Režie:
Damien ChazelleScénář:
Damien ChazelleKamera:
Sharone MeirHudba:
Justin HurwitzHrají:
Miles Teller, J.K. Simmons, Paul Reiser, Melissa Benoist, Austin Stowell, Nate Lang, Chris Mulkey, Damon Gupton, Max Kasch, Jayson Blair, April Grace, C.J. Vana (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Andrew Neiman je devatenáctiletý jazzový bubeník, který sní o slávě, ale není si jistý tím, zda se jeho sny někdy naplní. Pronásledovaný neúspěšnou spisovatelskou kariérou svého otce je rozhodnutý vystoupat až na samotný vrchol nejprestižnější hudební konzervatoře. Jednoho večera na Andrewa, který právě cvičí na bicí, narazí Terence Fletcher, dirigent, proslavený svým učitelským talentem ve stejné míře jako svými nemilosrdnými praktikami. Ačkoliv si spolu toho večera příliš mnoho nesdělí, probudí Fletcher v Andrewovi touhu dosáhnout svého cíle. K Andrewovu překvapení dalšího dne Fletcher požádá o to, aby byl Andrew přidělen k jeho kapele. Tento jediný čin mladíkovi navždy změní život. Zpočátku je Andrew nucen fungovat pouze jako „záskok" a otáčet partituru hlavnímu bubeníkovi. Ale na příští soutěži, které se kapela účastní, hlavní bubeník řízením osudu či něčím přičiněním ztratí svou partituru. Andrew, který zná celý part nazpaměť, dostane šanci hrát. Ačkoliv se tímto činem odcizí ostatním hudebníkům, kapela soutěž nicméně vyhraje a Andrew má šanci stát se Fletcherovým novým oblíbencem. (Falcon)
(více)Diskuze
Podle mě málo kdo ten test udělá, já ho dělal dodatečně tím, že jsem poslal 5 zkušebních komentářů :)
Příspěvek byl smazán administrátorem.
SPOILERY Je možné, že jsem filmu podlehl a zpětně jej vnímám jako "útrobnější" záležitost, než jakou ve skutečnosti je. Řekl bych ale, že hororovému čtení napomáhá prezentace Fletchera jako nevyzpytatelného a nezničitelného monstra (způsob, jakým se jakoby odnikud zjevuje v místnosti), stylisticky zesílený motiv tělesnosti (detaily potících se tváří a sedřených prstů), zasazení většiny filmů do potemnělých interiérů (více nasvícené jsou zejména scény s Nicole) nebo i proměna protagonisty v antogonistu (stejně nezničitelného jako Fletcher, soudě z over-the-top sekvence s autohavárií), kterého jsem od druhé poloviny sledoval bez lítosti, zato s poněkud masochistickou potěchou z toho, co hrozného se mu ještě přihodí (tj. podobně jako hrdiny hororových vyvražďovaček)... proto mi Whiplash přijde inspirativní také tím, jak pracuje s empatií diváka. Tedy jinak než většina feel-good hudebních/sportovních dramat o cestě ke slávě a úspěchu.
na příspěvěk reagoval poz3n
Nemyslím si, že by byl film až tak "atrakční", aby mu bylo možné tyhle prohřešky odpustit. Vyprávění na několika místech cíleně buduje napětí (jestli stihne dorazit včas atd.), které kombinuje s překvapováním/šokováním diváka, ale dociluje toho prostředky vycucanými z prstu. Kdo tomu podlehne, pravděpodobně pak bude ještě emotivněji prožívat hudební scény, které jsou už tak dost vypjaté - ono se to hromadí. Nejde mi o to, že by mělo jít o bůhvíjak důmyslné drama - vadí mi, jak ten film těch konkrétních účinků dociluje. Zvuk v kině jistě hraje roli, ale v podstatě potvrzuje, co tomu vytýkám - je tam akorát ještě větší šance, že divák pod tou palbou z plátna nezvládne vnímat ta problematická místa.
na příspěvěk reagoval Matty
Kvůli zvuku rozhodně doporučuji zajít do kina. Zejména díky němu jde o zdrcující útok na smysly, srovnatelný s prvotřídními thrillery nebo horory. Ze stejného důvodu jsem na vážkách, zda filmu vyčítat, že je vypočítaný na efekt, moc tlačí na pilu a párkrát se vzdává věrohodnosti v jednání postav. Pro mě jde hlavně o strhující emocionální jízdu, ne o důmyslné drama s pečlivě prokreslenými charaktery a kdovíjak univerzálním sdělením. Na definitivní soud a rozhodnutí, zda zůstat u stávajícího hodnocení, nebo jít o hvězdičku výš, každopádně počkám až po druhém zhlédnutí.
na příspěvěk reagoval Traffic
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Já to momentálně viděl a jsem totálně v šoku. Pokud to budou hrát u nás v kině, rozhodně půjdu.
Ještě by to chtělo 1080p 5.1 :-) a titulky. Já osobně, když vidím dobrý film, nedělá mi problém na to zajít pak i do kina :-) Už jen ze slušnosti, abych to mohl zaplatit. (viz Nightcrawler) :-) Tohle bude velkolepé!!!
na příspěvěk reagoval -Dawe-
A já myslel, jak si zajdu do kina. Takovou dobu to bohužel nevydržim :/ :D
na příspěvěk reagoval Borrtex
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Úžasný film! Jen nerozumím tomu, že nejde hodnotit, když už jsem na tom byl v kině?!
wau chcel by som to vidieť skôr. Úchvatne to vyzerá až dychberúco.
v novembri sa bude premietat na iff bratislava ;-)
Fúúú, tak ten prvý trailer ma rovno odrovnal... Na tento kúsok sa nedá netešiť! Nech je to už tu :)
Uživatel TominoLa smazal svůj příspěvek.
film je teda špička a velký překvapení... Simmons si většinu filmu spolehlivě krade pro sebe.
Miles Teller půjde sakra rychle nahoru :) hodně jsem si ho oblíbil už v Spectacular now.
Jan Gregor to na Aktuálně.cz pěkně shrnuje:
Sám Chazelle při předávání poděkoval hercům, „díky nimž ten film funguje" a nadšené recenze mu přizvukují. Miles Teller, který se loni ukázal v ceněné nezávislé romanci Spectacular Now, je prý jeden z nejtalentovanějších herců své generace a JK Simmons, věčný herec nezapomenutelných vedlejších rolí ve filmech jako Po přečtení spalte nebo Spiderman, vytvořil podle všeho svou životní úlohu. Jeho kreace skoro až sadisticky přísného mentora připomíná některým recenzentům nekompromisního seržanta Hartmana v Kubrickově Olověné vestě.
Nadšené ohlasy referují o Whiplashi jako o intenzivním filmu o tom, jakou cenu platí člověk za to, aby se stal ve svém oboru úspěšným a označují ho termíny jako „perverzní moderní Amadeus"
Těší mě hlavně zmínka o Simmonsovi, tenhle chlápek si vždycky dokázal omotat diváky kolem prstu.
na příspěvěk reagoval prkalil
Aj já.
Málokdy se stává, že si z festivalu odveze diváckou cenu stejný snímek jako od poroty; začínám být zvědav.