Reklama

Reklama

VOD (1)

Epizody(8)

Obsahy(1)

Kam se vyvine za dalších sto let kinematografie jak ji známe dnes?
Jak fungovalo natáčení propagandistických terezínských filmů, jak se digitalizují Ostře sledované vlaky a jak online komunikace proměnila filmové publikum a jeho vztah k filmařům? Unikátní série obrazově vytříbených dokumentů ARZENÁL o filmovém dědictví v době digitalizace zkoumá například i jak nám radily zcela zapomenuté instruktážní filmy, co máme jíst, jak se chovat a kdo je našim nepřítelem a noří se do tajů němého filmového hororu. Byli jsme i u toho, když se našly záběry z roku 1968, skoro padesát let považované za ztracené. Na jakém médiu přežije tato série příští dekády? Budeme schopni si ji vůbec přehrát? Bude ještě za sto let existovat temný kinosál a film promítaný na plátno? Své vize budoucnosti, analýzy současnosti i historické vhledy poskytli přední domácí filmoví historici, teoretici, sociologové, filosofové ale i osobnosti světového formátu jako David Bordwell, Peter Kubelka nebo Godfrey Reggio. Projekt vznikl v koprodukci České televize a Produkce Radim Procházka, v úzké spolupráci s experty Národního filmového archivu. Podpořil jej Česko-německý fond budoucnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele JFL k tomuto seriálu (2)

Arzenál (2016) 

Z tvorby České televize se pořád hodnotí hlavně exponované pravidelné relace a hraná tvorba, ale přitom ty pravé poklady se skrývají v jiných sférách. V produkci Radima Procházky vzniklá série osmi audiovizuálních esejí na témata spojená s kinematografií působí jako naprosté zjevení v kontextu toho, co jinak bývá s "dokumenty na ČT" asociováno. Žádný Hitler, huňatá zvířátka, megastavby, ani líbezné cestopisy. "Arzenál" si neklade za cíl diváky informovat, ale vyloženě je vybudit k zamyšlení nad filmem, potažmo různými aspekty jeho podstaty média, reflexe i nakládání s ním. Vzorový je v tomto duchu už první díl, který se věnuje restaurování / remasterování filmů, přičemž na rozdíl od hysterické debaty, která se kolem tématu rozjela v médiích a v řadách odborné veřejnosti, zde nepadne, jaký z možných přístupů má být jediný správný. To tvůrce vlastně nezajímá. Jde jim naopak o to dostat se skrze toto téma k filosofickým úvahám o podstatě filmového díla, jeho vrtkavosti a také jedinečnosti a neopakovatelnosti každého jeho promítání. Totožně pak postupují také další díly, které se bez ohledu na konkrétní téma či konkrétní dílo vždy začnou zdánlivě nenápadným sumírováním konkrétností, aby od nich následně vykročily k obecným otázkám. Zdejší nízké hodnocení - příznačně projektu, kde zaznívají postřehy o selektivnosti a mocenském zneužívání filmu - je dílem absurdního odmítnutí epizody, která se věnuje ČSFD. Ale bohužel zdejší zatvrzelí arbitři pouze dávají najevo, že postřehy zaznívající v daném díle nekorespondují s jejich pohledem, případně snášejí argumenty, že se díl nevěnuje fungování ČSFD, což značí naprosté nepochopení záměru. Stejně jako se jiné díly nezabývají praxí restaurování nebo historkami z natáčení amatérských filmů, ale nabízejí podněty k dalším úvahám, tak i tento inkriminovaný díl nazvaný "50%" ukazuje šíři vášnivých přístupů k filmu. Zastřešující ambici, být spíš filosofickým sledem provokativních podnětů než mudrlantským monologem se svou absolutní pravdou, se pak jednotliví tvůrci konkrétních dílů snaží přenést také do formálního zpracování skrze kontrastování symbolických výjevů či propojování různých rovin skrze filmové prostředky. Nejlépe se to povedlo v ryze esejistickém posledním díle, kde nechávají různé kapacity hovořit o filmu coby matérii, která se s digitálem vytratila, zatímco nechávají díky digitálnímu projektoru ožít ruinu kina pohyblivými obrazy. ()

50 % (2016) (E07) 

Jak paradoxní a příznačné, že cyklus audiovizuálních esejí na různá témata týkající se kinematografie a přístupu k ní (od archivnictví a restaurování/remasterování, přes manipulativnost a realtivnost sdělení po reflexi, prožívání i materiálnost filmu), zůstane radikálně nepochopený a narazí naopak na zeď apriorního odmítnutí a zatvrzelé neochoty reflektovat a uvažovat. Při tom právě o podnícení reflexe zjevně tvůrcům šlo. Navzdory neadekvátnímu zdejšímu označení labelem "dokumentární", má cyklus Arzenál blíže k formátu video esejí než k dokumentu, alespoň ne v jeho obecně přijímaném významu. Jeho cílem není informovat či prezentovat fakta a hodnocení, ale předkládat divákům podněty v souladu s tím, že není jedna neotřesitelná autoritativní odpověď, stejně jako film potažmo obraz nemá jeden jediný význam. Místo, aby se zdejší nadšenci filmu věnovali podnětům, které se týkají předmětu jejich zájmu a jeho podstaty, které se rozebírají v jiných dílech, především "Ostře sledovaná digitalizace" a "Nová věčnost", tak naopak řeší svůj vlastní obraz. Navíc obraz, který sami utvářejí, takže o to víc jsou pobouřeni jeho podobou. Výkřiky, že je pořad zaujatý jsou poněkud absurdní v momentě, kdy dává prostor k vyjádření různým stranám a naopak se zjevně snaží ukázat absurditu elitářského přístupu sarkastickými mezititulky. Nejvýmluvnější pro podstatu ČSFD je pak výtka, že tvůrci nezahrnuli reprezentativní vzorek uživatelů. Ta odhaluje potenciál k egocentrismu a zaslepenosti vlastní jakémukoli sociálnímu médiu, kterým je také ČSFD. Každý jednotlivec na sociální síti sám sebe vidí jako onoho vzorového, což souvisí s tím, že vytvářením si bublin konvenujících názorů se potenciálně inklusivní a demokratické platformy transformují na rozdrobené více či méně radikální enklávy elitářů. Je pak otázkou, jestli vůbec může vzniknout pojednání o ČSFD, které by konvenovalo všem jejím uživatelům, potažmo jak by mělo vypadat. Zatím na jakékoli i sebestřízlivější pokusy popsat tento fenomén vždy jistí uživatelé zareagovali velmi emotivně a odmítavě. Tvůrci naopak přišli se zjevnou úctyhodnou myšlenkou ony domněle znesvářené světy vně a uvnitř ČSFD propojit, i když samozřejmě narážejí na prostý fakt, že ne každý člověk je ochotný se vyjadřovat na kameru, nebo je zkušený řečník. Nicméně to, že onen dialog nevyšel, už není jejich vinou. Naopak fakt, že diskuse, které mohou vést k tříbení názorů, nahradilo vyblití se do klávesnice bez zpětné reflexe, není vlastní pouze ČSFD, ale právě všem sociálním médiím v době jejich masovosti. To ale není chyba této eseje, která se naopak snaží spojovat bez ohledu na nějakou předpojatou adekvátnost oněch spojení. Výmluvně zde nakonec dochází k dialogu oněch některými stále zarputile oddělovaných vysokých a nízkých rovin kinematografie v závěrečné koláži obrazů z Vláčilovy Holubice a Ewansovy Godzilly. A je to dialog užší a překvapivě funkčnější než mezi znesvářenými sférami filmových nadšenců opevněnými v zákopech, které si sami vykopali a sami je zatvrzele vystužují. Ale naděje tu je, jak ukazuje setkání Pomotyho a Vachka, které je samo o sobě grandiózně roztomilým kontaktem dvou protilehlých pólů spojených vášní k filmu. () (méně) (více)

Reklama

Reklama