Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stáhnou vás s sebou až na dno orlické přehrady! V roce 2005 byl tento film uveden v českých kinech. Inspirován skutečnými událostmi zdál se být reflexí své doby. V hlavní roli s Michalem Dlouhým a Janem Dolanským natočil Sametové vrahy režisér Jiří Svoboda. Mezi aktéry filmu uvidíme i další známé tváře, např. Alici Bendovou, Lucii Benešovou, Jana Vondráčka, Richarda Krajča, Dušana Urbana aj. Režisér Jiří Svoboda o práci na tomto díle napsal: „Události, které se nám staly bezprostřední inspirací pro námět našeho filmu, mají časové ohraničení let 1990–1995. Jsou fascinující a strhující nejen objemem zla (nebo možná přesněji: úplnou absencí čehokoli, co souvisí s dobrem a vědomím hodnot), nýbrž i objemem banality, kterou prorůstá jako živel fantaskní grotesknost. A právě tím jsou osudy orlických vrahů v jejich autentické podobě tak dráždivé a inspirativní. Přírodní skutečnost je mnohorozměrná a ve své přirozené podstatě se vymyká kategoriím dobra a zla, kterými člověk přírodní děje poměřuje v nutkavém pokušení je pochopit." Orlické vraždy, následný soudní proces a další osudy pachatelů, z nichž dnes už někteří nežijí, vyvolaly svého času řetězce mediálních reakcí. Jejich filmová podoba rozkrývá motivace aktérů rozsáhlé trestné činnosti, jejich soukromí a provázanost se společenskými strukturami. V další linii vyprávění se odehrává policejní vyšetřování až směrem k zadržení všech pachatelů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (451)

viperblade 

všechny recenze uživatele

O filmu jsem dost slyšel a o případu "Orlických vražd" jsem taky věděl, takže jsem se na tenhle snímek vcelku těšil a byl jsem zvědavý, jak se s tímhle režisér vypořádá. A dopadlo to… bohužel průměrně. A přitom potenciál to mělo. Jednak v příběhu, jedna ve skvělých hercích (Dlouhý podal precizní výkon, pro mě překvapivě dobrá byla i Bendová). Bohužel, právě režie, kterou tu mnoho lidí vychvaluje, se mi moc nelíbila. Některé scény mi přišly hodně blbě sestřihány (hlavně ze začátku) a to jsem laik, co musí říkat takový profesionální střihač?! Při najetí na režisérův profil jsem si všiml, že natočil i TV film Domina, který se mi teda líbil mnohem víc. Prostě a jednoduše, pro mě jsou Sametoví vrazi trestuhodně promrhaným námětem a plýtváním lepších herců. Když totiž po konci filmu, který trvá přes dvě hodiny a který na vás měl udělat jakýsi dojem, nevíte, co si o tom máte myslet, tak je něco špatně. A to tak, že dost. 50 %. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jestli jsem svého času napsal o Pravidlech lži, že je to nejsympatičtější pokus o žánrový film v českých podmínkách, pak o Sametových vrazích napíšu, že je to asi pokus nejprofesionálnější, který široko daleko nemá srovnatelnou konkurenci. Ne Hranaři vážně žádnou renesanci české kriminálky nepředstavují a dokonce ani ne přeceňovaný thriller Ve stínu. Nicméně napsat, že Sametoví vrazi jsou nejlepší polistopadovou českou kriminálkou je totéž, jako o jiném snímku napsat, že je to nejlepší rakouské sci-fi nebo mongolský horor. Prostě je tady slabá konkurence a ve světovém měřítku by tento kousek znamenal jen čistokrevný průměr. Věty v některých komentářích, které vytýkají Svobodovi, jak může někdejší předseda KSČM točit film o kritice kapitalismu, ponechávám zcela stranou. Jde o to, že Sametoví vrazi mají podivně roztříštěný scénář, kde se přeskakuje z postavy na postavu a z jednoho motivu ke druhému, kde např. policisté a průběh vyšetřování mají ryze podružnou roli. Problematický je i obsazení některých vedlejších rolí, za všechny bych jmenoval Alici Bendovou, která ke špičkovému herectví má ale hodně daleko. Celkový dojem: 60 %. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Žánr českého filmu jaksi zakrněl u (polo)lidových komedií a malých příběhů obyčejných lidí (případně šílenců :). Natočit ve zdejších podmínkách, kdy prakticky neexistuje finanční podpora ze strany státu, akční krimi, bylo velmi odvážným kouskem. Jako skákat bungee se starými popruhy a tedy nemít jistotu, jestli neskončíte třeba na dně Orlické přehrady. Režiséra a scénáristu Jiřího Svobodu popruhy nezklamaly – odvážně skočil tam, kde se z českých režisérů odváží skákat málokdo a svou rekonstrukci několikanásobné vraždy z počátku 90. let pojal skutečně se vší pompou. Na druhou stranu, skok je to sice pěkný, ale příliš hluboký. V případu tzv. Orlických vražd figurovalo poměrně hodně jmen. Vrazi, jejich rodiny, oběti, jejich rodiny, vyšetřovatelé – tihle všichni ve filmu jsou a navíc ještě mnoho osob, jejichž úlohu jsem tak úplně nepochopil. Postav je jednoduše mnoho – je jich mnoho na dvouhodinový celovečerák a je jich mnoho také na dvoudílný televizní projekt. Už dlouho jsem neměl v jednotlivých charakterech a jejich cílech takový guláš. Má snaha o uspořádání si souvislostí byla navíc narušována představováním stále nových a nových postav. Nadto jsem se nemohl zbavit dojmu, že Svoboda z natočeného materiálu vybral jenom scény, kde se něco děje a jaksi pozapomněl přidat scény, kde se něco vysvětluje. Pokud takové scény nikdy neexistovaly, problém bude ve scénáři. Další vadou na kráse jsou mizerné postsynchrony srovnatelné s nějakým nedůležitým německým krimiseriálem vysílaným kolem druhé v noci. Ať se tedy herci snaží sebevíc, to, co jim leze z úst si nikdy nerozumí s jejich mimickým svalstvem. Michal Dlouhý je umírněný drsňák, Jan Dolanský je excentrický psychopat (někdy až na hranici parodie), Alice Veselá je potěchou pro oko. S ženskými hrdinkami je to zde vůbec zvláštní, vztahy hlavních hrdinů k nim se dějí výhradně na fyzické bázi, množstvím (nikoliv rozsahem) souloží připomínají „Sameťáci“ erotický snímek. Zajímavý je rovněž slovník zapadající do drsného ladění filmu, jako expresivní věty typu „A kluka sis ušukala s kým?“. Trošku přehnaná je naopak míra vulgarismů (Dlouhého neustále opakování věty „Kurva, neser mě!“ je ke konci až iritující). Sametoví vrazi by se dali přirovnat k parabole – od těch nejlepších okamžiků se postupně propadají někde daleko pod průměr, aby ke konci zázračně nabrali nový dech a zmohli se k opětovnému vystoupání do výšin. Na české poměry je to nebývalé akční film, má pěknou kameru a místy i velmi schopnou režii, ale pořád je to ten malý český film, kde, když má být zdemolováno nějaké auto, pak jedině oprýskaná škodovka, kde je nedostatek děje vynahrazen dostatkem výstupů schopným herců, kde mnoho věcí nefunguje zdaleka tak bezchybně jak jsme zvyklí u filmů zahraničních. Snaha tu byla, možná až příliš velká, někdy i méně znamená více, zvlášť s podobně omezeným rozpočtem. 55% Zajímavé komentáře: zputnik, mm13, Hopper, JayKey ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Obdivuju tvůrce, že měli odvahu pustit se do natočení kriminálního dramatu v době, kdy všichni ostatní točí samé milé komedie, nebo současné příběhy. Oceňuji i celkovou syrovost, originalitu a naturalističnost (na naše poměry, samozřejmě), nicméně film na mě místy svým zpracováním působí spíš jako televizní počin (hlavně po technické stránce - kamera, zvuk, atd.), stejně tak herci občas působili nevěrohodně a toporně, do velké míry možná "zásluhou" mizerných dialogů a slabého scénáře. ()

Mi Nü-Chai 

všechny recenze uživatele

Oceňuji, že se již i zde v ČR naučili udělat film atraktivní aspoň po obrazové stránce, ladění do chladné modrozelenošedé bylo mém zraku příjemné velice velmi. Ani samotný děj není nejhorší, respektive jsem se kupodivu nezačala nudit ani když se ve filmu kromě soustavného souložení a kurvování nic moc nedělo. Naneštěstí snímek dost tratí jinde, některé dialogy jsou mimořádně podivné a herci mi přišli, až na jednoho z policistů a toho potrhlého vraha (scéna s mrtvolou na zadních sedadlech je mocná), spíš rozpačití až špatní. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (29)

  • Rozpočet filmu se vrátil již po 39 dnech projekce - za tu dobu snímek vydělal 12 134 343,- Kč. (hippyman)
  • Ludvík Černý (ve filmu jako Ludvík Křížek) se ke svým činům nikdy nepřiznal a byl odsouzen k doživotí. (Lucas87)
  • Motivem vražd byl finanční zisk. Karel Kopáč, Vladimír Kuna a Ludvík Černý získali přezdívku Orličtí vrazi. Nehoda, při které Karel Kopáč skončil na vozíku, se stala 7. ledna 1994. (Lucas87)

Reklama

Reklama