Režie:
Wes AndersonKamera:
Robert D. YeomanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Kara Hayward, Jared Gilman, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Frances McDormand, Harvey Keitel, Bob Balaban (více)Obsahy(1)
Příběh roztomile svérázné komedie Až vyjde měsíc se odehrává v 60. letech 20. století na romantickém pobřeží Nové Anglie. Samovi a Suzy je dvanáct let. Oba spojuje stejný problém: se svým okolím si nerozumí, ale myslí si, že o světě dospělých vědí vše. Na první pohled se do sebe zamilují. Uzavřou tajnou dohodu a připravují velkolepý plán. Po roce od jejich prvního setkání společně utečou do divočiny. Jejich zmizení obrátí život poklidného městečka vzhůru nohama. Pod vedením místního šerifa (Bruce Willis) zahajují obyvatelé rozsáhlé pátrání po dvojici malých uprchlíků. Kromě rodičů (Bill Murray, Frances McDormand) mladé dívky, se po jejich stopách vydávají i místní skautský vedoucí (Edward Norton) s celým oddílem nadšených skautů, sociální pracovnice (Tilda Swinton) a další výstřední dobrovolníci… (oficiální text distributora)
(více)Videa (27)
Recenze (1 017)
Na ideové rovině v podstatě hraná verze Fantastického pana Lišáka, pouze s větším zájmem o nedospělého hrdinu, který je ale u Andersona roven hrdinům dospělým (což pěkně ukazuje parťácky vztah kapitána Sharpa a Sama). Svou nechuť opustit krajinu dětství, vzdát se divočiny a vlastní přirozenosti ve prospěch civilizace, tentokrát král filmové indie říše vyjadřuje s velkým nádechem nostalgie (která se trochu bije s několika nečekaně dospělými scénami první mládežnické lásky). Ustoupit před ní občas musí i jeho nenapodobitelná hravost. Banálnost některých dějových zvratů a charakterových proměn, zaviněná nadbytkem postav a snahou každou z nich po zásluze odměnit, kontrastuje s neskutečnou vypiplaností každého záběru. Vtipy nekřičí, aby upoutaly naši pozornost a napoprvé snad ani není možné je všechny pochytit, resp. najít v mizanscéně. Právě s ní Anderson dokáže pracovat s podobnou nápaditostí a smyslem pro poezii prostoru jako třeba Jacques Tati. Na rozdíl od něj ale pracuje s menšími plochami (příbytek Bishopových vytváří díky „rozkouskování“ na jednotlivé místnosti dojem domečku pro panenky) a také rozsáhlejší exteriérové prostory panorámuje tak, že působí velmi ploše (asi jako side-scrooling videohry). Obdiv, s jakým puntičkářstvím a nápaditostí je film udělán (tedy ne vymyšlen) protentokrát převážil nad okouzlením, ale i tak jde o ohromný posun, neboť před pár lety jsem Andersona řadil mezi režiséry, s kterým na dálku nikdy kamarádi nebudeme. 85% Zajímavé komentáře: Radek99, sportovec, sinp ()
|| Scenár: Wes Anderson, Roman Coppola | Hudba: Alexandre Despalt | Produkcia: Jeremy Dawson, Scott Rudin, Wes Anderson, Steven M. Rales | Distribúcia: Focus Features | Štúdio: American Empirical Pictures, Indian Paintbrush, Scott Rudin Productions | Rozpočet: 16 miliónov $ | Tržby: 65,044,087 $ || Kúzelne bláznivé. Zbytočné opisovať, minimálne raz za život nutné vidieť. Alebo aspoň zažiť :) ()
Z toho hodnocení tady fakt nemůžu... Netradiční styl režie ještě automaticky neznamená dobrý film. Já jsem se teda nebavil, možná kdyby mně bylo tak 10 let... Jediný co se mi líbilo byla hudba. Jinak to je hrozná ptákovina, prdlá a ujetá infantilní srajdička. Tohle mě nedokázalo ani pobavit, ani zaujmout a člověk ani nedokáže těm šíleným postavám fandit. Nevím, co tímto chtěl autor říci, každopádně za sebe říkám, že něco takovýho už nikdy více! 40% ()
Dnes jsme zprovoznili na louce nad naším městečkem letňáč a tohle byl první film doufejme z dlouhé řady snímků, který byl na této premiéře promítán. Bouře naštěstí noc před promítáním odezněla, komáři žrali jak diví bez ohledu na holé části těl napenetrované repelenty, ale pivko bylo studené a brambůrky správně solené a křupavé tak se to mohlo rozjet ! ... Co říci k příběhu? Zvláštní. To je to slovo co mne napadá. Anderson buď má skauty hodně rád, nebo je hodně nesnáší... Do teď nevím jak to s nimi má, každopádně o skautech a nejen o nich je tenhle snímek. A hned mne napadl i jeden starý vtip: ,,Co je to skaut? Díte oblečený jako debil pod vedenim debila oblečenýho jako dítě.'' Vidět Edvarda Nortona ve skautském a chovat se skautsky, už jen to stojí za vidění. A to nemluvím o Harvey Keitelovi, který po hříchu není ani zmíněn zde v hercích... Celý film je takový lehce úsměvný na hraně absurdna. Hlavní hrdina mi děsně připomínal předčasně vyspělého (inteligenčně) Manyho z Takové moderní rodinky. Z koho jsem byl paf byla mladičká Kara Hayward a stejně jako mně kdysi u Zaříkávače koní zaujala mlaďounká Scarlett Johansson, i této dívčině věštím slibnou budoucnost ! Děj je plný mládí a naivity, která neví jen tuší jak vypadá svět dospělých. Kamera byla hodně zajímavá i ten šedesátkový feeling, který zde nebyl zdůrazňován rockenrollovým podkresem, ale vzhledem k lokacím starou poctivou dřevitou americkou country Hanka Williamse, kterou v některých okamžicích skvěle prolínal svojí hudbou A. Desplat. Možná mi něco uniklo, možná jsem nebyl úplně naladěn na stejnou frekvenci, každopádně pro mně to nebyl ani průšvih ani nic excelentního a tak dávám za solidní průměr a 3 skautské nášivky. * * * ()
Motiv generační vzpoury předteenagerského (předvýrostkovského) věku v době končící beatnické a rodící se hippiesovské éry je mimořádně zajímavý i svým umístěním geografickým (Nová Anglie, vývojově nejstarší část USA), tak společenským (polovojenské skautské hnutí). Zálesáctví předchozích staletí se prolíná se zbytky prudérie a tradiční výchovy v osobnostech předčasně vyspělých, individualitou mimořádně silných a nadaných dětí. Dílo a jeho aktéři, jejichž reálnost je mimo pochybnost, mají sice v běžném praktickém životě stopový výskyt, ale existují. Dokonce i ve světě zvlášť konzervativního amerického maloměsta, jež je svými hodnotovými orientacemi rubem nablýskané líce obou oceánských supraaglomerací - jak atlantické, tak pacifické. Filmové kvality, o nichž se obsáhle rozepisuje Radek 99, svéráz a působivost MĚSÍCE dále dotvářejí a prohlubují. Příběh, který zaujme vtipem, humorem i hloubkou autorského ponoru, se ke svému prospěchu vymyká převládající úrovni hlavního trendu nejen americké, ale i světové filmové produkce. ()
Galerie (54)
Zajímavosti (28)
- Jedná se o šestou spolupráci Wese Andersona a Billa Murrayho (pan Bishop). (AIMÉE)
- Když Sama (Jared Gilman) obklíčí skupina skautů na poli, stoupne si na kámen a řekne: "Na tomhle místě skončí můj boj". Tuhle větu vyřkl náčelník Joseph z indiánského kmene Nez Perce. V roce 1877 se se svým lidem pokusil uniknout americké armádě na 1700 km dlouhé pouti k hranicím Kanady. Asi 60 km od hranic je armáda obklíčila. (HellFire)
- Suzy (Kara Hayward) začne číst knihu "Disappearance of the Sixth Grade" v polovině filmu, přesněji řečeno v čase 46:59, přičemž do konce filmu zbývá 46:56 minut. Tato chvíle rovněž značí přelom v ději, takže Suzyino čtení upozorňuje diváky, že se mění tón a vývoj filmu. (HellFire)
Reklama