Režie:
Petr JáklKamera:
Jesper TøffnerHudba:
Philip KleinHrají:
Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, William Moseley, Roland Møller, Karel Roden, Werner Daehn, Kevin Bernhardt (více)Obsahy(1)
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
(více)Videa (10)
Recenze (1 029)
Do teď jsem na dílo slýchal jen samé chvalozpěvy. Je to největší a nejdražší Český film, říkali. Jaké překvapení pak byl tento průměrný pokus o další adaptaci Robina Hooda. Přitom toho má Žižka tolik co nabídnout a jeho život byl neobyčejně zajímavý. Zvolená doba, ve které se nám ho pokoušejí prezentovat není nejvhodnější a určitě nejsem jediný, kdo by si mnohem raději, než neustálé pobíhání po lesích, vychutnal jeho vůdcovský um a taktické smýšlení. Jsem o tom více než přesvědčený, neboť jedna taková scéna se ve filmu skutečně nachází, a tvoří jakýsi zlatý hřeb celkové stopáže. Zbytek zdaleka není takový. Náš protagonista se více podobá řadovému pěšáku než vůdci, nemluvě o tom, že film důležité historické události nastíní jen zevrubně a řeší spíše to nezajímavé pobíhání a zmatené pletichy. Je vidět, že nejsme na filmovém písečku žádnými velkými hráči a Česká senzace se opět nekoná. Hodnotím proto pouze jako dostatečně poutavé, nepříliš historické drama. V tomhle filmu se totiž rozhodně nic, co by mělo výrazný vliv na naše dějiny nestalo a nebo bylo zmíněno pouze v titulcích. 60% ()
„JESTLI SE ROZHODNETE BOJOVAT, MŮŽETE ZEMŘÍT. ALE PRO NAŠI VĚC!…“ Historka z časů husitských… Tak moc k vidění tady toho není! Jáklovi nešlo o Žižku. Šlo mu o to, ukázat se světu, proto ti zahraniční herci. Nic proti nim, ale v rámci naší kotliny, bysme si vystačili sami! Gigantickej rozpočet se (zřejmě) díky VOD platformám vrátí, ale v hrdým českým srdci musí převládat zklamání. Bezemoční vyprávění plný (rádoby) drsnejch chlápků v celkem dobrý dobový atmosféře. V soubojích divná kamera. Navíc Jákl nedokáže probudit nenávist k padouchům. Nefunguje to ani jako historickej film, ani jako středověká řežba. A protože nechtěl „lacinou“ krev, máme tady (další) bezpohlavní film pro Netflix? Vidět se to dá (hlavně kvůli tý pověsti, která film předcházela). /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Neznám Vávrovu trilogii. 2.) Nevím, že středověk je modrošedej. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ ne ()
"Nakopu ti prdel a ještě na tom vydělám!" muselo probíhat Petru Jáklovi hlavou při sledování mediální masáže, kterou Jan Žižka způsobil. Jenže mě bohatě stačilo, když jsem na začátku viděl logo TV Prima, a já už hned věděl, že je to v prdeli.... Tohle laciný origin-story jednookého zbojníka z Trocnova [nebo Nicka Furyho z LIDLu?] totiž není ničím jiným než středověká marvelovka pro český incely, čtyřicetiletý panice, sójové kluky a fanoušky Dana Vávry. A když ne to, tak přehypovaný počin, který se nepovedl ani jako trailer/teaser na druhej díl [protože takhle tenhle "velkofilm" reálně působí], ani jako reklama na český dějiny, Husity a banger Kdož sú boží bojovníci.... A pokud bych měl být echt upřímnej, nemám sebemenší ponětí, co si o tomhle filmu myslet. Pokud tohle doopravdy stálo 500 melounů, tak 200 melounů muselo nejspíš putovat na CGI českého lva, 100 na useknutí hlavy Bena Christovaa, 100 na lekce angličtiny Ondřeje Vetchého, a zbytek na výplatní pásku Michaela Cainea – ty peníze, natožpak 8 let práce, tam prostě vidět nejsou [víc přírody a míň interiérů by taky výrazně prospělo]. Jářku, radši ani nemluvě o neskutečně špatným střihu, potažmo nesnesitelně repetitivní a naprosto debilní romantický zápletce, která se táhla víc jak hovno z prdele – fakt nekecám, když povim, že jsem stěží bojoval, abych u toho neusnul nudou.... Jakožto tolerantní chlapec říkám, že jsem asi očekával příliš – jenže co taky čekat od filmu ve kterým celou dobu banda debílků běhá po lese tam a zpátky. Ne, ani z lítosti tomu 3* dát nemůžu. Promarněnej potenciál; totální zklamání. Takže jestli tohle čteš Petře Jákle, tak mi vrať mých těžce vydřených 145 korun českých, číslo účtu je 123-1394500247/0100; děkuju, maucta. Jediným pravým českým blockbusterem pro mě stále zůstávají Rafťáci.... PS: Jonáši máš jediný štěstí že nemáš peníze ani na rohlík s paštikou a nešels s náma, ty bys tenhle unikátní zážitek ještě víc zkazil. ()
Dlouho před premiérou Jákl deklaroval, že chtěl natočit české Statečné srdce. Pokud by ještě dodal, že půjde o nízkorozpočtovou variaci, tak by jeho počin v kombinaci s nakažlivým entuziasmem nepůsobil jako špatný vtip a sklidil by alespoň ovace za snahu. On je však výrazně lepší producent než režisér, takže sehnal nejen dost peněz, ale překvapivě i řadu uznávaných herců, které zřejmě namotal na jiný scénář, protože ve filmu jsou slyšet hlavně nesouvisející bláboly. Zasadit Žižku do období, o kterém se nic neví, by se dalo pochopit, kdyby vymyslel nosný příběh se zajímavou zápletkou. Výsledek je bohužel jen bezhlavé pobíhání po lese a průměrná akce s jednou směšnou vozovou hradbou. ()
V prvé řadě klobouk dolů, že se povedlo na české poměry natočit něco tak obrovského a zcela se vymykajícího jakýmkoliv zdejším standardům – to platí především pro herecké obsazení, které je jedním z toho nejlepšího, co film nabízí. Samotný film je spíše komornější záležitostí odehrávající se v malých lokacích a bez větších bitevních vřav, jaké známe z historických velkofilmů, čímž poněkud postrádá onu velkolepost, na kterou se možná mnozí těšili. Kromě skvělého hereckého obsazení, a tím pádem skvělých hereckých výkonů, stojí za vypíchnutí také výborná audiovizuální stránka filmu, surovost soubojů a syrová, špinavá a smutná atmosféra středověku. Co filmu moc neprospívá, je několik ohraných hollywoodských klišé, která jsme viděli už milionkrát a na milion různých způsobů, ale nejsem odborník, takže nemůžu hodnotit historickou přesnost – i tak se ale film v několika scénách pokouší trochu nuceně hrát na emoce a tvářit se velkolepěji, než ve skutečnosti je. Přesto se však štáb snaží a ždíme z naší krásné krajiny a památek maximum. Dočkáme se tak úžasných záběrů z míst, která více či méně známe. Škoda jen, že film sám o sobě je jen jakousi předehrou – čímž se ale vlastně nijak netají – ve které se děj nikam moc neposouvá a končí přesně ve chvíli, kdy měl být spíše někde uprostřed, protože to by byla teprve jízda. A zatímco první polovina je svižná, zábavná a plná dobré akce a politického pletichaření, druhá už jí moc nestačí. Všeho všudy se však bezesporu jedná o jeden z nejzásadnějších českých filmů posledních desetiletí a nejeden divák se u několika scén neobejde bez husí kůže. Kina budou praskat ve švech a vyrazí do nich i ti, kteří je navštíví jen jednou za uherák, a to je přesně to, co tuzemská kinematografie potřebovala. Děkujeme. ()
Galerie (84)
Photo © J.B.J. Film
Zajímavosti (50)
- Scenárista Marek Dobeš začal pracovat na prvním filmu o Janu Žižkovi už v roce 2006. (Mich.Petrus)
- Na vývoji prvního scénáře filmu o Janu Žižkovi se s Markem Dobešem podílel jeho bývalý spolupracovník Štěpán Kopřiva. (Mich.Petrus)
- Na filmu se jakožto odborný konzultant podílel historik Prof. PhDr. Jaroslav Čechura, DrSc. [Zdroj: ceskenovinky1.eu] (CANNIBAL)
Reklama