým zklamáním. V době epidemie neštovic, při níž umírají i Josefovi sourozenci, musí císařovna se slzami v očích v sobě potlačit zoufalost matky a dokončit svůj záměr sjednocení evropských zemí. Přinutí Josefa k dalšímu sňatku, tentokrát s Marií Josefou Bavorskou, která se půvabu Isabely nevyrovná. Ve vyhrocené situaci se Josef se ostře vymezuje proti otci, jehož vnímá jako prostopášníka. Teprve po smrti Františka Štěpána a následném konfliktu s matkou si Josef uvědomí, jakou roli jeho otec skutečně v chodu říše hrál, a až po smrti matky pochopí, jak významný je pro budoucnost monarchie odkaz obou rodičů – a co naopak může udělat jenom on. V roli Josefa v tomto dílu exceluje A. Friesz, jehož výkon se jistě zapíše do paměti diváků stejně, jako skvělý výkon V. Kotka v roli Františka Štěpána a výjimečné ztvárnění role Marie Terezie U. Straussovou. (Česká televize)

(více)

Recenze (77)

easaque 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

-3* Tak se nám zase po 2 letech objevil závěrečný díl o Marii Terezii. Komentář následuje, ať to máme celistvý. Rok 2017 a první dva díly: tahle televizní rakousko-uherská koprodukce v mých očích nedopadla tak špatně jak ji mnozí popisují a beru ji jako vkusný vhled do dospívání a vladaření první císařovny Marie Terezie pro nejširší publikum. Tím pádem se bulváru vyhnout nešlo a nikdo snad nemohl čekat od dvoudílné dramatizace života bůhvíjakou životopisnou přesnost. Casting mi nijak zvlášť nevadil, dobová stylizace mi přišla velmi slušná a scénář normální. Druhá část mě bavila víc, protože v ní bylo mé oblíbené politikaření. Rok 2019 a II. série (3a 4díl): Tímto pokračuje životopisné dílo o slavné vládkyni (tedy v našich luzích a hájích). Třetím dílem jsem byl dost zklamán, protože některé postavy byly zahrány nevěrohodně k té době a působily doslova jako karikatury. Vesměs mě to unudilo a skoro jsem usnul. V posledním díle se to zlepšilo a nebo jsem si zvykl, ale rozhodně zobrazované události už byly zajímavější a udržely mou pozornost do konce. Rok 2021 a III (5. díl): Poslední díl nevybočuje z celého konceptu a změnila se jen herečka v hlavní roli, ale ostatní ani moc ne. Uzavírá kapitolu zejména rodinnými událostmi v císařské rodině - výchovou a přípravou dětí na vdavky a tím udržování dobrých vztahů se sousedy. Ve výsledku je stejně "tuctový" jako předešlé díly , ale koukatelné to je. Celý koncept bych nakonec ohodnotil slabšími 3 hvězdičkami a nevidím důvod se k tomu vracet a to raději si přečtu o ní nějakou knihu.  [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 2 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Třetí část životopisného cyklu, která měla tentokráte jen jeden díl. mi z těch tří přišla asi nejslabší, což ale neznamená, že by byla špatná. Řekl bych, že v rámci historických životopisů je tato koprodukce stále tou nejlepší, která u nás vznikla. Tvůrci podle mého od začátku počítali se dvěma díly, a pak v rámci úspor museli zúžit scénář na jeden díl, jelikož látky pro dva díly je tu opravdu dost, a stopáž tak neumožňuje tolik proniknout do jednotlivých dějových linek. Stejně tak výprava se musela uskromnit spíše jen na interiéry, a dočkáme se řešení hlavně interních vztahů, než globální politické situace s davovými scénámi. Vyzdvihnout lze hlavně bezchybné namaskování Kotka, který opravdu vypadá jak nemocný, životem unavený vladař, proměna opravdu neskutečná, a stejně tak i jeho nejlepší herecký výkon. Oproti tomu taková Pauhofová od prvního dílu nezestárla ani o minutu, což je ale takový evergreen sérií tohoto typu... Závěrečné odcházení panovníků jedné generace, a postupné předávání moci novým velmi hezky uzavřelo tento cyklus. ()

Reklama

petrsv 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rozhodně nejlepší díl ze všech. Tvůrci se nejspíš poučili a vyvarovali se chyb především z prvních dílů. Výborně zahráno, kamera, prostředí. Lépe mohl být vyvážený zvuk a maskéři zapomněli, že nestárne jen panovnice a její manžel. Myslím, že spolupráce všech zemí se vyplatila a nebylo by na škodu natočit ještě pokračování o Josefu II. ()

argenson 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Můžeme bejt rádi, že u nás máme tolik reprezentativních zámků, který se před kamerou můžou tvářit jako císařské rezidence (Valtice, Jaroměřice nad Rokytnou), jenom je škoda zbytečného oblbování diváka digitálníma Alpama u slavkovského zámku. Historicky to má kvanta nesrovnalostí a jen konkrétní události (dva sňatky Josefa II.) umožňují rámcovou představu, kdy se to vlastně odehrává, protože ani stáří dětí moc nesedí. Chápu akcentaci Marie Antoinetty, protože z dcer Marie Terezie je nejznámější svým tragickým osudem, ale je pomýlená představa, že by ve sňatkové politice hrála tak důležitou úlohu už od úplného dětství ve srovnání se staršími sestrami. Nemluvě o tom, že francouzské jméno Antoinetta přijala až po svatbě. Vůbec tu není zmínka o sedmileté válce, která se odehrává po většinu děje, a kancléř Kounic nebyl jenom podlý intrikán a kurevník. A nakonec dvorní lékař van Swieten zemřel dávno před Marií Terezií, takže ji jistě nemohl ošetřovat na smrtelném loži. Herecky mě nadchnul Aaron Friesz v roli Josefa II., standardně dobrý byl i Vojtěch Kotek jako František Štěpán. Přes drobné historické nedostatky je projekt jako celek záslužný a díky financování třemi státy má luxusní výpravu, takže hodnotím velmi dobře. ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

Kostýmy a paruky sedí. Kamera dobrá. To je bohužel jediný pozitivum, co se o tomhle televizním tyjátru dá říct. Je opravdu tragické, když se postavy oslovují celými jmény a plnými tituly, aby nebohý divák věděl, do čí imaginární držky se právě dívá. Dále následují scény, kdy rozliční hybatelé světovými dějinami stojí, sedí nebo někam kráčí a přitom si vysvětlují motivace svých politických machinací. Korunu tomu hned z kraje nasazuje scéna s mapou a ukazovátkem - ve které nějaký čičmunda (pečlivě představený a otitulovaný) vysvětluje Marii Terezii, koho si její fakani mají vzít a proč. Protože ona to asi neví. Nebo zapomněla. "Připoměňte mi pane hrábě, proč vlastně chceme provdat Marii Antoinettu do Francie...?" A pán hrábě vezme ukazovátko a začne nad mapou vysvětlovat. Tak fakt dík, tímhle se ze zamýšleného historického dramatu mentálně posouváme na úroveň učební pomůcky pro sedmou třídu zákaladní školy. Á propos, když už jsme u toho "dramatu"... tak Vojta Kotek dokáže celkem solidně zahrát Vojtu Kotka.  Ale přiznejme si, že na velkou dramatickou roli prostě nemá. Celý jeho herecký um (ehm) se tu redukuje na "tvářím se jako ropucha se zaseklou třískou v rektu a přitom na půl huby bez zájmu drmolím nějaké proklamace"... Tenhleten nezúčasněnej pološepot zvládá rutinně a přesvědčivě Roden. U Kotka je to jedno velký Auvajs! ()

Galerie (17)

Zajímavosti (5)

  • Natáčelo se mj. v Kroměříži – v Arcibiskupském zámku a zahradách a v kostele sv. Mořice. Dále na zámcích Slavkov, Jaroměřice nad Rokytnou, Milotice, Valtice a Český Krumlov. Točilo se také v klášteře Plasy. (jungewolf)
  • Režisér Robert Dornhelm se pokusil z důvodu aktuálnosti situace prosadit do scénáře epizodu s očkováním proti pravým neštovicím, kterého byla Marie Terezie propagátorkou. Scénář už byl ale tak nabitý, že režisér s nápadem neuspěl. (Komiks)
  • S přípravou scénáře tvůrcům pomáhala i rakouská spisovatelka Monika Czernin, jejíž předkové pocházejí z českého šlechtického rodu Černínů z Chudenic. (Komiks)

Reklama

Reklama