poster

Anglický pacient

  • USA

    The English Patient

  • Slovensko

    Anglický pacient

Romantický / Drama / Válečný

USA / Velká Británie, 1996, 155 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    V předčasně zesnulém Anthony Minghellovi ztratila světová kinematografie jednoho z mála svých vyvolených básníků osudové lásky. Již tehdy zralý tvůrce-čtyřicátník patřil k té skupině umělců, pro něž válečné téma jako forma mezní situace lidské existence zůstává podřízeno síle citu-lásky individua, jedince i uvnitř velkých skupin obyvatelstva. Skutečnost, že jeho hrdiny jsou mladí lidé prožívající plně své životy, je dalším charakteristickým prvkem jeho nezaměnitelné tvorby. Dvojí rovina kompozice mu umožňuje zasvěceně pronikavé vhledy do nejtajnějších skrýší lidského nitra. Válka, zhoubná ve svém bezprostředním působení, je v mikroměřítku ještě strašnější. Nejednoduché se stává ještě složitějším, nesnadné nezvladatelným. Nepravděpodobnost nedějového děje je ve skutečnosti vlastně až šedě realistická. V oficiálních líčeních válek na tyto situace není místo; teprve po letech, když vychladnou vášně, smysly se zklidní a vzbouřený rozum se podvolí moudrosti nadhledu a všelidského rozměru, vysvitne plný dosah způsobených nevratných škod a ztrát. I těch, na něž si nelze sáhnout a jež není možné změřit. Kamera, která do lidského nitra promítá neopakovatelné přírodní krásy tuniských i italských exteriérů, a precizně slazené výkony skvělých herců, mezi nimiž vynikají kromě Juliette Binochové i starší z obou Finniesů Ralph a zejména pro mne zcela neznámá Kristin Scott-Thomasová, je vyvažována scénářem, který stačí do milostného rukopisu zachytit i klasické epizody válečného života (bombové scény zpod mostu a pomníku na anonymním náměstí neznámého italského městečka). Celek, který z toho všeho vzniká, je nezodpovědně drzý: dovoluje si s cynismem přímo patetickým tvrdit, že láska je víc než soulož-sex, že je cit nadčasový a mocný, cit jímající, cit všepohlcující. Že je nezničitelná. Osobně patřím k těm nevyléčitelným romantikům, kteří této nehoráznosti dávají nekriticky za pravdu. Myslí si dokonce, že život by bez ní byl nepoměrně chudší a šedší.(1.11.2008)

  • Djkoma
    *****

    V čem je kouzlo tohoto filmu? Je milion a jeden odpůrce, který tvrdí, že jde o kravinu která nemá obdoby. Je tu milion a jeden člověk, který se rozpláče po skončení tohoto filmu a ještě mnoho let na něj bude vzpomínat jako na něco naprosto úžasného. V čem je kouzlo? V režii skoro neznámého a v té době nezkušeného Anthony Minghella?Musím uznat, že jeho režie je zvláštní, pomalá, hodně dáva na detail, ale miluje velké krásné exteriéry. Na co by mu to, ale bylo bez herců? Hvězdy jako Ralph Fiennes, který i přes hraní pod latexovou maskou hraje jak dokáže a nebo má oblíbená nevinná Juliette Binoche, která s Kristin Scott Thomas předvádí krásu ženy, po které touží muži. Čím to tedy je? Hudbou, která je příjemná, avšak nijak úžasná a bez filmu asi neposlouchatelná? nic z toho. Jde o kouzlo, které má jen jeden film z tisícovky. O kouzlo, které vás začaruje a na konci vyhodí, na nic se neptá a jen odpovídá. Jen dvě možnosti jsou. Bud si na konci řeknete, že to byl nejkrásnější film ve vašem životě a nebo to je největší kravina, která kdy získala Oscara. Rozhodnutí je na vás, ale mě tato osudová láska, která se naplňuje a vylévá jako sklenička s vodou ve mě nechala něco zvláštního hořkého, ale přesto uspokojivého. Když pochopíte hlavní postavu pochopíte vše. Pro mě je tento film už víc než romantickým příběhem, přímo příběhem toho co dokáže opravdová láska ... a nepřestávám na závěr utírat slzy ani po desáté...(7.7.2005)

  • sharky
    ***

    No, kolik dát těch hvězdiček? původně jsem chtěl dát čtyři, zvlášť, když jsem si přečet zdejší chvalozpěvy...jenže...první za herecké výkony je jasná (aneb Fiennes nikdy neselhává), druhá za povedenou hudbu taky, třetí si zaslouží úžasné záběry pouště a létání a tu čtvrtou už ale bohužel nemám za co dát, protože tohle oscarové veledílo je místama dost nuda. Děje tam není víc než na 90 minut filmu, mít to tak do 120 možná by to i na pět hvězdiček bylo, ale takle bohužel. někdy člověk musí plavat proti proudu. Pro mě je Anglický pacient "jen" rozjezd velmi šikovného a talentovaného režiséra - pana AM, jehož Návrat do Cold Mountain se mi dostal hluboko pod kůži, hodně blízko srdeční krajiny a jehož předčasná smrt je tragickou ztrátou pro celý filmový svět.(29.3.2008)

  • castor
    ****

    Úzkostlivý zpěv ženy osvítí hrubé plátno a štětec malující postavu. Vzápětí je kdesi nad Saharou sestřeleno německé letadlo s anglicky mluvícím pilotem a neznámou ženou. Plameny trosek nakonec vydaly pouze ošklivě popáleného muže a ukončily krutě tragický příběh osudové lásky. Aniž bych rozplétal rozmáchlý děj, pozadí filmu a jeho přijetí (7 nominací na Zlatý glóbus a 12 na Oscara mluví za vše), i odmítání, ocením herecké výkony všech zúčastněných, režijní pojetí, výpravu, velkolepá je i kamera Johna Sealea, který unikátně nasnímal krásné obrázky pouště (natáčelo se v Itálii a Tunisku) a především romanticky laděnou scénu houpající se Hany a Kipa v světlicí osvětlenými malbami toskánského kláštera, a barvitě ukolébavou, klavírní hudbu Gabriela Yareda.(18.1.2006)

  • TeeAge
    ****

    || Scenár: Anthony Minghella / Michael Ondaatje (Novela) | Hudba: Gabriel Yared | Produkcia: Saul Zaentz | Distribúcia: Miramax Films | Rozpočet: 27 miliónov $ | Tržby: 231,976,425 $ | Ocenenia: Oscars - 9 výhier: Film, VR Juliette Binoche, Réžia, Kamera, Výprava, Kostými, Zvuk, Strih, Hudba. 3 nominácie: HR Ralph Fiennes, HR Kristin Scott Thomas, Scenár A. Golden Globes - 2 výhry: Film - Drama, Hudba. 5 nominácií: Réžia, HR Kristin Scott Thomas, HR Ralph Fiennes, VR Juliette Binoche, Scenár || Síce stopážovo prepálený klenot, ale i tak čarovný a dobrodružný. Na 9 sošiek to možno neni, ale raz sa to vidieť určite oplatí, minimálne kôli skvelým hercom a nie tak úplne tradičnému príbehu. 80% | FullHD, THX, EN DTS |(1.5.2011)

  • - Literární předlohou pro tento film byl stejnojmenný román kanadského spisovatele Michaela Ondaatjeho. (Ezis)

  • - "Vyrobit" Ralphu Fiennesovi popáleniny trvalo každý den pět hodin. Fiennes trval na tom, aby byl namaskovaný po celém těle, i když byla v záběru pouze hlava. (novoten)

  • - O roli Caravaggia měl zájem i Sean Connery, později však od svého snažení ustoupil. (novoten)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace