Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    *****

    Když jsem si film pouštěla, nevěděla jsem nic moc víc, než že je to podle Steinbecka a že hlavní roli hraje James Dean. Se spisovatelem mám ten problém, že ač se mi líbí náměty, které si vybírá, většinou mi přijdou pohřbené a zkažené přílišným patosem, potažmo sentimentem, což v sobě sice odráží vkus doby vzniku, ale dneska je dneska a já jsem já a já to nemůžu překousnout. S Deanem jsem měla ten problém, že jsem znala jenom jeho pověst a ne jeho schopnosti. Po shlédnutí snímku jsem absolutně spokojená. S postavami, jak s Calem, tak s Abrou, jsem se nečekaně ztotožnila, v tom je myslím ta opravdová nadčasovost, lidé jsou pořád stejní. Pocit z filmu ještě umocnilo srovnání s filmem James Dean z roku 2001, který pojednává o hercově životě i o natáčení právě tohohle filmu. ♥♥♥(24.6.2009)

  • Šandík
    ****

    Kazanův filmový opus je kongeniálním přepisem závěrečné části mimořádné knižní předlohy. Rozhodně to ovšem není jednoduchá látka, ani v knižní podobě, ani ve filmovém přepisu, v němž jde o záležitost snad ještě intenzivnější a bolavější. Přesto má jeho sledování očistný účinek, neboť je ve svém poselství hluboce pravdivý... Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: Radek99, Pohrobek PS: Černý puntík posílám České televizi, která opět neváhala a uvedla film v ořezu 16:9, ačkoli originál má téměř dvojnásobný poměr stran: 2.55 : 1...(7.5.2012)

  • gudaulin
    ***

    Věru těžké hodnocení. Mí oblíbení uživatelé sází po pěti hvězdičkách jako při kulometné palbě, ale já na Kazanův film hledím se skeptickým krčením ramen. Ty hvězdičky totiž nejsou ani tak za film jako takový, jako spíš za vynikající Steinbeckovu literární předlohu a kult Jamese Deana. Což o to, téma je mimořádně silné a ve své době ten snímek představoval určitě vysoce nadstandardní počin, jenže s odstupem času je vidět, jak je zatížený dobovým balastem melodramatičnosti, patosu, přehrávání, kvílení smyčců velkého orchestru - zkrátka a dobře Na východ od ráje představuje typické studiové drama z 50. let, které běh času ve filmovém umění už dávno překonal. Tohle je přesně ten druh filmu, vůči kterému se vymezovala francouzská nová vlna, československá vlna, americký nezávislý film 70. let apod. James Dean přehrává, a to určitě ne proto, že by byl špatný herec, ale jenom se snaží vyhovět dobovým představám o dramatickém herectví a rozervané duši mladého hrdiny. Váhám mezi 3 a 4 hvězdičkami, ale nadšených nekritických obdivovatelů má tenhle kousek spoustu, takže se nemusím rozpakovat nadělit přes řadu slušných scén a zajímavých postav jen 65 % celkového dojmu a 3* k tomu.(20.5.2012)

  • Radek99
    *****

    ,,Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. Poté odešel a usadil se v zemi Nód, na východ od ráje..." Se slavnou filmovou adaptací části stejnojmenného románu Johna Steinbecka z roku 1952 přichází jeden z velikánů světové režie Elia Kazan, sám významný autor a spisovatel (jeho nejslavnější knihou je patrně legendární Tichá dohoda demaskující podstatu amerického snu...). Na základě aluze k biblickému mýtu o Kainovi a Ábelovi je vystaveno velké klasické drama tázající se po podstatě dobra a zla, variací jednoho z nejstarších archetypů - duality dvou černobílých bratrů (oba bratři mají velmi návodová jména - Cal (Kain) a Aron (Ábel)), dochází tvůrci k zajímavé reflexi původního významu - pakliže v Bibli zabije Kain Ábela kvůli žárlivosti, neboť Bůh si vybere pouze Ábelovu oběť a Kainovu ignoruje, smyslem je ale ukázat, že Hospodin to udělal záměrně, neboť dobře věděl o vnitřních dispozicích budoucího vraha (každý si může zvolit NEZABIJEŠ, tím se lišíme od zvířat), nyní se Cal, doberoucí se otcovy lásky a zájmu až v samém finále snímku, dá vnímat jako oběť podivně pokřivených poměrů v rodině, kde se etické (biblické) axiomy nadřazují projevům citu a empatie. Tedy spíše než velké a symbolické biblické podobenství je Kazanův snímek strhující filmovou metaforou nedostatku lásky, pochopení, prostého zájmu...tedy dysfunkční rodiny. Elia Kazan natočil snímek skutečně silný, působivý, s neotřelými formálními postupy (většinu filmu statická kamera se náhle ,,nakloní" a ,,rozhoupe", čímž odráží úzkost a nejistotu hlavního hrdiny - vynikající scéna na houpačce v závěru filmu) a s Jamesem Deanem (kterého tak Kazan objevil pro film) v hlavní roli, jenž byl za svůj výkon dokonce nominován na Oskara a vznikla tak jeho legenda, legenda mladého muže, který si nese stigma svých filmových rolí - rebelů bez příčiny... Podobné filmy: O myších a lidech, Hrozny hněvu, Rebel bez příčiny, Obr / Gigant(2.10.2008)

  • Superpero
    *****

    Jsou tam skvělé postavy, ale některé reakce Deanova bratra mi přišly trochu přehnané. Každopádně se na to hrozně dobře kouká a děj jsem dost hltal. Barva tomu určitě prospěla a líbila se mi i hudba. A samozřejmě musím vyzdvihnout herecký výkon Jamese Deana, je to sice klišé, ale on prostě hrát uměl.(6.5.2010)

  • - Richard Davalos v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)

  • - James Dean se odmítl zúčastnit premierového večírku, což ho skoro stálo hlavní roli v Rebelovi bez příčiny (1955). (Morien)

  • - Film Elii Kazana je adaptací románu Johna Steinbecka. (xerno)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace