Reklama

Reklama

Georges Bizet: Carmen

  • Francie Carmen (více)

Carmen je opera z roku 1875, jejímž autorem je Georges Bizet. Autory libreta jsou Henri Meilhac a Ludovic Halévy na motivy stejnojmenné novely Prospera Mériméeho. Opera dnes patří mezi nejpopulárnější a nejuváděnější díla vůbec, při své premiéře 3. března 1875 však zcela propadla. Pro francouzské publikum uvyklé velkým operám se Carmen ukázala být příliš komplikovaná a příliš naturalistická. Bizet zemřel čtvrt roku po premiéře zklamán, ale pevně přesvědčen, že se jedná o jeho nejlepší operu. Za pravdu mu dal teprve o několik let později stále sílící úspěch v zahraničí.

Na náměstí v Seville hledá Micaela desátníka dona Josého. Z továrny vycházejí o přestávce dělnice. Největší pozornost vzbuzuje Carmen, která mužům tvrdí, že bude milovat pouze toho, kdo její lásku neopětuje. Hodí květ Donu Josému a ten si jej schová. Micaela se vrací a předává mu dopis od matky. Carmen vyvolá rvačku s jednou z dělnic, kterou zraní. Když se drze odmítá k hádce vyjádřit, Zuniga ji nechá zatknout. Má ji hlídat Don José, ale Carmen mu slibuje, že když ji pustí, bude ho mít ráda. Ten ji uposlechne a sám skončí za mřížemi. Carmen, Frasquita a Mercédes tančí a zpívají s cikány, když se objeví vítězný torero Escamillo s houfem fanoušků. Carmen mu padne do oka. José je propuštěn z vězení a Carmen pro něj tančí. Když se ale chce vrátit do kasáren, Carmen prohlásí, že ji nemá rád. José ji přesvědčuje o své lásce. Za Carmen se také vypraví velitel Zuniga. Mezi oběma muži dojde k šarvátce, ale když Zunigu kumpáni Carmen odzbrojí, přidá se José k pašerákům a odchází s nimi do hor. Cikánky vykládají karty, které předvídají Carmeninu smrt. Jakmile se Escamillo doslechl, že Carmen vůči svému vojákovi ochladla, přichází za ní. Rozzuřený José ho vyzve na souboj, který je ostatními podloudníky přerušen. Micaela se vynoří ze svého úkrytu a naléhá na Josého, aby se vrátil ke své matce, která umírá. Lid se shromažďuje před býčími zápasy. Escamillovi po boku stojí Carmen. Její přítelkyně ji varují před Josém. Carmen na něj ale počká, chce s ním mluvit. José ji prosí, aby s ním odešla, ona však odmítne. Zatímco rozvášněný dav se dožaduje, aby Escamillo zabil býka, Carmen dozná, že její srdce nyní patří oslavovanému torerovi a vrací Josému prsten. Don José ji probodne. (Česká televize)

(více)

Recenze (18)

Rema 

všechny recenze uživatele

Kdo nezná operu jako žánr, nemůže náležitě docenit kvality Carmen, protože neslyšel mnoho a mnoho jiných, daleko "nudnějších" - náročnějších oper. Nicméně fakt, že i odpůrci opery zvládli tento film shlédnout a uznávají mu kvality, mluví sám za sebe. Jedná se dle mého názoru zatím o nejlepší filmové zpracování. Julia Migenes v roli Carmen je naprosto nedostižná jak v herectví (pokud někoho někdy mohla osudově přitahovat sexy cikánka, pak prostě musela vypadat, tvářit se a pohybovat se takhle), tak i ve zpěvu. Tak čistý mezzosoprán se jen tak neslyší (Migenes je přitom sopranistka, polohu mezzo trénovala kvůli filmu měsíce). Komu se hnusí představa korpulentní dámy s hlasem vibrujícím v rozmezí několika tónů, až to rve uši, nemusí se téhle Carmen bát. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Moje první setkání s filmovým zpracováním opery proběhlo velmi dobře, dříve jsme se potkávaly v divadle, některé kousky jsem zhlédla coby televizní záznam, případně inscenaci. Ale film mi Francesco Rosi naservíroval poprvé. Připouštím, že Bizetova muzika je úžasná a značně zvyšuje šanci filmu na úspěch. A po pravdě řečeno na celém filmu jsou vlastně nejlepší hudba a pěvecké výkony. ()

Reklama

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Jedno z nejlepších převedení opery do filmové podoby. Francesco Rosi přistoupil k adaptaci jako bytostný filmař. Nespokojil se s natočením více nebo méně hezkých obrázků, které poslouží jako ilustrace k hudební složce - naopak, tvůrčím způsobem zrovnoprávnil vůči hudbě nejen obraz (jako vždy skvělý kameraman Pasqualino De Santis maximálně využívá historická zákoutí měst i přírodní krásy španělské Andalusie), ale i nehudební zvukové prvky, tzn. hlavně přirozené ruchy konkrétního prostředí, občas i lidský hovor. Už samotný začátek naznačuje to, co následně potvrzuje celý film, a sice že budeme svědky mimořádného zážitku: V blízkých záběrech, které jsou estetizované zpomaleným pohybem, sledujeme závěrečnou fázi střetu člověka se zvířetem v aréně pro býčí zápasy. Ve zvuku je slyšet pouze nadreálně zvýrazněný dech obou účastníků souboje, z dálky zaznívají vzrušené výkřiky obecenstva. Postupně vše ztichne, ustane i pohyb v aréně, napětí stoupá... a ve chvíli kdy toreador vyrazí k poslednímu smrtícímu výpadu, ozvou se zničehonic první výrazné tóny rychlé předehry. Býk padá do písku, obraz přejde do reálné rychlosti... a opera, v tomto případě spíš film podle opery, začíná. ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Je stále dost věcí a možná ještě více, o kterých vůbec nemám ani šajn a o opeře to platí také. Snad tím lépe mohu nestranně ohodnotit tento film. Myslím si, že opery ve filmu nikdy nemůžou nahradit specifika kontaktu diváka a scény, který je umocňující pro maximální požitek z hudby a vůbec atmosféry představení. Pravdou však zůstává, že tento film je nejen skvělým hudebním zážitkem pěvecký kvalit hlavních protagonistů, ale také pěknou podívanou nádherných dekorací barev a překrásných šatů. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Já jsem operní neznaboh par exelanse a Carmen je moje první zhlédnutá opera od začátku do konce, i když jen na videu s muzikálovým pojetím... Nezbývá mi ale nic jiného, než se připojit ke kritice z 19. století. První akt je (myslím hudebně) natřískaný a pak už to ztrácí dech. Ale i tak po hudební stránce je to úžasné, avšak sólový operní zpěv mi nikdy k srdci nepřirostl. Mám u něj pocit, že dokáže zastřít i sebelepší melodii. Co se týče filmu, je to prostě standard. Carmen je pěkně chlupatá a Domingo řve. Příběhově je to pochopitelně neobjevné, ale bylo by naivní čekat něco jiného. Škoda, že opery obecně nedělali trochu kratší, Carmen se dá vydržet v pohodě, protože obsahuje tak 5 všeobecně známých hitů a dalších 10, které klidně můžete znát, i když se o to vůbec nezajímáte, navíc není tak dlouhá, ale těch ostatních čtyřhodinových ( třeba Wagnerových) kolosů se prostě bojím. To hulákání prostě unaví ať chcete nebo ne :-) ()

Galerie (21)

Zajímavosti (14)

  • Ruggero Raimondi musel pro svou roli Escamilla shodit 12 kilo. (Anka1597)
  • Během filmování scény, kdy má Carmen (Julia Migenesová) seskočit z koně a stáhnout si sukni dolu, začala "šaškovat" a smát se, že hledá něco, co si "tam zapomněla". Plácido Domingo si ji pak dobíral slovy "L´ho perduto!", což lze přeložti jako "něco, co je ztracené, v nenávratnu, zbytečné". (Anka1597)
  • Plácido Domingo, představitel dona Josého, si během akčních scén s koňmi pohmoždil žebro a ruku. (Anka1597)

Reklama

Reklama