Reklama

Reklama

Dějiny násilí

  • USA A History of Violence (více)
Trailer

Obsahy(1)

Vedl spokojený život s rodinou… dokud se nastal hrdinou a vrahem... Tom Stall žije poklidným životem s manželkou a dvěma dětmi v malém městě Millbrook. Jediný den však navždy změní jejich dosavadní soužití. Tom s překvapivě chladnokrevnou rozhodností zmaří loupežné přepadení dvou zabijáků, k němuž dojde přímo v jeho bistru, a zachrání životy svých zákazníků a kamarádů. V sebeobraně zde zamorduje dvojici hrdlořezů. Následně se stane regionálním hrdinou, jemuž jsou v patách štáby novinářů a místní obdivovatelé. Nejen, že mu je tato náklonnost nepříjemná, ale aby toho nebylo málo, v městečku se následně objeví jednooký gangster Carl Fogaty, který má Toma za jistého Joeyho Cusacka, nájemného zabijáka, s nímž má z minulosti nevyřízené účty. Tom s celou rodinou se ocitají pod velkým tlakem a čelí výzvám, jež postupně nahlodávají dosavadní idylku maloměstské americké rodiny, která už nikdy nebude jako dřív… Svébytný žánrový míšenec psychologického rodinného dramatu, romantického filmu a drsného thrilleru natočil mistr svého řemesla, kanadský režisér, též scenárista i příležitostný herec, David Cronenberg (Mláďata, Videodrome, Moucha, Příliš dokonalá podoba, M. Butterfly, eXistenZ a další). Snímek, který získal přes tři desítky mezinárodních cen a dvojitou nominaci na Oscara, byl natočen na motivy stejnojmenného komiksu Johna Wagnera (mj. série Soudce Dredd). Filmové vyprávění vyniká strohým, chirurgicky přesným stylem, který z odstupu líčí nečekané projevy agrese. Výbuchy násilí tu ale nejsou lacinou atrakcí, nýbrž provokativním prostředkem, jímž se otevírají mnohem složitější otázky moci a morálky a rodinných hodnot. V hlavní roli Toma Stalla exceluje tou dobou vycházející hvězda Viggo Mortensen, jehož obliba vzrostla díky trilogii Pána prstenů; Maria Bellová (Odplata, Děkujeme, že kouříte, Zmizení) přesvědčivě ztvárnila jeho postavu manželky Edie. V další výrazné roli najdeme Eda Harrise (Apollo 13, Pollock, Propast, Truman Show) jako ležérního zabijáka Fogatyho, v podobě mafiánského hlavouna se tu též objevuje nezapomenutelný William Hurt (Polibek pavoučí ženy, Jana Eyrová, Smrtihlav, A.I. Umělá inteligence). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (700)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Na Cronenberga s jeho slizy, halucinacemi a bizarními udělátky poněkud usedlé. Čekala jsem v tom hezky "učesaném" tvaru nějaký nepředvídatelný zvrat, něco neobvyklého, místo toho jsem se vlastně docela nudila a zaobírala takovými prkotinami jako proč, když Tomův pohotový zásah v restauraci rozmaže i televize, nikoho nevzrušuje brokovnice, která se vezme na nezvané hosty - to je asi u nás na maloměstě běžná rutina, atd, atd. William Hurt, který ztvárnil za svoji kariéru tolik nádherných rolí, mě svým proslovem k vytržení taky zrovna nepřivedl a při závěrečné scéně "hrášek, mrkev, rostbíf, slzy" jsem si říkala, že to už snad je lepší ten sliz. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zvláštní film. Velice úsporně zrežírované psychologické drama, které vás téměř devadesát minut navnaďuje na naprosto úžasnou pointu, která se nakonec nekoná, což je vlastně dobře, neboť by zbytečně odváděla pozornost od hlavního tématu – jak člověka, potažmo společnost mění násilí? Není pravda, že hlavní příběh se začíná odvíjet od oné zásadní události v bistru, začíná se odvíjet od prvních minut. Právě asymetrie Tomova poklidného života před „událostí“ a po „události“ je na filmu nejvíce fascinující. Nemění se však jenom Tom – hlavní aktér, ale i jeho rodina. Dějiny násilí jsou promyšlenou studií násilnické mysli, přičemž je lze vnímat dvojím odlišným způsobem – metaforicky a racionalisticky. Cronenbergh režíruje skutečně neuvěřitelně střídmě, scény brutálního násilí a explicitního sexu si šetří jen pro ty nejzásadnější momenty, aby vše zapadalo do jeho tak jednoduše, tak složitě strukturované mozaiky. Vrcholnou scénou filmu je posledních zhruba 5 minut, kdy nikdo neřekne ani slovo, ale my přímo cítíme, co kdo zrovna prožívá, čím prochází. Skvělé jsou pak také herecké výkony – hlavně vedlejších herců, kteří jistí místy nejistého Mortensena. Maria Bello předvádí emočně podobně vypjatý výkon jako Naomi Watts v 21 gramech, Ed Harris svým děsivým charismatem prostoupil celý film (i když se celkem objevuje asi jenom deset minut) a role Williama Hurta je natolik malá a natolik dobře napsaná, že si jej určitě zapamatujete nejlépe. Jak jsem napsal, je to zvláštní film, nebude vyhovovat každému, ale pokud dokážete ocenit díla, kde nabitá brokovnice nemusí nutně symbolizovat nabitou brokovnici a pokud jste Dějiny ještě neviděli, máte se nač těšit. 85% Zajímavé komentáře: Marius, k212, Nick Tow, d-fens. Othello ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Viggo a zejména Ed Harris dokazují že herecké řemeslo, zvládají dobře. Film o tom, že minulost jde s námi i do budoucnosti. No kdyby to zajelo mírně pod povrch,jistě bych dal i více *. Viggo po tom filmovém sexuálním absťáku co měl v Lotrovi , vzal tuhle roli asi hlavně s ohledem na sexuální scénu v tomto filmu. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Cronenberg zajímavě mixuje všechny možné styly, z nichž nejvíce zaujme ten „westernový“. Civilně jednoduchý příběh se sune dopředu díky síle hereckých výkonů a vzájemnému proplétání scén, které i přes svou žánrovou rozdílnost fungují vedle sebe více než dobře. Manželský sex posunutý na hranici odvázaného soft porna zvedne puritánským divákům minimálně obočí a detailní kamera při průstřelech hlavy nenechá na pokoji ani toho nejotrlejšího. I když je pravda, že mělkost scénáře ve druhé polovině by chtělo zamaskovat rychlejším tempem, je nakonec vše vynahrazeno mistrovským závěrem, v němž Cronenberg jasně dokazuje, že si stejně diváka obtočí kolem prstu, i když nechce. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Velká dějová prázdnota. Zcela jednoduchý, až triviální příběh, z toho důvodu mi uniká důvod oscarové nominace. Stručně vzato, jde o pár umně stylizovaných násilných scén, naředěných dvěma vášnivými milostnými akty, to vše s chabou psychologizací v pozadí. Cronenberg naštěstí režíruje tak, že se člověk nemá šanci nudit a těch cca sto minut rychle uteče. Herci odvádějí nadprůměr, Maria Bello je skvělá, ovšem Ed Harris - ten kdykoliv se objeví, "rozzáří" svou přítomností filmové plátno. Lze jen litovat, že má tak málo prostoru, ale pořád větší, než několikaminutový (doslova!!!) štěk Williama Hurta, jehož oscarovou nominaci zcela NECHÁPU! S nadsázkou řečeno, to už fakt zavání komplotem členů akademie :o)) ()

Galerie (59)

Zajímavosti (16)

  • David Cronenberg získal za film nominaci na Zlatou palmu na Filmovém festivalu v Benátkách. (imro)
  • Předlohou scénáře byl komiks Johna Wagnera, z jeho pera pochází například také zfilmovaný Soudce Dredd (1995), a kreslíře Vince Locka. Známé jsou jeho ilustrace bookletové verze kontroverzní deathmetalové skupiny Cannibal Corpse. (imro)

Reklama

Reklama