Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Manželé Jeff a Amy Talorovi jedou přes Nevadskou poušť do San Diega. U odlehlé benzínové pumpy si jejich luxusního džípu všimne řidič Earl, se kterým má Jeff drobný konflikt. Když mají o něco později poruchu na voze, nabídne jim pomoc řidič kamionu Red Barr, který slíbí, že Amy odveze k telefonu v blízkém motelu. Když pak zjistí, že závadu někdo způsobil úmyslně, spěchá za manželkou. Ta však zmizela. V motelu, odkud měla volat pomoc, ji nikdo neviděl. Jeff dohoní kamion, Barr však Jeffovi i zastavené policejní hlídce tvrdí, že jeho ani jeho ženu nezná... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (219)

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Film mi príde ako nakrútený len tak mimochodom medzi väčšími projektmi. Ale plne sa im vyrovná a mnohé predčí. Nenápadný príbeh, aký by sa pokojne mohol stať. Výborná hudba Basil Poledouris nás zbytočne nemasíruje v každom zábere, ale keď už je, plne dotvára atmosféru - bezmocnosť, zúfalstvo, napätie. Len mohli trebárs ukázať, čo sa stalo so šerifom Boydom. Pre celok nedôležité, ale nebolo by od veci vedieť to. Bol to sympaťák. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Za málo peněz hodně muziky. Režisérovi vystačila pouze geniálně vybraná lokace, famózní K. Russell a originální formát, díky kterému je zde absence hluchých míst.Jednoduchá zápletka zde není vůbec na škodu. Rovněž snímek disponuje značnou dávkou reality, což znamená, že hlavní postavě zde nehrají situace "hollywoodsky" do karet. Je zde bráno na vědomí, že Jeff je obyčejný člověk, nikoliv supertajný agent ze CIA. Realistická a úderná záležitost, která nabízí víc, než se na první pohled může zdát. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Skvelý film. Keď som ho videl ako dvanásťročný, nemal som najmenších výhrad a bol to pre mňa jeden z najlepších filmov tohto druhu, keďže k podobným som sa pravidelne dostával až o pár rokov neskôr. Po ďalších dvanástich rokoch som sa bál, že sa z filmu tá iskra, ktorú som mal v očiach pri jeho poslednom zhliadnutí, jednoducho vytratí, no mýlil som sa. Film vidím v tom istom skvelom svetle aj po možnosti objektívneho zhliadnutia a ohodnotenia. Atmosféra a napätie sú také ostré, že by behom pár minút obrúsili diamant, niekedy som mal pocit, že tvorcovia chcú ponúknuť niečo aj horrorovým fanúšikom. Je to rýchle, zručne natočené, no a samozrejme aj trošku nostalgické. Keby tej nostalgie bolo ešte trošku viac, nebabrem sa a šupnem tam aj piatu hviezdičku. 85%. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Ak sa vozíš púšťou na takomto fáre, to už si naň rovno môžeš ceduľu som hovado a koledujem si o malér.“ Poctivý deväťdesiatkový triler za 36 miliónov. Tá prašná atmosféra opustených amerických ciest! Desiatky kilometrov máte po pravej strane púšť a po ľavej tiež. Geniálne. Určite si mnohí spomenú na Stopára s Rutgerom. Únos je miestami strhujúci, po väčšinu minutáže svižný (skoro) akčný triler s krásne jednoduchou a pritom ráznou hitchcockovskou zápletkou. Prvú polovicu si uznanlivo vravíte: hm, to je fakt zaujímavá a zapeklitá situácia, čo by som na hrdinovom mieste asi tak urobil ja? Nikto nič nevie, hrdina ani postavy okolo neho, ale ako hrdina, aj my z nich máme pocit, že niečo taja. Ale čo? A prečo? Občas bohužiaľ tempo uvädne. Kurt Russell je sústredený ako diabol a ťahá film k záverečným titulkom s usilovnosťou bobra obhrýzajúceho strom, ale pravdupovediac už v 90. rokoch, keď som to prvý raz videl na VHS, mi tu nesedel. Typovo sa sem podľa mňa nehodí. Kathleen Quinlan (ktorá sa neskôr do nehostinnej púšte vrátila v remaku Hory majú oči) ešte menej, tá je ale našťastie na plátne minimálne. O Únose je najlepšie nič nevedieť a nechať sa voľne unášať relatívne nepredvídateľným dejom. Na konci sa ukáže, že to celé v skutočnosti bolo strašne jednoduché. Niekomu to môže vadiť, iný naopak ocení, že gauneri nie sú žiadni mraziví zlosynovia, ale obyčajní chlapi v šiltovkách v čele so spoľahlivým J.T. Walshom (zomrel o rok neskôr na infarkt vo veku 54 rokov). Určite to má niečo do seba, Únos si vždy rád pozriem a niektoré scény sú vskutku napínavé a minimálne prvá polovica je fakt realistická, uveriteľná. Potom sa to postupne rozpadne, hoc naozaj poteší vysvetlenie, ktoré je rovnako realistické a uveriteľné, ako prvá polovica. Režisér Mostow odviedol dobrú prácu. Ale ako celok skôr priemer a scenár obsahuje viacero nepekných klišé. Občas vás hrdina príjemne prekvapí tým, ako sa zachová, inokedy sa ale chová ako s prepáčením blbec a občas si ťukáte prstom na čelo (premena džípu na loď). Výprava ako taká je síce super (nekonečné a temer opustené cesty uprostred nehostinnej americkej púšte s len kde-tu roztrúsenými pumpami a motorestami). Zvláštne pôsobí strážca zákona, ktorého scenárista do deja absurdne montuje do najnečakanejších momentov. ()

sedm.1 

všechny recenze uživatele

Jonathan Mostow hned na začátku kariéry dokazoval, že jde o veliký režisérský talent a je jen velká škoda, že má tak málo příležitostí to dokazovat i nadále v daleko větší míře, než doposud. Únos je totiž přesně ten typ filmu, na kterém se ukáže právě onen tvůrčí um a potenciál. Minimum herců, jednoduché prostředí, miniaturní a navíc šablonovitý scénář a prakticky nulový rozpočet. S tím si umí poradit skutečně jen hrstka filmových tvůrců a Mostow mezi ně právě díky strhujícímu zpracování Breakdown určitě patří. Přestože měl totiž jen ony velmi omezené prostředky, tak stejně dokázal natočit opravdu napínavý thriller, kdy hned od úvodních titulků nasadí strhující tempo, které nepoleví až do závěrečných titulků. Prostředí nekonečných pouštních silnic pak dokázal využít při navození atmosféry na 100%, jednoduchou zápletku dokázal oživit dynamickými momenty, gradujícím napětím a nečekanými zvraty a ikdyž nakonec vše dopadlo dle očekávání, tak i díky sympatickému a charismatickému obsazení to v tomto případě vůbec nevadilo. V případě Breakdown zkrátka platí, „Za málo peněz, hodně muziky“, a ikdyž tedy nejde o nějaký zásadní a originální počin, tak díky své působivosti a žánrové funkčnosti si svou pozornost jistě zaslouží! ()

Galerie (42)

Zajímavosti (9)

  • Jeffové (Kurt Russell) červené auto má poznávaciu značku Massachusetts 365 QUH. (ČSFD)
  • Prvotný nápad pre napísanie scenára skrsol v hlave Jonathana Mostowa počas toho, ako so svojou manželkou cestoval autom do Las Vegas. (m.a.t.o.)
  • Basil Poledouris musel hudbu k filmu komponovať dva krát. Prvá verzia, ktorú zložil bola totiž zamietnutá. (m.a.t.o.)

Reklama

Reklama