poster

Dějiny násilí

  • USA

    A History of Violence

  • Německo

    A History of Violence

  • Slovensko

    História násilia

Krimi / Thriller / Drama / Mysteriózní

USA / Německo, 2005, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Šakal
    *****

    Tom Stall je milující manžel a příkladný otec dvou dospívajících dětí, vedoucí spořádaný život v jednom zapadlém městečku na americkém středozápadu..... až do jednoho osudového dne, kdy ho dobíhá minulost a Cronenberg následně začíná (s divákem) rozehrávat psychologickou hříčku na téma(ta): je možné vedle někoho dlouhá léta žít (probouzet se vedle něho, vychovávat děti......) a neznat ho? jdoucí ruku v ruce s další otázkou resp.skutečností o tom, že temná („zvířecí“) stránka je ukryta v každém z nás a je pouze otázkou, zda ji (nějaký stimul) nechá(me) prodrat ven. Přičemž se může lehce stát, že se nám (to) zalíbí.(viz mistrná Soderbergova ukázka láskyplného milování z úvodu, v kontrastu se závěrečnou „zvířecí“ (pudovou) souloží zavánějící (zpočátku) znásilněním. Zároveň (si) Steven pokládá otázku, zda-li je člověk schopen se radikálně změnit (udělat tlustou čáru za minulostí a začít (odznovu) s čistým štítem, (pod)novým jménem...). Tomovi se to (téměř) povedlo, leč kostlivec z minulosti (v podobě „lehce“ nasraného bratříčka) přichází na scénu, hlásí se nekompromisně o slovo a probouzí v Tomovi (resp. Joeym) pravé? JÁ. Možná to bude znít jako klišé, ale tento snímek je kus poctivé filmařiny (od) vyzrálého režiséra, který přesně věděl, co chce (na)točit a také toho (i) s pomocí (na prví pohled) prostinkého scénáře J. Olsona, který se nakonec ukazuje (moho)vrstevnatým a (i) díky svému štábu (dvornímu to kameramanovi P. Suschitzky(mu) a přesným hereckým výkonům ústřední čtveřice M. Bello, V. Mortensen, Ed Harris, W. Hurt) dosáhnul. M. Bello už mám nějaký ten Pa (přesněji řečeno od Helgelandova snímku Payback) v oblibě, ale až zde si mě definitivně získala (to nejen herecky). Její rozkošně svůdnou (nejen) kreaci lehce nadržené svádějící puberťácké rozleskávačky, by ji mohla záviděť kdejaká „náctka“. (Ne)cíleně úsporný (minimalistický) Viggo je potom přesný (v detailech) a divák tak zdaleka neví, „na čem (s ním) je“. Zmiňovat duo Harris-Hurt je (zbytečným) nošením dříví do lesa a tak pouze (lehce) zamrzí, že jejich party nejsou o chlup delší. Co říci závěrem: A History of Violence je (lehce) provokativní snímek, který (jakoby mimochodem) nastoluje otázky, následně je (bez odpovědí) nechá „volně poletovat vzduchem“, ať si divák udělá ú(roz)sudek sám. Přičemž by to nebyl David, aby si s divákem na závěr nepohrál (viz SPOILER závěrečné „vykoupení resp.(obrazné) očištění se“ (vodou), aby se posléze kruh definitivně (ne)uzavřel v podobě „hrdinova“ návratu ke spokojeně resp. spořádaně (stolující) rodince. Tohle je (po)řádný políček ((ne)podobný tomu S. Mendese z American beauty resp. Revolutionary road) všem „šťastným (amer.) rodinám“resp. zažitému prototipu ideální (amer.) rodiny. S (osob.) dovětkem na závěr: David netlačí na pilu, to já (po druhém shlédnutí) ANO. 90% zajímavý komentář (pro mě): uživ. phobia(17.5.2012)

  • Lynn
    ****

    "A History of Violence" je moc dobrý film, bez Mortensena a Harrise by se nejspíše obešel, ale s nimi je to paráda. Kromě těchto má film i další dvě, sice vedlejší, přesto zajímavé postavy - Tomovu ženu Edie a syna Jacka. Zejména tato postava prodělá ve filmu zajímavý vývoj - od všemi odstrkovaného loosera až po cynického a velmi silného protivníka, který nezapře čí je syn. Atmosféra sice není dokonalá jako v mnoha jiných citovaných majstrštycích, nicméně film má pořád vysokou nadstandartní úroveň, zejména díky režii Davida Cronenberga, který přesně ví, co divák očekává a co chce, ale dokáže mu to podat novým, nečekaným způsobem.(3.12.2005)

  • kitano
    ***

    Skvely namet, ktory keby vo filmovej podobe nebol doplneny o kopu zbytocnych scen (postelove akrobacie a dalsie skvosty z ktorych sa mi pri pozerani amickych filmov robi zle), a vydal sa menej komercnou cestou, mohol byt fantastickym filmom. Takto je to len slusny thriler, s Cronenbergovskymi "detailami". 7/10(15.2.2007)

  • gudaulin
    ***

    Dlouho jsem váhal s hodnocením, protože film z mého pohledu stojí přesně na rozhraní 3 a 4 hvězdiček. Cronenberg je zkušený a kvalitní režisér, takže se mu z hlediska řemesl nedá mnoho vytknout, navíc má snímek velmi slušné obsazení a tomu odpovídající herecké výkony. Mám ale problém se scénářem, lépe řečeno se zařazením filmu a jeho otevřenými ambicemi být něčím víc než zábavným snímkem pro chvíle odpočinku. Dějiny násilí už svým názvem vyvolávají dojem filmu, který má přání zabývat se násilím jako fenoménem, mapovat ho a vložit do jeho děje nějaké poselství a psychologický přesah. Celý film tak kolísá ve svém žánrovém zařazení mezi kriminálním thrillerem a psychologickým dramatem. V prvním případě má pomalé a nevyrovnané tempo, kdy překáží nadbytečné dialogy a je až příliš znát v podstatě jednoduchá dějová linka, ve druhém případě schází hlubší psychologická drobnokresba a hodnověrnost událostí. Tvrdé souboje Toma Stalla, zvlášť finální souboj, kde v nekompromisním zápase muže proti muži v bondovském stylu se dvěma těžkými zraněními z nedávné doby likviduje své protivníky, jako by vypadly z nějakého mizerného akčního filmu. Některé věci, jako schopnost vypnout zábrany a agresivně odrovnat protivníka, se neztrácí, ale po 20-letém poklidném životě v provinčním městečku mu jeho bojové schopnosti nevěřím. Scházela by mu rychlost, postřeh i muška. Tohle vyžaduje každodenní intenzivní trénink. Každopádně Tomovi závidím sexuální apetit jeho partnerky i chápavou rodinu. Po milostné scéně na schodišti by v reálném životě asi přišla dlouhodobá léčebná kúra u fyzioterapeuta. Celkový dojem: 65 %. Kdo chce film, který násilí analyzuje a snaží se o neotřelý pohled, pustí si spíš Strašáky nebo Mechanický pomeranč...(13.1.2010)

  • Djkoma
    ***

    Zajímavý snímek mistra podivností. Snímek o snaze změnit svůj život, osud i povahu. Bohužel je od začátku hodně věcích jasných a jen režisér si sám před sebou schovává pravdu, aby nám jí po té řekl, ale my nebyli překvapeni(protože jsme an to už přišli bez něj). Film je výrazný svým realistickým poddáním, kritikou doby, ale i hereckým výkonem Aragorna Mortensena.(11.3.2006)

  • - Po natočení erotické scény na starém dřevěném schodišti byli Maria Bello a Viggo Mortensen nuceni navštívit lékaře. (Olík)

  • - Spoiler: Počet mrtvých ve filmu je 13. (Karlos80)

  • - Předlohou scénáře byl komiks Johna Wagnera, z jeho pera pochází například také zfilmovaný Soudce Dredd (1995), a kreslíře Vince Locka. Známé jsou jeho ilustrace bookletové verze kontroverzní deathmetalové skupiny Cannibal Corpse. (imro)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace