Režie:
Adrian LyneScénář:
James DeardenKamera:
Howard AthertonHudba:
Maurice JarreHrají:
Michael Douglas, Glenn Close, Anne Archer, Ellen Latzen, Stuart Pankin, Ellen Foley, Fred Gwynne, Meg Mundy, Tom Brennan, Lois Smith, Mike Nussbaum (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Není většího běsu než hněv ženy zhrzené. Americký snímek Osudová přitažlivost patřil v druhé polovině osmdesátých let ke komerčně nejúspěšnějším titulům, i když se v podstatě jedná o tuctovou historku o šťastně ženatém advokátovi, z jehož náhodné milostné avantýry se stane noční můra, ohrožující existenci celé jeho rodiny. K jeho mimořádnému ohlasu přispěly propracovaný scénář Jamese Deardena, vycházející z jeho krátkého snímku Chvilkové rozptýlení, nadprůměrné herecké výkony populárních představitelů Michaela Douglase a Glenn Closeové i efektní režie britského tvůrce Adriana Lynea, který měl za sebou jiný lehce skandální snímek s erotickým podtextem 9 1/2 týdne. Navíc ho některé dobové recenze a komentáře charakterizovaly jako skrytou alegorii na tehdy velmi aktuální hrozbu onemocnění AIDS. Snímek vzbudil kontroverzní reakce i tím, že jeho konec byl po negativních diváckých ohlasech při zkušebních projekcích zásadním způsobem předělán, což mu samozřejmě komerčně velmi pomohlo, byť za cenu určité umělecké degradace. Přesto byla Osudová přitažlivost nominována na Oscara v šesti kategoriích (nejlepší film, režie, scénář, střih a ženské herecké výkony Glenn Closeové a Anne Archerové), ale v konkurenci tehdejšího velkého vítěze Posledního císaře žádnou sošku nezískala. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (186)
Netajím se tím, že thrillery s erotickým podtextem jsou jedna z mých nejoblíbenějších parket, navíc když je do hlavní role obsazen někdo, kdo se pro tyhle typy rolí narodil. Osudová přitažlivost má jednu zásadní chybu a tou je Glenn Close, která se svou záhadnou minulostí a strašně nesympatickým vzhledem nemá v takovém filmu co dělat. Možná je to věc vkusu, ale v těchto filmech má být sexy žena (Demi Moore-Skandální odhalení), Sharon Stone(Základní instinkt). Glenn Close zkrátka nedodává filmu ten správný šarm, kterým se mohou pyšnit zmiňované filmy. Na druhou stranu má ale zase Fatal Attraction jedno zásadní plus a tím je celková poutavost a napětí filmu, které se nezadrhává. Jsou to spíše lepší 3*, ale za bezchybného Míšu Douglase musím dát 4. ()
Takhle to dopadá, když doma souložíte s náhodnou známostí na dřezu plném nádobí - místo toho, abyste jej umyli, utřeli a schovali, kam patří.. První počin z Douglasovy "hot" série snímků z přelomu 80. a 90.let (dále Základní instinkt a Skandální odhalení), v nichž mu následky jednosměrného pohybu krve z pumpičky do zvonečku znepříjemňují život a major Terazky k tomu může jen udiveně trousit to své: „Boha jeho, oni mi tuna jebú…“ Lyneovo oblíbené téma nevěry, v němž tentokrát obratně tančí mezi poutavostí a povrchností, leč optikou thrilleru je vše přidušeno nevýraznou Jarreho hudbou a kolísavým tempem. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou na čtyři hvězdy, ale to klišoidní zmrtvýchvstání autorky králičí polévky mě definitivně zlomilo. Nic proti výkonu ďábelské G.Close, ale čím její postava tak zapůsobila na postavení postavy Douglase? Těmi dvěma seschlými lívanci položenými na hrudníku? Tou na hlavě posazenou otepí slámy zdevastovanou průletem pomočujících se netopýrů? Jestli za tím chvilkovým poblázněním nebyla částečná slepota - vždyť on si celou dobu myslel, že jeho syn je dcera.. ()
Názov tohto psychotrileru môže zaváňať ťažkým erotickým gýčom, ale nenechajte sa odradiť. Príbeh je jednoduchý, ide očakávaným smerom, lenže o to tu presne ide, pretože toto chce divák vidieť. Osudová príťažlivosť je ale predovšetkým o hereckých výkonoch. Bez zaťatej Closeovej a typického muža, rozmýšľajúceho inými časťami ako mozgom, v podaní Douglasa by nebol film vôbec ničím. To vedel aj Adrian Lyne a preto sa na ich postavy tak sústredil. Nespomínam si momentálne na žiadnu inú postavu, z ktorej by išiel taký strach a zaťatosť, ako z Alex Forrestovej. ()
Primárně určeno VÁM ... všem borcům těžké i muší váhy a všech věkových kategorií - pokud si pohráváte s myšlenkami na příležitostný nezávazný (a nevázaný) sex kdesi mimo zorné pole vaší zákonité choti, přičemž rozladěné svědomí úspěšně uspáváte okřídleným rčením "Co oči nevidí, srdce neželí". Jenomže možné riziko ani zdaleka nemusí spočívat jen v nečekaném odhalení oné pečlivě tajené mimomanželské avantýry. Co když nevědomky potkáte ženu, která nebude spoléhat jen na "osudovou přitažlivost", ale v případě ohrožení svého nového, vysněného vztahu je ochotna sáhnout nejen k typickým, ale i k VELICE netypickým ženským zbraním ? Atmosférická záležitost se správnou dávkou psychologie i napětí, které je soucit cizí, neboť se neohlíží ani na bezbranné bílé králíčky. ()
...." Jo hochu, chceš nahodilý sex? Ve dřezu i s nádobím? Se špagetama, Madam Butterfly a Chateauneuf-du-Pape? Tak jo, ale tvrdě za to zaplatíš....králíkem, dítětem, kariérou, osobní svobodou......". Psychopatickou intelektuálku hrála Glenn Close tak, že si po shlédnutí tohoto filmu asi hodně zadaných chlapců rozmyslelo...... ()
Galerie (134)
Zajímavosti (29)
- Film vyšiel na 13 miliónov amerických dolárov a z toho 1,3 milióna “zhltlo“ natočenie jeho nového konca. V pôvodnej verzii mala totiž Alex (Glenn Close) spáchať samovraždu s nožom, na ktorom budú Danové (Michael Douglas) odtlačky prstov. Predpremiérové pokusné publikum však po premietnutí konca filmu divoko volalo po pomste, pričom nechýbali ani výkriky “Zabite tu štetku“. Pôvodná verzia s “harakiri“ naopak zožala veľký úspech v Japonsku. (marlon)
- Hoci snímka získala šesť nominácií na Oscara, nepremenila žiadnu. (ash99)
- Film logicky vyvolal mnoho kontroverzních ohlasů. Kritika s oblibou psala o "nejhorším filmu o námluvách" či o "skutečnosti, že bezpečný sex vlastně neexistuje". Filmu bylo také vytýkáno množství chyb a děr ve scénáři. (-bad-mad-wolf-)
Reklama