poster

Dějiny násilí

  • USA

    A History of Violence

  • Německo

    A History of Violence

  • Slovensko

    História násilia

  • Velká Británie

    A History of Violence

Krimi / Thriller / Drama / Mysteriózní

USA / Německo / Kanada, 2005, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • k212
    ****

    Pokud člověk jen trochu zná Cronenbergovu tvorbu, pozná jeho zřetelný režijní rukopis zhruba po pěti minutách tohohle filmu (dlouhý záběr bez hudby, umocněný ruchy okolní přírody, který je vystřídán hodně brutální pointou). Cronenberg je totiž nekorunovaný král naturalismu amerického filmu. A není to jen krvavými či otevřeně sexuálními záběry, které s takovou sebejistou samozřejmostí ba snad až ledabylostí ukazuje, ale je to umocněno premisami a kontexty, z kterých a do kterých jednotlivé situace v(y)cházejí. Cronenberg je také zručný satirik, který dělá drsné vtipy už delší dobu a má v tom značnou praxi (Pavouk, eXistenZ). I v Historii násilí si hraje s narážkami na společnost -příkladem budiž transformace rodinného života. Ten je v počátcích příběhu podivně harmonický až naivně nerealistický (ideál spokojené americké rodiny), načež je po pár minutách efektivně rozmetán na cucky, aby v závěru bylo vše umocněno téměř kýčovitým happyendem?! Určitě vám k srdci nepřiroste hlavní „zrůdička“ (v podání výtečného Viggo Mortensena), která -poté co zmasakruje pět zlých lidí bez jediného zakolísání mysli- si jde sednou k rodinné večeři, spíš vás psychicky rozseká. Záměr, ovšem. Dějiny násilí jsou opět elaborátem, již dříve předvedeného. Je zajímavé, že Cronenberg si s obsedantní jistotou vybírá takové scénáře (pokud si je nepíše sám), ve kterých může znovu realizovat v drobné obměně to, co už vzkázal minule (rozdvojená osobnost, prolínání reality a snu ), to platí i o hudbě Howarda Shorea a kameře Petera Suschitzkyho, které k dílkům páně režiséra neodmyslitelně patří. Každopádně Dějiny násilí přinesly i něco nového, a to je snad až thrillerová forma vyprávění a hlavně širší (nechce si mi to psát, ale musím) a globálnější pohled na věc. 80%(16.2.2006)

  • petero
    ****

    Keby to natočil iný človek, asi by z toho vznikol priemerný filmík, nad ktorým by sa nikto ani nepozastavil. Takto uvidíme manželskú 69, detailné zábery na zmasakrované časti tiel obetí a zaujímavé rozuzlenie ktoré určite neprekvapí no ani nesklame. Je to film ktorý stojí na dobrých výkonoch zúčastnených hercov i samotného režiséra.(23.11.2005)

  • Kaka
    ****

    Cronenberg se vyhýbá jakémukoli rodinnému klišé a otěže celého, byť v podstatě jednoduchého filmu, má pevně ve svých rukou. Je zde jasně patrná jeho až úchylná zvrhlost v krvi a brutalitě, neboť takhle surová akce se skutečně nevidí v každém druhém snímku. Detailní průstřel hlavy, či rozbitého obličeje tak uvidíme hned několikrát. Stejně tak zmrzačený Ed Harris určitě diváka nenechá chladným. Mortensen je překvapivě vcelku věrohodný a akční kousky zvládá bravurně a uvěřitelně. Maria Bello je zde rovněž ke koukání, avšak svou roli z ER netrumfla. Oscarovou nominaci pro Hurta však naprosto nechápu. Jinak ale v podstatě stále stejný Cronenberg. Jiný a tolik se lišící od většiny ostatních.(26.6.2006)

  • Lima
    ***

    Velká dějová prázdnota. Zcela jednoduchý, až triviální příběh, z toho důvodu mi uniká důvod oscarové nominace. Stručně vzato, jde o pár umně stylizovaných násilných scén, naředěných dvěma vášnivými milostnými akty, to vše s chabou psychologizací v pozadí. Cronenberg naštěstí režíruje tak, že se člověk nemá šanci nudit a těch cca sto minut rychle uteče. Herci odvádějí nadprůměr, Maria Bello je skvělá, ovšem Ed Harris - ten kdykoliv se objeví, "rozzáří" svou přítomností filmové plátno. Lze jen litovat, že má tak málo prostoru, ale pořád větší, než několikaminutový (doslova!!!) štěk Williama Hurta, jehož oscarovou nominaci zcela NECHÁPU! S nadsázkou řečeno, to už fakt zavání komplotem členů akademie :o))(5.3.2006)

  • Marius
    ***

    Vo výsledku na mňa HoV pôsobí ako televízny film robený pre veľké plátno.Je príbehom o vyrovnávaní sa s vlastnou minulosťou a pokuse utiecť pred ňou. Hlavného hrdinu však táto minulosť na najnepravdepodobnejšom mieste dobehne a začne rúcať jeho šťastný rodinný život v malom americkom sedlákove. Kinema.sk vyhlásila History of violence za najlepší film roku 2005, čo je určite nielen pre mňa veľkým prekvapením. HoV totiž nie je nijak výnimočným ani prelomovým filmom. Považujem ho za mierne nadpriemerný film. Námet je isto zaujímavý, je však pretavený do pomerne nezaujímavého scenára s dialógmi na úrovni televíznych filmov. „Zázračné“ akcie Toma (resp Joeyho) na svoju záchranu resp. záchranu svojej rodiny sú z kategórie vysokej mágie a v reáli by dopadli úplne inak. Postup deja je veľmi ľahko predvídateľný, film obsahuje niekoľko nedotiahnutých bočných línií, ktorých dovysvetlenie by filmu aj vzhľadom ku krátkej stopáži len prospelo. Pokiaľ ide o hercov, tak Vigo tu podáva na seba veľmi slušný výkon, tradične skvelý Ed Harris sa mihne len na pár minút a Maria Bello je tu na okrasu. 6/10(25.1.2006)

  • - David Cronenberg získal za film nominaci na Zlatou palmu na Filmovém festivalu v Benátkách. (imro)

  • - Mickův příběh o jeho přítelkyni, která ho bodla kusem rozbitého zrcadla, je zážitkem samotného režiséra. Během natáčení snímku Shivers (1975) ho totiž herečka Lynn Lowry bodla do zad vidličkou. (imro)

  • - Jedná sa o posledný film oficiálne vydaný na VHS. (Hamaradža)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace