poster

Napříč Paříží

  • francouzský

    La Traversée de Paris

  • italský

    La traversata di Parigi

  • anglický

    The Crossing of Paris

Komedie

Francie / Itálie, 1956, 80 min

  • bloom
    ***

    Putování dvou mužů, kteří musí pronést kufr plný masa z černého trhu z jednoho konce okupované Paříže na druhý by se mohlo nabízet jako námět pro jednu z řady francouzských válečných komedií, navíc pokud v obsazení figurují dva známí komici, mezi jejichž nejlepší filmy patří právě zástupce žánru. Kdo si od jediného společného filmu tří legend francouzské kinematografie tedy slibuje zábavu na tento způsob, může být zklamaný. Film Napříč Paříží vznikl jedenáct let po skončení druhé světové války a tudiž se jeho tvůrci patrně ještě báli odvázat a ukázat tuto trýznivou dobu v odlehčenějším duchu (ačkoli povídka Marcela Aymé patrně také nebude úplně nejveselejší). Nedá se ale říci, že by humor zmizel z filmu úplně. Jeho nositeli jsou Jean Gabin, který si opět zahrál protřelého bonvivána (neustále zaskakujícího Bourvila) a samozřejmě Louis de Funés, jehož cholerická postava zde dostává trochu jiný rozměr a který sice neprostupuje celým filmem, ale jeho hádka s Gabinem je jedním ze silných momentů filmu. Tím druhým mohl být konec, který ovšem shazuje podle mě lehce nastavená poslední scéna. Nejen kvůli tomu na film, kde sice jsou tři ikony pohromadě, snadno zapomenete. Budete sice vědět, že jste ho viděli, ale o čem, že to bylo, si už tak snadno nevybavíte.(10.8.2010)

  • ORIN
    ***

    Plakát k filmu slibuje mnohé - účast Funése, Bourvila a Gabina by měla být zárukou kvalitní podívané. Jenže: 1) film není ani trochu komedie, jen jakási podivná směs tragikomedie a válečného dramatu (film vznikl v době, kdy Francouzi natáčeli vesměs žánrové kousky a přitom jde o žánrově tak nevyhraněný film); 2) Funés se ve filmu (ač jde o důležitou postavu a je v podstatě, co se týče prostoru třetí nejdůležitější) "mihne" jen na nějakých 10 minut, oproti svým standardům jde navíc spíše o tragickou postavu v pro Francouze tak nelehké době; 3) Ač jde o řemeslně kvalitně odvedenou práci (někdy až přehnaný akademismus, především co se svícení týče) a intimita noci zprostředkovává nejen slovní souboj Bourvila a Gabina, práce v interiérech filmu spíše uškodila - valnou část filmu jsem si totiž připadal jako v divadle, přitom natáčení se skutečnými pařížskými reáliemi na pozadi se přímo nabízelo, ačkoli se valná většina filmu odehrává v noci; 4) podivná motivace obou hlavních postav, jde mi zejména o scénu, kdy dorazili na místo určení. ***SPOILER*** Oba se snaží v průběhu celé cesty vyhýbat problémům, tedy policejním hlídkám francouzským, natož německým-nacistickým. To, co oba předvádí ve zmiňované sekvenci, je proto absolutním popřením toho, oč se celou cestu snaží. Tehdejší doba byla přece nasycena obrovským strachem o vlastní život a až na odbojáře si téměř každý hleděl jen svého, vyhýbal se jakýmkoli problémům/konfrontacím, zbytečně na sebe neupozorňoval, jednání obou postav mi v této scéně přijde naprosto vytržené z kontextu a vzpírá se racionálnímu vysvětlení, alespoň z mého pohledu; 5) úplný závěr, tzn. happyend namísto očekávaného je jen potvrzením toho, že tvůrcům se film jaksi vymkl z rukou. Ono totiž "jen" hvězdné obsazení nedělá kvalitní film. I přes všechny výše uvedené výtky jde ale jistě o nadprůměrný počin tehdejší francouzské produkce, a tak by se na něj mělo hledět.(3.7.2013)

  • PavelR
    ****

    Spíše něco mezi "smutnou komedií a dramatem". I když kufry plné masa přenášejí Grandgil (Jean Gabin) a Martin (Bourvil) za slušné peníze, jejich riziko je neporovnatelně vyšší, než riziko překupníka (Louis de Funès), který je vyslal. Ani chování francouzů, které na cestě potkají, není zrovna přívětivé. Gabin i Bourvil zahráli skvěle, přál jsem jim úspěch do poslední chvíle.(21.3.2009)

  • Courtemanche
    ****

    Směs dramatu, tragédie, komedie. To píšu jen proto, protože hodně lidí je z toho rozčarovaný, čekali čistou komedii. V hlavních rolích Gabin a Bourvil, v menší pak Funès (jen párkrát, za to pohotově). Bourvil velmi dobrý, a před Gabinem klobouk dolů, není komediant, ale tady dokonale zapasoval do příběhu /díky tomu že film má i ten vážnější tón/. 4/5(5.11.2014)

  • BerniX
    *****

    Jasnejch 5*. Ale to kopání do psů a tu scénu v baru, kde byl Gabin pěkně hnusnej si mohli odpustit. Oni vůbec asi francouzove radi kopou do psů viz. Mzda strachu. Ale jinak film výborný po všech stránkách a i ta malá role de Funese je vlastně 4. největší v celém filmu. A ač Bourvila zase tolik nemusím, zde je výborný o Gabinovi ani nemluvě.(15.8.2010)

  • - Spoiler: Finální scéna, kdy se u vlaku setkává Marcel Martin (Bourvil) s Grandgilem (Jean Gabin), v původním scénáři nebyla. Jedná se o ústupek producentovi, který nechtěl ve filmu tak pesimistický konec. (Hwaelos)

  • - Louis de Funès (Jambier) sa vo filme objavil v jedinej sedemminútovej scéne, Funès sa na túto krátku scénku dôkladne pripravoval. Inšpiroval sa svojou matkou, temperamentnou Španielkou a hovorí sa, že práve tak sa zrodil prototyp cholerického a večne mrzutého mužíčka okrikujúceho všetkých naokolo. Aj samotného veľkého Jeana Gabina (Grandgil). (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace