• choze
    ***

    Nemůžu nesrovnávat s o dva roky starší OBECNOU ŠKOLOU - v obou případech šlo o silné debuty našich nejvěhlasnějších a nejlepších porevolučních filmařů a o retro snímky nahlížené (aspoň částečně) dětskými hrdiny, jejichž světem otřese příchod výrazné postavy zvenčí a jejichž "nudní fotrové" se ve finále mení v skutečné hrdiny. Hřebejk měl poněkud horší startovní pozici - záda mu scenáristicky nekryl Svěrák starší, jeho ohlédnutí do minulosti nebylo tak hřejivé a navíc si k retru přidal i muzikál - a také dopadl o poznání hůř. Kvalitu tanečních scén sice moc neposoudím a soundtrack se mi líbil, příběh ale poněkud drhne, např. vychtěně působící krize vztahu mezi Edou a Kšandovou sestrou. Zatímco u Svěráka dle očekávání bodovala nejvíc ona nejvděčnější postava cizince přicházejícího zvenčí změnit pravidla, u Hřebejka excentrického Bejbyho hravě zastiňuje nudný okrskář bez chuti Prokop v Abrhámově skvělém podání.(3.4.2016)

  • markotter
    ****

    V době vzniku filmu jsem hodnotil na 4 hvězdy, teď po téměř 20ti-letech mi to zas až tak dobrý nepřipadlo. Zdálo se mi to hrozně dlouhý (což už o něčem vypovídá), hudební vstupy tam byly tak nějak divně naroubovaný a přišlo mi, že soundtrack vydržel čerstvý víc něž celý film. Takže nyní tak za 3 hvězdičky, ale celkově nechávám 4.(1.2.2011)

  • ScarPoul
    **

    Nezáživný pseudoumelecký, predrevolučný, na niečo sa hrajúci film, ktorý nemá absolútne čo ponúknuť. Neviem čo si vy predstavujete pod pojmom rock´n ´roll ale ja niečo čo vás chytí a už nepustí, lenže v tomto filme sa nenachádza ani jedna dobrá skladba a dá sa povedať že to má od rock´n ´rollu pekne ďaleko, Hřebejk režisér kultových snímkov ako pupendo a pelíšky tu síce len začínal ale netvrďte mi že aj režíjny debut nemôže byť dobrý. S hercov najviac vyniká skvelý abrahám, ktorý si podľa mňa ako jediný zaslúžil českého leva zo všetkých tých cien čo tento film získal. Ostatný a hlavne ten český Tobey McGuire sú len a len na smiech. Dve dobré scény- teta rozbije okno keď chce zabiť muchu, a šťanky namiesto piva to je všetko čo tento film môže ponúknuť a čím zaujať. Skrátka maximálna hlúpsť s tupým pražským afektom, ktorá bola nudná a naprosto hlúpa.(4.5.2008)

  • Andreiko
    *****

    Film, ktorý na mňa vplýval. Nie som si istý ako ale viem čím. Viem aj to že sa podpísal na mojom vnímaní sveta ako takého a ukázal mi cestu, spôsob ako existovať. Na prvý pohľad obyčajný muzikál/komédia na druhý pohľad to isté. Ale, tie podprahové signály, ktoré z tohto diela priam sršia sa nedajú prehliadať. veď kto by nechcel byť ako hlavný hrdina, kto by nechcel byť ako Bejby. Nie doslovne, pretože v dnešnej dobe by sa asi stal terčom posmechu a označovali by ho skôr za ortodoxného pankáča ako za frajera ale v dobe, kde sa príbeh odohráva... Nie je jednoduché povedať čo bolo na filme najlepšie ale pokúsiť sa o to môžem. Vykreslenie "milionárskych synčekov" ako z obľubou nazývam ten gang ktorý vládol mestu pred príchodom Bejbyho (kvôli tomu že mi pripomínajú niektorých ľudí s ktorými som mal tú česť, vyznávačov pravidla že charakter sa nenosí...) bolo skvelé. Páčilo sa mi aj to ako mohol niekto vo filme odohrávajúcom sa za socíku vykresliť vplyv komercie (samozrejme nie priamo, ale príchod hlavného hrdinu spustil lavínu reakcií a nakoniec sa na neho chel každý podobať... to je komercia). Avšak jedna vec je na filme úplne najlepšia a tou je hudba. Rock & Rolová, dnes už dávno nemoderná ale napriek tomu skvelá a pútavá hudba. Pôžitok počúvať. Nie že by ten žáner bol presne to moje ale predsa, kam sa hrabú na tie texty dnešné punkové kapely, nedokážu vysloviť tolko v celom albume čo sa v Šakalích létach dalo počuť v jednom songu... Je to čistý odpor voči všetkému vyjadrený natorko poeticky, že tí ktorých sa to týka sa len pousmejú ale my ostatní, ktorí vieme, sa k odporu musíme pridať, pretože mnoho tém je aktuálnych aj dnes. Nechcem aby to vyzeralo že Léta sú politicky orientovyným filmovým dielom, pretože pre drvivú väčšinu diváko v nich samozrejme ide hlavne o tú "srandu" ale nemohol som si odpustiť rozpitvať toto dielko a vyjadriť to nad čím už dávno uvažujem.(14.5.2006)

  • tomtomtoma
    ****

    Film o těžkých padesátých letech, kde je rokenrol prostřekem k vyjádření protestu ke stavu společnosti a politického režimu. Film, kde je slabošské maloměšťácké prostředí Dejvic konfrontováno s živelností Bejbyho (Martin Dejdar), který všechny provokuje už jen tím, jak vypadá. Hlavní postavou je číšník Eda Drábek (Jakub Špalek), který je mladicky zamilován do Aleny (Sylva Tománková s hlasem Anny Geislerové). Bejby nejvíce ovlivní život rodiny policisty Prokopa (skvělý Josef Abrhám), který nakonec dokáže překonat svůj strach z mocných a nedělat vše, co si přejí. Z dalších rolí stojí za zmínku nespokojená zpěvačka Milada (jitka Asterová), její manžel Přemek (dobrý Jiří Ornest), pomstichtivé velké zvíře, stará svérázná tetička (Anna Kreuzmanová), Edovi přátelé Neumann (Pavel Janoušek s hlasem Jana Potměšila) a podrazácký Peterka (Saša Rašilov), šéf cizí party (Radek Holub) a děti Kšanda (Jan Semotán), průserácký Prokopův syn, a jeho kamarád Pekykoluna (Václav Jakoubek). Hodně se tu zpívá a tancuje a film má skvělou atmosféru. Protest je vždy těžký a následky jsou často zničující.(12.12.2010)

  • - Místo Josefa Abrháma měl původně hrát roli Prokopa Petr Nárožný. (Zdroj: kniha Český biják). (M.B)

  • - Během titulků zpívá Kšanda (Jan Semotán) v kostýmu Bejbyho a použije taneční kreaci, které se říká "kačeří chůze". Tu však začal používat Angus Young, kytarista skupiny AC/DC, až v 70. letech. (Dinsberg)

  • - Děj se odehrává v roce 1959, fenka Lajka však letěla na oběžnou dráhu Země ve Sputniku 2 už v roce 1957, navíc na podzim  3. listopadu, přičemž film se odehrává v létě.  (navabaca)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace