poster

Napříč Paříží

  • francouzský

    La Traversée de Paris

  • italský

    La traversata di Parigi

  • anglický

    The Crossing of Paris

Komedie

Francie / Itálie, 1956, 80 min

  • filmmovier
    ****

    Překvapivě velice povedený film, skutečně mě velice překvapil. Vtipný, ale hlavně dramatický příběh krásně utíká, pořád se tam něco děje a situace, do kterých se hrdinové dostávají, jsou parádní. Jean Gabin a Bourvil jsou vskutku excelentní a Louis de Funés, který je zde poměrně málo i na tak krátký film, tady má moc pěknou roli, takže za mě spokojenost. Ani nevadilo, že to nebylo odvážnější a vtipnější, kvalitní ten film totiž opravdu je, jen ten konec mi přišel už trochu mimo. Tenhle klenot sice už vidět nemusím, ale pozornost si určitě zaslouží. Nejen kvůli Funésovi, ale hlavně kvůli hlavní dvojici a skvělému a celkem originálnímu příběhu. 70%.(21.8.2014)

  • vok
    *****

    Výborný realistický film z okupované Paříže. Snímek má spíše vážnější polohu s dobrým obsazením. Náhodné setkání slavného malíře / Gabin / s pašerákem /Bourvil/ se vyvine ve spolupráci na pašování vepřového masa pro černý trh ,při které malíř hledá dobrodružství , poznání charakterů a atmosféru okupované Paříže, kdežto pro pašeráčka je riskantní práce jediným zdrojem obživy. Vše je řízeno nemilosrdným, hrabivým řezníkem / pro Funese zbylo jen pár minut ve filmu, přesto je nezapomenutelný a jím vytvořený duch lidské bídy a sobectví prostupuje celý film,i když herce nevidíme/. Hapyend závěrečného setkání obou hrdinů mi vůbec nevadil, naopak, vyzněl velice mile po dusných minutách příběhu...(15.1.2010)

  • Hwaelos
    **

    Napříč Paříží pro mě dokonale ztělesňuje to, co jsem četl o filmech francouzské tradice kvality. Jedná se o technicky perfektní řemeslnou práci (kontinuální hollywoodský střih, perfektní svícení, atd). Problém je žánrové zařazení, film se deklaruje jako komedie, pokud se chce ale člověk vyhnout zklamání (trio Gabin, Bourvil, Funés je více než slibné), neměl by k filmu s tímto apriorním očekáváním přistupovat. Až na pár momentů, které v nejlepším případě vyvolají úsměv na tváři, mu zcela chybí komediální náboj. Kam ovšem snímek jinak zařadit? Je sympatické, že se Autant-Lara pokusil zbořit mýtus Francouzů, coby hrdinných odbojářů, ale činí tak nicneříkajícím příběhem, který bezradně přešlapuje na místě. Film má všehovšudy dva silné momenty. První, kdy se vyjevuje pravá tvář Grandgila a osvětlují se motivace jeho chování a druhý, když Martina odvážejí nacisté na konci filmu. Úplný konec je pak jen uměle přilepeným pseudohappyendem, což je patrné na první pohled. V celkovém souhrnu jde o nepovedenou variaci na Renoirovu Velkou iluzi, které chybí její emoční i morální rozměr "předlohy".(31.7.2011)

  • bloom
    ***

    Putování dvou mužů, kteří musí pronést kufr plný masa z černého trhu z jednoho konce okupované Paříže na druhý by se mohlo nabízet jako námět pro jednu z řady francouzských válečných komedií, navíc pokud v obsazení figurují dva známí komici, mezi jejichž nejlepší filmy patří právě zástupce žánru. Kdo si od jediného společného filmu tří legend francouzské kinematografie tedy slibuje zábavu na tento způsob, může být zklamaný. Film Napříč Paříží vznikl jedenáct let po skončení druhé světové války a tudiž se jeho tvůrci patrně ještě báli odvázat a ukázat tuto trýznivou dobu v odlehčenějším duchu (ačkoli povídka Marcela Aymé patrně také nebude úplně nejveselejší). Nedá se ale říci, že by humor zmizel z filmu úplně. Jeho nositeli jsou Jean Gabin, který si opět zahrál protřelého bonvivána (neustále zaskakujícího Bourvila) a samozřejmě Louis de Funés, jehož cholerická postava zde dostává trochu jiný rozměr a který sice neprostupuje celým filmem, ale jeho hádka s Gabinem je jedním ze silných momentů filmu. Tím druhým mohl být konec, který ovšem shazuje podle mě lehce nastavená poslední scéna. Nejen kvůli tomu na film, kde sice jsou tři ikony pohromadě, snadno zapomenete. Budete sice vědět, že jste ho viděli, ale o čem, že to bylo, si už tak snadno nevybavíte.(10.8.2010)

  • PavelR
    ****

    Spíše něco mezi "smutnou komedií a dramatem". I když kufry plné masa přenášejí Grandgil (Jean Gabin) a Martin (Bourvil) za slušné peníze, jejich riziko je neporovnatelně vyšší, než riziko překupníka (Louis de Funès), který je vyslal. Ani chování francouzů, které na cestě potkají, není zrovna přívětivé. Gabin i Bourvil zahráli skvěle, přál jsem jim úspěch do poslední chvíle.(21.3.2009)

  • - Spoiler: Finální scéna, kdy se u vlaku setkává Marcel Martin (Bourvil) s Grandgilem (Jean Gabin), v původním scénáři nebyla. Jedná se o ústupek producentovi, který nechtěl ve filmu tak pesimistický konec. (Hwaelos)

  • - Louis de Funès (Jambier) sa vo filme objavil v jedinej sedemminútovej scéne, Funès sa na túto krátku scénku dôkladne pripravoval. Inšpiroval sa svojou matkou, temperamentnou Španielkou a hovorí sa, že práve tak sa zrodil prototyp cholerického a večne mrzutého mužíčka okrikujúceho všetkých naokolo. Aj samotného veľkého Jeana Gabina (Grandgil). (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace