Reklama

Reklama

Zelená kobra

Trailer
Západní Německo / Ghana, 1987, 111 min

Obsahy(1)

Príbeh dobrodruha a banditu s patologickými rysmi odohrávajúci sa v polovice minulého storočia v Afrike. (dyfur)

Recenze (41)

honajz2 

všechny recenze uživatele

V druhé polovině je sice Herzog až přehnaně fascinovaný přírodou a rituály domorodých kmenů, ale zase na druhou stranu mi to tolik nevadilo a hodně to všechno zachraňuje Kinski. K jeho výkonu se ale dostanu až později, je to na dýl, každopádně Zelená kobra se mi hodně líbila. Trochu jsem z toho dle zdejšího hodnocení měl obavy, ale upřímně, bát jsem se fakt nemusel. Přijde mi tady ten film podhodnocený a nedoceněný. On sice je o otroctví a životech domorodých kmenů, ale primárně je to silný psychologický příběh o muži, který ztratil úplně všechno, vnitřně se totálně zhroutil, zešílel a od té doby se snaží ve světě najít nějaký svůj účel, své místo a hlavně nějaký smysl života. Stal se z něj bandita, kterého pošlou někam do Afriky do lokace, kde není běloch zrovna vítán a on tam má sehnat otroky. On se ale rozhodne celé území ovládnout... a víc k tomu říkat nebudu, podívejte se na to sami. Nejvíc mě na tom ale fascinovalo to, že hlavní postava je skutečně promyšlená a to co, není řečeno, zahraje Kinski obličejem. Ten jeho výkon je tady obzvlášť pozoruhodný. Je dost charismatický, jako by ta role byla napsaná jen a jen pro něj, on se do ní naprosto vžil a v tom filmu je vidět, že do toho dal ÚPLNĚ všechno, ani bych se nebál říct, že do té role dal zbytky svých sil (a po zhlédnutí dokumentu Můj milovaný nepřítel by se to dalo říct skutečně doslova, ostatně si na to stačí přečíst zdejší zajímavost) - a je to na tom filmu hodně vidět. Fakt, ten jeho výkon je strhující a upřímně lituji ty, kteří Zelenou kobru viděli na Letní filmové škole v českém dabingu. Co já vím, třeba nebyl špatný (ačkoli spíš byl dle zdejších komentářů), ale rozhodně to nemohlo být ono. Vím o čem mluvím, Woyzecka jsem poprvé viděl taky v českém dabingu, který upřímně za moc nestál. Každopádně Zelená kobra mi nepřišla fascinující jen Kinského výkonem, hodně se mi líbila i kamera (za kterou k mému překvapení stojí Čech), hudba (tak Popol Vuh, jejich hudba by ze čehokoli udělala atmosférickou záležitost - jen je škoda, že tady té jejich hudby nezazní tolik, jak bych si přál, ale i těch pár skladeb se o atmosféru postaraly dokonale) a líbila se mi výprava. To všechno tvoří skutečně zvláštní a hodně silný zážitek formou i obsahem, který mi žel nepřišel tak podmanivý a "tajemný" jako třeba Herz aus Glas nebo Kde sní zelení mravenci, ale ve výsledku se mi přece jen líbil o maličko víc, než ty dva filmy. Za zhlédnutí Zelená kobra stojí určitě a pro mě se jedná o jeden z nejlepších a nejsilnějších Herzogových filmů. Slabých 5* ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Poslední spolupráce Herzog/Kinski dopadla přímo katastrofálně. Resp. značka Herzog/Kinski opět předvedla um, např. masové scény s praporky jsou skvěle natočeny, Klausík opět extrovní, ale co to kurva mělo bejt? Například ten nálet amazonek na nepřátelský kmen to byl jak pilot k Hot shots. Střih filmu chápe asi jen Herzog to sem fak nedal. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Natreli ho načierno, lebo majú zakázané zabíjať belochov.“ Od dua Herzog/šialený Kinski zbožňujem Aguirre, hnev BožíFitzcarraldo (Nosferata ani nie), preto som si v roku 2021 povedal, že je načase doplniť si filmové vzdelanie ich starším kúskom Zelená kobra. A tak sa aj stalo. Nezaujalo ma to, ale vravel som si, že sa to dá pochopiť, lebo sa jednalo len o akúsi predprípravu na spomínané pecky. Aké bolo mojej prekvapenie, keď som zistil, že Zelenú kobru v skutočnosti natočili až potom. O to viac nechápem, že im po tak fantastických spoluprácach z ďalšej vzišlo niečo tak divné, neuchopiteľné (v niekoľkých scénach som sa vôbec nechytal), podpriemerné a miestami až amatérske. Spočiatku som si vravel, že tomu aspoň 3* dám, ale proste to na ne nemalo. Kameramanom bol Čech Viktor Růžička (Tajemství hradu v Karpatech). ()

movie 

všechny recenze uživatele

70% COBRA VERDE není jen životopisným filmem Manoela de Silvy, ale hlavně i dnes velmi aktuálním geopolitickým komentářem Wernera Herzoga. Osobně mám radši trochu meditatvnější a soustředěnější díla od Herzoga, ale chápu, že ve spolupráci s Klasem Kinskim to vždy nejde (Kinski je zde samozřejmě absolutně epochální, ale logicky si usurpuje nejvíc místa). Víc hudby od Popol Vuh bych uvítal. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Herzog tu opět zapřahá vynikajícího Kinského a opět propadá fascinaci přírodou a přírodním člověkem. NEní to poprvé, co se mi Herzog hned po zhlédnutí nezamlouval, ale časem si ke mně cestu našel. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Po Aguirrem a Fitzcarraldovi poslední Herzogova epika o dobrodruhovi v divočině (tentokrát africké) s Kinskim v hlavní roli. Jeho výkon mi tu přišel až sebeparodický a celé to na mě bylo dost rozvleklé a ani vizuálně se mi to nezdálo tak nabouchané. ()

Le_Chuck 

všechny recenze uživatele

Od naivných očakávaní, cez hľadanie záchytného bodu (myšlienky) a pocitu offtopicovej bezradnosti, až po totálnu rezignáciu, apatiu a chlámaní sa na scénach, ktoré asi teda mali byť vážne (téma otroctva) som si podstivo pretrpel túto pseudo-atrovu zhovadilosť. Keďže ku koncu fičalo na plné hrdlo už celé kino, tak som sa zbavil pocitu, že ja som ten chuj čo tu niečo nepochopil. Tragický nepodarok. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Hvězdička pouze za Kinskiho a slušnou výpravu. Jinak naprosto nepochopitelná hovadina snažící se předávat jakési ještě víc nepochopitelné poselství, nebo nevím jak to jinak nazvat.15% ()

oli.G 

všechny recenze uživatele

Slovami lachima, na LFŠ 2006 bol film uvedený s príšerným českým dabingom, ktorý mu ubral pravdepodobne dosť na jeho pôsobivosti. Aha! Tak preto tie blbé dialógy a zábavné hlášky, ktoré rozosmievali celé osadenstvo kina... V originále som to nevidel a asi ani neuvidím, no ani pri všetkej snahe si to proste nedokážem predstaviť ako vážnu dobrodružnú drámu o otroctve a otrokoch, obsahujúcu nejaké myšlienky, ktoré by ma mali osloviť. Hodnotenie na IMDb a celková obľúbenosť a uznávanosť Herzogovej tvorby napovedajú, že sme filmu možno ukrivdili, ale bavili sme sa skvelo. Treba však uznať, že Kinski je tak charizmatický, že charizmatickejší je už snáď len černoch so spaľujúcim Isherwoodovským pohľadom, ktorý pravidelne upieral do kamery. Stále to mám živo pred očami... ()

WillBlake 

všechny recenze uživatele

Kinskeho smrtící obličej potřený černou barvou a psychopatický výcvik polonahých afrických bojovnic si budu pamatovat navždy. Stejně jako konec z jiného světa. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Originálny pohľad na tradičnú kultúru afrického kontinentu. Herzogova vízia konfliktu moderného a tradičného sveta, človeka a prírody, pána a jeho otroka... Podobne ako pri Aguirre, der Zorn Gottes (1972) aj v tomto prípade tu jednu zo zásadných úloh zohrala Kinského prítomnosť, ktorý sa opätovne dokázal so svojou postavou dobrodruha dokonale, ba priam až ezotericky stotožniť. Je mi jasné, že mnohým tento snímok nesadne, ale pre tých, ktorých Herzogova réžia neodradí, je prichystaná neskutočne pôsobivá a vťahujúca kamera a niekoľko veľmi silných dramatických scén, na ktoré sa jednoducho zabudnúť nedá. 85/100 ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Otroctví je součástí lidského srdce...“ Pouť dobrodruha, hledajícího smysl života a uplatnění v divokých končinách mě od počátku vtáhla jedinečnou atmosférou, v níž se snoubí poetické s realistickým. Styl Wernera Herzoga, který v 80. letech natočil po sobě tři velké filmy z exotických oblastí, mi většinou sedí, pomalé tempo obvykle dostatečně kompenzuje silný příběh a nádherné záběry při vykreslení prostředí. Jenže tady jsem snad poprvé měl pocit, že se Herzog až příliš vyžívá v tom prostředí a poezii na úkor příběhu, který občas stagnuje, když v mnoha částech snímek naplňuje dlouhými scény rituálů domorodých afrických kmenů. Nemůžu říct, že by mi to celkový dojem úplně zničilo, sledování mnoha těchto scén zážitek i posílilo, ale kdyby Herzog ubral na délce některých scén, nevložil mezi nejsilnější momenty 15 minut před koncem (a také úplně na závěr) sborové zpěvy a tance domorodců, které už jen film natahovaly, protižek ze souvisleji plynoucího příběhu o životním pádu dobrodruha mohl být ještě silnější. Klaun Kinski byl zvláštní herecký démon, kterého se někdy spíše děsím, ale tady můžu jeho výkon pouze vyzdvihnout a bylo opravdu vidět, že do postavy Cobry Verde vložil s velkou obětavostí i kus sebe. Byl to pro mě stále zážitek hodný filmu z Herzogova nejlepšího období a působivý závěr pokládám svým ztvárněním za nezapomenutelný, přesto jiné režisérovy filmy (např. Kde sní zelení mravenci) se mi líbily ještě víc. [80%] ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Mě zase napadlo po vlastních zkušenostech, že příliš těžkou loď je lepší tlačit dopředu od zadku, než se snažit táhnout odpředu. Kinski je magor, což v Zelené kobře je zřejmě jediné hodnocení, kterého jsem schopen. Začátek v Jižní Americe ještě ujde, ale africké dobrodružství jsem nějak nedával. Spousta nahých žen, ovšem domorodých. Nepochopitelné střihy, posouvající děj bez vysvětlování dál, hodně vadily. Líbila se podlaha z lebek u náčelníka a původní dabing UPF. ()

giblma 

všechny recenze uživatele

Spousta hluchých míst je vyvážena několika scénami, na které člověk do konce života nezapomene. Herzogova fascinace krajinou zůstává, párkrát mi kvůli vyprahlým planinám a zástupům mrzáků připomněl Jodorowského. Nehledě na to, že je hrozně zajímavý kontext, že chvilku po tomhle snímku údajně Kinský umělecky úplně shořel, viz Herzogův dokument o Kinském - Můj milovaný nepřítel. To Herzogovo typické, těžko definovatelné transcendentálno tu prostě je a je jen na divákovi, jestli ho nechá působit. (Seminář archivního filmu Uherské Hradiště 2011, původní znění) ()

anderson 

všechny recenze uživatele

Réžia českého znenia (ÚPF) = Jan Moravec, Kinskiho dabuje Petr Pelzer --- Ja proti českému kinodabingu nič nemám. Ale slovenský kinodabing so STANOM DANČIAKOM je lepší. (4.8.2009) ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Exoticko-dobrodružná story Zelené kobry zapadá mezi příběhy o vášních a tragickém střetu diametrálně rozdílných kultur typu Muž, který chtěl být králem nebo Lord Jim. A jde tedy o příběh navýsost herzogovský, navíc se všemi atributy Herzogova autorského rukopisu. Když ho miluješ, není co řešit, jak se říká v jisté reklamě - a naopak. Kromě (opět vlastně herzogovsky standardního) výkonu Kinského je třeba vyzvednou kameru Viktora Růžičky - obrazová stránka Cobry verde jistě předčí i tu z Růžičkou nasnímé klasiky Tajemství hradu v Karpatech (jejíž kvality byly poněkud jinde). ()

ARI50 

všechny recenze uživatele

Jako vážně? To bylo hrozný, nechci být nějak zlý ale to prostě nebyl film meho gusta. Indiáni a nesmyslná nuda. ()

Katullka 

všechny recenze uživatele

Opět monstrózní záběry. Kdyby see však hoši nemlátili, mohlo to dopadnou o 100% lépe.. škoda. /// XIII. seminář archivního filmu, UH 2011 ()

Související novinky

13. Seminář archivního filmu

13. Seminář archivního filmu

01.05.2011

Od čtvrtka 5. května do neděle 8. května 2011 se v Uherském Hradišti uskuteční v pořadí již 13. Seminář archivního filmu. Hlavním tématem letošního ročníku bude osobnost a dílo německého režiséra… (více)

Reklama

Reklama