
Teorie tygra
-
Teória tigra
-
Theory of Tiger
-
The Tiger Theory
(festivalový název)
Komedie / Drama
Česko / Slovensko, 2016, 101 min
Režie:
Radek BajgarScénář:
Radek Bajgar, Mirka ZlatníkováKamera:
Vladimír Holomek, Petr KoblovskýHudba:
Jan P. MuchowHrají:
Jiří Bartoška, Eliška Balzerová, Tatiana Dyková, Jiří Havelka, Jakub Kohák, Pavla Beretová, Iva Janžurová, Anna Čtvrtníčková, Lucia Siposová, Arnošt Goldflam, Jan Novotný, Klára Melíšková, Ondřej Pavelka, Eva Salzmannová, Jaromír Dulava, Zuzana Slavíková, Ondřej Malý, Vasil Fridrich, Jiří Bábek, Václav Vašák, Zuzana Onufráková, Dana Pešková, Ivana Uhlířová, Ctirad Götz, Hanuš Bor, Jan Vlas, Vojtěch Záveský, Marek Svoboda, Miroslav Babuský, Lubor Novotný, Pavel Šimčík, Jarmila Vychodilová, Jan Michálek, Michal Milbauer, Václav Matějovský, Eliška Dohnalová, Marie Hásková, Tereza Těžká, Jindřich Filip, Jiří Kohout, Pavel Werner, Bohdan TůmaProducenti:
Petr ErbenStřih:
Jan MattlachZvuk:
Radim Hladík ml., Pavel BělohlávekScénografie:
Nora SopkováMasky:
David Šesták, Jana KhalifaKostýmy:
Katarína HolláPlakáty
Obsah
-
Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající.(CinemArt)
- Road movie o muži, který si v šedesáti vzpomene, že míval sny i vlastní vůli a že chce zpátky vládu nad svým životem. Vydá se na riskantní cestu navzdory tomu, že tím přichází o vše. Příběh vypráví také o jeho ženě, která to zkrátka myslela dobře – za manželství i za svého muže obětavě převzala zodpovědnost, jelikož muži toho nejsou schopni: „Jsou to takoví tygříci: cení to zoubky, loví to, utíká, sem tam kousne, ale pro praktický život to moc vybavené není. Musí se to ochočit, nakrmit a domestikovat." Revolta starého pána rozkolísá zavedené pořádky i v rodinách jejich dětí. Mladí by si to rádi zařídili lépe, ale zničující rodinná strategie pomalé přeměny z tygrů na králíky má hluboce zapuštěné kořeny.(Zlín Film Festival)
- Můžete ještě v ustrašeném a domestikovaném králíkovi probudit nespoutaného a svobodného tygra? Manželstvím možná hodně věcí končí, veterinář Jan (Jiří Bartoška) se však v divácky úspěšné tragikomedii vydává ještě na poslední cestu za divokostí...(MFF Karlovy Vary)
- Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost, a tak se jan vydává na cestu. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi.(Letní filmová škola)
- Veterinár Jan (Jiří Bartoška) má toho akurát tak dosť. Poslednou kvapkou v mori je smrť svokra, ktorému tiež došli sily a trpezlivosť. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho živote, starobe, a nakonec ešte aj o tom, ako a kde bude pochovaný. Nerešpektovala žiadne jeho priania a túžby, v dobrej viere, že ona sama vždy a lepšie ako on vie, čo je pre neho najlepšie. A tak sa, na jeho nešťastie, o neho starala podľa svojej predstavy o jeho šťastí. A Janovi začína byť jasné, že je na tej istej ceste ako bol jeho svokor... Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) má totiž rovnakú stratégiu „výchovy" – je presvedčená, že za šťastie svojho muža je zodpovedná výlučne len ona. Jano už takto ďalej nevládze, nechce, ani nevie žiť. Keď nič neurobí, skončí ako svokor. Jedného dňa mu napadne spôsob, ako sa oslobodiť a získať späť vládu nad svojím životom. Ten spôsob je ale dosť netradičný. Už len tým, že prvou inšpiráciou mu je jeden z jeho pacientov, papagáj s podozrením na Alzheimera. Jan sa tak aj vďaka nemu vydáva na cestu za naplnením toho, čo považuje za svoje sny. Keďže táto cesta nemôže byť ľahká, stáva sa jej súčasťou tiež stádo kôz a neskôr i kráv, psychiatrický ústav, plavba na plti a život na lodi. Janova cesta za slobodou ovplyvní aj životy jeho detí a ich partnerov. Dcéra Olga (Táňa Vilhelmová) totiž prevzala matkinu metódu, zatiaľ čo nevesta Alena (Pavla Beretová) zatiaľ dokázala tlaku rodovej tradície odolať a volí si vlastnú cestu, liberálnějšiu, modernějšiu, ľudskejšiu. Dôsledky ich činov sú badateľné na ich polovičkách (Jiří Havelka a Jakub Kohák).(CinemArt SK)
- Šesťdesiatnik Jan je unavený životom. Poslednou kvapkou pre jeho depresiu je dobrovoľná smrť svokra, ktorý stratil chuť žiť. Uvedomuje si, že je na rovnakej ceste, že už nechce kráčať vo vychodených koľajach, a keď nič neurobí, skončí ako on. Najprv uteká duševne, uzatvára sa sám do seba, a potom aj fyzicky. Vydáva sa na cestu, aby si splnil celoživotný sen. Okrem Janovej cesty za slobodou sledujeme aj manželstvá jeho dvoch dcér, ktorých prístup k partnerom je úplne odlišný. Tomu však zodpovedá aj kvalita ich vzťahov. Jiří Bartoška k svojej postave a téme filmu povedal: „Ženy si berú tigra, aby z neho postupne urobili králika, ktorému sa nasype trochu toho krmiva, ale hneď sa mu zatvoria vrátka, aby ho náhodou nenapadlo hrať sa mimo králikárne na tigra. A o tom sa snažíme rozprávať v našom filme." Zábavný inteligentný film o revolte a partnerských vzťahoch sa dotýka tém ako hľadanie zmyslu života i šťastia a hranice ľudskej slobody a je určený všetkým generáciám.(Art Film Fest)
-
Photo © CinemArt
-
- Film se realizoval v Praze, ve Středních Čechách – v okolí Davle, Třebsíně, Novém Kníně, Dobříši, Vysokém Újezdu, Černošicích apod., a v malebném prostředí tří řek Vltavy, Berounky a Sázavy po dobu třiceti natáčecích dnů v průběhu šesti extrémně tropických týdnů v létě roku 2015. Dům Jana (Jiří Bartoška) a Olgy (Eliška Balzerová) se nachází ve městě Dobřichovice. Výlet na kolech v úvodu filmu, který si Jan a Olga udělají, je poutní místo s barokním kostelem Skalka v Brdech. (Zdroj: CinemArt)
-
- Když hlavní hrdina spolu se synem a zetěm projíždějí na lodi pod železničním mostem v Praze, na mostě jede rychlík složený z klasických vozů (běžný rychlík), pak je střih a záběr z vlaku, kdy je jeho žena pozoruje zcela zjevně z horního patra příměstské jednotky řady 471 (CityElefant). (jujec)
-
- Jakub Kohák o natáčení uvedl: „Mně se líbilo, že vosy moc neotravovaly, že mě ani jedna nepíchla, že jsem viděl několik míst, kam bych se jinak nikdy nepodíval a strávil s fajn lidmi společný čas. Nelíbilo se mi, že pan Bartoška kupoval holkám zmrzlinu a mně – filmovému synáčkovi – nikdy.“ (SONY_)
75%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Mládeži přístupný
![]() |
31.03.2016 CinemArt |
---|---|
![]() |
14.04.2016 CinemArt SK |
![]() |
14.09.2016 Bontonfilm |
Anderton
Málokedy máme možnosť vidieť na plátnách kín takto "antifeministický" film, ktorý by nahrával nám chlapom, večným podpantoflákovým chudákom, čo za nič nemôžu. Už v prvých minútach zistíte o čom film je a budete sa na jednotlivých situáciách baviť, potom už to začne byť mierne únavné, aby to nakoniec tvorcovia pochopili a rozhýbali viac dej a vývoj postáv. Teda ako ktorých a je iba dobre, že nie každý precitne a zázračne sa zmení. A som rád, že do takéhoto vtipného sebemrzkačstva išli tak slávne herečky. Pre ich mužských kolegov to bola povinnosť. Aby si človek film užil, musí prijať určitú zámernú "nadsázku" a nepremýšľať príliš nad uveriteľnosťou situácii.(19.9.2017)
eraserhead666
"Od toho jsou poslední přání, do prdele, aby se o nich nediskutovalo." Tohle není o nějakém boji muži versus ženy, to by bylo příliš krátkozraké. Tohle je o nerespektování druhého a to jde napříč pohlavími. Hodně se mi líbilo rozvrstvení postav, hlavně třech (hlavních) ženských babička-matka-vnučka, kdy všechny jeli jednu linii ale každá trochu jinak (intenzivně). Ono vlastně vyprofilování postav (vhodně podpořené obsazením) je největším pozitivem celého příběhu, včetně klasiky, kdy ve svém postoji největší a nejprůbojnější postava nakonec pod tíhou nepřímých argumentů otočí - to je skoro jako ze života. Velkým a potěšujícícm překvapením pro mě byl Kohák, toho vyloženě nesnáším pro jeho neskutečnou trapnost, ale herec, herec je to skvělý.(7.2.2020)
nascendi
No, žiaden zázrak. Nechápem rozruch okolo filmu ani jeho vysoké hodnotenie. Zaujal ma iba spoľahlivý výkon charizmatického Jiřího Bartošku, ale to bolo vlastne všetko. Tie mnohokrát prežuté životné pravdy, scenár, ako z menej úspešných častí Bakalárov, dialógy, ktorým neverili ani samotní herci, to všetko a mnoho iného podlomili môj pôvodný zámer dať tri hviezdičky z milosti. Ale nie, tento film nemusel a nemal byť nakrútený i keď nepochybujem, že množstvo divákov bude híkať nadšením pri sledovaní situácií, ktoré dôverne poznajú a podliehať falošnej ilúzii, že to je film o živote. O ich živote. Pravdivý a múdry.(3.4.2017)
nash.
„Už jsi ostříhal ty túje?“ Už jsem nevěřil, že mohu z kina odejít nadšený z českého filmu. Stalo se. Dokonce mám pocit, že v kině už jsem se dlouho tak moc nebavil a od srdce nezasmál. Je to svižné, milé i hořké, vtipné i smutné, plné hlášek, skvělých dialogů, komických momentů i okamžiků k zamyšlení či diskusi. A všechno to funguje na výbornou. Navíc je to geniálně pojaté tak, že to lze označit za šovinistický film proti ženám i jako feministický film proti mužům. V obou směrech funguje, je jízlivě prostořeký, přitom však nikdy není zlý nebo nepřátelský. Čemuž napomáhá i nadhled, který většině českých filmů zcela chybí. Výtečné je nejen duo Bartoška–Balzerová, ale i další dvě dvojice. Konečně český film, ke kterému se určitě ještě vrátím. "On se chlap s alzhaimrem a bez zase tak moc neliší."(21.1.2017)
cheyene
Povedený český film, který nastavuje zrcadlo ženám a jejich chování, které často omezuje, sekýruje a znepříjemňuje život mužům, přičemž si něžné pohlaví své jednání neuvědomuje a domnívá se, že koná to nejlepší pro blaho chlapa. Snímek potěší jistě nejen ženskou část publika (určitě se v tom mnohé poznají či jim připomene někoho z okolí), ale i tu mužskou (i muži se v tom mohou najít). K hereckým výkonům není moc co dodat, protože mě potěšili všichni protagonisté. Vyzvednout bych však chtěl Jiřího Bartošku, jehož role je vskutku skvělá a charismatická stejně tak jako samotný herec.(30.9.2016)