Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Havíři Kubovi a jeho ženě Markýtce přinesla vrána dvanácté dítě. Havířina nenese a proto jde Kuba poprosit bohatého sládka Pandrholu o trochu jídla pro hladové děti, ale ten ho odmítne. Kuba hledá kmotra pro své dítě. Odmítne Pánaboha i čerta, protože je považuje za nespravedlivé vůči chudým lidem a vybere Smrťáka. S jeho pomocí se Kuba stane zázračným doktorem. Od bohatých si nechá platit a chudé léčí zdarma. Když onemocní Pandrhola, Kuba ho nechce léčit. Vymyslí si nesmyslné úkoly a když je sládek splní, vyléčí ho i přes Smrťákův zákaz. Sládek nechá Smrťáka zavřít do sudu a lidé, ani zvířata nemohou zemřít… (Filmexport)

(více)

Recenze (480)

ivishka 

všechny recenze uživatele

Perfektní Jiří Sovák, Rudolf Hrušínský, Květa Fialová a spousta dalších hvězd, která pochází z našich končin. O smrťáčkovi, který ať chceme nebo ne neodmyslitelně patří k našim životům - čili koloběh přírody. Nejvíce je pro mě ovšem zapamatovatelný moment, kdy na stromě rostou jitrnice a v potůčku místo vody teče pivo :-D. Ryze a správně české. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v červenci 2020. Film Dařbuján a Pandrhola je ideologicky a formálně jedinečnou lidově uvědomělou pohádkou, vhodně sloužící k posílení sebevědomí dělnické třídy. Hrdinou je horník, jednoznačně se vymezuje proti tradičnímu stavu mocenského vykořisťování a rozhodně odmítá světské i církevní uspořádání životní úrovně, okatě nepříznivé k nejchudší vrstvě. Samovolné povýšení mezi učence se neobejde bez hlasitého nesouhlasu komunity, které je ta panská nadřazenost přirozeně proti srsti. Ale jen do té doby, než pochopí, že hrdinova profesní proměna je pouze tím kabaretním jevištěm, na němž si může vykořisťovaná třída vyrovnat ty své nevyřízené účty s privilegii měšťanského obchodního stavu. Martin Frič vdechl výtvarně stylizovaný filmový život lidové pohádce přesvědčeného straníka Jana Drdy, třídní nespravedlnosti se tak dostalo zasloužené satisfakce a osvěžujícího nadhledu nezbedné radosti ze života na jeho výsluní. Lidově progresivním hrdinou je Kuba Dařbuján (velmi příjemný Jiří Sovák), chudý havíř a pudově nezodpovědný otec tuctu dětí, pragmaticky a ideově smýšlející vykuk a nástroj k nastolení třídní spravedlnosti, neboť jeho zásluhou se boří třídní předsudky, přestože rafinovaně také využívá ve svůj prospěch nízký stupeň všeobecné gramotnosti a vzdělání. Veřejným třídním nepřítelem je Pandrhola (vynikající Rudolf Hrušínský), lakotný sládek a hamižná mocenská i ekonomická autorita oblasti, nenasytně tu inkasující svůj zasloužený díl provize z hostinské činnosti. A býk se ostentativně dráždí červeným hadrem. Rozhodujícím hráčem, mající povětšinou pravidla hry zásadně na své straně, je Smrťák (zajímavý Václav Lohniský), kmotr dvanáctého Dařbujánova potomka. To on dává výhodu dělnické třídě, a přestože o tuto výhodu dělnictvo brzy přichází, stává se přesto potenciálním zdrojem budoucí, a revoluční, změny společnosti. Hlavní ženskou postavou je Pandrholova manželka (dobrá Pavla Maršálková), věrná mužově pojetí vrchnostenské moci. Bohatství a přepychové životní podmínky jsou výdobytkem privilegovaného stavu. K výraznějším postavám patří také Markýtka (příjemná Běla Jurdová), Dařbujánova velmi plodná a milující manželka. Z dalších rolí: Dařbujánův bezelstný kamarád Pšuk (Stanislav Neumann), zázrakem kvapně uzdravený dlouhodobě nemohoucí havíř Matěj Klofát (Bohumil Švarc st.), jeho starostlivá mladá žena Marijánka (Květa Fialová), tak unáhleně odmítnutý stařeček Pánbůh (Bohuš Záhorský), sebevědomý štramák a čertovský myslivec (Otakar Brousek st.), lakomý krupař s bolavými zády Johan Bašta (Josef Hlinomaz), poslední vůli chtivě požadující krupařova žena Filoména (Ilona Kubásková), z dceřiny umanutosti zoufalý pláteník (Ota Motyčka), neustále proháněná Pandrholovic děvečka Anka (Alena Kreuzmannová), moribundu neznalý koktavý doktor (Oldřich Dědek), či Pandrholou káraný hostinský na Kocandě (Bedřich Bozděch). Film Dařbuján a Pandrhola je politicky sebevědomou dělnickou pohádkou. Hlad je, když se chleba na vás rozzlobí a uteče pryč! Třídně pojaté rozdělení dobra a zla odlehčenému nadhledu není na překážku. Příjemná, byť též příkladně lidová, filmová pohádka. () (méně) (více)

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Nedostatečná lékařská péče? Chabá sexuální osvěta? Hladomor? Kdepak, největším problémem této Drdovy vísky je závislost na alkoholu! Jen si to vezměte, nesolventní havíř, co nezná chráněný sex, neumí uživit rodinu, pije (zásadně na dluh) a když jako nelegálně pracující lékař něco vydělá, hned to roztočí. A co víc, v deliriu tremens má halucinace v podobě čertů či smrti postávající u postele. Kolega Matějíček tři roky na márách a hned jak se uzdraví, jde nezřízeně chlastat za peníze partnerky. Permanentně nacamraný děda Pšuk si způsobuje zranění pády ze soch. Pivovarník Pandrhola si vzhledem k barvě obličeje taky rád přihne a k tomu disponuje morálním kreditem Trautenberka. A Joe Black, co to má celé kočírovat, nezkoumá chuť lidských polibků ani burákového másla, nýbrž opojného alkoholu a pak mu následky nezměrného pití (ano, zase ten chlast) brání ve výkonu povolání. Diví se vůbec někdo, že největším svátkem v téhle vesnici je, když potokem proudí pivo..? Ukňouraný Neumann, zábavný žnec Lohniský, povědomé kulisy a ještě povědomější princip, že buržoazie musí krutě trpět, aby se chamraď měla bene.. ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Jedna ze stálic, kde mi krom výborného, ale opravdu výborného smrťáka Hujera Lohniského ještě utkvěl tradiční Stanislav Neumann. Nemám ráda Sováka, ale určitě mu neupírám, že tady hraje skvěle, samozřejmě stejně jako Hrušínský. Na téhle pohádce se mi ale opět líbí hlavně menší role známých kapacit - Hlinomaz, Záhorský, Fialová, Trégl... A kdo by neznal "Glo-glo-glo-glo-glo-glo-glóóóóóriááááá..." hymna našich putik! ()

lekr 

všechny recenze uživatele

Stoprocentně to není tak hrozné jako některé dnešní televizní rádoby pohádkové počiny. Ba naopak. Exteriéry jsou sice poplatné době, doalogy i vtipy jabysmet, ale to se dá ještě překousnout. Ve filmu mi nejvíce vadí jeho notně budovatelské rysy, které se z něj snaží udělat jenom další budovatelskou dobovou frašku. Naštěstí jim to ale úplně nevyšlo. Bezpochyby největším kladem filmu jsou skvělé herecké výkony Sováka a Hrušínského, kteří zahrají úplně všechno. Potěšila mě i malá role Vladimíra Menšíka. Žádná perla to teda není, ale vzhledem k tomu, že se k režii dostal dobový profík Martin Frič a dal filmu komické rysy, tak z toho ještě není žádný budovatelský odpad, jen příejmná nostalgická vzpomínka na staré zlaté české filmové časy. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (23)

  • Když se čert v podání Otakara Brouska představuje Dařbujánovi (Jiří Sovák), udělá ukazováčkem a malíčkem pravé ruky gesto „rohů ďáblových“. Stejné gesto zavedl v metalové kultuře zpěvák Ronnie James Dio, ovšem o desítky let později. (heavy66)
  • Dařbuján (Jiří Sovák) vyléčí Matěje Klofáta (Bohumil Švarc) těstem, které mu rozmaže po břiše. Když ale Matěj vzápětí cvičí ve světnici, po těstě není nikde ani stopy. [Zdroj: tv.nova.cz] (Duoscop)
  • V českej obci Přívrat od roku 2005 organizujú Zimné údolné hry úplne v duchu kultového rozprávkového príbehu. Päť zmiešaných družstiev susedných dedín čaká banícka práca v štóle, výroba jaterníc a ich vešanie na svätú Barborku, ochutnávka mláta a piva, liečba à la karborundum, otáčanie postele, stínanie hláv Smrťákovou kosou a ďalšie. Jeden z organizátorov hovorí: "S prípravou hier sme sa vyhrali, len jaterníc sme narobili dvesto dvadsať, stovku sme ich zavesili na sosny. V potokoch tečie nymburské pivo. Stavba Kocandy a všetkého potrebného na súťaž trvalo zhruba dva týždne." (Raccoon.city)

Související novinky

Reklama

Reklama