poster

Grand Prix

  • USA

    Grand Prix

Drama / Sportovní

USA, 1966, 176 min

  • Vampireman
    ***

    Ojedinělost projektu by si určitě další hvězdu zasloužila, ale ve výsledku je Grand Prix bohužel prakticky nemísitelná směs geniálně natočených závodů a plytkého romantična. Jakožto bývalý F1 fanoušek jsem byl scénami z okruhů nadšen i přesto, že jakýkoli soudobý F1 záznam nabízí totéž. Skutečně velice precizně sestříhaný a ozvučený materiál a stylové kolize dělají z úvodní Grand Prix Monako (i posléze Spa a Monza) skutečnou lahůdku. Frankenheimer kouzlí i s dělením obrazu na dva i tři paralelní děje, potažmo megalomanským rozdělením až na 32 snímků. Výplň je adekvátně romantická, ale na tři hodiny to dvakrát nestačí. 3,5*. (Z herců mě překvapil podmanivý Brian Bedford, jenž tu nemá ani svůj profil...)(27.6.2012)

  • fragre
    ****

    Záběry ze závodů nezestárly, jsou vskutku adrenalinotvorné, jen kvůli nim stojí za to tento film vidět. Ten příběh okolo, plný nyní někdy až směšně působících "psychologických sond" do myslí závodníků a jejich blízkých, notně zestárnul. Na jednu stranu je pln "kritiky" nesmyslného cirkusu F1, složeného z peněz, smrti a sexu (závěrečná scéna opuštěného závodiště, kde jen vítr prohání odpadky je příznačná i přízračná), na druhou stranu závodníky glorifikuje na způsob takořka válečných hrdinů. Slabé, ale přec jen 4*.(6.10.2012)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    To byla krásná doba, když do vozů F1 usedali piloti s vědomím, že vyhraje ten nejrychlejší blázen a ne ten, do jehož monopostu bylo zabudováno nejvíc elektronických vychytávek. Já mám tedy příliš málo sebevražedných sklonů na to, abych pociťoval touhu prakticky si vyzkoušet rychlost uhoření v monopostu, ale z bezpečí stabilně usazeného křesla jsem si vychutnal adrenalin na trati, zvědavě jsem si prošel depo a ani nakouknutí do osobního života pilotů nebylo zcela od věci. Tři filmové hodiny obvykle převyšují schopnost mého soustředění, ale Frankenheimer svědomitě sešlápl plynový pedál k podlaze a k podřazování se odhodlal jen ve velmi ostrých zatáčkách, takže mi Grand Prix profrčelo před očima rychleji než kterýkoli zásadní díl libovolné mexické telenovely.(27.2.2013)

  • sskrblik
    *****

    Téměř před padesáti lety dokázali amíci natočit fantastickou formulovou ódu na radost, která se jednoznačně dá zařadit do zlatého fondu kinematografie. Veškeré záběry závodů, a že jich nebylo málo, byly parádně nasnímané a pohled z cockpitu na průjezd tratí je nezapomenutelný, zvlášť pokud si uvědomím onu již zmíněnou nadčasovost. Musím vyjádřit obrovskou úctu a respekt, že se něco takového dokázalo tehdy natočit. Rovněž mě to nutilo k zamyšlení zda se dokážu povznést nad plytkými vztahy, které jsou ve filmu vyobrazené jako vedlejší dějová linka. Odpověď jsem nehledal dlouho, dokážu - herci hráli přirozeně a líbila se mi jejich zvučná angličtina ze staré školy. Grand Prix je jako gramofonová deska - ty drobné škrábance ji prostě odpustíte.(4.1.2015)

  • ZkuKol
    ****

    Velkolepá pocta závodům Formule 1 a závodníkům, kteří v každém závodě usilují ovše a vše také riskují. Frankenheimer nejen nabízí úžasné záběry ze závodních okruhů, ale nahlíží i do života jejich aktérů. Nedělají mu problémy akční scény z jednotlivých soubojů na rozžhaveném asfaltu ani komorní dramata hlavních hrdinů. Skvělé mezinárodní obsazení a kvalitní scénář se dotknou divákova srdce a skvělé zprostředkování soutěže o život a nehynoucí slávu zvedá adrenalin ještě 50 let po vzniku snímku. Jenže na tříhodinový epos to není. Občas je to sešlápnutí brzd až příliš silné, občas je ve vyprávění o zatáčku navíc, občas je ta rovinka až příliš jednoduchá (rozuměj nudná). Jako pocta/oslava motoristického sportu je to dokonalé, jako film "pouze" silný nadprůměr. Začíná další sezóna Formule jedna a už první závod v Monaku naznačí, že všichni zúčastnění budou muset poznat peklo, aby se dostali alespoň na dohled nebi... 70%(18.6.2010)

  • - V tom čase budúci tvorca slávnej filmovej série Star Wars, George Lucas, pracoval na tomto filme ako operátor kamery. Scény pretekov z filmu, na ktorých sa podieľal, Lucasovi neskôr poslúžili ako čiastočná inšpirácia pre slávnu scénu pretekov na klzákoch v snímke Hviezdne vojny: Epizóda I - Skrytá hrozba (1999). (L110)

  • - I v tomto filmu se už objevuje později tolik rozšířený product placement. Když je v přístavu po GP Monaka vytahováno z vody Aronovo BRM, jsou na něm jasně viditelné pneumatiky GoodYear, ačkoliv v době natáčení filmu (1966) závodil tým s gumami Dunlop. Zrovna tak jezdci Ferrari Sarti (Montand) a Barlini (Sábato) mají na svých overalech reklamní nášivku GoodYear, ačkoliv Ferrari obouvala firma Firestone. (Robbi)

  • - Mnoho herců používá helmy skutečných jezdců. James Garner (Pete Aron) jezdí v helmě Chrise Amona, Brian Bedford (Scott Stoddart) používá helmu Jackie Stewarta a Yves Montand (Jean-Pierre Sarti) má na hlavě mix Johna Surteese a Mika Parkese - důvod: Surtees opustil Ferrari uprostřed sezóny a nahradil ho právě Parkes. (tom.cube)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace