poster

Hoši z Brazílie

  • český

    Kluci z Brazílie

  • anglický

    The Boys from Brazil

  • slovenský

    Chlapci z Brazílie

Thriller / Drama / Sci-Fi

Velká Británie / USA, 1978, 123 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morholt
    ****

    Boys From Brazil jsou snad prvním z výraznějších děl, které se zabývá tématem klonování. A aby toho nebylo málo, vložil Levin tuto dost možná nebezpečnou vědeckou metodu do rukou Anděla smrti, Josefa Mengeleho. A zdařila se i filmová adaptace, ačkoliv ještě aby se nezdařila, protože když máte slušný námět a k ruce taková esa, jakými jsou Laurence Olivier či Gregory Peck, nemůže to vlastně ani špatně dopadnout. V době natáčení se vše mohlo zdát jako poouhá fantasmagorie, v té dnešní však může podobná myšlenka působit znepokojivě, což filmu dodává na devíze. 80%(4.7.2014)

  • Gilmour93
    ****

    Multiplicity na nacistický způsob z dob, kdy nebylo dilematem zdali, ale koho. Mám rád, když se notoričtí klaďasové zhostí role odporných padouchů (viz. Fonda v Tenkrát na Západě), ovšem Peck byl gentleman až na půdu a dobro mu kouká z očí i když hraje nechvalně známého fanatického doktora s Auschwitz-Birkenau.(12.11.2008)

  • D.Moore
    *****

    Skvělý film, při jehož sledování mě nejvíce zarazilo to, že na Oscara byl nominován pouze Laurence Olivier, zatímco Gregory Peck vyšel naprázdno. Přitom právě jeho Mengele je ta absolutně nejlepší ukázka herectví, jakou Hoši z Brazílie nabízejí. Z Pecka jde strach, z jeho očí přímo srší ten pravý zanícený fanatismus, jeho projev je po většinu doby důstojně chladný, ovšem cítíte, že stačí málo a obrátí se o 180 stupňů ("Shut up, you ugly bitch!")... Nejde si přitom nevzpomenout na Henryho Fondu, který si ve westernovém opusu Tenkrát na západě se zápornou rolí poradil stejně skvěle. Budu-li pokračovat ve jmenování kladů, samozřejmě musí dojít i na Goldsmithův bombastický hudební doprovod, scénáristicky skvěle zadaptovanou předlohu Iry Levina, která je (čím to?) stále aktuální, ne-li aktuálnější, a samozřejmě na Schaffnerovu režii, díky níž nejsou Hoši ani trochu zmateným filmem, ačkoliv děj vlastně neustále přeskakuje z jednoho konce světa na druhý. Palec nahoru především za scény typu "Mengele v bývalé nemocnici" a za mrazivý závěr. Cože, zápory? Nejsou.(3.7.2011)

  • Sheldra
    *****

    Šílený nápad, který je šíleně dobře zpracovaný. Schaffner se s tím nemaže a jde rovnou na věc - žádné pozvolné rozjezdy, žádné počáteční rozpaky, ale skok rovnýma nohama přímo do víru dění. S takovým úvodem mě Hoši z Brazílie nemohli nezaujmout, a ani zbytek filmu se nemá za co stydět - děj graduje, nervy se napínají, pointa se rýsuje. A co je ještě lepší, rozuzlení není jako studená sprcha, ale jako třešinka na dortu - i když jsem smysl Mengeleho počínání začínala nějakou dobu tušit, podali to ti machři tak perfektně, že jsem uhádnout ani nechtěla. Místo toho jsem se kochala pohledem na herecký koncert famózního Laurence Oliviera coby stařičkého, ale náramně umanutého lovce nacistů Liebermana, a neméně excelentního Gregoryho Pecka alias Dr. Mengeleho, který mě překvapil snad ještě víc - tenhle chronický klaďák a Hitlerův nohsled? No ano, a přímo jsem mu zobala z ruky. A nemůžu opomenout ani mého miláčka Bruno Ganze (co to má ten člověk pořád s tím holocaustem?) - ty jeho kukadla fungovaly už tenkrát! Znepokojivý závěr ponechává jediné ukrutné dilema: je lepší dopustit se vraždění neviňátek, může-li to spasit planetu, nebo to přenechat náhodě? Těžko říct...(14.5.2010)

  • Gemini
    ***

    Prověřený režisér, předloha slavného spisovatele, velká herecká jména, hudba od Pana Skladatele. To zní výborně, že? Jenže od doby vzniku filmu uplynula spousta let, a ve své době nepochybně šokující téma možností klonování lidí už není po Dolly a výzkumech kmenových buněk atd. dostatečně nosné pro pořádný thriller. Nemluvě o tom, že ve filmu opakované "dneska už náckové nikoho nezajímají" je po dalších víc jak třiceti letech ještě pravdivější než tenkrát. Možná až příliš... Nicméně k věci - je to hlavně zásluha herců a režiséra, že přednáška vedená Bruno Ganzem je spolu s němou flashbackovou sekvencí z opuštěné laboratoře nejlepší z celého filmu, a ve své působivosti se blíží třeba takové klasice jako je Dotek Medúzy. Z dnešního pohledu působí řada ostatních scén chabě, přehnaně pateticky nebo přímo směšně - viz třeba Peckovo opakované propagandistické hřímání (BTW podstatně víc než Mengeleho připomíná přímo Hitlera), útok dobrmanů nebo třeba ruční práce na fašounském plese. Sedmdesátiletý Laurence Olivier působí velice sešle (aby také ne, po všech těch zdravotních problémech, kterými si ke stáru prošel), a pro jeho roli je to jen dobře - bohužel o to méně uvěřitelné je fyzicky náročné rozuzlení v Pennsylvánii. Celkově mám dojem, že na papíře to celé muselo působit lépe, a třeba u takové scény na přehradě jsem úplně slyšel šustit stránky. Poslední záběr jsem "viděl" předem, protože Jeremy Black jednak od první scénky působil jako (výtečně) odpudivý rádobynadřazený hajzlík, a druhak přesně takovéhle završení přece má "každý správný" thriller ze sedmdesátek. Takže OK, nebylo to špatné, ale nemám důvod se dívat znovu. Nicméně děkuji, že jsem si mohl opravit svůj historický omyl o barvě očí vůdce "tisíceleté" při maximálně extenzivním výkladu dvanáct let trvající říše;) Takže ode mě 70%. A na závěr, drazí soukmenovci, kvízová otázka - "Doplňte logickou řadu: Ein Volk, ein Reich, ...". V případě jiné odpovědi než "einmal" běžte na pívo a na Spartu a neotravujte na internetu, OK? A ano, můžete si postěžovat strejdovi Adenoidovi Vandasovi, že si z vás negromilci dělají srandu;) White flower vespolek, odchod.(13.9.2011)

  • Gregory Peck

  • - Představitel role Ezry Liebermanna, Laurence Olivier, měl v průběhu natáčení velmi chatrné zdraví. Byl totiž zrovna krátce po operaci ledvinových kamenů. Proto je ve filmu tak pohublý. (Javert)

  • - Ve scéně, kdy se prochází Josef Mengele (Gregory Peck) po opuštěné nemocnici, je možné ve svitu baterky spatřit obraz s nápisem "Beautiful Bavaria". Skutečný dr. Mengele se v Bavorsku narodil, konkrétně v Günzburgu. (Chegi)

  • - Priehrada vo Švédsku, pri ktorej došlo k jednému z aténtátov, bola kvôli rekonštrukcii nahradená priehradou v Rakúsku. (vander19)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace