Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Strhující špionážní thriller z období studené války s výjimečným hereckým obsazením. Pravdivý příběh plukovníka Kuklińského – údajně největšího škůdce komunismu – s krycím jménem Jack Strong. Pražské jaro je poslední kapkou, po které ztratí ideály o SSSR. Stává se tajným agentem CIA a vynese na Západ desítky tisíc stran zásadních spisů. Přesto zůstává v očích mnoha spoluobčanů jen zlatokopem a zrádcem. Dusivá atmosféra za železnou oponou a dechberoucí napětí ze hry na dvě strany. Mistrovské zpracování palčivých otázek minulosti bez biografického patosu a s otevřeností, o níž si v českých luzích můžeme nechat jen zdát. (Visions of Light)

(více)

Videa (1)

Recenze (85)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Oslněn hereckým projevem Michaliny Olszanske ve filmu Já, Olga Hepnerová, jsem si vyhledal jediný film, který je tady k sehnání a dal se do něj.Michalinu jsem tam málem nepoznal a roli tam taky nemá zrovna velkou, ale ono to už bylo jedno. Proč ? Protože Polsko ! Nevím jak to dělaj, ale jejich filmy ze mě pravidelně udělaj smaženici. Učebnicová ukázka postupné gradace která se konci mění v dechberoucí finále. Velmi zajímavej je tady ovšem i epilog, včetně titulkovýho dodatku, který staví celý příběh do úplně jiného vyznění. Jinak se budu asi už o každýho polskýho opakovat, ale ona je to prý matka moudrosti, tak tedy : Režie - výborná; Herci - výborný; atmosféra - výborná; napětí - výborné; scénář - výborný no a fim jako celek ? Fakt musím to slovo zase opakovat ? ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Bardzo dobre! Tenhle opravdu vynikající a strhující špionážní thriller přesně definuje rozdíl mezi českou a polskou kinematografií, potažmo obecně mezi našimi dvěma národy. My, Češi, nejenže nejsme schopni a neumíme takovýhle film natočit, hlavně asi proto, že v naší národní historii nedisponujeme podobnými příběhy. My se dojímáme nad vlastní zbabělostí při sovětské okupaci v tragikomediích, zatímco Poláci mohou točit vážně míněný film o aktivním odporu. Ono to celé výstižně ilustruje rozdílnost našich národních povah, zatímco Poláci zpívají ve své hymně ,,Ještě Polsko nezhynulo / Dokud ještě žijeme / Co nám cizí moc vzala / Šavlí si zpět vezmeme", my se dojímáme nad krásami své domoviny a o tom, že budeme za vlast bojovat, nepadne ani slovo. Paušálně akceptujeme jen pasivní odpor, prototypem široce akceptovaného národního hrdiny je Jan Palach, kdežto aktivně bojující národní hrdinové, kupříkladu bratři Mašínové a jejich odbojová skupina, jsou Čechy opomíjeni, ostrakizováni a dokonce nenáviděni. Přitom právě jejich příběh (hlavně ta část útěku přes celou tehdejší NDR) by byl nejsilnějším a nejnapínavějším politickým thrillerem celé studené války. (Škoda, že už to Miloš Forman nestihne natočit, románová předloha Jana Nováka Zatím dobrý bylo dokonalá!) A analogii k postavě Ryszarda Kuklińského / Jacka Stronga máme přece v osobě jejich otce, generála Josefa Mašína, příběhu odboje o dekádu staršího. Režisér a scénárista Władysław Pasikowski se na podobné typy příběhů zaměřuje (mimo své režijní tvorby se podílel třeba i na až příliš akademicky vyznívající Katyni Andrzeje Wajdy) a je to znát, navíc je schopen natočit opravdu fungující špionážní thriller, chápe pravidla žánru, zvládá akční scény (třeba opravdu strhující a dobře natočená zimní oldschoolová honička ve finále snímku), výborně dávkuje napětí a díky tomu byl tenhle žánrový film skutečně napínavý, což je gro žánru...a hlavně uvěřitelný (až na těch několik otřepaných žánrových klišé). Výborný casting a práce s herci, zvlášť ruské postavy byly přesvědčivé, konkrétně maršál Kulikov v podání Olega Maslennikova (zde na čsfd zatajeného) byla herecká kreace s tím nejsilnějším fyzickým herectvím. Osobně jsem měl ale rozporuplné pocity z postav amerických, zvláště těch z centrály tajné služby, všichni tihle americkou angličtinou hovořící herci mi přišli o třídu níže než herci ostatní... ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy / Jeszcze wódka nie zkwaśnieła, kiedy jej pijemy! S oficiálními biografiemi je vždycky tak trochu problém, protože jsou oficiální. A tak v této polská guma Jacek Mocny hrdinně přechcává neschopnou partičku vodkochlemtů z důstojnického sboru Armii krajowej a bandu tupých ruských goril, aby altruisticky zachránil vlast před americkým ozářením místních lihovarů. Prostě dokonalý morální obrat jednoho ze strategických plánovačů Pražského jara, který vše dělá nezištně a z hlubokého přesvědčení, a jehož po převratu poslala do piczie i samotná Solidarita, přičemž o běžném důchodovém bonusu CIA pro zahraniční agenty – domku na Floridě a míči v dolarech (což byla v osmdesátkách slušná darda) – nepadlo ani slovo. Prostě takové slušně zdramatizované a hezky natočené retro fantasy typu Opowiadaj (Vyprávěj), o kterém může nablít áčtyřku srovnávacích polemik o národní hrdosti snad pouze velezkušený pamětník, ostřílený odbojář, hustý špión a zarytý posluchač Rejč egeinst dz Mašín - Zadek99, jenž, počítám, v životě viděl jediného živého Poláka, když si v pětaosmdesátém kupoval na burze v Bielsko – Bialej apartní mrkváče vietnamské provenience. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Pražské jaro jako příslovečná poslední kapka, po které polský plukovník Kukliński jednou provždy ztrácí veškeré ideály o SSSR a v průběhu několika let vynese na Západ několik desítek tisíc stran zásadních spisů od technických specifikací až po operační plány. Zfilmování jeho pohnutých osudů je sice v první řadě žánrovka se vším všudy, v druhé jedno velké vzdání cti a až ve třetím plánu snaha o rekonstrukci tehdejších událostí, ale těžko to brát jako zápor, jelikož napětí se tu většinu stopáže dá krájet; typicky skrze zdánlivý rozhovor o ničem, ale pod povrchem se hraje hra "ten ví, že ten ví, ale támten jen tuší zatímco támhleten ani netuší". Škoda že se Poláci při všech těch žánrových i produkčních kvalitách nevyhnuli žánrovým klišé. Jsou tu snad všechna, co se kdy ve špionážních filmech objevila. Většina je sice podána s grácií a svůj účel plní, ale stejně to zamrzí. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

NAD SVĚTEM VISELA HROZBA DALŠÍ SVĚTOVÉ VÁLKY - ATOMOVÉ VÁLKY… /// V Praze po ,,jaru“ přichází léto, v Gdaňsku je vzpoura potlačena ,,po bolševicku“ a probudí-li se v někom svědomí, může to být spíš známka totálního zoufalství. Zvlášť, jedná li se o vysokýho důstojníka totalitního státu… ,,PÍT JAK RUSÁCI, ŽÍT JAK RUSÁCI“. Zatím co my masturbujem nad Hořícím keřem (zajímavý, že režisérka je …), pějeme ódy Ve stínu, Poláci točí. O Gdyni, pak taky o tý všelijaký minulosti, a teď vo tom, kterak slušnej člověk nenáviděl ruský peklo. Film plnej politickejch souvislostí a ve kterým jde hlavně vo člověka. Sedím, přemejšlím a hlavně – fandím mu! Protože mu moc hezky chčije do bot a na povrch vylejzá ta kurevská nesmyslnost toho všeho… Super drama, ve kterým se moc hezky klame (filmovým) tělem. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen kusy podle skutečnosti. 2.) Vím co byla Solidarita, kdo je Wojciech Jaruzelski a ,,za studena“ jsem toužil dělat špicla. 3.) Thx za titule ,,Zelva_CZ“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()

Galerie (30)

Zajímavosti (5)

  • Film sa natáčal v Legnici, Varšave, Gdaňsku, Moskve a Washingtone. (tiradentes)
  • Ryszard Kukliński (Marcin Dorociński) upozorňuje policajtov, ktorí prišli oznámiť nehodu jeho syna, že ako dôstojník armády môže byť odvedený iba vojenskou políciou. Vojenská polícia však v poľskej armáde v tej dobe neexistovala. (tiradentes)
  • Na niektorých záberoch varšavského Paláca kultúry je vidieť hodiny, ktoré na ňom boli inštalované až v roku 2000. (tiradentes)

Reklama

Reklama