Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mm13
    ***

    A tak ako ukážka toho, ako dokáže režim (či systém? - a kiežby len ten komunistický) skurviť človeka a ako sa tento ochotne podriadi, prispôsobí až je z neho nakoniec hybná sila celého svinstva a korumpuje ostatných, takto to zafungovalo skvele, celý čas som nemyslel na nič iné. Čím je to podľa niektorých čierno-biele netuším, je to príbeh svojej doby, ktorá takým sviniam robiť tieto veci umožňovala. Nie každej svini, nie za všetkých okolností, ale ten priestor tu za priaznivej konštelácie bol plne postačujúci. Áno, je to dramatizované, ale žeby sa tu príliš tlačilo na pílu som nezaregistroval. Vadil mi tak vlastne iba záver, malo sa to celé skončiť prípitkom v riaditeľni. To by bola skvelá bodka. (SPOILER - Nasledujúci scénu by som vynechal a ak chceli epilóg, mala z učiteľky mala byť už riaditeľka.) Ale po ideovej stránke i tak dobre. Čo do spracovania alebo rozpracovania postáv na úrovni televíznej jednoaktovky, ale diváka ako ja potešilo, že to bez problémov, dokonca so zaujatím dopozeral. A Mauréry bola skvelá.(5.12.2016)

  • Vodnářka
    ****

    Au. Beznadějnej, krutej, děsivej příběh. Hřebejk ho svou režií dostává přímo až k nám, ničí nás situací i myšlenkami, co dělat, jak to vše změnit, co s tím. Divák trpí s hlavními hrdiny a fascinovaně zírá, co jsou lidi pro falešný klid schopni udělat. Baví mě to a Hřebejk mě po dlouhé době mile překvapil. Respekt k hlavní herečce za skvěle zvládnutou roli a nebýt toho typického titulku, kdy se teda zase kdo a jak setkal, dala bych možná hvězdiček pět.(25.1.2017)

  • Radek99
    ****

    Musíme si pomáhat za normalizace. A koneckonců to nemusela být jen soudružka učitelka. Mohl to být i soudruh soudce, soudruh příslušník SNB, soudruh major, soudruh náměstek nebo soudruh primář. Ti všichni oportunisticky kolaborovali a využívali komunistický totalitní režim a vlivem neproběhnuvší dekomunizace české i slovenské společnosti svůj oportunismus nepozorovaně přenesli i do režimu nového... Mrazivě popisná sonda do doby ne zas tak dávno minulé...(9.12.2016)

  • Vančura
    ****

    Fantastická Zuzana Mauréry - díky ní jsem titulní postavu zcela nenáviděl a doufal, že dojde zaslouženého trestu. Že film po této stránce nesdělí absolutně nic a člověk se může jen domnívat, co dělala během těch dlouhých 7 let, které uplynuly od podání stížnosti do skoku v současnosti v r. 91, považuji v podstatě za zločin na divákovi, a velmi mě tím film nahněval. I další herci jsou skvělí a celkově je to určitě film, který člověka hodně rychle vtáhne do děje a nepustí až do konce. Dlouho jsem od Hřebejka nic neviděl (naposledy Zakázané uvolnění v r. 2014), a možná o to víc mě s tímto svým filmem dostal. Škoda jen toho nevysvětleného osudu očitelky po podání stížnosti, jakož i jistého dojmu nepravděpodobnosti, jímž celý děj působí (pokud ho tedy nechceme vyloženě chápat jako podobenství celé společnosti), plus samozřejmě trefná je i výtka stran nevhodně vysokého věku většiny herců v rolích rodičů. Mimochodem dlouho jsem u žádného filmu zasazeného do období 80. let nezažil tak intenzivní dojem, že si tvůrci skutečně vyhráli s tím, aby film působil autenticky dobově - kostýmy, účesy, nábytek, tapety, elektrické spotřebiče, školní lavice, skleničky na kafe... absolutně vše v tomto filmu tu iluzi přivádí k dokonalosti, a film díky tomu působí důvěrně povědomým dojmem na někoho, kdo alespoň něco z těch věcí zažil osobně.(25.3.2019)

  • castor
    ****

    Ano, výsledku ubližuje přílišný příklon k jedné straně, přílišná doslovnost, přílišná morální modelovost a zjednodušení některých kaněk let minulých, ale jinak jsem se bavil náramně. Ač jde o smutnou vzpomínku na nesvobodná osmdesátá léta, osvědčený tandem Jarchovský-Hřebejk znovu vsadil na pitvání mezilidských vztahů, které nejsou triviální a pohybují se mezi dramatickým i komickým vyzněním. Vše začíná na schůzce svolané ředitelkou jedné bratislavské základní školy. Má na ní padnout třídní učitelka, která si za prospěch dětí vynucuje u rodičů vždy nějakou tu službičku. Jen jedna rodinka (ač měla snahu) se nepodvolila a skončilo to pokusem o sebevraždu jinak nadané dcery. Retrospektivami se dostáváme do téže třídy, jen s dětskými aktéry, kterak čelí formování světa pohodlí ze strany velmi „dobře hrající“ manipulátorky. Dvojice autorů se zabývá jednotlivcem (rodinou), který nechce mlčet, ale na pořádný křik mu chybí podpora nečinného okolí. Za to, že je Učitelka tak působivá, může děkovat hercům. Potěší zoufalý otec Csongor Kassai, který buchty pro učitelčinu sestru do Moskvy prostě nedoručí, nebo Martin Havelka, který jednou bránil manželku před oplzlostmi „špatného“ člověka a už navždy bude mít nálepku delikventa, hlavní chválu si ale zaslouží Zuzana Mauréry, která představuje osamělou ženu a bravurní manipulátorku sofistikovaně terorizující okolí ve velmi celistvě pojaté postavě. Slovenština? Nevadila, pro mě příjemná změna. Funkční drama o několika interiérech. Všelijaká morální dilemata řešíme i dnes, v tomhle retru jsem se tak alespoň já cítil moc dobře.(7.12.2016)

  • - Zuzana Mauréry počas svojho koncertu v rámci projektu Slovensko Advent 2017 prezradila, že sa film natočil za dvadsať dní, z ktorých ona točila osem dní. (fugyx)

  • - Historku o proviantu pro partyzány si scenárista filmu Petr Jarchovský od nenáviděné učitelky skutečně vyslechl, výrokem: "Danke schön" ji vyšperkoval spolužák, který se stal v dospělosti taxikářem. (klukluka)

  • - Na diskuzi s diváky v rámci LFŠ 2016 Petr Jarchovský připustil, že i jemu přináší pedagogická činnost nepředpokládané nepeněžní benefity. (klukluka)