poster

Odpor

  • USA

    Defiance

  • Slovensko

    Odboj: Bielski partizáni

  • Slovensko

    Odpor

Válečný / Drama / Thriller / Akční / Historický

USA, 2008, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ****

    Z komentářů je znát, že někteří filmoví fanoušci by se radši dívali na Ramba anebo na Ozerovovy velkofilmy plné gigantických válečných scén, kde hrdinní sovětští vojáci drtí německé divize ve velkém stylu. Mně ale přijde Zwickův film jako sice nikoliv špičková, nicméně sympatická nadprůměrná podívaná, která důstojně a bez hrubých zkreslení zprostředkovává hodně temné období 2. světové války, tedy běloruskou genocidu. Ony se totiž masakry nevyhly ani nežidovskému obyvatelstvu, takže ještě několik desítek let po konci 2. světové války byl počet obyvatel Běloruska výrazně nižší než před válkou. Zwick se dobře umí pohybovat mezi komerční žánrovou podívanou a filmem s uměleckým přesahem. Pokud jde o poměr válečných scén, nemám s tím, že výraznou část filmu obsahují dialogy a popis přežívání židovských utečenců v běloruských lesích, žádný problém. Ve skutečnosti Zwick spíš nadsazuje, drtivou většinu akcí této partyzánské skupiny tvořilo obstarávání proviantu, protože s sebou narozdíl od jiných skupin měli výrazné množství žen a starých lidí. Scénář sice nedosahuje té syrovosti, jaká nejspíš odpovídala realitě lidí přežívajících v šílených podmínkách, ale to se ani od mainstreamového filmu podobného ražení čekat nedá. Jediné, co mi výrazněji vadilo, byly ušlechtilé fráze z úst šéfa tábora a takové to šustění papírem v dialozích obecně, což nakonec stojí film jednu hvězdičku. Pokud jde o Daniela Craiga, hraje, jak už je u něj zvykem, velmi dobře, nicméně typově mi tak úplně do své role nesedl. Zato Liev Schreiber se do postavy svého partyzána a mstitele vtělil dokonale. Celkový dojem: 80 %.(12.5.2013)

  • Isherwood
    **

    Typický Zwick. V tomto případě bohužel. Hrdinná story o neskutečném partyzánském dobrodružství s biblickou paralelou v druhém plánu, vystavěná na několik let dávno obnošeném modelu ze sekáče ‚based on true story‘, totiž potřebovala pořádnou dávku syrovosti a nikoliv kýčovité obrázky běloruského lesa. Zwickovi unikají postavy, což za předpokladu, že na nich příběh stojí, je zásadní problém, ze kterého jej nevyhrabou ani špičkoví herci. Chybí tomu jakákoliv osudovost při těžkém rozhodování (a že jich scénář nabízí požehnaně), která je nahrazena skládáním klišovitého puzzle z dílků dávno ohmataných jinde. Že se tak (zřejmě) dělo doopravdy mi bylo jedno, protože je to servírováno formou standardního bijáku na ukojení sentimentálních diváků. První půlku mě to strašně sralo, v té druhé už mi to bylo úplně volné. Věřím ale, že v závěrečném zúčtování na louce museli někteří fandit ve stoje. Já chtěl Zwicka nakopat do koulí.(21.1.2009)

  • Davies182
    ****

    Otázka, která mi nedá spát, zní: jak jsem vůbec mohl od režiséra filmů Poslední samuraj nebo Krvavý diamant čekat i po několika vlažných recenzích něco jiného, než téměř dokonalý divácký zážitek? Tohle jsou totiž jasné čtyři hvězdičky, i kdybych měl hodnotit jen skvělé herecké výkony tří hlavních charakterů! Atmosférou mi Odpor hodně připomínal několik pozdějších epizod skvělého seriálu Bratrstvo neohrožených, kdy se skupinka vyděšených vojáků ukrývá v zasněžených neprostupných lesích. Dívat se na tento snímek pak byl podobný zážitek, jako když si pustíte váš oblíbený film, o kterém víte, že se v něm pořád něco děje, a proto jej tak milujete. Doslova od první minuty jsem byl uchvácen; film nemá jedinou slabší chvilku, při které bych si přál přepnout ovladačem na další dějství. Akční scény Edward Zwick stále ještě umí, stejně jako vmísit do takto živého filmu prvky dramatu. Partizánských scén si sice moc neužijeme, ale to rozhodně navadí, protože asi největším kladem filmu je Daniel Craig, který opět dokazuje, že právem patří mezi nejsledovanější herce současnosti.(25.5.2009)

  • Trellíno
    ****

    Naprosto klasický Zwick se všemi jeho typickými klady (režie - zejména akce, výborná kamera, silný soundtrack, velmi dobré výkony) i zápory (půlka dialogů, tradiční tři kolečka patosu). S občasným přimhouřením oka znovu proklatě dobré, ale je otázkou, jestli jsme se něčeho takového od Zwicka nedočkali na hodně dlouhou dobu naposled... Podle dalších hroznejch tržeb to příště totiž vidim spíš na nějakou interiérovou konverzačku. :-((26.1.2009)

  • flanker.27
    **

    Zwick nebyl nikdy můj nějak zvlášť oblíbenej rejža, jeho sklony k příliš přepjatejm a rozmáchlejm emocím mi neseděly, ale musel jsem mu nechat, že akční scény mu docela jdou. Odpor je bohužel oproštěnej i o tuhle jeho přednost, takže film o lidech schovávajících se v běloruských lesích nejen že není syrovým dramatem o tíze rozhodnutí, boji s přírodou a saháním si na dno svejch schopností a vůle (o tom všem se tu sice občas mluví, ale vidět to moc neni), ale navíc pokud se ve filmu střílí, působí to spíš jako z hranýho dokumentu BBC než z celovečerního filmu. Pár kouřovejch petard a bumajzlí na výbuchy granátů a bomb, trocha tý hlíny ze země od zásahu tvrdým žaludem a to je všechno. Byl jsem zvědavej alespoň na závěrečnou konfrontaci s Einsatzgruppe SS, ale velký finále natočený v duchu předváděček klubů vojenský historie po taktický stránce proběhne tak, že cca dvacítka Němců a jeden tank úplně bez jakýhokoli zázemí se nějak octne uprostřed palouku, aby se na ně dalo hezky střílet ze všech stran a záchrana přijde nepozorovaně a velmi nečekaně v poslední chvíli. Není to žádná filmová katastrofa, jen nevýraznej film o zajímavý válečný epizodě.(17.4.2011)

  • - Nápad na film dostal Edward Zwick již o mnoho let dříve, když si jednou přečetl článek o bratrech Bielskich v deníku New York Times. (Dr Lizal)

  • - Lokace natáčení v Litvě se nacházela přibližně 100 kilometrů od skutečného místa lesního tábora bratrů Bielskich. (Dr Lizal)

  • - Spoiler: Německý tank, který se objevil před koncem filmu, je replika tanku Panzer III, který byl vytvořen modifikováním švýcarského tanku Panzer 61. Byl to jeden ze dvou tanků, které byly dříve použity ve filmu Nepřítel před branami (2001). (c.tucker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace