poster

Dějiny násilí

  • USA

    A History of Violence

  • Německo

    A History of Violence

  • Slovensko

    História násilia

  • Velká Británie

    A History of Violence

Krimi / Thriller / Drama / Mysteriózní

USA / Německo / Kanada, 2005, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jordan
    ****

    Dávam veľmi silné štyri - Cronenberg - ten podivínsky Kanaďan s chútkami v bizarných ohavnostiach a témach deformácie ľudskej mysle a tela mi je sympatický už dávno. V posledných rokoch trochu presedlal - no len veľmi mierne - stopové prvky jeho kmeňových tém sú tu odčítateľné veľmi jasne (prepojenie sexu a násilia, brutalita vo svojej neskrývanej podobe, manipulácia a dvojitá identita), len je to akosi "miernejšie" či menej bizarnejšie vyobrazené, no možno práve preto je potom ten kontrast silnejší a diváka to šokuje viac, ako keby to bol klasický Cronenberg. A veľmi sympaticky David pri budovaní scenára manipuluje s nami divákmi. Dokáže prekvapiť a rozohrať pomerne neoriginálny a jednoduchý príbeh na viacerých rovinách, takže sa jednoduchosť a neoriginalita stráca v druhom pláne. Viggo Mortensen svoju (myslím si) ťažkú rolu (dvojrolu?) zvládol (myslím si) na svoje pomery dobre. Teším sa na "Eastern promises", ktoré som ja blbec premeškal na festivale (MFF). Takže asi tak . . . A ešte som zabudol - Maria Bello sa mi páči (a nielen v tej scéne na schodoch) a Harris je ukážkový slizniak-záporák, lež prekvapil ma Hurt, že ten dobrácky ksicht zahral slizniaka-záporáka ešte väčšieho kalibru a veril som mu to.(10.1.2008)

  • KarelR
    ****

    Ta tam je hrdiný Aragorn, nynější král Gondoru. Viggo Mortensen teď střílí lidi a bodá jim nože do nohou. Ale to by přece udělal každý otec průměrné americké rodiny, aby ochránil své milované. Jenže tenhle je v tom až podezřele dobrý. Je to náhoda? Nebo je něco shnilého v jeho minulosti... Cronenberg si dokonale hraje s divákem. Nikdy si nejste na sto procent jisti, kde je pravda. A pokud k jejímu zjištění potřebujete vidět jak Viggo zabije hodně lidí, budete se bavit.(24.2.2007)

  • gudaulin
    ***

    Dlouho jsem váhal s hodnocením, protože film z mého pohledu stojí přesně na rozhraní 3 a 4 hvězdiček. Cronenberg je zkušený a kvalitní režisér, takže se mu z hlediska řemesl nedá mnoho vytknout, navíc má snímek velmi slušné obsazení a tomu odpovídající herecké výkony. Mám ale problém se scénářem, lépe řečeno se zařazením filmu a jeho otevřenými ambicemi být něčím víc než zábavným snímkem pro chvíle odpočinku. Dějiny násilí už svým názvem vyvolávají dojem filmu, který má přání zabývat se násilím jako fenoménem, mapovat ho a vložit do jeho děje nějaké poselství a psychologický přesah. Celý film tak kolísá ve svém žánrovém zařazení mezi kriminálním thrillerem a psychologickým dramatem. V prvním případě má pomalé a nevyrovnané tempo, kdy překáží nadbytečné dialogy a je až příliš znát v podstatě jednoduchá dějová linka, ve druhém případě schází hlubší psychologická drobnokresba a hodnověrnost událostí. Tvrdé souboje Toma Stalla, zvlášť finální souboj, kde v nekompromisním zápase muže proti muži v bondovském stylu se dvěma těžkými zraněními z nedávné doby likviduje své protivníky, jako by vypadly z nějakého mizerného akčního filmu. Některé věci, jako schopnost vypnout zábrany a agresivně odrovnat protivníka, se neztrácí, ale po 20-letém poklidném životě v provinčním městečku mu jeho bojové schopnosti nevěřím. Scházela by mu rychlost, postřeh i muška. Tohle vyžaduje každodenní intenzivní trénink. Každopádně Tomovi závidím sexuální apetit jeho partnerky i chápavou rodinu. Po milostné scéně na schodišti by v reálném životě asi přišla dlouhodobá léčebná kúra u fyzioterapeuta. Celkový dojem: 65 %. Kdo chce film, který násilí analyzuje a snaží se o neotřelý pohled, pustí si spíš Strašáky nebo Mechanický pomeranč...(13.1.2010)

  • StarsFan
    ****

    Brian De Palma kdysi prohlásil, že když divákům naservírujete dostatečně zajímavou úvodní scénu, vydrží na film zírat klidně další půl hodinku, i kdyby byl celkem o ničem. Měl asi pravdu, jenom u Dějin násilí to u mě fungovalo přesně obráceně. Dva chlapi jdou k autu, zírají na sebe několik sekund a pak prohodí pár slov o nějaký cestě na východ. Zas na sebe zírají, jeden jde pryč, druhej pomalu nasedne do auta a ujede tři metry. První se vrací, nasedne do auta, prohodí pár slov a oba odjíždějí. Uvažuju, jestli chci tenhle film skutečně vůbec vidět, ale říkám si, že tomu dám aspoň deset minut šanci. No a nezklamal. Protože nebýt těch dvou chlapíků, jejichž herecký výstup bych klidně omezila na scénu v restauraci, nedalo se tomu filmu skoro nic vytknout. To skoro je tam za místy nelogický jednání postav: když Tom zabije dva lupiče, je rázem ve všech novinách na titulní straně a televize s ním chtějí natočit rozhovory, ale když o několik dnů později střílí do chlapíků kolem svýho domu z brokovnice, nikdo ani nehne brvou. Nehledě na závěrečnou přestřelku, kde... ne, nebudu nic prozrazovat. Ti, co viděli, možná vědí, co mám na mysli, a pokud ne, možná jim to dojde, když zmíním poldu, který sice dokázal spočítat kvadratickou rovnici, ale dělá mu problém sečíst jedna plus jedna. Ale nebudu jenom kritizovat, vždyť jsem tomu taky dala čtyři hvězdičky. Přece jen je ta brutalita v komorním kabátku se dvěma až živočišnými sexuálními scénami naprosto neodolatelná. A vzhledem ke krátké stopáži (až o polovinu kratší než u většiny filmů, co jsem v poslední době viděla) Dějiny násilí ani nedokážou začít nudit.(17.10.2007)

  • Morien
    **

    6. 1. 2008: Rozhodně velmi zajímavý snímek, který na mě ale působil jako sled působivých, provokativních a silně emotivních scén, jejichž propojení bylo nutné jen kvůli tomu, že tak to obvykle ve filmech chodí. Úvodní odhlašování z motelu, Richie Cusack, "americký sen" hlavního hrdiny, to všechno byly naprosté pecky. Ano, Viggo je borec a hrát opravdu umí, co mě ale z celého filmu naprosto nejvíc zasáhla postava jeho syna Jacka. Takhle břitkého vtipkování jsme ve filmu nebyli svědky už zatraceně dlouho, jeho dva výstupy z "machrem" Bobbym opravdu stojí za to, s tím, že ten druhý... ten vidím před očima doteď a nejspíš se ho jen tak nezbavím. Potom mě ještě potěšil výkon Williama Hurta, sice si ve filmu moc nepobyl, ale stálo to za to. Normálně bych dala asi čtyři hvězdičky, ale jak říkám, kvůli tomu Jackovi tam odpálím rovnou pětku. "What would be the point? I mean, you win. You win, you win. You've established your, uh, alpha male standing; uh, you've established my unworthiness; but doing violence to me just seems [clears throat] pointless and cruel." 28. 3. 2011: Dnes jsem se podívala na film znovu a musím se smát, jak moc se moje vnímání kinematografie změnilo. Dnes mi film přišel hloupý, využívající klišé ne vtipně, ale vykalkulovaně, a prakticky nepředávající vůbec žádnou myšlenku, kromě urputného sdělení, že tam určitě nějaká je. Dnes mi strašně vadilo, jak se všechny postavy ve filmu chovaly. Myslím, že mohu s čistým svědomím prohlásit, že tehdy za mou frenetickou chválu mohl především fakt, že se mi líbil Ashton Holmes. A i v tomto už se můj vkus změnil. Snižuji na dvě hvězdičky a pláču nad dalším zbořeným dětským ideálem.(6.1.2008)

  • - Spoiler: Počet mrtvých ve filmu je 13. (Karlos80)

  • - William Hurt natočil svojí roli za úctihodných pět dní, ve filmu se objeví jen v jedné scéně a přesto byl nominován na Oscara za vedlejší roli. (Karlos80)

  • - Jedná sa o posledný film oficiálne vydaný na VHS. (Hamaradža)