Režie:
George WaggnerScénář:
Curt SiodmakKamera:
Joseph A. ValentineHrají:
Lon Chaney Jr., Claude Rains, Warren William, Ralph Bellamy, Patric Knowles, Bela Lugosi, Maria Ouspenskaya, Evelyn Ankers, Fay Helm, Gibson Gowland (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Hororová klasika, jež na plátna kin přivedla jedno z nejproslulejších monster! Lon Chaney jr. ztvárnil Larryho Talbota, který přijíždí na otcův (Claude Rains) zámek ve Walesu a seznamuje se s krásnou Jenny (Evelyn Ankersová). Oné osudné noci Talbot dívku doprovází na karneval a cestou potkávají tajuplnou cikánku. Věštkyně dívce vyjeví neblahý osud, jenž ji čeká. Zlověstná mysteriózní atmosféra umocněná skvostnou výpravou a plíživou hudbou učinila z Vlkodlaka mistrovské dílo uctívané fanoušky všech žánrů. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (101)
Z několika filmů s C. Rainsem jsem si k němu vybudoval docela slušnou antipatii, s vnímáním podobně nafoukaného skrčka jako T. Cruise... Zde mne sice otrávila linearita jako když střelí a průzračná nepřekvapivost děje, mizerně vystavené postavy, jejich nefungující vztahy a stupidní vedení diváka režisérem... ale překvapivě, C. Rains si u mě velmi polepšil přesvědčivým herectvím (Chaney taky prima). Rád bych přidal nějaký bodík filmu za historické zásluhy a podobně, ale výš mi svědomí jít prostě nedovolí. ()
Takhle má vypadat klasika. Jak tak pročítám komentáře, pozoruji, že až na pár exotů se dojem z filmu liší hlavně podle toho, jak se komu líbila/nelíbila vlkodlačí maska. Mně se líbila moc - stejně jako nádherná zamlžená atmosféra, cikánský tábor a kraťoučké vystoupení Bely Lugosiho, dva charismatičtí Talbotové Lon Chaney a Claude Rains, jednoduchý, ale úderný příběh a odsýpající děj... v roce 1941 byl zkrátka Universal ještě v plné síle a z variací na Jekylla a Hydea zvaných "vlkodlak" je tato asi nejlepší. Nešťastný Larry Talbot dokázal probudit všechny emoce, které jeho tragická postava v sobě skýtala, a nenacházím nic, co bych mohl Vlčímu muži vytknout. ()
Jedna z klasík svojho žánru, ktorej až roky dopriali aby sa stala legendou. Pravdou však je aj to, že napriek rokom je z tohoto filmu stále cítiť určitá béčkovosť a tiež aj lacnosť. Najviac je to vlastne vidieť na pomerne slabo odvedenej réžii a mnohých hereckých výkonoch (vlastne jediný kto ma zaujal bol Béla Lugosi). A ako už bolo povedané to čo malo na filme najviac vyvolávať strach, čiže Vlkolak, je chabo spracovaní a nepôsobí ani trocha prirodzene. Navyše čo trocha zamrzí alebo žeby chvalabohu?) je fakt, že hlavný aktér sa na plátne prvý krát objaví po takmer trištvrte hodine čo je u filmu, ktorého stopáž len slabo presahuje hodinu dosť naškodu, navyše nikdy sa v zábere dlho nezdrží. Aj napriek týmto výhradám pôsobiacim veľmi zásadne má ale Vlkolak veľmi dobre navodenú atmosféru, ktorá je najväčšou devízou tíchto filmov a tak dať menej ako 4* by mi prišlo nespravodlivé (netreba tiež zabúdať, že už je to pekná kôpka rokov kedy tento film zazrel spln mesiaca) . Zašlú slávu môže tento film znova zažiť keď onedlho príde do kín pripravovaní remake. ()
Už dlouho jsem neviděl tak krátký film. Délkou připomíná spíš jednu epizodu nějakého seriálu: Hlavní hrdina se představí, objeví se Béla Lugosi, ten pak asi po deseti minutách zmizí, z hrdiny se stane vlkodlak, neví, co si má počít, lidé se ho bojí, rozuzlení, konec. Neuvěřitelně rychlý snímek. Ale je to taková ta "poctivá" klasika, což dost oceňuju. Ačkoliv příběh není zrovna geniální, nehodnotím hůř, protože je to zkrátka 60 let starý film. Asi to nedává smysl, ale mám docela rád atmosféru těchto filmů natáčených kompletně ve studiu:) Je v tom nějaká falešná nostalgie. Jenže taky je pravda, že je tam docela dost úsměvných okamžiků. Například ta cikánka, která nemá nic lepšího na práci, než jezdit v noci po lese:) Vlkodlačí maska také nebyla nic moc, například když srovnám s famozní maskou z Cocteauovy Krásky a zvířete ('46). A celkově mám dojem, že to mohlo být ještě trochu lepší. Ještě se chystám na Vlkodlaka v Londýně, uvidim... ()
"As if dead men didn't have all eternity." Universalovská klasika, která má jediný výraznější zápor. Vpravdě otřesnou "vykulmovanou" masku vlkodlaka. Tady se tvůrci měli inspirovat Vlkodlakem z Londýna. A to ostatně platí i o nenápaditých prolínačkách při transformacích. Jinak zbývají již pouze samé klady. Chaney je ztělesněné charisma a zde je navíc evidentně ve své živlu. Napětí je rovněž přítomno, hudba je prvotřídní a i atmosférický mlžný opar se dostavil. V přímo lahůdkové podobě. Děj o šest let staršího (a lepšího) bratříčka z města nad Temží tento film rozhodně nijak nekopíruje. Jde svou vlastní cestou. Dnes již nespočtukrát zrecyklovanou. Vyčítat Waggnerovu Vlkodlakovi příliš klasické schéma teda není zcela, respektive vůbec, spravedlivé. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (27)
- Pracovní název snímku zněl Destiny (Osud), který byl pracovním názvem mnoha snímků společnosti Universal, mimo jiné i Son of Dracula. (liquido26)
- V původní verzi scénáře byl Larry Talbot americkým mechanikem, který je pozván do Skotska nainstalovat nový druh teleskopu. V konečné verzi je šlechtickým synem v blíže neurčené zemi, který byl posledních osmnáct let na zkušené v Americe a domů se vrací po tragické smrti svého bratra Johna. (DaViD´82)
- Herec Gibson Gowland, hrající jednoho z vesničanů, je přítomen smrti Larryho Talbota (Lon Chaney), stejný herec byl ve snímku The Hunchback of Notre Dame přítomen filmové smrti Chaneyho otce. (liquido26)
Reklama