Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (632)

francis 

všechny recenze uživatele

Ačkoli mám výhrady ke zpracování (třeba některý z písničkových vsuvek se podle mě do filmu moc nehodily, stejně tak pojetí několika jiných scén mi moc nesedělo), ale humor a nadhled, se kterým je film natočenej, na těchhle pár nedostatků dává zapomenout. Výbornej film plnej hlášek a skvělých herců, kteří si svý role očividně užívají. ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Myslím, že právě tento film Zdeňka Podskalského jasně ukazuje, jak se mají točit komedie o buranech a hlupácích. Proč to tenkrát šlo a dnes to nejde? Protože Podskalský byl moudrý pán s výborným smyslem pro humor a dnes točí komedie jen chlupaté žoky sádla bez vkusu a vtipu? Nebo že by se snad tehdy bylo čemu smát a dnes už je život spíš smutný? ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejbrilantnějších satirických komedií, které kdy poctily bojiště. Vybraná společnost velkých komiků či herců, co se komu zdá vhodnější, a humor, který (bohužel) nikdy nezestárne, neb podobných vykuků obchází dnešním světem spousta. "Méně té vody, chlapče, méně té vody..." 100% ____ PS: Duben 2011 - Morávkovi Světáci v Klicperáku na jednu stranu svým způsobem tříští síly včleňováním dalších rozměrů, mezi něž patří i příběh lidských povah vtělený(ch) do příběhu podtitulních "Malovaných dětí" Golden Kids, přičemž dojde i na "nezbytnou" smrt, ale na stranu druhou samostatně luxusními hereckými výkony, občas parodujícími filmovou předlohu, občas posouvajícími ji dál (samozřejmě to není jenom tento případ, ale třeba Kamila Sedlárová je rozhodně odvážnější než Jiřina Jirásková;)), a skutečně mistrovskou režií, která dokáže zasáhnout přesně tak jak chce (což není vždycky tak, jak byste chtěli vy), zatloukají diváka do sedaček a ždímají z něj slzy smíchu tam, kde film udržoval vědoucí úsměv. A to ještě nádavkem dostanete uhrančivou Martu Zaoralovou, k nepoznání na bárbínu/bardotku nalíčenou Isabelu Smečkovou Bencovou, a neskutečně úlisně happy gay Davida Smečku, kteří za doprovodu výborné živé hudby čelist shazujícím způsobem živě zpívají (pro mě nečekaně) živelné pecky Golden Kids...a v poslední třetině vás dožírají neustálým omíláním téhož v kontrapunktu k tomu, jak se řehtáte tomu samému opakování mluveného slova u bíle prostřeného stolu. Úžasné představení, které bych sice klidně o dvacet minut zkrátil, ale jak jsme se již poučili z krizového vývoje, nic není dokonalé - ani totalita;) ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

No co, i Bušek z Velhartic radši chlastal v Praze s Kájou Čtvrtým, tak proč by si tři balíci (dlouhej, širokej a bystrozrakej), co makají za (asi víc jak) 7Kč,-/hod, nemohli taky trochu povyrazit v Praze, co svítí neonem? Až na ty příšerný songy, kdy jsem měl sto chutí dát si kravskej hlt alpy francovky, to byl zážitek jak Brno. Teda pardon, jak Praha. Jedna z nejlepších komedií. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

Galerie (16)

Zajímavosti (35)

  • Není pravda, že Světáci skončili v trezoru. Od premiéry do listopadu 1989 je v kinech viděli skoro 3 miliony diváků. (rublik05)
  • Oldřich Nový byl po přečtení první verze scénáře v rozpacích a chtěl roli odmítnout. Zdeněk Podskalský mu přitom roli doslova vymaloval a tvrdil, že je mu šitá přímo na tělo. Herec už byl vážený pán v letech (bylo mu sedmdesát); proto všechny nabídky pečlivě zvažoval, neboť si "na stará kolena" nechtěl pokazit renomé. Po přepsání scénáře již roli přijal. Po natáčení spolupracoval už jen na dvou dalších filmech. (kenny.h)
  • Pasáž s usazováním se v restauraci byla improvizovaná. (adamc)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama