Režie:
Jiří StrachScénář:
Arnošt VašíčekKamera:
Martin ŠecHudba:
Miloš BokHrají:
Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Aňa Geislerová, Tereza Ramba, Vojtěch Dyk, Bára Munzarová, Hana Vagnerová, David Prachař, Filip Cíl, Josef Somr, Jitka Schneiderová (více)VOD (1)
Epizody(3)
-
Noc hadů (E01)
-
Vražedný kód (E02)
-
Brána nebes (E03)
Obsahy(2)
Znalec černé magie Ivan Trojan a policejní komisař Jiří Dvořák pátrají po pachateli série rituálních vražd. Napínavý kriminální příběh inspirovaný existencí tajemné Ďáblovy bible. (Česká televize)
Videa (3)
Recenze (435)
Počáteční minuty ve mně poněkud rozdmýchaly nedůvěru, ať už kvůli tomu nechutně umělému hadovi, „srážce“ s náklaďákem (ať už byla nebo ne, to odpadnutí bylo nepěkně teatrální) nebo těm pánbíčkářům. Ovšem od chvíle, kdy nastoupil na scénu Dvořákův Sumara, chytla Ďáblova lest šťávu a začala mě hodně bavit. A to vlastně téměř po celou dobu všech 3 dílů, a to především díky výbornému castingu/herectví hlavních představitelů (krom Dvořáka také Trojan, Geislerová, Štěpánková atd.), pořádné dávce napětí, všudypřítomnému mysterióznu (které dokonce dalo i zapomenout na fakt, že je mi jinak tahle tématika úplně cizí), stále se rozšiřující sestavě podezřelých (člověk sice tuší konkrétního pachatele docela brzo, ale stále si není zcela jistý, jestli a kdo v tom jede s ním), no a v neposlední řadě občasnému humoru (do něhož jde zahrnout i tu zlomyslnou spztku na samotném konci, která mě upřímně rozesmála). Na druhou stranu, člověk musí přijmout skutečnost, že Ďáblova lest obsahuje i fantasy prvky (což každému nemusí být po chuti) a pak také přimhouřit oči nad některými slabšími místy (kupříkladu nad takovými, kdy jdou vrchní kriminalisté do všeho zásadně sami, bez toho aby si s sebou vzali alespoň 1 „pěšáka“ na krytí). Ve výsledku je to tak na rozmezí 3/4*, ale vzhledem k tomu, že u mě převládají pozitivní dojmy, zvolím vyšší variantu. „Prosím tě, co jsi tím chtěl dokázat?“ – „No když sem slyšel ty blbosti, tak sem se neudržel, no.“ – „Jaký blbosti? Víš jak je Součková známá? Dokonce přednáší i v cizině.“ – „Čím větší volovina, tím větší úspěch.“ ()
1. díl: Není moc co řešit, Strach opět režíruje televizní nadstandard, herci s občasnou výjimkou přehrávajícího Jiřího Dvořáka velmi dobří, scénář typicky vašíčkovský se všemi klišé, naivitami (religionista nezná Codex Gigas etc.) a připitomělými dialogy, které naštěstí dramaturgie výrazně "zcivilnila"... Po trochu toporném počátku se to nakonec slušně rozjelo, byť místa, jako jsou "důchodcovské re-prezentace" satanistické kultury ukazují, že ani Strach se televizní naivitě posledních let nedokáže úplně ubránit. 2. díl: Dobrý dojem z řemeslné stránky ještě umocňují dobře svícené a solidně zahrané "horrorové" části. Objevují se i první vašíčkovské konspirace, nicméně díky výbornému Dykovi nijak nepobuřují svojí dryjáčnickou laciností. Potěší i občasný gag na odlehčení, tak nějak tu chybí televizní vata a šroubovanost, byť je znát, že s tímhle žánrem tu nikdo moc zkušeností nemá. Hudba jen potvrzuje to, co mě napadalo už v první díle: je nepřirozená, upjatá a zbytečně přehnaná. Kritický "prostředek" jen potvrdil, že se dílo daří – jak moc, to zodpoví až finále. 3. díl: Dvě zásadní slabiny finále, obě ve scénáři. Totožnost vraha je čitelná dlouho dopředu a není postava, která by fungovala jako falešný podezřelý. Začátečnická chyba... Závěr v zásadě očekávaný festival vašíčkovské fantasy, vizuální efekty hrozné, ale Strach laťku udržel poměrně vysoko navzdory naivitě. Druhá slabina: opravdu trapný závěrečný vtip. ()
První díl je celkem nuda, ale na Trojana s Dvořákem se dá dívat i v nudě. Druhý konečně připravuje napínavé chvíle a potvrzuje mi, že Trojan s Dvořákem u Stracha se mi přece musí líbit. Nemusí. Třetí díl je naprosto debilní a nastavuje laťku pokleslosti hodně hluboko. Scéna, v níž stojí Trojan s křížem před sochami, se jednou určitě objeví v parodii. I když ... něco takového již netřeba parodovat. Škoda, že ďábel neodpráskl kysličníkovou blondýnu Ani Geislerové již začátkem prvního dílu. Na konci druhého mohl odprásknout i komisaře a pseudoznalce, aby se Trojan s Dvořákem nemuseli po zbytek života stydět, že hráli v tom srandovním třetím dílu. ()
Český pokus o takovou Šifru mistra Leonarda. Jiří Strach TV tvorbu umí a je to jeden z režisérů, který by si zasloužil pořádný rozpočet. Ďáblova lest dokáže vtáhnout, přestože používá veškerá klišé detektivek (opilecký policajt, snaživá nová kolegyně apod.) ale ztrácí nejvíce na scénáři, což se nejvíce ukáže v závěrečném díle. ()
TV/// Obsazení 10/10 Děj 6/10 Hudba 8/10 Efekty 6/10/// +hvězdné obsazení, vydařená tajemná atmosféra, příběh, občas dialogy které pobaví -rozdělení na 3 části/// Na české poměry hodně netradiční krimi zápletka. Na televizní film velice hvězdné obsazení, jež snad už lepší být nemůže. Dobré herecké výkony a dobře rozdělné role. K tomu všemu napínavá atmosféra. V tomhle si člověk libuje. Je jen škoda, že je film rozdělen na tři části. Divák tak strácí souvislosti a film ztrácí tempo. Nikdy mě toto téma nebralo a myslím si, že Šifra mistra Leonarda je o něco lepší, přesto jsem si tenhle film docela užil./// Celkem 72%/// ()
Galerie (42)
Zajímavosti (19)
- Díl seriálu 30 případů majora Zemana (od r. 1974), který sledují hlídači v autě, je symbolicky "Bestie". (jendamaty)
- Úvodní gregoriánský chorál (Urbs Ierusalm Beata) je stejný jako ten, který zpívá Sean Connery ve filmu Jméno růže. Dalším odkazem je věta "v tom spočívá veškerý smysl trezoru" (MeaCulpa)
- Podlažický klášter je poprvé zmiňován v roce 1159. Zanikl na jaře roku 1421, když husité táhli do východních Čech. Nebyl nikdy obnoven. Na jeho místě byl postaven kostel sv. Markéty. (blackrain)
Reklama