• sportovec
    ****

    Při prvních záběrech filmu jsem se domníval, že jde o snahu navázat a aktualizovat STARCE NA CHMELU. Ty další ten zprvu jednoznačný dojem jen zproblematizovaly. Dvojí kolej filmu - chytlavé, dobové realitě odpovídající Hlasovy rockové písně byly ta případnější - se postupně mění i v dvojí kvalitu filmu. Ta druhá se odlišuje doslova škobrtáním o dobové reálie: Někdy se podaří váhu srovnat, jindy následuje neodvratitelný propad. Nepříjemně překvapují některé násilné ideologické aktualizace, které předbíhají svou dobu o 25-30 let (děj filmu je - nebo má být - situován zhruba do let 1954-1957). Celkový dojem je - např. ve srovnání s PELÍŠKY - mnohem rozporuplnější. To nejpodstatnější, co na sebe LÉTA prozrazují, je talent nejen Hřebejkův, ale v podstatě celého jeho tvůrčího týmu. Tady ovšem převážně v rovině ne vždy dovršených příslibů.(2.12.2007)

  • Šandík
    ***

    Šakalí léta svým spojením muzikálu s hraným filmem kupodivu nevýrazněji připomenou filmy Tomáše Vorla nebo divadelní představení divadla Sklep. Hřebejk ovšem není Vorel a jeho opus postrádá nadsázku, nutnou k tomuto dosti neorganickému spojení. Jistě, dalo by se tvrdit, že zde Hřebejk navazuje na starší české muzikály, především na Starce na chmelu, ale to by muselo být ve filmu té hudby víc a lépe zvládnuté a hrané pasáže by se naopak musely s hudbou lépe propojovat, nikoli vytvářet v podstatě autonomní příběh, který by se obešel i bez hudebních "vložek". Totéž lze ostatně říci i v případě, že by Hřebejk inspiračně pohlížel ještě výš, k americkým filmovým muzikálům, například k Formanovým Vlasům, jež filmové pojetí hudebních pasáží Šakalích let v něčem také připomenou. Nejen hudební, ale ani hrané pasáže nejsou herecky rozhodně stoprocentní. Některé scény jsou dějově nepřehledné, střih je notně ledabylý, hercům je čas od času neuvěřitelně špatně rozumět, takže se divák místy chtě nechtě poněkud ztrácí. Výsledkem je nezvládnutý mix muzikálu a komedie, který nedrží příliš pohromadě a nemá vlastně ani přílišnou dějovou logiku. Samostatnou kapitolou je pak závěr filmu, jemuž sice na jedné straně nelze upřít velkolepé finále, dokonce vlastně dvojité až trojité, ale který také působí dojmem čiré fantasy, v níž tvůrci zpočátku pracně budovaný dobový rámec zcela zazdí. Jistě, i tady se lze vymlouvat na autorskou svobodu a právo vytvářet autonomní příběh, ale obávám se, že v tomhle případě by bylo podobné tvrzení čirým alibismem... Celkově je film kvalitativně velmi nevyvážený a slušně natočené scény střídají scény natočené velmi špatně, ostatně, u Hřebejka žádný div... Celkový dojem: 65%(22.1.2012)

  • JohnFarst
    ***

    Je jasné, že na počiatku svojej kariéry to mal Hřebejk ťažké. Natičiť v podstate prvý porevolučný muzikál bola určite výzva a on sa jej chytil celkom schopne. Lenže je na filme vidieť, že ešte len naberal skúsenosti s celovečerákmi a s profesionálnimi hercami. Keby to natočil o desať rokov neskôr bolo by to určite veledielo plné perfektných heftov a hereckých výkonov. Takto je to sem tam zábavné inde nudné a nezáživné. Muzikálové scény sú pekne zostrihané ale filmu chýba silná pesnička, ktorá by nás viac oslovila, na ktorú by sme mohli spomínať. Herecky sú zaujímaví len Dejdar, Špalek a Abrhám na ktorých sa dej asi najviac zameriava. Ostatní sú totálne nezapamätateľný a nevýrazní. Inak fajn, zase jedna kritika spoločnosti československej.(27.3.2008)

  • mchnk
    ***

    Muzikál na mne působí spíše jako oslava hudebního vrcholu Ivana Hlase. Začínající, dnes již klasické duo, Hřebejk - Jarchovský své schopnosti ukázali naplno později. I když jejich styl v tom nepochybně je. Lidský humor na pozadí krvavé doby, mládežnická rebelie způsobená rock´n´rollem - rozhodně lepší tři, ovšem výběr herců nebyl moc šťastný. Duo Abrhám - Dejdar je viditelně z jiného hereckého světa, než ostatní, možná kromě Špalka s několika kolegy, ale jinak se mi film nechce zarýt více do paměti a tím i do nutkání si ho pustit dobrovolně.(17.9.2011)

  • spiritus
    ****

    Šakalí léta mám rád, díky té neopakovatelné atmosféře 60tých let a tím lehkým a příjemným nadhledem, který tento film nad touto dobou má. V době svého vzniku, se určitě jednalo o lepší produkt naší kinematografie, kdy nevznikalo mnoho dobrých filmů. Myslím si že víceméně začínající Hřebejk, odvedl dobrou práci a i dnes, po letech, se jedná o příjemnou a svěží, hudební podívanou.(22.10.2008)

  • - Gramofónovú platňu prehrávajú na kľukovom mechanickom gramofóne (bez elektriny), zákonite by sa hudba z neho dunivo neozývala po bytovke. Navyše sa počas hrania nepohne ihla zo zavádzacej drážky platne. (BlueNeon81)

  • - Scénárista Petr Jarchovský přiznal, že ještě v průběhu natáčení původně plánoval jiný konec, který se však s ohledem na nákladné efekty nepodařilo realizovat. Některé scény tak musely být následně přetáčeny. (Stormhawk)

  • - Těsně před zazněním písně "Na kolena" se záběrem mihne režisér Jan Hřebejk. (cubajz)