Režie:
Steven SheilScénář:
Steven SheilKamera:
Jonathan BloomHrají:
Perry Benson, Dido Miles, Olga Fedori, Ainsley Howard, Toby Alexander, Micaiah Dring, Mark Devenport, Chris Roebuck, Clare Dyer, Penny Andrews, Arthur Fox (více)Obsahy(2)
Polská emigrantka Lena je uklízečkou na letišti Heathrow. Po jedné směně jí ujede autobus, ale kamarádka Birdie jí naštěstí velice ochotně nabídne přespání v rodinném domě nedaleko letiště. To ještě Lena netuší, že se dostane do rukou psychopatické mamky a taťky, kteří si přímo pod ranvejemi vytvořili vlastní svět, kde vládnou jejich pravidla a zákony. Snímek, který začíná jako sociální drama Mika Leigha, se velmi rychle zvrtne v krvavou a zvrhlou hru o přežití, v níž zpočátku nejistá Lena dokáže uhrát jisté body a získat pozornost a snad i důvěru mamky. Snímek se nebrání velmi černému humoru a svérázně paroduje životní styl a každodenní rituály britské rodiny. Režisér k filmu dodává: „Vyrostl jsem ve stínu letiště Heathrow a zvuky, které slyšíte v tomto filmu, jsou zvuky mého dětství.“ Snímek Mamka a taťka byl uveden ve Velké Británii v televizi o Vánocích a vzbudil velice kontroverzní reakce. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)
(více)Recenze (149)
Mum & Dad ve všech ohledech připomíná řadové exploatační filmy ze zlaté éry žánru, tedy 70. let minulého století. Tyto snímky se vyznačovaly lákavou premisou, která sama o sobě do kina nalákala diváky, a lehkým komentářem k dobově aktuálním sociálním či politickým fenoménům (zde polští gastarbeiteři v Anglii). Nicméně samotné zpracování filmů tyto dva potencionálně nosné prvky důkladně nerozvádělo, laciné pojetí speciálních efektů na místo působivosti občas dosazovalo pobavení a okaté pokusy o symbolismus zase snímky často podkopávaly kvůli nepatřičnému a strojenému zumělečťování. Za použití stejných prostředků sice vznikla fenomenální a dodnes výmluvná díla, ale právě i ohromné množství průměrných (tedy nikoli špatných) snímků, které z anotace, reflexe či analýzy znějí mnohem šťavnatější a nosnější, než opravdu jsou. To je bohužel i případ Mum & Dad. ()
Sadisti a zvrhlíci byli, jsou a budou... A očividně je to asi i nakažlivé, obzvlášť pokud někdo v takovém prostředí vyrůstá. Přestože pro mě představují horor i večerní zprávy a celkově se hororům vyhýbám obloukem, tak tenhle film na mě silně zapůsobil. Rozhodně to není samoúčelně natočená úchylárna, ale herecky i filmařsky skvěle zvládnuté psychologické drama o jedné silně zvrácené rodince ()
Po kladných reakcích a recenzích co jsem četl jsem se těšil, ale tak trochu zbytečně, mě tenhle film přijde strašně jednoduchej a nudnej. Ale jedno se musí uznat psychologie postav která se tu podařila je výborná takže za to palec nahoru, navíc i herci působily výborně. Jen prostě tenhle film není nic extra pro mě. ()
Jestli v Anglii uplatňují takhle svérázné výchovné metody, nedivím se, že nebezpečnost tamější mládeže stoupá. Podobný typ filmu nemám moc v lásce. Přes dílčí žánrová zpestření (oběť nějakou dobu nemůže křičet, většinu páchaného násilí přímo nevidíme) stoupli v mých očích Máma s Tátou teprve díky posledním minutám, kdy je systematická destrukce tradičních rodinných hodnot dovršena perverzní oslavou Vánoc. I takto lze poukázat na výsledky sociologických výzkumů. Rodiče ztrácejí autoritu, děti opouštějí domov, rodina se rozpadá. 65% Zajímavé komentáře: Flipnic, JFL ()
Pokud si někdo z bližního svého udělá lampičku, pak nemá všech pět pohromadě. Na rovinu je třeba říci, že se jedná o pěknou čuňárnu, a já si nejsem zcela jist, zda mělo jít o sociální sondu do soukromí zvrácené rodiny, či o exhibici úchylných tvůrců snímku. Poněkud mě v úvodu zaskočilo, že na produkci se podílela BBC... Pravda je, že horrorová je tak poslední čtvrtina, jinak jde s nadsázkou o drama postav, z nichž není ani jedna zcela normální ( a ta, co možná je, nebude dlouho). Absolutní beznaděj hlavní hrdinky se změní na poslední chvíli, kdy začne zoufalý boj o život. Jako výpověď o společnosti snímek příliš nepůsobí, snad i proto se neobjevila oblíbená věta: podle skutečné události... Herecké výkony obstojné, přínos filmu diskutabilní. ()
Galerie (11)
Photo © Anchor Bay Entertainment
Zajímavosti (5)
- Tvůrci měli na natáčení pouhé 3 týdny. (Matared)
- Ve filmu nezazní skutečná jména mamky (Dido Miles) a taťky (Perry Benson). Ve scénáři jsou proto postavy uvedeny pod velkými písmeny. (ČSFD)
- Během závěrečných titulků běží černobílé záběry, které monitorují členy rodiny. Tuto scénu natáčela Ainsley Howard, která ve filmu hraje postavu Birdie. (Matared)
Reklama