Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Michal NovinskiHrají:
Zuzana Mauréry, Csongor Kassai, Zuzana Konečná, Tamara Fischer, Martin Havelka, Éva Bandor, Oliver Oswald, Peter Bebjak, Richard Labuda, Ina Gogálová (více)Obsahy(1)
Zdánlivě empatická a laskavě vyhlížející učitelka manipuluje prostřednictvím svých žáků jejich rodiči za účelem osobního obohacení, ať už v podobě materiálních výhod, či dokonce vidiny milostného poměru. Nejen z obavy o prospěch svých milovaných dětí většina rodičů třídní učitelce základní školy podléhá a poskytuje jí nejrůznější služby, dárky a jiné pozornosti. Najdou se však tři rodiny, které se rozhodnou učitelce vzepřít a stávající situaci se společně s ředitelkou školy pokusí zvrátit na konspirativní třídní schůzce. Děj strhujícího a velmi aktuálního snímku o síle lidského charakteru inspirovaného skutečnou událostí se sice odehrává na začátku 80. let, ale jde o příběh univerzální, který by se mohl odehrát kdekoliv a v jakékoli době, neboť zkorumpovanost, stejně jako malost a vypočítavost vládnou světem bez ustání. (A-Company CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (633)
,,VOLÁM SA MÁRIA DRAZDECHOVÁ A SOM VAŠA NOVÁ TRIEDNA UČITEĽKA. KAZDY SA POSTAVÍ A PEKNE NAHLAS MNE POVIE, ČO ROBIA MAMIČKA A OTECKO…“ /// Československá (skoro) bajka (lidi se chovaj jako zvířata) o komunistický svini. Fajn nevokoukaný ksichty a hlavně síla v poskládání a rytmu příběhu. Místy dětský drama, chvilku jakoby ze soudní síně, ale důležitá je ta výpověď o socialistických lidech. Po dlouhý době koukatelnej Hřebejk! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Brežněv nebyl můj kámoš. 2.) Chcu si udělat hrubou představu o tom, jak vypadala „brigáda socialistický práce“. 3.) Místo trtkání učitelky podepisuju petice. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Za sebe poskládané divadelní sekvence jen stěží fungují jako filmový celek. Poměrně slibnou první půlku potápí zbytek filmu, který vysublimuje kamsi do karikovaného prázdna, sestávajícího ze strojených dialogů. Z dění nemrazí, protože (provedením) nepůsobí věrohodně, byť tematizuje existující problémy. Hřebejk zbytečně příliš času věnuje omílání manipulátorských technik učitelky a příliš málo systémové podstatě a průběhu střetu, takže rozuzlení děje jen tak v mžiku proběhne okolo diváka. Absence teatrálně kategorických hrdinů ale potěšila a některé anekdotické sekvence se víc než povedly. ()
Jsem moc rád, že tu kvalitu Honza Hřebejk v sobě pořád má. Tím pádem ale nechápu, proč je ona kvalita v jeho posledních filmech jak na trní. Jednou se dočkám nečekaně dobrého filmu, podruhé mám pocit, jak kdybych koukal na film někoho úplně jiného. Přitom režie je stejná a scénář s Petrem Jarchovským vlastně taky. Nicméně přestanu už zoufat, protože bych se tu moc rád rozplynul nad tím, jak dobrý nápad Honza měl, když se rozhodl svůj film Učitelka natočit převážně se slovenskými herci. Zuzana Mauréry svojí učitelku hrála naprosto dokonale odporně a tehdejší doba jí k odpornosti ještě dost přidávala. To Peter Bebjak tu na druhou stranu hraje tak nenápadnou postavičku, ale jakmile Vám promluví o manželce, tak si uvědomíte, že v tu chvíli na plátně vypustil duši. V první půlce jsem si na příběh chviličku zvykal, ale druhá už byla plná tak silných emocí, že ze mě po skončení filmu těžce prchaly ven. Hodně dobrý film. ()
Definitivně vyléčen ze zdejších spoileroidních obsahů, jenž vám jsou krom úvodu, zápletky, peripetie, rozuzlení a závěru schopny vyzradit i zabarvení stolice jednoho z komparzistů, který byl produkcí stejně vystřižen, si u většiny filmů nezjišťuji nic předem a kolikrát jsem natolik důsledný, že nepostřehnu ani žánr. To se pak jeden nestačí ani divit, co si to vlastně pustil. Od slovenského filmu s názvem Učitelka jsem očekával nějakou podprůměrnou stupidní komedii a ono se z toho vyklubalo celkem zkurvený drámo! Po zhlednutí mám chuť paní učitelce nachcat do úst, ale to se dalo čekat. Jak se někde děje bezpráví, to já bych hned bral kuši a po Hoodovsku prostřeloval aorty a chcal lidem do huby. Paní učitelka na to šla sofistikovaně a svoje zneužívání nebohých rodičů maskovala za laskavosti. A dělala to dobře. Když za vámi přijde sousedka, jestli nemáte trochu rýže, taky jí řeknete spíš „ano, Haničko, a chceš hnědou, naklíčenou, wehani, indiánskou nebo jasmínovou?“ namísto výstižnějšího „běž do piče, mrdko, a přestaň mi kurva parkovat na trávníku“. Lidé mají totiž nevysvětlitelné tendence k bezplatnému prokazování služeb, tu švestičky ze zahrádky, tu paštička, jitrničky, tlačenečka, tam zase nějaké nenošené armani svetříky a než se nadějí, stanou se loutkou své úchylky být za dobráka. Já bych na takovou manipulaci neměl žaludek, mně bývá docela trapně už teď, když mi jedna slabomyslná kráva od nás z baráku za lehce erotické esemesky nakupuje a platí nájem. ()
Nějak už mne ty politické agitky ubíjejí, obzvláště když je každá další méně umělecky zdařilá, až se postupně dopropadají na samé dno. Chápu, že natočit Hořící keř není snadné, brak se dělá mnohem snáz, ale absolutně nerozumím tomu, proč se tolik umělců snaží přiblížit Troškovi. Nechci primitivní, podbízivé a odfláknuté filmy, které jsou vysoce hodnoceny jen pro své téma. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (16)
- Postavu školníka tu stvárnil významný slovenský režisér Martin Šulík. (Hamaradža)
- Scenárista Petr Jarchovský vychádzal z príbehu, ktorý sa skutočne stal začiatkom 70. rokov. (JančiBači)
- Učitelka se ve skutečnosti jmenovala Drazdíková (nyní je již po smrti) a učila na přelomu 70. a 80. let na základních školách v Praze 6, konkrétně v době, ve které se odehrává film v Dejvicích, a poté na ZDŠ Petřiny-jih. (Hanny_Benny)
Reklama