Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (305)
Mé nekritické já by asi napsalo, že se jedná o výbornou satirickou komedii, kde 5 z 10 vtipů způsobuje nebezpečné záchvaty smíchu, že dialogy mají úžasný spád a šťávu a že rozcuchaný a obrýlený Woody Allen je pro svou roli typově nepřekonatelný. Mé kritické já by ale oponovalo, že je to za vlasy přitažená slátanina, kde 5 z 10 vtipů působí přiškrceně a ohraně, že šťavnaté dialogy jsou v mnoha případech ztotožněním stupidity a že Allen je naprostý pošuk, jehož charakter je schovaný za hromadou velkohubých keců a moralizování. A protože přiklonění k jedné straně by znamenalo částečně definovat styl hodnocení pro další Woodyho filmy, což by bylo trochu nefér, a také dál složitě rozepisovat "proč, co a jak", zůstanu tentokráte neutrální a tuto Woodyho konfrontaci s profláklým bytím a nebytím si uschovám na dobu neurčitou do složky "Druhá šance". Až potom se snad uvidí. :-) ()
U filmů Woodyho Allena pro mě platí přímá úměra: čím ranější tvorba, tím méně mě oslovuje, a naopak čím novější, tím více jsem z ní nadšený. "Láska a smrt" mě proto totálně minula, nezasmál jsem se jedinému vtípku a celý film jsem odseděl s kamennou tváří. Prapodivnou angličtinou většiny postav mi to připomnělo Polanského "Ples upírů" z r. 1967, ale nikoli tak vtipem - zatímco Polanského upírskou parodii miluju, tenhle Woody mě skutečně minul. Do toho se prostě nemůžu nutit, tenhle typ humoru mi nesedl a od Woodyho mám nejraději jeho pozdní filmy natočené po r. 2000. A Diane Keaton šilhá! ()
Toto geniálne dielko nastoluje a rieši hneď niekoľko závažných otázok v ľudskom živote, tým však nemyslím, že ich aj vyrieši. Odpoveď na všetko by bola tak strašne zamotaná a komplikovaná a večne v konflikte s morálkou a sebaúctou, alebo náboženským presvedčením...no nič nie je jednoduché! Bavila som sa dokonalo a určite si doprajem aj second look :) ()
Russian gentleman: So who is to say what is moral? Sonja: Morality is subjective. Russian gentleman: Subjectivity is objective. Sonja: Moral notions imply attributes to substances which exist only in relational duality. Russian gentleman: Not as an essential extension of ontological existence. Sonja: Can we not talk about sex so much? ()
Láska a smrt je v podstatě neuvěřitelně zábavně natočená blbinka, která sice v kontextu Allenovy pozdější tvorby otvírá jeho oblíbená témata, ale sama o sobě je nekomunikuje natolik, aby mohly být výrazněji sdělné a nosné. Zůstává spíše jen řada gagů a především zpravidla velmi vypečeného slovního humoru. V tomhle punktu si ovšem daleko výše cením předchozího Allenova filmu Spáč... Celkový dojem: 75% ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Závěrečný "tanec se smrtí" je parodií na film Sedmá pečeť (1957). (Oktavianus)
- Diane Keaton (Sonja) se v jedné scéně lehce zranila, když byla jedním ze svých kolegů omylem trefena houslovým smyčcem do oka. (jezurka42)
- Film mnohokrát odkazuje k tématu sebevraždy a smrti. Olga Georges-Picot, herečka, která v tomto filmu ztvárnila hraběnku Alexandrovnu, trpěla dlouhá léta depresemi a v roce 1997 spáchala sebevraždu skokem z jedné pařížské budovy. (jezurka42)
Reklama