Režie:
Elia KazanScénář:
Paul OsbornKamera:
Ted D. McCordHudba:
Leonard RosenmanHrají:
Julie Harris, James Dean, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet, Albert Dekker, Lois Smith, Harold Gordon, Nick Dennis, Abdullah Abbas (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (219)
Jak je možné, že všechna klišé a patos jsou s plynoucím časem najednou tak odzbrojující? Pro každého, kdo má sourozence naprosto pochopitelné, protože kdo se nikdy ukřivděně neopájel pocity méněcenosti a žárlivosti na osobu bratra nebo sestry, jako by nebyl. SPOILER: Mimochodem, může Cal za smrt Arona, nebo za to může Aronův nedostatek tolerance a ochoty odpustit? ()
Skvěle zahraná rozervanost trpícího Cala, snaha změnit osudové určení "prokleté" povahy, kterou zdá se, zdědil po své zlé a kruté matce, která rodinu opustila, zatímco se bratr Adam vyhříval na výsluní otcovy lásky, jež Cal nikdy nepoznal. Přirozený výkon J.Deana zastínil teatrální herectví ostatních protagonistů, v době vzniku snímku běžně vídané. ()
Konečně pořádný střet generací v Americkém filmu! Odvážlivec Elia Kazan a k smrti a věčnému obdivu odsouzený James Dean baví dosáhli jedinečného výsledku. Příběh nepochopení mezi rodičovskou generací a mladou vzbouřenou bandou se tu přesouvá z pouhého snění o ideálu či bezvýchodného mávnutí, k tragickému vyústění. James Dean je neskutečný, scény hraje jako by každá byla tou poslední. Neposouvá postavu k snadné čitelnosti a nechává ji nádherně zamlženou. Oproti tomu otec v podání Raymonda Masseyho je správný typ nervního a konvenčního herce, který neproudí takové charisma jako Dean. Kazan vzal s románu jen poslední třetinu, což je brilantní tah. S popisné ságy totiž udělal úderné drama. Postavu matky má jen jako rukojmí závěrečné pointy, východiskem jsou dva synové a snaha o získání otcovské lásky a zapojení se do života. Skvělý a nesmírně závažný film, na jehož konci se tají dech. ()
Nezáleží, jak moc jsou naši staroušci spravedliví a milující, ani, kolik v sobě máme dobra, stejně se všichni někdy cítíme, a taky že jsme, jako kal. Každej někdy zůstává nepochopen, v rodině, společnosti, ve světě. A tak to má být, jelikož není nic děsivějšího než charakter Arona a dovolím si ocitovat slavnýho "filosofa" z cca 18. století: "...To na ty poctivý si musíš dávat pozor, u nich nikdy nevíš, kdy udělají nějakou děsnou blbost." Na chyby, který vzhledem k roku vzniku rozhodně má, Cálím, páč stejně strčí do kapsy spoustu filmů zrozených dávno po něm. ()
Kazan je asi jediný človek na svete, ktorý dokáže obdariť krehkou dušičkou drsného mladíka tak, že z neho ostane len krotký baránok. A Dean v tomto smere parádne nadväzuje na Brandov On the Waterfront. Toto sú proste diela na celý život, v jednej rovine sa prelínajú životné jazvy, neústupčivosť ako aj odpustenie, láska, ktoré vďaka rejžovej presvedčivej výpovedi, činia z tohto filmu niečo viac než iba film. Strhujúce. Najmä tou komplexnosťou a jemnučkým, neopakovateľným dotykom humanizmu, ktorý mi pripomína Fordove majstrovské schopnosti. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (18)
- Julie Harris původně do role Abry nechtěli obsadit, protože byla o deset let starší než její postava. (beyli)
- James Dean, stejně jako Cal Trask, vyrůstal bez matky. (SKAmilka)
- Oscarová nominace Jamese Deana na sošku pro nejlepší mužský herecký výkon byla první posmrtná nominace v historii Oscarů. (Ruuzha)
Reklama