Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Francie, dvacátá léta. Středem pozornosti médií i veřejnosti je Emma Eckhert, krásná žena, hlasatelka morálky, ale především úspěšná bankéřka. Získala značné bohatství na burze a nyní se hodlá spojit s investory, jimž na rozdíl od jiných nabízí podstatně výhodnější podmínky. Tím pádem je trnem v oku konkurenčním bankéřům, kteří se ji snaží zlikvidovat.
Film BANKÉŘKA je dílem ceněného francouzského režiséra Francise Giroda, který zpracoval zajímavý příběh, jehož zásadním kladem byl herecký výkon Romy Schneider; přestože její postava je značně rozporuplná, ve výsledku na diváka působí sympaticky. Kromě ní se ve filmu objevila řada dalších známých jmen, jak starší, tak nastupující herecké generace. Stejně jako u jiných svých filmů kladl Girod velký důraz na hudební složku filmu (Ennio Morricone), neméně precizně bylo zpracováno věrohodné zobrazení reality dvacátých let. Film byl ve čtyřech technických kategoriích nominován na Cézara. Ve Francii měla Bankéřka premiéru 27. srpna 1980, a přestože v daném roce dominovaly francouzským kinům komedie, vidělo jej bezmála dva a půl miliónu diváků. (argenson)

(více)

Recenze (23)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Romy Schneider a Jean-Louis Trintignant se potkali už v Boji na ostrově, v Pekle, ve Vlaku, ve Vrtohlavé ovci a naposledy je společně v jednom filmu můžeme vidět zde, v Bankéřce. Tento příjemný příběh jedné ženy, která si ze základní potřeby luxusu vytvořila živnost, je rámován lety 1908-1931 (některé zdroje zacházejí až ke korpusu let 1886-1935) - dává tedy Romy velkou příležitost interpretovat Emmu Eckhert během výrazného úseku jejího života. Po formální stránce je film velice snaživý, secesní úvod je černobílý, jednotlivé dějové kapitoly překlenují rádoby retro montáže, nechybí vyfabulované díly Pathé Journalu a samozřejmě jsou neustále přítomny titulky z prvních stránek novin. Z pohledu uvěřitelnosti jde Bankéřka mnohem dále, než předchozí filmy s Romy, které se odehrávaly za 2. světové války nebo před ní, k zobrazení skutečnosti by bylo však stále zapotřebí mnohem více. Leč Romy se moderní doby, které je často precizní výprava vlastní, nedožila a toto bylo za jejích časů maximum. Dnes je tedy možno Bankéřku zařadit mezi top historických filmů, které Romy vytvořila během své druhé kariéry ve Francii. Ti z vás, kteří dávají přednost filmům postavených na tváři jediné ženy budou spokojeni maximálně, protože všichny ostatní postavy nesahají Mme ani po paty. ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Úžasná dobová atmosféra, Romy mistrně zvládající všechny ty polohy a rozpoložení, kterými její postava procházela, na jeden film nebývalé množství dalších dobrých francouzských herců, působivá hudba. Objevovat svět finančního zákulisí a praktik s ním spjatých mě nijak zvlášť nelákalo, ale nakonec jsem byla s celkovým zpracování filmu a hereckými výkony více než spokojena. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Spíš než drama životopisný film, ale s tak unylým tempem, že jsem si až zoufal. Většině smrtelníků budou cizí všechny ty burzovní transakce a výrazy, a na nich stojí celá první část. V té druhé, popisující pád prý velké bankéřky, se dočkáme ošklivých scén ze sanatoria/věznice/kláštera. Ani dobrý dabing České televize z počátku 90. let z tohohle trápení klenot nevybrousí. Romy Schneider byla krásná a svůdná o dvacet let dřív, takže její milostná dobrodružství v Bankéřce jsou jen pro otrlé. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film, v ktorom sú (takmer) všetci bezcharakterní, respektíve, presnejšie povedané, sú to "iba" finančníci. Ich slizkosť zobrazuje Girod prostredníctvom otravnej naleštenosti interiérov a najmä vizáže všetkých chlapov, kde aj cez tv obrazovku cítite nechutný pach dobovej kolínskej. Bankérka (myslím film) by tak nemala na vás pôsobiť pozitívnym dojmom, o to Girodovi vážne nešlo, takže ak podobný zástup nesympaticky pôsobiacich mužov a jednej (a viacerých) silnej ženy proti nim bojujúcich vám robí problémy, bude vám robiť problémy aj prijatie filmu. A záverečný dojem nebude závisieť od technickej stránky veci. Osobne som niekde uprostred, oceňujem Schneiderovej výkon aj všetko ostatné, ale je to ten typ filmu, ktorý už nikdy nechcem vidieť. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

"Odi profanum volgus [et arceo]" (Quintus Horatius Flaccus, Carmina III, 1, 1) - "Nenávidím sprostý lid [a vyhýbám se mu]." - to zazní ve filmu a je to také jeho motiv a možná i jeho smysl. Já zase nemám rád ty povznesené, ať šlechtické nebo buržoazní, a také celou tu jejich společnost. Ale i kdybych v ní zálibu měl, nemohl bych říct nic jiného, že se jedná o nezdařilý film ve všech svých aspektech, urousaná režie, nemastné výkony slavných herců atd. Tady by si i Hitchcock musel povzdechnout: "Dyť to nemá žádnou suspension (napětí z očekávání)!" ()

Galerie (20)

Zajímavosti (5)

  • 31.srpna 1998 Daniel Auteuil prohlásil: „Měl jsem trému. Bylo horko. Celý den jsem strávil vedle Romy Schneider. Tolikrát jsem si opakoval text, že jsem si říkal, že určitě budu mít okno. Měl jsem takový strach, že když jsem se večer svlékl, oblečení bylo celé promočené. Romy byla člověk, který se sžíral úzkostí, a veškerá její energie plynula právě přes tuto tíseň. Proto zůstala ve filmech tak zranitelná a tak zajímavá. V tu dobu byla úžasná, neřekl bych veselá, ale zcela zapálená pro věc.“ (theSaint)
  • Bankéřka se natáčela na několika věhlasných místech Paříže. Jedno z nich, Galerie Vérot-Dodat, je oblíbeným místem Catherine Deneuve, kde její dobrý přítel Robert Capia vlastní obchod se starými panenkami. Capia vzpomíná na extrémně drzou Romy, která už se vůbec necítila dobře. Občas zavrávorala, evidentně špatně zvládala tíhu natáčení. Další svědek, reportér, zaslechne velmi hrubé a šokující výroky, které adresovala některým členům štábu. (theSaint)
  • Thierry Lhermitte prohlásil o Romy Schneider: „Uvidíš přicházet malou ženskou, které nechybí moc do pětačtyřiceti a která už má něco za sebou. Vypadá bezvýznamně. Pak se seznámíte a ona ti řekne: ,Dobrý den' a bum, padneš na zadek! Byl jsem v zajetí jejího kouzla. Její osobnost a její herecký talent způsobily, že ji lidé mají rádi a mají chuť vzít ji do náruče a říct jí: ,Neměla jste moc štěstí, ale se mnou už je tomu konec.' Během natáčení filmu Prohnilí jsme o ní mluvili s Noiretem. Cítil to naprosto stejně.“ (theSaint)

Reklama

Reklama