Režie:
Otakar KosekScénář:
Miroslav HubáčekKamera:
Alois NožičkaHudba:
Milan ŠolcHrají:
Ladislav Pešek, Dana Medřická, Zdeněk Řehoř, Josef Vinklář, Karolina Slunéčková, Jiřina Chlumská, Bohumil Vávra, Viktor Maurer, Jiří Hálek, Bohumil Švarc st., Hana Houbová, Otto Budín, Václav Stýblo (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Inscenace režiséra Otakara Koska a scenáristy Miroslava Hubáčka z roku 1973 přináší strhující vylíčení osudů člověka, jehož umírání se stává pro lidi v jeho okolí signálem ke kolotoči chamtivosti. Je to mistrovská analýza lidských typů a především společnosti, založené na všemocné síle peněz. Televizní zpracování slavného klasického románu Honoré de Balzaca poskytlo především příležitost hereckému mistrovství Ladislava Peška v titulní roli. (Česká televize)
(více)Recenze (16)
Velmi smutný film, doporučuji pouštět jen v dobré nebo alespoň trochu dobré náladě, protože ta sbírka všehoschopných chamtivých hyen, jež je v něm k vidění, člověku snadno zkazí chuť i den. Ladislav Pešek je ale v titulní roli výtečný, on měl na tyhle politováníhodné človíčky opravdu patent, a Dana Medřická kralující zmíněným hyenám také exceluje. Ještě štěstí, že ji znám z tolika pozitivních a komediálních rolí, jinak bych ji asi už napořád viděl jako po penězích lačnící posluhovačku. ()
Vycizelovaný přepis klasického Balzacova románu, který ovšem ovládá fantastická Dana Medřická v nezvykle záporné roli bezcharakterní, zlé, hrabivé a závistnické hyeny par excellence. Opravdu silný dojem. ()
"Ta by vás mohla kojit ještě teď." --- hláška jak bejk. (Pro potřebný účinek je nutné znát kontext :) // Jinak depresivní záležitost se skvělými hereckými výkony . Co se hudby a zvuku týče, ale i některých záběrů, to byl docela experimentální počin. Některé zvuky (vzdechy) by se lépe hodily spíš do eroťáku než do historické TV inscenace, ale jinak dobré. ()
Nejpádnějším důvodem ke zhlédnutí je (opět) půvabně odlehčený a zároveň labužnicky přesný výkon Medřické. ()
Mistrovsky napsané a natočené dílo nedoceněného režiséra Otakara Koska nám nabízí velice silný příběh o lidské chamtivosti, podlosti, přetvářky a lži v konfrontaci s lidským přátelstvím a nevinností. Velice nadčasový film, který pozvedly výkony skvělých herců v kladné roli Ladislava Peška a zvlášť Zdeňka Řehoře, proti chamtivosti v podání Dany Medřické(v této záporné roli byla skvělá a znovu ukázala, že je to velká herečka nejen komediálních, ale i dramatických rolí) Josefa Vinkláře a Karolíny Slunečkové. ()
Incenace stejně dobrá jako knížka. ()
Ano... ()
Není jeden Shakespeare.¬ H. de Balzaca "Bratranec Pons" patří mezi jeho menší práce, stavebně ne příliš složité. Snad proto se povedl malý zázrak: duch díla byl, řekněme to s malou nadsázkou, dokonale převeden do příběhu "na plátně", a to včetně dobového zabarvení; režisér spolu s herci a výtvarníky odvedli práci v kvalitě a opravdovosti, pro něž náleží snímku přední místo mezi přepisy klasiků. Vady na kráse se najdou; tak některé promluvy působí trochu divadelně, asi jako když vprostřed vrcholného výstupu zaskřípne jevištní prkno; působivost díla jako celku je ale natolik veliká, že ony nedostatky překrývá.¬ Nadčasovost Balzacova "Bratrance Ponse" bude trvati do té doby, dokud lidé budou chamtiví, lakotní, zlí a nepřejícní, dokud nebudou mocni, schopni a ochotni, místo využíti lidskou slabost, pomáhati druhému nésti jeho úděl. ()
Tezke, pomale, predvidatelne. Zahrano perfektne, potesila samozrejme ucast me osobni bohyne Karoliny. :-) ()
Tak jsem si myslel, že to napsal nějaký český klasik o Češích. A vida ho, on to byl frantík a psal o Francouzích. Máme asi hodně společného a nejen s Francouzi. ()
Mistrná miniatura postav a vztahů, temná, depresivní atmosféra, skvělé herecké výkony. Balzac aktuální v každé době - chamtivost po majetku až za hrob. ()
Klasické zpracování Balzacovy předlohy, která je smutnou přehlídkou lidského hyenismu a podlých charakterů s výjimkou hlavního hrdiny a jeho bezbranného a dětsky naivního přítele. ()
Řekl bych, že oproti Balzacovi se ještě trochu přitlačilo na pilu, a ta Lidská komedie mravů v klasickém českém divadelním pojetí více vynikne obludností charakterů smějících se bestií. Z opravdu nechutných postav hyen je člověku až fyzicky špatně (hlavně Medřická, Vinklář,..), dobro pak tu má pouze roli prostoduchých hlupáčků (zejména Řehoř, tak trochu Pešek). Výsledkem je slušná deprese. ()
Dle účasti herců jsem to viděl spíše na komedii, nakonec se z toho vyklubal celkem smutný příběh. Paní Medřická v záporné roli ovšem excelovala. Tu bych jako ošetřovatelku opravdu nechtěl. ()
Herecky bezesporu výborné, ale příběh, příběh to je nuda. Klasici měli opodstatnění ve své době. ()
Opět výstižná charakteristika lidské chamtivosti a toho, co jsou někteří schopni udělat pro peníze. Pokud je člověk stejně naivní jako postava v podání Zdeňka Řehoře, tak ji zcela zničí. Herecký koncert v podání všech představitelů od Peška přes Medřickou a Řehoře až po Vinkláře. Všichni výborní. ()
Reklama