Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Známá autorka televizních pohádek H. Sýkorová napsala pohádku na motivy španělských pověstí Washingtona Irwinga. Hlavní hrdinka, chudá dívka Sanchika (H. Vagnerová), sní o pokladu, který se podle pověstí skrývá hluboko v chodbách pod blízkými rozvalinami. Prý ho tam zakopal poslední maurský král. Její přítel Miguel (M. Písařík) nepotřebuje ke štěstí poklad, on píše raději básně o své dívce a lásce k ní. Dívčin otec (V. Preiss), chudý nosič vody, v rozvalinách objeví starého Maura (J. Somr), kterému poslouží douškem studené vody, a ujme se ho. Za to je starcem odměněn tajemstvím staré skály, která ukrývá poklad. Jenže do honby za jeho nalezením se vydávají i ostatní, chamtivý soudce (B. Klepl) i proradný holič (O. Vízner). Sanchika ale nakonec pochopí, že ten největší poklad skrývá sama ve svém srdci… (Česká televize)

(více)

Recenze (22)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Stejná pohádka existuje i v rozhlasové podobě a je lepší, poetičtější. Zde tahá z (pod)průměru tradičně Preiss a dále flamenco. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Otevři se skálo, stačí přeci málo, abych štěstí měla, které bych tak chtěla ... nebo jak zněla ta stupidní říkačka skálu otevírající. Úvodní taneček se mi líbil a slibovalo to parádní exotickou kulisovku, pak to šlo dost rychle do kopru. Matička Freimannová přehrávala a navíc byla obsazena do role tak sebestředné mrchy, že takové nejsou, zamilovaný chlapec Miquel byl opravdu exkluzivní veleušlechtilý pakůň, Sanchita byla ... no byla, ona se vlastně chovala logicky, ale byla nepříjemná a tak to zas zachraňoval Preiss a osel Pedro. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Silné 3 hvězdy, nebo slabší čtyři? Ale ne, ty básničky, Šiktanc, neŠiktanc, se sem prostě nehodí. Vynikající výprava a kamera, zde opět Strachova vizuálnost nezklamala. Scenáristicky ale poněkud ploché, se slabou střední částí, až jsem si říkal, že je divné, že v 50minutové pohádce mohou být hluchá místa. Samotná pověst je trošičku jinak (ono taky záleží, která verze z které části Španělska se vezme), ale dejme tomu. Jen jsem nepochopil, proč Maur tvrdil, že se vrátí domů, na jih. Byl to duch? Jestli ano, proč bylo nutné zakopat tělo? Jestli člověk, kde se tam vzal a proč a jaký byl jeho úkol, o němž mluvil? A proč si byl tak jistý, že se vrátí na jih? Ve skále ta kostra byl on, nebo nějaký příbuzný? Pohádka stojí na kouzelném motivu a doprčič, zrovna ten je tady odbyt jak nikdy. Téma chamtivosti, které štěstí nepřinese, a chudoby, jež cti netratí, je pak takové univerzální, ale neříkám, že není dobré si je čas od času připomenout. Takže shrnuto - vizuál a výprava vynikající, flamengo super, opička bezva, scénář poslabší, herci až na Preisse nic moc, nedořečené motivy, univerzální téma. Btw, Písařík a Vágnerová mi k sobě vůbec nešli. Nehledě na to, že člověk netušil, co ona na něm vidí, když ho furt kritizuje, jako matka jejího otce - ale možná to brala jako vzor. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

O otevírání skal s ukrytými poklady byla natočena mnohem lépe a navíc krátce a vtipně epizoda Krkonošských pohádek. Tohle tmavé studiové Španělsko se mi nelíbilo, až na potitulkovou scénu s Kleplem a Víznerem, kterému byl opět přisouzen holič a tradičně příjemným Preissem. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

"Horo, horo, otevři se pro člověka poctivýho, a vydej mu málo z bohatství svýho..." To známe z Trautenberka všichni. Tady je to něco podobného. Poklady světa ukryté ve skalách se zdají být bez majitele a volně k odběru, ale vždycky je v tom nějaký háček. Nenasytové a lakomci nikdy pokladu neužijou a jen ti, kterým stačí trochu zlata a zbytek nechají na místě, najdou skutečnou pomoc v nouzi. Peníze kazí člověka a jsou zlem, bez kterého se bohužel nedá přežít. Člověk nesmí v honbě za bohatstvím ztratit sám sebe. Výborní Klepl, Vízner a zejména Preiss. Vtipné a poučné. 80% ()

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Celkem snesitelná pohádka s trošku loudavým tempem. Herecky nejlepší je utrápený tatík Viktora Preisse, který spolu se snad až příliš temperamentní Veronikou Freimanovou spolehlivě zastiňuje mdlý mladý pár herců. ()

made1 

všechny recenze uživatele

Miluju Viktora Preisse i jeho herectví, ale jinak je to pohádka nižší třídy, i když se slušným obsazením a ne nejhoršími kulisami. ()

Roby 

všechny recenze uživatele

"Ustřihnu ti cop a hodím ho do komína." Tak tahle hláška mě teda dostala. Jinak skvělý Vízner a Vágnerová tuhle zvláštní pohádku vyzdvihl nad lehký podprůměr 37%. ()

Matematicka 

všechny recenze uživatele

Zpracování nic moc. Při dnešních představách o filmech je asi těžké natočit španělskou pohádku pouze jako televizní film bez patřičné výpravy apod. Výborný byl Viktor Preiss i jeho oslík Pedro. Úžasná je především ústřední (biblická) myšlenka zdůrazněná v závěru pohádky: "Kde je tvůj poklad, tam je i tvé srdce." Příběhy o dvojicích, které se vzdají "pohádkového" bohatství a raději žijí dál svým prostým životem, jsou asi typické ve více národech (napadá mě film podle orientální pohádky "Kouzelný sad"), u nás mě ale žádná nenapadá. Proto si myslím, že je občas fajn seznámit se občas i s pohádkami jiných národů... Zajímavé komentáře: made1, pend. ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Hlavičko pošetilá, vždyť je to jenom pohádka." Nudná studiová pohádka, plná výstupů taneční skupiny "Danza Flamenca" u které jsem si připadal, jako při sledování televizního zpravodajství s informacemi o uprchlické krizi: "Nařídili, aby se každý Mohamedán hlásil na radnici.", nebo "To se ví, vztáhnout ruku na Mohamedána, zas není takový zločin.", takže, jestli její překlad byl doslovný, vypovídá tato španělská pověst o tom, že xenofobie pochází minimálně, z přelomu sedmnáctého a osmnáctého století, kdy jí napsal americký velvyslanec ve Španělsku Washington Irving, pod původním názvem "Maurův odkaz." ()

pend 

všechny recenze uživatele

Zcela nesrovnatelné se starší verzí z roku 1972 (Maurovo zlato) - kde zářil Josef Kemr. Původní verze mi v dětství způsobila několik bezesných nocí. Tato - bohužel. Ústřední dvojice nesympatická, hlavní padouši přehrávající, jedině Preiss nezklamal. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Dávám sice tři hvězdy, ale pan Strach opět dokazuje, že pohádky mu prostě jdou. Jedná se sice opět o studio, ale pohádka není nezajímavá, především díky hvězdnému hereckému ansámblu. I hudba byla poslouchatelná a hlavně se pohádka opět, jako třeba Lotrando a Zubejda, odehrává mimo naše území, čímž dostává určitý punc exotiky. Samozřejmě Bohumil Klepl či Viktor Preiss, ale i Veronika Freimannová excelují. Nedá se říct, že si pohádka zaslouží vyloženě víc než tři hvězdy, ale mezi studiovými pohádkami se jedná o kvalitní nadprůměr, což dokazuje i potitulková scéna. ()

Peabody 

všechny recenze uživatele

Nějak jsem se neměl čeho chytit. Španělské byly trochu kostýmy a ty tance, ale Saura je Saura. pan Preiss fajn, paní Freimanová krásná, ale průšvih - hlavní milenecká dvojice se k sobě měla chemicky jako bratr se sestrou, takové frigidní mi to přišlo, Navíc pan Písařík mi nepřijde moc "princovní" a zase neměl místo si z toho dělat srandu jako Jiří Mádl v jiné pohádce. Jak ve Španělsku zametli s Maury včetně jejich kultury, umění a vědy je mi vcelku známo, takže mne to neudivovalo (no oni později se židy stejně a v jižní americe hanba mluvit). ()

jakubi 

všechny recenze uživatele

Klasický pohádkový motiv ve hvězdném obsazení a z řady nedělních pohádek se vymyká tím, že je zasazená do Španělska a díky režisérovi má i pohádkovou atmosféru, což se o většině TV pohádek natočených po roce 1990 říct nedá. Když hraje Veronika Feimanová  fúrii, je to vždycky takové zvláštní, ale přesvědčivé. I další vedlejší role se mi líbily. ()

Reklama

Reklama