Režie:
Radek BajgarHudba:
Jan P. MuchowHrají:
Jiří Bartoška, Eliška Balzerová, Tatiana Dyková, Jiří Havelka, Jakub Kohák, Pavla Beretová, Iva Janžurová, Anna Čtvrtníčková, Lucia Siposová (více)Obsahy(1)
Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (CinemArt)
(více)Videa (3)
Recenze (798)
O něco lépe natočené než některé věci od Marie Poledňákové, zdánlivě víc při zemi a bez crazy prvků. Fakticky je to ale hnus, opravdu nechutný nesnesitelný film, přesněji snůška nejblbějších stereotypů, které si hrají na pravdu o životě. Nejublíženějším chudákem na světě je bohatý starý bílý muž, který trpěl za socialismu a teď v manželství. Místo humoru neustálé poučování a "moudra", zarámované dokonce do vysokoškolské přednášky z neexistujícího oboru. Snímek z alternativní reality, kde světu vládnou ženy. Sebezálibný obraz mužské impotence, kterému tleskají lidé smíření s mizérií svého života. Opravdu jsme na tom tak špatně, že toto je nejoblíbenější a zřejmě i komerčně nejúspěšnější český film roku 2016? ()
"Teorie Tygra" je podľa mňa najlepším českým filmom za posledné 3 roky, ktoré som mal možnosť vidieť. Nemôžem na ňom nájsť jediný problém. Je to vtipné, je to svieže a okrem toho je to napísané absolútne zo života. Človek mnohé situácie dokáže rozpoznať a veľmi dobre chápe, čo sa deje. Je to svet, kde ženy prevzali kontrolu nad životom v manželstve a muži sa na tom ich vysnívanom živote, ktorí "chceli obaja" majú spolupodielať. A potom nerozumejú prečo utekajú a čo sa vlastne v ich živote deje a prečo sa niečo dokonalé rozpadne. A nikdy nepripustia možnosť, že by mohli urobiť nejakú chybu. V tomto film funguje skvele. Postavy sú skvelé, dialógy sú vynikajúce a nechýba im uveriteľnosť a musím povedať, že tu padne asi najlepšia hádka, akú som kedy počul medzi Havelkom a Vilhelmovou. To nemalo chybu. Okrem toho to aj skvele vyzerá a neustále mám pocit, že toto nie je svet, ktorý by sme raz chceli poznať. A musíme sa pričiniť, aby naša manželská budúcnosť vyzerala inak. A možno stačí len dopriať tomu druhému lásku a šťastie. Niekedy to funguje jendoducho. A nemusíme mať ani perfektne uprataný byt a nemusíme vedieť o každom kroku toho druhého. Pretože si máme veriť a máme sa milovať. A to je všetko čo tomu treba. Neviem. Čo viac by som mal o tomto filme ešte napísať? Podľa mňa ide o najlepší český film, ktorý som za posledné roky videl. Nemôžem nájsť scénku, ktorá by ma nebavila a nemôžem nájsť momentku, ktorá by mi neprišla spracovaná od srdca a na svojom mieste. Skvelá práca na scenári a vynikajúco spracované. Tlieskam. Hodnotenie: A+ ()
Bez ohledu na vlastní sympatie nebo nesympatie k jednání jednotlivých postav a způsobu, jakým se s životními změnami jiné postavy vypořádaly, ráda vidím český film, kde vás dialogy nervou za uši, postavy nejsou úplné karikatury a vizuální stránka nepůsobí stylem, že režisér někomu náhodně vrazil kameru do ruky. Je Teorie tygra nezapomenutelná nebo jedinečná? Ne. Sledovala se mi ale dobře od začátku do konce a pocit promarněného odpoledne jsem z ní neměla. ()
Po dlouhé době jsem měl zase upřímnou radost z českého filmu.Teorie Tygra je takový malý důkaz, že u nás dobří filmaři ještě nevymřeli.Příběh sice až trochu moc preafektovaně vyhrotí některé scény do extrému a hlavní hrdina si kolikrát nevede úplně obratně, ale Bartoška je úžasný herec který svojí roli hraje s naprostou lehkostí.Jeho charisma táhne celý film a díky tomu jaký strašný krávy má kolem sebe mu přejete minutu co minutu a užíváte si každou jeho skvělou hlášku.Nejdřív sem se bál Koháka, tohodle pána nepovažuju ani za člověka, natož za herce, ale nakonec se mezi tím bravurním hereckým ansámblem neztratil.Balzerová, Janžurová a hlavně Vilhelmová hrají excelentně a z jejich postav nejde jenom mráz po zádech, ale občas je vám až na zvracení...v tom dobrém slova smyslu.Objektivně bych film asi hodnotil 4*, ale díky tomu, jaké hnoje naši tvůrci rok co rok serou do kin působí Teorie tygra jako zjevení a já se opravdu po dlouhé době výtečně bavil, takže subjektivně tomu musím loupnout jasných 90% a jen se pozastavit nad hodnocením mého bratránka který vyrůstal na stejných hodnotách jako já a dal odpad, buď spadl v práci ze střechy nebo sme oba viděli jiný film.90%. ()
Negativa - několik zbytečných klišé a Kohák, který je sice relativně sympatický... člověk, ale bez artikulace a s pohyby marionety se prostě blbě hraje. Pozitiva - 1. Pan Jiří zde září jako v dobách, kdy v Sanitce odtančil padnout na leukemii. Byť jinak drsný jako Ozzy, dodnes u seriálové rozlučky i Hůůúúúhůůúúání před kremoškou podojím slzné kanálky. 2. V době feminizování světa a až nekritického vyzdvihování ženské role ve společnosti se mužům nedostává nejen reflexe této situace, ale ve finále ani sebeuvědomění nebo, nedej Bože, sebevědomí. Nutno narovnávat. 3. Děj plyne v poklidném tempu, i díky exteriérům působí film chvílemi až relaxačně. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (17)
- Ve scéně, kdy Jan Berger (Jiří Bartoška) a Erik (Jiří Havelka) spolu jedou na výlet, zastaví autem na mostě přehrady, kde ho nechají zaparkované. Ve skutečnosti platí na mostech i tunelech zákaz stání. (tommahol)
- Tatiana Dyková (Olinka) o scénáři uvedla: „Scénář mě zaujal tím, že se jedná o příběh muže. Hurá, konečně někdo napsal o krizi chlapů. Žádné trpitelky, co pořád slouží doma a v práci, žádné smrtelné nemoci, které pomůžou protagonistům prozřít. Prostě pěkný chlap, co to chce ještě po svém roztočit a co si dokáže ze sebe udělat legraci. A moje postava je taková pipinka zakletá v rodinném řetězci žen, ve kterém se opakují stejné modely chování jako je její matka, babička atd. Ale díky otci (Jiří Bartoška), hlavní postavě filmu, i ona zjistí, že všichni muži netouží mít každý večer teplou večeři, vyžehlené trenky a připravené denní kapesné, ale že ve skrytu duše touží být dobrodruhy.“ (SONY_)
- Papouškovi propůjčil svůj hlas dabér Bohdan Tůma. (TomasSlach)
Reklama