Režie:
Steven SoderberghScénář:
Lem DobbsKamera:
Steven SoderberghHudba:
David HolmesHrají:
Gina Carano, Michael Douglas, Michael Fassbender, Ewan McGregor, Channing Tatum, Bill Paxton, Antonio Banderas, Michael Angarano, Mathieu Kassovitz (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Mallory Kane je tajnou vládní agentkou, která pracuje v těch nejnebezpečnějších a nejšpinavějších koutech světa a její mise nejsou vždy tak úplně legální. Po úspěšném osvobození jednoho čínského novináře jí někdo z kolegů podrazí a chce její smrt. Stane se terčem zabijáků, kteří znají každý její krok, a aby přežila, musí dopadnou ty, jenž ji zradili. Díky svému vojenskému výcviku vymyslí dokonalou – a nebezpečnou – léčku. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (32)
Recenze (513)
Zkrat je kriminálně podhodnocený, důsledně feministický, opojně artový a rozkošně podvratný. Začínám považovat Soderbergha za jednoho z nejzručnějších hollywoodských filmařů současnosti, protože způsob, jakým si přizpůsobuje a inovuje žánrové, narativní i stylistické konvence a využívá k tomu neherecké celebrity (Sasha Grey, Gina Carano), mě nesmírně baví. Osobně vůbec nechápu výkřiky, jak je to nudné, když takřka každá scéna je natočená v rozporu se zažitými postupy. Více v recenzi. ()
Příběh není zrovna záživný a zajímavý a i když naprosto skvělá hudba Davida Holmese v divákovi evokuje, že by mohl sledovat tarantinovku, ani dialogy nejsou nikterak peprné. Ale Soderberghovi nelze upřít schopnost točit tuctové žánrovky po svém. Jeho "bourenovka" spňuje základní rysy svých vzorů - máme tu nájemnou emancipovanou brunetu, která diváka v první minutě ujistí, že je schopna se dostat z jakékoli šlamastiky, hodně se tu cestuje po světě a před někým utíká skrze domy a střechy. Soderbergh ale dělá mnohé věci jinak, což považuji za velmi svěží. Hudbu Davida Holmese používá mimo akční scény, což dodává vyprávění videoklipový look. Ve filmu se v podstatě vůbec nestřílí a veškeré kontakty mezi aktéry probíhají ručně (a jak jsem uvedl - bez hudebního podkresu) a jednak mají velmi povedenou choreografii (a vypadají velmi realisticky ve smyslu takhle by se mohli dva cvičení nájemní tajtrlící mezi sebou pošťuchovat v hotelovém pokoji), jednak jsou tyto scény velmi dobře ozvučené. Výsledkem je kontaktní souboj, kde cítíte každou ránu. Berte moje možná nadsazené hodnocení jako radost z toho, že jednou za 10 let nejsem nucen poslouchat hlasité burácení pseudohudby při střelbě z dvaceti samopalů a při dunivé explozi v pozadí. Nájemná slečna, co má pěkný vztah se svým tátou a která se svým klínem opováží přiškrtit Michaela Fassbendera, má moje sympatie. ()
Zkratem zřejmě utrpěl střihač, když si vzal na filmové pásky křovinořez, v druhý ruce přehryzanej kabel a stál ve vodě v železných botách. No schválně. Hlavní dějová linie - sledujeme příběh agentky. Setká se v baru s nějakým týpkem, který ji pak mrdne popelníkem po hlavě, ta unikne a nasedá do auta s civilem, kterýmu pak v kostce vylíčí vše, co se dosud odehrálo - takže, najednou začneme čumět na sled dění jakýchsi retrospektiv a to nasnímané tak, jako by to byl hlavní příběh, což asi je. Uběhne asi hodina (toho vyprávění i filmu) a jsme zpět v autě, pořád někam jednou a Džína stále vypráví. Nuda jak v hradních protokolech anglické královny. Pak se to všelijak motá, sem tam bitka - jo bitky, ty jsou na celém filmu nejlepší, ale stejně tak nějak nechápete hlavní postavu, ani motivace jiných postav. Hemží se to tam samými celebritami, ale hovno z toho. Napětí ve filmu je nula, tak jakýpak zkrat, že ano? Z thrilleru zbyl jen zmatený, lehce akční film vylepšený jen tím, že zdejším Bournem je silná bojovná žena. A Bourne není vlastně dobré přirovnání. Bourne měl HOSIPA plně rozvinutýho, tahle hrdinka si vše pamatovala až příliš dobře a hlavně to musela do detailu říct tomu klukovi v autě (pičovina, že?), který pak stejně z příběhu zmizel jako pšouk ve větru, tak si pak stejně říkáte, co to jako mělo bejt, k čemu tam do psí prdele byl! Zkrátka nevyužitý potenciál, tak aspoň tři *. ()
Medzi béčkom a tradičným priamočiarym príbehom je rozdiel. Haywire nie je béčko. Len je prvoplánový a v podstate prázdny. Proste žánrovka, ktorá sa navzdory očakávaniam vôbec na nič nehrá. Na vysoký level kvality to posúva Soderberghova réžia, ktorá je proste dokonalá. Ako zvyčajne ide proti očakávaniam a natáča napínavý thriller ako čosi bežné, všedné a nenapínavé. Skrátka rutina nájomných vrahov a špiónov. Všetky súboje sú geniálne natočené, ale vrchol je automobilová naháňačka v zasneženom lese. Scenáristicky priemerné, z režijného hľadiska veľká lahoda. ()
Jeden z filmů, kdy je záhad víc než dost, nic moc nechápete a až na závěr zjistíte, že z vás režisér dělal blbce a vysvětlí vám, jakej je génius, jak to všechno bylo. Škoda, vzheldem k obsazení a žánru jsem se těšil. Tohle šlo natočit daleko líp. Aspoň mi Soderbergh představil Ginu Carano, na tu se zas někdy rád podívám. # příběh 5 | hudba 5 | humor 0 | akce 6 | napětí 3 | pustil bych si znovu 5 ()
Galerie (59)
Zajímavosti (9)
- Bill Paxton nahradil původně zamýšleného Dennise Quaida, jenž účast odřekl díky paralelnímu natáčení snímku Soul Surfer (2011). (Conspi)
- Mallory Kane (Gina Carano) nosí ve filmu zelenou mikinu s nápisem „Trinity College Dublin“. Samotná herečka ve skutečnosti chodila na střední školu v Las Vegas, která se též jmenovala Trinity. (Cliff Booth)
- Natáčalo sa od 2. februára do 25. marca 2010 v Írsku a Novom Mexiku, USA. (m.a.t.o.)
Reklama