Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V rodinném domě na předměstí Kodaně žije skupinka intelektuálů, které spojuje zvláštní zábava – hrají si na idioty a záměrně tak provokují své okolí. Na procházce, v restauraci, v bazénu, na exkurzi v továrně… Dílo s podtitulem „Idiotský film o idiotech a pro idioty“ už ode dne své premiéry v soutěži festivalu Cannes rozděluje publikum a dráždí svou explicitností i zobrazením lidí s postižením. Druhý film z “trilogie zlatého srdce”, první Trierův snímek kompletně natočený na digitální kameru. Režisér zde v praxi zpracoval vlivný manifest z roku 1995, který sepsal spolu s kolegou Thomasem Vinterbergem a v němž žádal „očistu“ filmu od produkčních úprav, návrat k jednoduchosti a soustředění na příběh a postavy. (Aerofilms)

(více)

Recenze (208)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dalsi kvalitny zarez z europskej mimohollywoodskej filmarskej produkcie. Tento sa vola Idioterme a je od Larsa von Triera. Film dost rozdeluje divacku verejnost na nezmieritelnych Von Trierovych nepriatelov, a na druhej strane na jeho obdivovatelov. Osobne sa - ako mylovnik europskej kinematografie - priklanam skor k obdivovatelom. Spoiler !!! Komedia na sposob - banda ynteleguanov sa rozhodne hrat na idiotov a takto provokovat okolie. Koniec Spoilera!!! A na mna to funguje, a to tak ze velmi. Tento film ma vsak len jedno podstatne ale, vdaka ktoremu nedam 5 hviezd. A tym minusom je dost sialena dlzka 117 min. Prestrihat o polhodinu, a hned poskocim vyssie. Ako komediu tento film urcite beriem a povazujem to za vyborny namet. 77 % ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Trier je evidentný cvok a zároveň umelec, ktorý nemá vo svojom štýle súpera. Jeho filmy sú poriadne nekonformné a práve pre svoju jedinečnosť sa človek chtiac-nechtiac musí postaviť buď na stranu PRE alebo PROTI. Čím čalej zisťujem, že tomuto dánskému "idiotovi" prichádzam na chuť a som jednoznačne pozitívne nastavený. Idioti sú filmom povrchne idiotským a chytrým pod povrchom. Prostriedky na vyjadrenie Trierových myšlienok nepodliehajú žiadnej (auto)cenzúre a preto niekomu môže pripadať pár scén samoúčelných, s čím ja nesúhlasím. Ako niekto raz povedal, "písanie o filmoch je ako tancovanie o architektúre, filmy sa musia prežiť"...A práve toto je príklad Triera, každý si vlastný záver, filozofický rozsah a náhľad musí utvoriť sám... ()

Reklama

snob 

všechny recenze uživatele

Lars von Trier není režisér nýbrž výsměšný prznitel duší diváckých. Jeho film Idioti je mistrovské dílo bez použití hloupé moderní techniky. Ono se to člověku imponuje nesmyslnými výbuchy a vytuněnými snad i ponožkami. Není těžké otevřít hubu diváka divokou jízdou v autech připomínajících spíš trysková letadla. Sem tam nějaké ňadro, trocha vášně. Jde hlavně o tržby, ne o diváka. Tedy se může začít vrcholně pohrdat diváckou inteligencí. Ovšem to jsou ti druzí. Je Lars von Trier a pak ti druzí. Jiné dělení ve filmové branži jistě existuje, ale mně je ukradené, protože vylhané. Trier boří mantinely, ale co to dím, klišé věty a jejich pisatelé. Trier neví co jsou to mantinely. Stejně jako dělení filmové branže. Mantinely jsou tu pro druhé, to oni jsou nuceni vytřást ze sebe smrtelný chrapot únavy z vykonaného. Tam kde se Trier teprve rozhlíží a sestavuje úvodní titulky , ostatní se zaprděným obdivem k sobě samým skládají titulky závěrečné. Je možné uvažovat o filmové tvorbě, když točí Trier? Pochybuju. Lze uvažovat pouze o rodinných videích na téma – hele, támhle to buchlo (a krásně přehlušilo naši prázdnotu), támhle se blýsklo poprsí (jen se nekouknout do zrcadla a říct si proč), támhle se rozlévá smích nahraný na magnetofonový pásek (aby hned v zárodku zarazil ten náš, hysterický, zoufalý). Idioti jsou o skupině intelektuálů, kteří svůj život neřeší kravatovým uvázáním se k šibenici kariéry a perspektivní budoucnosti. Nakašlat na budoucnost. Nakašlat na všechno to pozlátko. Jsme, to by mělo být určující. Jsme. Nestačí to, sakra? Intelektuálové si ve filmu hrají na idioty. Na mentálně postižené. Naplněni humanismem se humanismu s ústy dokořán vysmívají. A víte co? Sluší jim to víc, než kdyby se jim z již zmíněného otvoru valily vlny transakcí naučených z učebnic filozofie, advokacie, lékařství čí kýho jiného nesmyslu. Jsme lidé. Baf. Opravdu. Nelžu vám. Nejsme jen chodící konzumenti hraček na zaplácnutí pozornosti. Ale ani vzdáleně. Stačí si jen promnout oči. Jistě, v některých případech by se mělo mnout minimálně smirklpapírem, ale s citem, pro boha. Ale ano, i Lars von Trier má ve filmu Idioti ňadra, i jemu tam trčí výbuchy. Ale ňadra jsou to výsměšně pornografická a výbuchy výhradně existencionální. Skvost filmové tvorby. Poklad, který by se měl poslat na ukázku ufonům do vesmíru. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Raz sa Lars Von Trier a Thomas Vinterberg zahrali na poriadnych Idiotov a vymysleli hnutie Dogma. Napísali jeho desať prapodivných pravidiel, aby pôsobili ešte ako väčší idioti a presne podľa nich natočili film Idioti. Vzhľadom k tomu, že boli zároveň aj dobrí režiséri a scenáristi, natočili kvalitné filmy. Ak vás nebude baviť dej Idiotov, môžete sa pri ňom zabávať práve identifikovaním oných pravidiel. Mne sa film páčil práve kvôli tomu, že Trier vie točiť a mal k dispozícii kvalitný scenár. Nejaké pravidlá na to nemajú príliš veľký vplyv a že ide zároveň aj o spoločenskú provokáciu ma nijako neuráža, práve naopak. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Tolik vrstev falše, až je to zajímavě znepokojivé: Herci předstírající normální lidi předstírající postižené. Syrová forma hraného filmu předstírající dokument. Jiní herci předstírající(?) napálené. Manipulativní hovádko si hraje na filosofa. Manipulovaní nešťastníci si hrají na rovnocenné partnery. Dětinská recese je vydávána za hlubokomyslnou obžalobu společnosti. Typologie situací, charakterů a vztahů ze všeho nejvíc připomíná pionýrský tábor s ponižujícími „sociálními hrami“ nebo prostředí sekty; různě nalomené dušičky tu můžou na chvíli najít únik i jakousi formu terapie, iluzi smyslu, náhradní empatii, ale v kontaktu s realitou – reálnými postiženými, skutečným „měšťáckým“ světem – se iluze bortí, sebevědomý vůdce se proměňuje ve vzteklého nedůležitého fracka, z „je nám tu tak dobře“ zbývá jenom prázdnota a zjitřené emoce. Nekouká se na to příjemně, ale vytahuje to na světlo málokdy zobrazované spodní proudy lidství a mezilidství; Idioti mě proto oslovili víc a připadají mi smysluplnější než Prolomit vlny i Tanec v temnotách, i když je z nedostatku jemnější škály hodnotím stejným počtem hvězdiček. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (5)

  • Lars von Trier trval na tom, aby herci v milostných scénach skutočne súložili. (morgos)
  • Příběh filmu byl sepsán za čtyři dny. (D3VIL)

Související novinky

Normální festival

Normální festival

18.11.2006

Od 21. do 24. listopadu 2006 se v pražském kině Aero uskuteční přehlídka hraných a dokumentárních filmů, jejichž společným tématem jsou lidé, kteří se v běžném životě orientují trochu pomaleji,… (více)

Reklama

Reklama