poster

Santiniho jazyk (TV film)

Drama / Thriller / Mysteriózní

Česko, 2011, 90 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • PollyJean
    **

    No, přinejmenším je to pěkný výběrový katalog Santiniho okouzlující architektury. Jinak jsou dojmy spíš rozpačité – vše co mělo fungovat tajemně nebo nedej bože mysticky (dvě dívky v bílém, žena z pouště, jazyk, šifra) vypadá nevěrohodně až střeleně, zápletka s reklamně použitelnou univerzální větou jako důvod k zabíjení a nenávistem taky moc neobstojí. Zjednodušování (všichni všechno vědí, dveře všech kostelů jsou kdykoli otevřené, mrtvol se dá tak snadno „zbavit“) tomu v rámci snadné plynulosti nakonec taky moc nepřispívá. Jelikož Sedmikostelí je mnohem lepší, i já se přidávám k těm, kteří se Strachova zpracování obávají. Chtělo by to někoho méně…akademického?(6.12.2011)

  • Marigold
    ***

    Ne, Strach nezvolil zrovna ten pravý klíč, hlavně k filmu, který pojednává o svátosti mlčení. Ne že by Santiniho stavby nesnímala kamera pohledně, ale je to estetika reklamních spotů Unesca, nikoli Urbanův svět, v němž se modernita slívá s anachronismem, mýtus se skutečností a fabulace s pravdou. Něco takového je do televizního filmu nepřenosné a pokud něco Santiniho jazyk zachraňuje, pak že patří k těm dějovějším autorovým prózám. Tudíž alespoň něco z napětí se do filmu přelévá, byť tu chybí klíčová dimenze literárního stylu, bez nějž se Urbanova díla mění v sérii podivných šestákových historek s popletenými motivacemi postav. Pokud však tenhle solidně sehraný, nasnímaný a ozvučený film dostane do staveb jednoho z největších architektonických géniů alespoň pár zvědavců, pak měl jistě smysl. Sice úplně jiný než kniha, ale i tak... Sedmikostelí se však namouduši začínám bát, Strachova snaživá televiznost se k urbanovskému světu vůbec nehodí.(4.12.2011)

  • dopitak
    ***

    Jdu po stopách Jirky Stracha tak nějak napřeskáčku, takže po Santiniho jazyku mohu konstatovat, že Ztracená brána znamenala pokrok. A teď k filmu: vztahy mezi postavami jsou fakt tragické, holká co s někým trtká asi těžko bude druhý den olizovat prsty bývalýmu, navíc Zuzana Kajnarová se mi prostě nelíbila. Hudba se mohla víc krotit a Molnárová předabovaná jednou z nejprofláklejších dabérek, kterou když večer budete přepínat televizi napříč kanály, uslyšíte snad pokaždé (Andrea Elsnerová), vyloženě rušila. Tak nějak pořád podle stejné mytické šablony, pane režisére.(17.1.2014)

  • RelaxMan
    odpad!

    " Vždyť to nedává žádnej smysl " pravil M. Taclík v tomto filmu a měl velkou pravdu. Už hodně dlouho jsem neviděl tolik nesmyslů a chyb ve filmu. Čekal jsem tajemno, čekal jsem od J. Stracha, že to bude aspoň trochu fungovat jako " Dáblova lest " a dostal jsem toto. Jediné co bych pochválil jsou záběry kamer na interiéry kostelů, ale to je aspoň na tu jednu hvězdu příliš málo.(14.12.2011)

  • honajz
    *****

    Dokonalé čistotou filmového jazyka, scénáře a kombinací všech prvků architektonických. Moc se mi to líbilo. Problém je, že film se tváří být něčím, čím není, protože jde jen o vábničku na diváky (skutečně není Šifrou mistra Leonarda), a je ve skutečnosti něčím zcela jiným - řekněme duchovní cestou. - EDIT: Takhle zpětně se zdá, že Santiniho jazyk bude jakýmsi lakmusovým papírkem inteligence českého národa, resp. uživatelů ČSFD, a jejich schopnosti rozpoznávat symboly a věci naznačené, ale nevyřčené. Nebo jestli musejí dostat polopatická a doslovná vysvětlení.(4.12.2011)

  • - Ve scéně, kdy hlavní postava filmu studuje v Klementinu, můžeme vidět autora předlohy a částečně i scénáře Miloše Urbana, jak čte svou knihu „Sedmikostelí“, která byla jeho další adaptací režírovanou Jiřím Strachem. (Rover)

  • - Viktorii a Aurelii, které jsou zpočátku považovány za jedinou osobu, hrají sestry Lucie a Petra Molnárovy. Zajímavého napětí, které mezi oběma dvojčaty vzniká díky jejich částečné stejnosti a částečné rozdílnosti, využil režisér Strach již dříve v televizní pohádce Tři životy (2007). Tam Lucie a Petra naopak ztvárňují dobrou a špatnou stránku jediné dívky - Aničky. (Ak.žena)

  • - Natáčení se muselo vměstnat do 19 dnů. Filmaři v podstatě nebyli jediný natáčecí den v ateliéru. [Zdroj: ceskatelevize.cz] (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace