• tomtomtoma
    ****

    Pěkně s nadhledem zachycené trápení mladého Honzy Dostála (dobře naivní Bolek Polívka) v poznávání prostých krás i strastí normálního života. Nerozumí smyslu života a snaží se nalézt své místo ve společnosti a samozřejmě se snaží najít lásku svého srdce, leč nachází jen sex a to ještě ne v tak vzrušující podobě, jak by si přál. Lehce ironická a lehce naivní komedie, kde mládí se nedaří nalézt smyslu světa a života v pokrytecké společnosti, protože mládí je vždy plné ideálů.(9.11.2009)

  • sud
    *****

    Vrátil jsem se domů. Venku pršelo, blesky lítaly a já si chtěl nějak zkrátit chvíli. Nakonec jsem se rozhodl, že si pustím nějaký film. Objevil jsem titul "Kalamita" a mnoho nečekaje si jej pustil. A bylo to to pravé, co jsem potřeboval, odpočinková záležitost. Nesmělé trampoty nesmělého začínajícího mašinfíry na malém nádražíčku mě naprosto okouzlily svojí upřímností a opravdovostí. Věra Chytilová dala na nějakou dobu vale feminismu a napříč osmdesátými léty natočila pár skvělých filmů. "Kalamita" mi připomněla Novou vlnu 60. let. Režisérka tak nejspíš vzdává hold tomuto období, ve kterém i ona začínala. Ovšem co mne zasáhlo úplně nejvíc byly naprosto civilní herecké výkony. Všichni herci jakoby byli sami sebou. Rozevlátý mladík Bolek Polívka, energická Dáša Bláhová, praštěná Jaroslava Kretchmerová, uťápnutý učitel Zdeněk Svěrák, bodrý řezník Bronislav Poloczek či nepříjemný pingl Boris Rösner (při jeho scéně jsem si vzpomněl na scénu host vyhazuje vrchního z "Dědictví..."). Do všeho hraje skvělý hudební doprovod Laca Decziho. "Kalamita" je na jednu stranu reálný obraz železnice 80. let, na druhou stranu neuvěřitelně lidský a příjemný film, při kterém se spolehlivě nechají dobít baterky. 95%.(6.5.2008)

  • Pepinec
    ***

    Bolek Polívka mi připomínal spolužáka ze základky, který chodil do školy v nádražácké čepici, na lavici vedle penálu a lahve s pitím měl plácačku výpravčího, smrděl vyjetým olejem motorového osobáku a uměl namalovat lokomotivu jedním tahem. Celý film Kalamita pak zase připomíná každou druhou cestu ze Třebové do Prahy s Českými dráhami. Jestli bylo účelem zkritizovat socialismus, lavina mě o pár desítek let minula. Naštěstí.(6.1.2015)

  • PollyJean
    ****

    civilní a skvělé herecké výkony - výborný Polívka, děsné střevo Bláhová, trhlá Kretschmerová, netypicky uštěpačný Svěrák atd. - a některé výborně napsané dialogy (vlastně vůbec nepůsobí jako by byly napsané, ale spíš odkoukané z toho co se dělo okolo, čímž jsou ještě působivější) dávají dohromady bolestně realistický pohled na dobu 80. let. Jak jen to ta Chytilová tehdá dělala...(29.8.2009)

  • topi
    *****

    Chytilka se prostě nezapře a její kritika společnosti je stále aktuální za každé doby a za každého režimu, nedivím se, že jí komunisti tak šlapali na krk, když jim dávala takový kapky. Film vznikal tři roky než vůbec vznikl a nebýt lvího charakteru a nedobytné povahy paní Chytilové, tak by asi ani světlo světa nikdy nespatřil, což by byla obrovská škoda. Klasické jízlivé dialogy, jezdící kamera z místa na místo, z obličeje na obličeje, přibližující detaily, zaměřující přesně každý smysl, podstatu, to je už u paní Chytilové klasika a proto ji mám za to velice rád, nebot´ ona v tomto ohledu velice vyčnívá nad ostatními filmaři. K tomu parádní jazzová hudba Laco Décziho, který si i střihl jednu roličku - Bolkova kolegu z práce. Bolek tady opět exceluje a jeho výklad slova libido - z toho jsem šel smíchy do kolen (mimochodem to byla čistá improvizace, kdy mu Chytilka přímo na place řekla, at´ zkusí vysvětlit význam slova libido). Jak už je u Chytilky zvykem, tak název filmu Kalamita nezpočívá pouze ve významu zavalení sněhem, ale v kalamitních vztazích všech zůčastněných osob, což je prostě hodně vtipně smutná satira.(22.6.2011)

  • - V úvodní scéně, kdy Honza (Bolek Polívka) jede ve vlaku a nakukuje z chodbičky, ve směru do vagónu lze spatřit v odraze ve skle dveří ruku kameramana, držícího kameru. (ledofredo)

  • - Spoiler: Při zavalení vlaku sněhem jeho osazenstvo zjistí, že jsou zasypány oba vozy ze všech stran. Ale v závěrečné scéně, kdy všichni vlak opouštějí vyhrabaným otvorem, je vidět část jednoho vagónu nezasypaná (včetně dveří a oken). (navabaca)

  • - Když lyžař (Pavel Zedníček) odhrabe přístup k oknu vlaku, svítí do něj intenzivně slunce. Ovšem o pár chvil později venku zuří opět vánice. (rakovnik)