Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden člověk zemřel, život druhého je v sázce. Dvanáctičlenná porota rozhoduje o osudu mladíka, jemuž hrozí obvinění z vraždy otce... Americké soudní drama Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) patří mezi klasická díla světové kinematografie. Původně se však jednalo o řadovou televizní hru v rámci dramatické antologie Studio One, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. Univerzální téma dvanácti porotců rozhodujících o vině či nevině mladíka obžalovaného z vraždy svého otce představuje dodnes vděčný námět pro filmové i divadelní tvůrce. Vlastní verzi slavného námětu natočili filmoví velikáni jako Nikita Michalkov nebo William Friedkin, jenž původní téma rozvinul o reflexi rasové nesnášenlivosti ve společnosti díky obměně osobností v porotě. Friedkinův poutavý remake z roku 1997 zaujme po vzoru původního snímku silným hereckým obsazením, jemuž vévodí Jack Lemmon. Ten ve filmu ztvárnil ústředního porotce č. 8, který zpočátku stojí proti totální přesile, protože jako jediný není přesvědčený o vině obžalovaného mladíka. Ve hře je ale nejzávažnější obvinění z úkladné vraždy prvního stupně a trest smrti, pokud si budou jisti o jeho vině nade vši pochybnost. Kolem zdánlivě jasného případu se strhne vášnivá polemika. Dvanáct porotců znamená dvanáct různých pohledů na důkazy a výpovědi, které zazněly během soudního přelíčení. Dospět k finálnímu verdiktu může být nakonec mnohem komplikovanější, než se na první dojem mohlo zdát. (Česká televize)

(více)

Recenze (122)

jondzavid 

všechny recenze uživatele

Videl som aj originálnu verziu a ak porovnávam, tak sa mi páčila viac. To však neznamená, že by išlo o zlý remake. Henry Fonda v originále jednotky je naproste nedostižný, akokoľvek sa slušný Jack Lemmon snaží. Zo zbytku v remaku vyniknú George C.Scott či Armin Mueller-Stahl. Oproti originálu na mňa najviac odlišným dojmom pôsobil predstaviteľ jedného z hlavných oponentov, ktorého Mykelti Williamson (černošský radikál) stvárnil tak odporne, že som mal chuť mu jednu vraziť pri takmer každom jeho dialógu. Celkovo si priradím tento remake medzi tie, ktoré nie sú zbytočné, ale ak sa niekedy, k tomuto majsrtštiku z kategórie filmov, ktoré sú v jednej miestnosti (viď z novších Tape od R.Linklatera,Interview Thea Van Gogha alebo aj trebárs Phone Booth) vrátim, tak bude mojou voľbou originálna verzia. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Originál je samozřejmě lepší a rozhodně ho doporučuji zhlédnout jako první, ale tahle televizní verze se mu absolutně vyrovná. Nemá sice takovou atmosféru, kterou se podařilo budovat předchůdci, ale jinak je fakt naprosto srovnatelná. Strhující, vtahující, dechberoucí, herecky skvostně obsazená, i tady jsou všichni výborní. 90 %. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Áno, námet nie je v ničom originálny, je to klasický remake, naviac televízny, snažiaci sa preniesť príbeh filmu staršieho dáta do modernejšiej podoby. A darí sa mu to, námet, zápletka, svižné tempo, vtip i pointa sú identické, tie neztratili nič na svojej kvalite. Herci, niektorí dokonca aj hviezdni, odviedli poctivý výkon a právom sa môžu rovnať onému známejšiemu predchodcovi. Charaktery sú perfekne vypracované i zahrané, len ťažko hľadať v nich odchýlku pred a po, teda opäť poctivo odvedená práca aj zo strany režiséra. Teda aj atmosféra vyznieva veľmi podobne ako u predchodcu. Možno bolo na mňa vybraných až príliš veľa černochov, čo je nezvyklé, aj keď nevieme, v akom meste sa príbeh odohráva, a či nie sú nasilu pretláčaní (ako sme toľkokrát zvyknutí z amer. filmov a seriálov), aby tvorcov nikto nemohol obviniť, že je to 'belošský' film. Možno mohli byť obsadené aj iné početne dosť zastúpené "menšiny", napr. Hispánci či Portorikánci, ale samozrejme, to celé zohráva v sumáre iba veľmi marginálnu váhu. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Jen přemýšlím, proč si Friedkin chtěl zkusit tuhle inscenaci natočit. Dokazovat si nic nemusí, film z roku 1957 byl skvělý, nic nového tento snímek nemohl přinést, takže mi poněkud uniká důvod jeho vzniku. Jak mám vlastně ohodnotit skvělý, ale možná zbytečný film? Kvůli replice "nechte ho žít" prostě zbytečný být nemůže, celý závěr je krásně emocionální, takže se povznáším nad to, že se jedná "jen" o remake. ()

Juto 

všechny recenze uživatele

Tento televízny film je skutočne pozoruhodný. Je to remake nepopierateľnej klasiky. Prerábky sú zvyčajne chabou výhovorkou, ktorú používajú neinšpirovaní režiséri, aby zarobili viac peňazí na dobrom nápade. Poznáte dril priemerného remaku: väčší, hlasnejší a čo najmenej vzdáva hold originálu. Pohľad Williama Friedkina na ,,Dvanásť rozhnevaných mužov" je presným opakom toho všetkého. Je to skromné ​​prerozprávanie príbehu, no očividne robené s nekonečným množstvom profesionality a rešpektu voči originálu. Herecká úroveň hereckého obsadenia počas niektorých intenzívnych diskusií a debát takmer vypáli diery do obrazoviek...je to tak výborné. Veľmi zvláštne slovo úcty a uctievania patrí Jackovi Lemmonovi, ktorý je výborný. 8/10 ()

Galerie (99)

Zajímavosti (3)

  • Jack Lemmon (Porotce č. 8) byl za svůj výkon nominován na Zlatý glóbus, ale prohrál s Vingem Rhamesem, který cenu obdržel za film Don King: Jenom v Americe (1997). Po vítězství Rhames pozval Jacka Lemmona, aby se k němu připojil na pódiu, a tam mu k překvapení všech předal svou cenu. Lemmon prohlásil, že tento okamžik byl jedním z nejsladších v jeho životě.  Jack to vzal samozřejmě jako gesto a po skončení ceremoniálu Vinga vyhledal, aby mu trofej vrátil, ten však trval na tom, že patří jemu. The Hollywood Foreign Press Association později oznámila, že pro Rhamese nechají připravit duplikát ceny. (sator)
  • Drama vzniklo původně jako řadová televizní hra, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. (Olík)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Reklama

Reklama